Metrorex a semnat, joi, cu asocierea Padeco (Japonia)/Oriental Consultants (Japonia)/Metroul SA Romania si subcontractantul Seneca Group International/Systra (Franta) un contract de 66,6 milioane euro pentru consultanta la extinderea retelei de metrou pana la Aeroportul Otopeni. Contractul este finantat printr-un credit al Bancii Internationale de Cooperare a Japoniei si prin contributii de la bugetul de stat. Potrivit Metrorex, noua linie va fi pusa in functiune in 2017-2018. Valoarea totala a investitiei este estimata la 800 milioane euro, urmand sa fie construite intre 10 si 14 statii pe un traseu de 14 km.

  • Da Click pe elementele de pe harta (statii sau magistrale de metrou) pentru a afla mai multe detalii despre ele

Vezi harta mare

Harta de baza - Bing Maps Road - Microsoft Corporation and its data suppliers este oferita prin intermediul serviciului de cloud ArcGIS.com, serviciu oferit de ESRI.

Consortiul va oferi servicii de consultanta (tehnica, economica, etc.), servicii de proiectare, asistenta tehnica si supervizare lucrari, inclusiv monitorizarea comportarii constructiilor, instalatiilor, echipamentelor si produselor pe perioada de garantie pentru implementarea cu succes a Proiectului, atat din punct de vedere a duratei si termenului de realizare, cat si a incadrarii in bugetul aprobat, in conditiile asigurarii standardelor de calitate.

Activitatea consultantului va include, fara a se limita la acestea, urmatoarele:

  • activitati de pregatire a lucrarilor de executie si proiectare (studii, proiecte, planuri si documentatii pentru obtinerea de avize, evaluari, proiecte tehnice preliminare, caiete de sarcini, documentatii de achizitie, etc), finalizata cu perioada de achizitie si contractare a lucrarilor, echipamentelor, produselor, etc. (analiza ofertelor, asistenta la negocierea si incheierea contractelor, etc.);
  • activitati de urmarire a lucrarilor (verificare de proiecte tehnice de executie, supervizare documentatii si executie a lucrarilor, monitorizare, etc.) finalizate cu punerea in functie (perioada probelor la punerea in functie si intocmirea documentatiei pentru obtinerea avizelor necesare la punerea in functie, etc.) inclusiv monitorizarea comportarii constructiei si echipamentelor, intocmirea documentatiilor si recomandari privind lucrarile de mentenanta, remedieri, daca este cazul) si recomandari pentru eliberarea garantiilor de buna executie;
  • va asista in coordonarea legala a resurselor si in administrarea obligatiilor sale contractuale in relatia cu contractantii;
  • va asista in stabilirea prioritatilor pentru indeplinirea obiectivelor Proiectului;
  • va analiza si va certifica justificat toate platile pe care Beneficiarul le va face pe parcursul desfasurarii Proiectului;
  • va asigura respectarea, in toate fazele de desfasurare a Proiectului, a cerintelor legale in Romania privind siguranta constructiilor si a executiei, calitatea, sanatatea si mediul;
  • va asista la elaborarea planurilor si programelor necesare informarii competitorilor, ofertantilor, furnizorilor si constructorilor.

Investitie sustinuta printr-un credit acordat de Banca Japoniei

Proiectul este prevazut atat in Strategia de dezvoltare a retelei actuale de metrou elaborata de Metrorex S.A. si aprobata de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii cat si in Planul Urbanistic General al Municipiului Bucuresti - Studiul Masterplan de Transport WSP 2008 aprobat de Primaria Municipiului Bucuresti.

Investitia a fost declarata "Proiect de mediu" de catre Banca Japoniei pentru Cooperare Internationala respectiv Agentia Japoniei pentru Cooperare Internationala (JICA), cu care s-a semnat un acord de imprumut pentru finantarea partiala a proiectului. Astfel, lucrarile vor fi finantate printr-un credit garantat de stat de 320 milioane euro, acordat de Guvernul Japoniei prin Agentia Guvernamentala Japoneza (JICA) si din contributii locale ale Guvernului Romaniei prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.

  • Traseul intre Bucuresti si Otopeni se face printr-o ramificatie din Linia 4 Gara de Nord - Lac Straulesti in zona de nord a statiei 1 Mai- Bdul. Expozitiei - Parc Herastrau (terminalul de la Piata Presei Libere al liniei 41 de tramvai) - Gara Baneasa- Aeroport Aurel Vlaicu Baneasa- Centrul Comercial Baneasa- Centura Otopeni- Otopeni- Aeroport Henri Coanda).
  • Astfel, au fost stabilite urmatoarele posibile amplasamente de statii: Pajura, Expozitiei, Parc Herastrau (terminal Linia tramvai 41), Gara Baneasa, Aeroport Baneasa, Baneasa Nord, Privighetorilor, Otopeni Sud, Otopeni Centru, Aeroport Henri Coanda.

Capacitate maxima posibila de transport va fi de 50.000 calatori/ora si sens si vor fi puse in functiune 10 trenuri (1tren=6vagoane)

Tipul materialului rulant: trenuri de metrou grele pentru exploatare urbana subterana (compatibile cu trenurile aflate in circulatie pe reteaua existenta de metrou)- 1250 calatori/tren pentru o circulatie la o capacitate de transport de 50.000 calatori/h/sens si o frecventa de 90 sec.

Intr-o prima etapa, circa doua luni, consultantul va realiza o revizuire a Studiului de Fezabilitate in sensul eficientizarii costurilor prin revizuirea rutei si a numarului de statii, iar in cursul anului 2012 va elabora proiectul tehnic preliminar si caietele de sarcini pentru lansarea licitatiei de adjudecare a lucrarilor de structura a statiilor si tunelelor de metrou.

Metrorex a initiat realizarea Studiului de Fezabilitate pentru continuarea liniei 4 de metrou pe traseul Gara de Nord - Gara Progresu iar odata realizat in intregime acest traseu Municipiul Bucuresti va beneficia de cea mai importanta linie de metrou pe diametrala Nord - Sud, care va lega si va servi cele doua aeroporturi, Otopeni si Baneasa, cu principalele gari de cale ferata, Baneasa, Basarab, Gara de Nord, Gara Progresu.

Caracteristici tehnice:

  • Cale de rulare fir dublu: 14km
  • Statii: 10-14
  • Capacitate maxima posibila de transport: 50.000 calatori/(ora si sens)
  • Numar de trenuri: 10 (1tren=6vagoane)
  • Durata de realizare a investitiei: 7 ani

Initial, traseul pornea de la statia de metrou Piata Victoriei, insa a fost schimbat din cauza unor probleme de executie si mediu.

"S-a renuntat din cauza costurilor mai ridicate, a problemelor legate de executie, de mediu, privind starea orasului in acea zona, cat si de faptul ca proiectul initial avea drept scop legatura a doua mari moduri de transport: pe calea ferata si pe calea aerului. Asta a fost scopul proiectului: sa legam transportul pe calea ferata de transportul pe calea aerului. Si in felul asta venim direct cu calatorii in Gara de Nord. In Piata Victoriei ar fi trebuit sa se transfere si era harababura", a declarat pentruB365.ro Gheorghe Udriste, directorul general al Metrorex SA.

NOTA: Traseul Magistralei 6, numele si amplasamentele statiilor de pe harta dinamica au fost realizate dupa o harta primita de la Metrorex.