Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a discutat online cu cititorii despre sanctionarea companiilor petroliere: Este cea mai mare amenda acordata vreodata in Romania/ Pretul la carburanti nu ar trebui sa fie afectat de sanctiune

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Marţi, 10 ianuarie 2012, 9:52 Economie | Companii

Bogdan Chiritoiu
Foto: HotNews.ro
Consiliul Concurentei a sanctionat companiile petroliere cu o amenda record de circa 205 milioane de euro, reprezentand 3% din cifrele de afaceri realizate in anul 2010, a anuntat, astazi, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu. Potrivit acestuia, amenda a fost acordata din cauza ca firmele s-au inteles intre ele sa scoata de pe piata un sortiment de bezina: Eco Premium. Sunt cele mai mari amenzi acordate vreodata in Romania? Care este motivul pentru care au primit aceste amenzi? Cum au reactionat companiile in urma primirii acestor amenzi? Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre amendarea principalelor companii petroliere din Romania.
  • Companiile vor fi amendate pentru o intelegere care ar fi avut ca rezultat retragerea de pe piata a sortimentului de benzina Eco Premium. In conformitate cu reglementarile in vigoare in materie de concurenta, sanctiunile maxime ar fi putut ajunge pana la 10% din cifra de afaceri.
  • Potrivit informatiilor HotNews.ro, in cursul audierilor finale din aceasta investigatie, la care au participat OMV Petrom, OMV Petrom Marketing SRL, Rompetrol Downstream, ENI Romania, MOL Petroleum si Lukoil Romania, avocatii companiilor au negat acuzatiile, declarand ca firmele au actionat in beneficiul consumatorilor.
  • Pozitia OMV a fost facuta publica inca din noiembrie 2011, cand compania a transmis Bursei de Valori un comunicat in care anunta declansarea investigatiei si respingea orice incalcare a legislatiei anti-concurentiale. "OMV Petrom SA (OMV Petrom) a primit un raport de investigatie de la Consiliul Concurentei cu privire la pretinsa incalcare a reglementarilor privind concurenta, ca urmare a retragerii de pe piata a Eco Premium (benzina fara plumb aditivata cu substitut de plumb). Pretinsa incalcare priveste o serie de actori importanti ai pietei de carburanti (...)Decizia de a retrage de pe piata Eco Premium s-a bazat pe considerente de mediu si economice, tinand cont in mod adecvat de interesele consumatorilor", potrivit comunicatului citat, remis Bursei de Valori Bucuresti.

Nota redactiei:

  • Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.
  • Va rugam sa nu adresati mai mult de doua intrebari pentru a da posibilitatea invitatilor sa raspunda la cat mai multe probleme ridicate de cititori.


Citeste mai multe despre   



Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 mircea

    1. De ce amenzile sunt de doar 3%? De ce nu ati mers pana la maximul admis de 10%?

    2. In Romania, OMV prin Petrom detine monopolul exploatarii resurselor de gaz si petrol? Cine a stabilit redeventele pe care ei le platesc si cum sunt ele comparate cu alte state din UE?

    • Bogdan Chiritoiu

      1. Nivelul de pornire a sanctiunii recomandate de raportul echipei de investigatii era de 4%. La acest nivel am aplicat o serie de circumstante agravante sau atenuante rezultand nivelurile induviduale de sanctionare. In esenta, am tinut cont de faptul ca intelegerile nu se refera la intregul portofoliu, ci doar la un sortiment de benzina care reprezenta doar 20% din vanzarile totale ale companiilor si sub 5% din cifra lor totala de afaceri.
      2. Redeventele s-au stabilit prin contractul de privatizare si sunt fixe pana in 2014. Nu este o problema care sa tina de Consiliul Concurentei.

  • Întrebarea nr. 2 dan

    1. De ce romanii platesc benzina si motorina mai scump ca austriecii, din moment ce noi avem resursele acestea naturale in pamant iar ei nu?

    2. Cum reuseste Petrom sa justifice preturi asa de mari la pompa din moment ce o buna parte din petrol este extras din Romania, redeventele pe care le platesc sunt mici iar costurile si accizele in Romania sunt mult mai mici decat in Austria de exemplu?

