Compania feroviara de stat din Rusia doreste sa achizitioneze firma feroviara bulgara de transport al marfurilor, conform presei din Bulgaria. De asemenea, Grup Feroviar Roman (GFR), firma franceza SNCF si compania feroviara de stat a Turciei sunt interesate in achizitionarea transportatorului bulgar.

In luna februarie a acestui an GFR a fost descalificata din licitatia pentru privatizarea companiei nationale de cai ferate din Bulgaria, dupa ce a fost introdusa ca si conditie de calificare la licitatie necesitatea unei cifre de afaceri in ultimii trei ani de minim 500 de milioane de euro.

In acelasi timp Reuters anuntat saptamana trecuta faptul ca GFR, cea mai mare companie privata din Romania, este interesata de privatizarea firmei grecesti Trainose, dorind sa achizitioneze segmentul de transport feroviar al marfurilor.

Firma feroviara ruseasca (Rossiyskie zheleznye dorogi), una dintre cele mai mari companii din lume, intentioneaza sa cumpere firma bulgara de transport al marfurilor impreuna cu compania greaca similara, a mentionat cotidianul Bulgarian Trud, citand o sursa nementionata din sectorul de transportator.

Compania de transport al marfurilor din Bulgaria are o importanta strategica pentru cei care doresc sa aibe acces la portul grecesc Salonic, o poarta de acces vitala pentru rutele Chinei spre Europa, potrivit ziarului citat.

Privatizarea firmei feroviara de stat bulgara (BDZ) a serviciilor marfurilor este asteptata sa aibe loc in 2012, a anuntat in martie Vladimir Vladimirov, seful conducerii companiei. Compania bulgara feroviara are probleme financiare cronice cu datorii care in octombrie 2011 se ridicau la 771 de milioane de leva.

Reformele implementate in 2011, inclusiv reducerea numarului de trenuri pentru pasageri si scaderea personalului, au provocat o greva puternica a angajatilor in luna noiembrie a anului trecut. Fata de segmentul transportului de pasageri, transportul marfurilor a fost constant pe profit.

Cine este compania Grup Feroviar Roman

Compania Grup Feroviar Roman este detinuta cu un pachet de 50,45% de Grampet SA, cu 26,1% de Vasile Didila, cu 14,1% de Rapid Com (detinuta de Vasile Didila) si cu 9% de compania Turnoprest (detinuta de Vasile Didila).

Gruia Stoica detine la compania Grampet SA un pachet de actiuni de 73,3%, alaturi de Adriana Didila (26,6%), sub 1% din actiuni fiind controlate de Soare Lucian Luigi si Iagher Gheorghe.

Compania are 1.710 angajati, printre clientii acesteia numarandu-se Compania Nationala a Huilei, Holcim, ArcelorMittal Galati, Petrom, Shell Gaz Romania si Rafo, potrivit datelor de pe site-ul companiei.