Curtea de Justitie a Uniunii Europene a stabilit ca pasagerii companiilor aeriene au dreptul la compensatii atat pentru prejudiciile materiale cat si pentru cele morale in cazul in care un zbor este anulat sau amanat, precum acoperirea cheltuielilor de transport cu taxiul, rambursarea pretului meselor luate in aeroport sau a tarifelor suplimentare pentru supravegherea animalelor de companie. Judecatorii au aratat ca anularea unei curse nu vizeaza doar absenta decolarii aeronavei, ci include si situatia in care o aeronava a decolat, insa ulterior a fost nevoita, indiferent din ce motiv, sa revina la aeroportul de plecare, unde pasagerii sai au fost transferati pe alte zboruri.

Curtea arata ca, in cazul anularii unui zbor, pasagerii pot solicita, in anumite conditii, pe langa compensatia acordata pentru prejudiciul material, una pentru prejudiciul moral suferit.

"Compensatia suplimentara permite pasagerilor sa fie compensati pentru intregul prejudiciu material si moral pe care l-au suferit din cauza nerespectarii de catre operatorul de transport aerian a obligatiilor sale contractuale", se arata intr-un comunicat al institutiei.

Regulamentul privind compensarea pasagerilor aerieni prevede deja masuri standardizate pe care companiile aeriene trebuie sa le ofere pasagerilor lor in eventualitatea refuzului la imbarcare, a anularii sau a intarzierii prelungite a unui zbor.

Printre masurile standardizate prevazute de regulament in eventualitatea anularii unui zbor se numara rambursarea costului biletelor sau redirectionarea pasagerilor. In plus, in asteptarea unui zbor ulterior, compania aeriana trebuie sa ofere pasagerilor o "deservire adecvata" (cazare, posibilitatea de a lua masa si de a efectua apeluri telefonice). In cazurile in care un zbor este anulat fara preaviz sau cu un preaviz foarte scurt si nu exista imprejurari exceptionale, pasagerii au dreptul si la o compensatie forfetara, al carei cuantum variaza in functie de distanta zborului programat.