    • Bogdan Chiritoiu

      1. Esential economic este nu daca avem resurse in tara sau nu, ci cat de mult costa sa aducem benzina sau petrol din alta tara. De aceea, preturile sunt influentate de cotatiile internationale ale petrolului si ale benzinei si ale produselor petroliere (cotatiile PLATTS).
      2. Noi ne uitam in primul rand la preturile fara taxe si aici Romania are preturi in treimea inferioara a UE, dar este adevarat ca mai mari decat in Bulgaria sau Austria. Este de remarcat totusi faptul ca 25 din 27 tari membre au preturi fara taxe de +- 5% fata de media UE, ceea ce arata ca avem o piata europeana a combustibililor. Noi monitorizam permanent preturile.

  • Întrebarea nr. 3 Andor74

    Se tot vorbeste de interesul clientului - adica al platitorului de rand, care-si cumpara benzina la pompa.
    Adica e in beneficiul lui faptul ca se scot sortimete de si pe piata (!?) sau se modifica preturi. Aberatii mai mari nu prea ai cum sa auzi de la firme care niciodata nu vor urmari satisfacerea clientului ci doar profitul propriu. Iar verificarile care se desfasoara pe la aceste firme par sa se desfasoare mai mult pentru justificarea activitatii unei insitutii sau unor organizatii (stiu ca jignesc dar nu stiu cum altfel sa formulez)
    Deci: Cu ce ma ajuta pe mine? Imi da cineva bani inapoi sau se micsoreaza cumva tarifele de acum incolo? (NU CRED). Se vor elimina asemenea practici? (Putin probabil, tinand cont de marja de profit - minim 10% - care depaseste cuantumul amenzilor probabile - maxim 5% sin cifra de afaceri)

    • Bogdan Chiritoiu

      Sanctiunile Consiliului se duc la buget. Exista teoretic posivbilitatea celor pagubiti de a actiona in instanta companiile care au oncalcat Legea Concurentei, dar este intr-adevar un lucru dificil pentru un consumator individual. Lucrurile se pot schimba in viitor daca acesti consumatorii se vor obisnui sa se asocieze si sa faca actiuni in instanta in comun, asa cum se intampla in unele state precum SUA. Rolul cel mai important al sanctiunilor este ca prin nivelul ridicat al amenzilor sa descurajeze comportamente similare in viitor, iar functionarea corecta a Concurentei ar reprezenta cel mai important castig pentru societate.

  • Întrebarea nr. 4 Basescu

    1. De ce ancheta desfasurata de catre CC a durat atat de mult?
    2. Cuantumul redus al amenzii de 3% are legatura cu un viitor sprijin in campania electorala din acest an pentru actuala putere , asa cum rezulta din stenogramele SRI?
    3. In urma unei astfel de amenzi, membrii Consiliului CC nu isi pun in pericol viata familiilor lor?

    • Bogdan Chiritoiu

      1. Este un caz mare si complex si este normal sa dureze o perioada relativ indelungata. Nu este normal insa sa dureze 5 ani sau 6. Obiectivul nostru la Consiliu este sa coboram media investigatiilor la 2 ani, ceea ce ar fi in linie cu media altor autoritati din UE. Si pot sa accept ca unele investigatii mai complexe, ca aceasta, sa dureze putin mai mult, sa zicem in jur de 3 ani. Suntem pe punctul de a finaliza toate investigatiile care au mai mult de 3 ani.
      2. Cuantumul amenzii depinde de gravitatea faptei si pentru a nu fi arbitrari, avem instructiuni de sanctionare care stabilesc destul de exact cum incadram penalitatile pentru diferitele companii. 205 milioane de euro este cea mai mare amenda acordata vreodata in Romania si in acelasi timp este si cea mai mare amenda pe care au primit-o companiile petroliere oriunde in Europa.

    • Bogdan Chiritoiu

      3. Avem incredere in functionarea institutilor statului roman.

  • Întrebarea nr. 5 Investor

    1. Cifra de afaceri in fuctie de care se penalizeaza este volumul vanzarilor produsului respectiv( Eco Premium ) si in ce perioada de timp
    sau total afaceri ale companiei(benzina,motorina,gaz metan etc} pe perioada respectiva ?

