Schema de comercializare a cotelor de carbon propusa de Uniunea Europeana poate porni un razboi comercial, conform unuia dintre cei mai mari producatori de avioane in lume, citat de BBC. "Ceea ce a inceput ca o solutie pentru protectia mediului, a devenit o sursa potentiala a unor conflicte comerciale", a mentionat Thomas Enders, seful Airbus. Schema Uniunii Europene, care a debutat la 1 ianuarie, a creat cote pentru emisiile de carbon si permite liniilor de transport aerian sa cumpere si sa-si comercializeze cotele. In timp, aceste cote vor fi reduse, astfel incat emisiile totale de carbon ale liniilor aeriene in spatiul european sa scada.

Sistemul de comercializare a emisiilor de carbon necesita prevalari de taxe asupra zborurilor care se desfasoara in cadrul spatiului aerian al Uniunii Europene, bazate pe emisii de carbon. Insa Statele Unite si China se opun ca liniile lor aeriene sa participe la aceasta schema.

China a interzis firmelor de transport aerian sa faca parte din aceasta schema, iar SUA a incercat sa blocheze introducerea de taxe asupra emisiilor la sfarsitul anului trecut, intr-un caz audiat de Curtea Europeana de Justitie. In cele din urma, Curtea a decis ca demersul a fost legal.

"Noi suntem gata sa negociem acest cadru", a spus Siim Kallas, comisarul pentru transport al Uniunii Europene.

China, care este cel mai vocal oponent al acestui sistem, a mentionat ca va costa anual liniile aeriene chineze in jur de 95 de milioane de euro.

Asociatia Internationala de Transport Aerian a solicitat ca Natiunile Unite sa medieze aceasta negociere intre liniile aeriene si UE.