    • Bogdan Chiritoiu

      Este cifra de afaceri totala a companiei in anul anterior sanctionarii.

  • Întrebarea nr. 6 Stefan

    De ce a durat atat de mult ancheta in acest caz?
    In final, nu este exclus ca ceea ce s-a intamplat sa fie o intelegere intre autoritati si aceste companii intrucat cel care plateste in final este tot consumatorul roman pagubit iar companiile si statul isi "impart" aceasta "taxa"!

    • Bogdan Chiritoiu

      La intrebarea "De ce a durat atat de mult ancheta in acest caz?", am raspuns mai sus.

  • Întrebarea nr. 7 Ionel Vasile

    1.Din cate stiu, in nici o tara din Europa nu se utilizeaza aditivi metalici. Explicati-ne cum anume a suferit consumatorul din Romania prin eliminarea de pe piata a asa numitei benzine Eco Premium?
    2. Decizia de amendare a companiilor petroliere pentru scoaterea de pe piata a benzinei cu aditivi metalici nu contine si impunerea reintroducerii acesteia pe piata. Va recomnada Consiliul concurentei reintroducerea la comercializare a benzinei cu aditivi metalici?
    3. Scoaterea de pe piata a benzinei Eco Premium s-a facut in anul 2008, cand companiile petroliere erau deja sub investigatie. De ce consiliul Concurentei nu a stopat eliminarea acestui produs, daca prin acest fapt companiile petroliere privau un anumit segment de consumatori de un produs esential?

    • Bogdan Chiritoiu

      1. Consumatorii au fost afectati prin reducerea posibilitatii de alegere, iar cei care aveau nevoie neaparat de acest produs au fost pusi in situatia de a manipula singuri o substanta cu toxicitate adaugata.
      2. Noi nu impunem companiilor un anumit comportament in acest caz. Nu negam dreptul fiecarei companii in parte de a decide sa vanda sau nu un produs. Nu eliminarea in sine este problemea, incalcarea este faptul ca au facut o intelegere pentru retragerea produsului, ca au actionat concertat.

  • Întrebarea nr. 8 Doru Iorga

    1. Cunoasteti si sunteti de acord cu faptul ca aditivii metalici aduc prejudicii serioase atat mediului cat si sanatatii si motoarelor autoturismelor?
    2. Asa cum se conoaste, aditivii metalici in benzine nu sunt utilizati in nici o tara din Europa. A fost coordonata decizia de amendare a companiilor petroliere din Romania cu Comisia Europeana?
    3.Din informatiile aparute in presa, companiile petroliere sustin ca au actionat in beneficiul consumatorilor, eliminand de pe piata un produs nociv atat mediului cat si autoturismelor. Asa fiind, de ce nu ati considerat ca ele beneficiaza de Articolul 5 (20 din Legea Concurentei? Argumentati.

    • Bogdan Chiritoiu

      Procedura legala ne obliga ca un astfel de caz (in care aplicam si tratatul Uniunii, pe langa legislatia nationala) sa-l comunicam Comisiei Europene.
      Am considerat ca nu sunt indeplinite conditiile pentru exceptarea intelegerii in baza Art. 5.2. Mai multe detalii in decizii.

  • Întrebarea nr. 9 Adela Marcu

    Produsul Eco Premium reprezenta in cazul celor mai multe companii sub 5% din produsele comercializate. De ce nu s-a luat in calcul, ca in majoritatea tarilor europene, doar cota de piata a produsului aflat sub investigatie? Ati mentionat in timpul conferintei de presa "ca asa sunt cerintele procedurale" ale CC roman, spre deosebire de omologii din alte tari? De ce aceasta practica?

    • Bogdan Chiritoiu

      Pentru usurinta aplicarii legii am pastrat ca baza de referinta pentru calculul amenzii cifra de afaceri totala, dar este adevarat ca in stabilirea procentului amenzii tinem cont de ponderea produsului afectat in totalul vanzarilor.

  • Întrebarea nr. 10 petru

    - Nu considerati ca companiile petroliere vor fi nevoite sa mareasca preturile carburantilor in viitorul aproppiat pentru a-si acoperi costurile provocate de amenzi?
    - Daca toate companiile petroliere din romania vor fi nevoite sa inchida productia in urma platii amenzilor, nu riscam sa ramanem fara carburant la pompe?
    - Sunteti sigur ca amentarea tuturor vanzatorilor de carburanti din Romania nu este o decizie menita sa faca loc unei companii nou patrunse pe puata despre care se vorbeste tot mai mult in ultimul timp?

    • Bogdan Chiritoiu

      1. Exceptand cazul in care companiile decid sa incalce iar legea, actionand concertat, nu. Cat timp pretul depinde de cotatiile internationale nu are de ce sa fie afectat de o sanctiune aplicata companiilor active in Romania.
      2. Companiile petroliere active pe piata romaneasca sunt extrem de profitabile la nivel global. Si nu cred ca exista riscul de a-si inchide productia.
      3. Nu ar fi nimic rau daca ar creste concurenta pe piata de rafinare si mai ales de retail. Dar amenda nu are legatura cu asa ceva.

  • Întrebarea nr. 11 DRagos

    Buna ziua
    Cind credeti ca veti finaliza si cealalta investigatie pe piata petroliera? (Am inteles din declaratiile dvs. ca mai exista una)

    multumesc

    • Bogdan Chiritoiu

      Intentia noastra este sa finalizam investigatia la mijlocul anului si sa parcurgem toate fazele procedurale pana in toamna.

  • Întrebarea nr. 12 Mihai Mosatescu

    Buna ziua si felicitari pt finalizarea anchetei. Ne puteti spune defalcat amenzile pt companii?

    • Bogdan Chiritoiu

      Amenziile vor aparea in deciziile care vor fi facute publice pana la sfarsitul lunii viitoare.

  • Întrebarea nr. 13 Dan Dinu

    Buna ziua domnule Chiritoiu,
    Singurul mod in care statul poate interveni in afaceri private este prin stimularea concurentei in acel domeniu, prin asigurarea de conditii egale tuturor jucatorilor si reducerea barierelor de intrare.
    In cazul combustibililor, lantul de procesare si desfacere este reprezentat de extractie (monopol OMV), rafinare (cartel Rompetrol, OMV si Lukoil) si distributie (cartel a celor 6 sanctionati). La acestea se adauga si importurile (alt cartel si aici).
    Avand in vedere puterea celor 6 in raport cu orice alt concurent care doreste sa intre in piata, v-ati gandit la un model care ar putea sa stimuleze concurenta reala din acest domeniu?

    • Bogdan Chiritoiu

      Va respect convingerile dar trebuie sa si dovedim existenta acestor carteluri. Ne intereseaza insa, intr-adevar, metode de a stimula concurenta atat pe piata de rafinare, cat si pe cea de retail.

  • Întrebarea nr. 14 logica simpla

    Structura pietei petroliere in Romania nu favorizeaza competitia, firmele sunt multumite de cota de piata pe care o au in prezent. Petrom nu poate sa fie mai agresiva in privinta preturilor ptr ca nu are resurse noi de titei care sa justifice o cota de piata mai mare de 40% pe carburanti. Lukoil si Rompetrol nu pot avea o cota de piata mai mare ptr ca sunt deja sunt pe pierderi deoarece activeaza doar pe downstrean si pretul mare al titeiului afecteaza marjele de rafinare.
    Pentru ca produsele sunt la fel motorina si benzina (doar aditivii fac diferenta, dar % este mic in cost), nici o firma nu poate sa se diferentieze. Un profit mai mare este posibil doar prin incalcarea competitiei si adoptarea unor intelegeri ilegale.

    Intrebarea mea este cum se poate schimba in opinia dvs structura pietei astfel incat sa redevina competitiva ? Eu cred ca este imposibil ...si petrolistii stiu asta ...Nu mai spun ca OMV-ul are nevoie de Lukoil si Rompetrol in proiectele lor din afara Romaniei din Kazakhstan si Rusia (Gazprom).

    • Bogdan Chiritoiu

      Cautam si noi solutii pentru a creste concurenta pe piata de rafinare si de retail. Peste tot in lume, aceste piete sunt oligopoliste si sunt departe de o concurenta perfecta.

  • Întrebarea nr. 15 Investor

    Ce logica aveti sa aplicati sanctiunea bazandu-va
    pe un volum imens de afaceri ( titei,motorina gaz metan etc) care nu au avut nimic cu pesupusa
    incalcare a legii ??? Cred ca este un abuz .

    • Bogdan Chiritoiu

      Am raspuns mai sus.









6795 vizualizari

  • intrebari (Marţi, 10 ianuarie 2012, 9:59)

    mircea [anonim]

    1. De ce amenzile sunt de doar 3%? De ce nu ati mers pana la maximul admis de 10%?

    2. In Romania, OMV prin Petrom detine monopolul exploatarii resurselor de gaz si petrol? Cine a stabilit redeventele pe care ei le platesc si cum sunt ele comparate cu alte state din UE?
    • Raspuns: (Marţi, 10 ianuarie 2012, 15:14)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui mircea

      1. Nivelul de pornire a sanctiunii recomandate de raportul echipei de investigatii era de 4%. La acest nivel am aplicat o serie de circumstante agravante sau atenuante rezultand nivelurile induviduale de sanctionare. In esenta, am tinut cont de faptul ca intelegerile nu se refera la intregul portofoliu, ci doar la un sortiment de benzina care reprezenta doar 20% din vanzarile totale ale companiilor si sub 5% din cifra lor totala de afaceri.
      2. Redeventele s-au stabilit prin contractul de privatizare si sunt fixe pana in 2014. Nu este o problema care sa tina de Consiliul Concurentei.
  • Intrebare (Marţi, 10 ianuarie 2012, 10:01)

    dan [anonim]

    1. De ce romanii platesc benzina si motorina mai scump ca austriecii, din moment ce noi avem resursele acestea naturale in pamant iar ei nu?

    2. Cum reuseste Petrom sa justifice preturi asa de mari la pompa din moment ce o buna parte din petrol este extras din Romania, redeventele pe care le platesc sunt mici iar costurile si accizele in Romania sunt mult mai mici decat in Austria de exemplu?
    • RASPUNS: (Marţi, 10 ianuarie 2012, 15:19)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui dan

      1. Esential economic este nu daca avem resurse in tara sau nu, ci cat de mult costa sa aducem benzina sau petrol din alta tara. De aceea, preturile sunt influentate de cotatiile internationale ale petrolului si ale benzinei si ale produselor petroliere (cotatiile PLATTS).
      2. Noi ne uitam in primul rand la preturile fara taxe si aici Romania are preturi in treimea inferioara a UE, dar este adevarat ca mai mari decat in Bulgaria sau Austria. Este de remarcat totusi faptul ca 25 din 27 tari membre au preturi fara taxe de +- 5% fata de media UE, ceea ce arata ca avem o piata europeana a combustibililor. Noi monitorizam permanent preturile.
  • Amenzile primite.... (Marţi, 10 ianuarie 2012, 10:07)

    Andor74 [anonim]

    Se tot vorbeste de interesul clientului - adica al platitorului de rand, care-si cumpara benzina la pompa.
    Adica e in beneficiul lui faptul ca se scot sortimete de si pe piata (!?) sau se modifica preturi. Aberatii mai mari nu prea ai cum sa auzi de la firme care niciodata nu vor urmari satisfacerea clientului ci doar profitul propriu. Iar verificarile care se desfasoara pe la aceste firme par sa se desfasoare mai mult pentru justificarea activitatii unei insitutii sau unor organizatii (stiu ca jignesc dar nu stiu cum altfel sa formulez)
    Deci: Cu ce ma ajuta pe mine? Imi da cineva bani inapoi sau se micsoreaza cumva tarifele de acum incolo? (NU CRED). Se vor elimina asemenea practici? (Putin probabil, tinand cont de marja de profit - minim 10% - care depaseste cuantumul amenzilor probabile - maxim 5% sin cifra de afaceri)
    • RASPUNS: (Marţi, 10 ianuarie 2012, 15:24)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andor74

      Sanctiunile Consiliului se duc la buget. Exista teoretic posivbilitatea celor pagubiti de a actiona in instanta companiile care au oncalcat Legea Concurentei, dar este intr-adevar un lucru dificil pentru un consumator individual. Lucrurile se pot schimba in viitor daca acesti consumatorii se vor obisnui sa se asocieze si sa faca actiuni in instanta in comun, asa cum se intampla in unele state precum SUA. Rolul cel mai important al sanctiunilor este ca prin nivelul ridicat al amenzilor sa descurajeze comportamente similare in viitor, iar functionarea corecta a Concurentei ar reprezenta cel mai important castig pentru societate.
  • Consiliul Concurentei vs. Benzinari (Marţi, 10 ianuarie 2012, 10:23)

    Basescu [anonim]

    1. De ce ancheta desfasurata de catre CC a durat atat de mult?
    2. Cuantumul redus al amenzii de 3% are legatura cu un viitor sprijin in campania electorala din acest an pentru actuala putere , asa cum rezulta din stenogramele SRI?
    3. In urma unei astfel de amenzi, membrii Consiliului CC nu isi pun in pericol viata familiilor lor?
    • RASPUNS: (Marţi, 10 ianuarie 2012, 15:28)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Basescu

      1. Este un caz mare si complex si este normal sa dureze o perioada relativ indelungata. Nu este normal insa sa dureze 5 ani sau 6. Obiectivul nostru la Consiliu este sa coboram media investigatiilor la 2 ani, ceea ce ar fi in linie cu media altor autoritati din UE. Si pot sa accept ca unele investigatii mai complexe, ca aceasta, sa dureze putin mai mult, sa zicem in jur de 3 ani. Suntem pe punctul de a finaliza toate investigatiile care au mai mult de 3 ani.
      2. Cuantumul amenzii depinde de gravitatea faptei si pentru a nu fi arbitrari, avem instructiuni de sanctionare care stabilesc destul de exact cum incadram penalitatile pentru diferitele companii. 205 milioane de euro este cea mai mare amenda acordata vreodata in Romania si in acelasi timp este si cea mai mare amenda pe care au primit-o companiile petroliere oriunde in Europa.
    • RASPUNS: (Marţi, 10 ianuarie 2012, 15:30)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Basescu

      3. Avem incredere in functionarea institutilor statului roman.
  • discutie online,dl Dl.Chiritoiu (Marţi, 10 ianuarie 2012, 11:28)

    Investor [anonim]

    1. Cifra de afaceri in fuctie de care se penalizeaza este volumul vanzarilor produsului respectiv( Eco Premium ) si in ce perioada de timp
    sau total afaceri ale companiei(benzina,motorina,gaz metan etc} pe perioada respectiva ?
    • RASPUNS: (Marţi, 10 ianuarie 2012, 15:31)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Investor

      Este cifra de afaceri totala a companiei in anul anterior sanctionarii.
  • Amenda (Marţi, 10 ianuarie 2012, 12:53)

    Stefan [anonim]

    De ce a durat atat de mult ancheta in acest caz?
    In final, nu este exclus ca ceea ce s-a intamplat sa fie o intelegere intre autoritati si aceste companii intrucat cel care plateste in final este tot consumatorul roman pagubit iar companiile si statul isi "impart" aceasta "taxa"!
    • RASPUNS (Marţi, 10 ianuarie 2012, 15:32)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Stefan

      La intrebarea "De ce a durat atat de mult ancheta in acest caz?", am raspuns mai sus.
  • investigatie consiliul concurentei (Marţi, 10 ianuarie 2012, 12:59)

    Ionel Vasile [anonim]

    1.Din cate stiu, in nici o tara din Europa nu se utilizeaza aditivi metalici. Explicati-ne cum anume a suferit consumatorul din Romania prin eliminarea de pe piata a asa numitei benzine Eco Premium?
    2. Decizia de amendare a companiilor petroliere pentru scoaterea de pe piata a benzinei cu aditivi metalici nu contine si impunerea reintroducerii acesteia pe piata. Va recomnada Consiliul concurentei reintroducerea la comercializare a benzinei cu aditivi metalici?
    3. Scoaterea de pe piata a benzinei Eco Premium s-a facut in anul 2008, cand companiile petroliere erau deja sub investigatie. De ce consiliul Concurentei nu a stopat eliminarea acestui produs, daca prin acest fapt companiile petroliere privau un anumit segment de consumatori de un produs esential?
    • RASPUNS: (Marţi, 10 ianuarie 2012, 15:37)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ionel Vasile

      1. Consumatorii au fost afectati prin reducerea posibilitatii de alegere, iar cei care aveau nevoie neaparat de acest produs au fost pusi in situatia de a manipula singuri o substanta cu toxicitate adaugata.
      2. Noi nu impunem companiilor un anumit comportament in acest caz. Nu negam dreptul fiecarei companii in parte de a decide sa vanda sau nu un produs. Nu eliminarea in sine este problemea, incalcarea este faptul ca au facut o intelegere pentru retragerea produsului, ca au actionat concertat.
  • investigatie companii petroliere (Marţi, 10 ianuarie 2012, 13:11)

    Doru Iorga [anonim]

    1. Cunoasteti si sunteti de acord cu faptul ca aditivii metalici aduc prejudicii serioase atat mediului cat si sanatatii si motoarelor autoturismelor?
    2. Asa cum se conoaste, aditivii metalici in benzine nu sunt utilizati in nici o tara din Europa. A fost coordonata decizia de amendare a companiilor petroliere din Romania cu Comisia Europeana?
    3.Din informatiile aparute in presa, companiile petroliere sustin ca au actionat in beneficiul consumatorilor, eliminand de pe piata un produs nociv atat mediului cat si autoturismelor. Asa fiind, de ce nu ati considerat ca ele beneficiaza de Articolul 5 (20 din Legea Concurentei? Argumentati.
    • RASPUNS (Marţi, 10 ianuarie 2012, 15:44)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Doru Iorga

      Procedura legala ne obliga ca un astfel de caz (in care aplicam si tratatul Uniunii, pe langa legislatia nationala) sa-l comunicam Comisiei Europene.
      Am considerat ca nu sunt indeplinite conditiile pentru exceptarea intelegerii in baza Art. 5.2. Mai multe detalii in decizii.
  • De ce toata cifra de afaceri luata in calcul? (Marţi, 10 ianuarie 2012, 14:17)

    Adela Marcu [anonim]

    Produsul Eco Premium reprezenta in cazul celor mai multe companii sub 5% din produsele comercializate. De ce nu s-a luat in calcul, ca in majoritatea tarilor europene, doar cota de piata a produsului aflat sub investigatie? Ati mentionat in timpul conferintei de presa "ca asa sunt cerintele procedurale" ale CC roman, spre deosebire de omologii din alte tari? De ce aceasta practica?
    • RASPUNS: (Marţi, 10 ianuarie 2012, 15:48)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adela Marcu

      Pentru usurinta aplicarii legii am pastrat ca baza de referinta pentru calculul amenzii cifra de afaceri totala, dar este adevarat ca in stabilirea procentului amenzii tinem cont de ponderea produsului afectat in totalul vanzarilor.
  • amenzi petrolisti (Marţi, 10 ianuarie 2012, 14:58)

    petru [anonim]

    - Nu considerati ca companiile petroliere vor fi nevoite sa mareasca preturile carburantilor in viitorul aproppiat pentru a-si acoperi costurile provocate de amenzi?
    - Daca toate companiile petroliere din romania vor fi nevoite sa inchida productia in urma platii amenzilor, nu riscam sa ramanem fara carburant la pompe?
    - Sunteti sigur ca amentarea tuturor vanzatorilor de carburanti din Romania nu este o decizie menita sa faca loc unei companii nou patrunse pe puata despre care se vorbeste tot mai mult in ultimul timp?
    • RASPUNS: (Marţi, 10 ianuarie 2012, 15:54)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui petru

      1. Exceptand cazul in care companiile decid sa incalce iar legea, actionand concertat, nu. Cat timp pretul depinde de cotatiile internationale nu are de ce sa fie afectat de o sanctiune aplicata companiilor active in Romania.
      2. Companiile petroliere active pe piata romaneasca sunt extrem de profitabile la nivel global. Si nu cred ca exista riscul de a-si inchide productia.
      3. Nu ar fi nimic rau daca ar creste concurenta pe piata de rafinare si mai ales de retail. Dar amenda nu are legatura cu asa ceva.
  • Investigatie (Marţi, 10 ianuarie 2012, 15:11)

    DRagos [anonim]

    Buna ziua
    Cind credeti ca veti finaliza si cealalta investigatie pe piata petroliera? (Am inteles din declaratiile dvs. ca mai exista una)

    multumesc
    • RASPUNS: (Marţi, 10 ianuarie 2012, 15:55)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui DRagos

      Intentia noastra este sa finalizam investigatia la mijlocul anului si sa parcurgem toate fazele procedurale pana in toamna.
  • Amenzi (Marţi, 10 ianuarie 2012, 15:12)

    Mihai Mosatescu [anonim]

    Buna ziua si felicitari pt finalizarea anchetei. Ne puteti spune defalcat amenzile pt companii?
    • RASPUNS: (Marţi, 10 ianuarie 2012, 15:57)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai Mosatescu

      Amenziile vor aparea in deciziile care vor fi facute publice pana la sfarsitul lunii viitoare.
  • Recuperarea amenzilor de catre Cartel (Marţi, 10 ianuarie 2012, 15:24)

    Dan Dinu [anonim]

    Buna ziua domnule Chiritoiu,
    Singurul mod in care statul poate interveni in afaceri private este prin stimularea concurentei in acel domeniu, prin asigurarea de conditii egale tuturor jucatorilor si reducerea barierelor de intrare.
    In cazul combustibililor, lantul de procesare si desfacere este reprezentat de extractie (monopol OMV), rafinare (cartel Rompetrol, OMV si Lukoil) si distributie (cartel a celor 6 sanctionati). La acestea se adauga si importurile (alt cartel si aici).
    Avand in vedere puterea celor 6 in raport cu orice alt concurent care doreste sa intre in piata, v-ati gandit la un model care ar putea sa stimuleze concurenta reala din acest domeniu?
    • RASPUNS: (Marţi, 10 ianuarie 2012, 15:59)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dan Dinu

      Va respect convingerile dar trebuie sa si dovedim existenta acestor carteluri. Ne intereseaza insa, intr-adevar, metode de a stimula concurenta atat pe piata de rafinare, cat si pe cea de retail.
  • structura pietei este necompetitiva (Marţi, 10 ianuarie 2012, 15:44)

    logica simpla [anonim]

    Structura pietei petroliere in Romania nu favorizeaza competitia, firmele sunt multumite de cota de piata pe care o au in prezent. Petrom nu poate sa fie mai agresiva in privinta preturilor ptr ca nu are resurse noi de titei care sa justifice o cota de piata mai mare de 40% pe carburanti. Lukoil si Rompetrol nu pot avea o cota de piata mai mare ptr ca sunt deja sunt pe pierderi deoarece activeaza doar pe downstrean si pretul mare al titeiului afecteaza marjele de rafinare.
    Pentru ca produsele sunt la fel motorina si benzina (doar aditivii fac diferenta, dar % este mic in cost), nici o firma nu poate sa se diferentieze. Un profit mai mare este posibil doar prin incalcarea competitiei si adoptarea unor intelegeri ilegale.

    Intrebarea mea este cum se poate schimba in opinia dvs structura pietei astfel incat sa redevina competitiva ? Eu cred ca este imposibil ...si petrolistii stiu asta ...Nu mai spun ca OMV-ul are nevoie de Lukoil si Rompetrol in proiectele lor din afara Romaniei din Kazakhstan si Rusia (Gazprom).
    • RASPUNS: (Marţi, 10 ianuarie 2012, 16:01)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui logica simpla

      Cautam si noi solutii pentru a creste concurenta pe piata de rafinare si de retail. Peste tot in lume, aceste piete sunt oligopoliste si sunt departe de o concurenta perfecta.
  • amenda CC (Marţi, 10 ianuarie 2012, 15:46)

    Investor [anonim]

    Ce logica aveti sa aplicati sanctiunea bazandu-va
    pe un volum imens de afaceri ( titei,motorina gaz metan etc) care nu au avut nimic cu pesupusa
    incalcare a legii ??? Cred ca este un abuz .
    • RASPUNS: (Marţi, 10 ianuarie 2012, 16:03)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Investor

      Am raspuns mai sus.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri