Boeing va incerca sa recastige pozitia de lider mondial la salonul aviatic Farnborough International Airshow (Marea Britanie) care se deschide luni. Producatorul american va incerca sa obtina mai multe comenzi decat rivalul sau european Airbus, relateaza AFP. Reuters informeaza ca producatorul canadian Bombardier se afla in negocieri cu AirAsia pentru aeronavele de linie CSeries, contract care ameninta suprematia gigantului Airbus pe piata asiatica.

Boeing si Airbus la Salonul de la FarnboroughFoto: Reuters

Producatorul american Boeing, care incepand cu 2007 a pierdut constant teren in fata Airbus, a reusit sa isi depaseasca competitorul european in primul semestru din 2012 cu 440 de avioane comandate fata de 230 cat a avut Airbus.

Desi, spre deosebire de Airbus, Boeing evita sa se bazeze pe comenzile obtinute la saloanele aeronautice mari, analistii se asteapta ca de data aceasta gigantul american sa incerce o lovitura de piata la Farnborough.

  • Boeing versus Airbus. Gigantul european patrunde pe teritoriul american

Pentru cele doua companii, lupta se da pe aeronavele de talie medie, cu 150 de locuri. Modelul A320neo, creat de Airbus, ar urma sa intre pe piata in 2015, cu doi ani inainte de Boeing 737 MAX, ceea ce i-a permis producatorului european sa obtina 1.425 de comenzi sigure.

Anul acesta, Boeing vrea sa transforme o mie din angajamentele de cumparare ale clientilor in comenzi ferme. Salonul de la Farnborough va arata in ce masura va reusi sa faca acest lucru.

Directorul comercial al Airbus, John Leahy, a recunoscut inaintea inceperii salonului ca Boeing va anunta "mai multe comenzi decat noi, la Farnborough". Totodata, Leahy s-a aratat sigur de faptul ca in urma bilantului de doi ani (pe 2011 si 2012) se va vedea ca Airbus a "vandut mai multe avioane decat Boeing" si ca vor fi "mai mult Neo (A320neo - n.r.) decat MAX (Boeing 737 MAX - n.r.)".

Pentru a onora toate comenzile, Airbus a decis sa construiasca o linie de asamblare in Alabama (SUA), a patra dupa cea din Toulouse (Franta), Hamburg (Germania) si Tianjin (China).

Primele A320 ar urma sa iasa pe portile unitatii americane in 2016.

Anuntul, facut cu o saptamana inainte de deschiderea salonului, a intensificat competitia cu Boeing, care a constatat ca gigantul european intra pe teritoriul sau.

  • Negociere surpriza in culisele Grand Prix-ului britanic

Pe de alta parte, producatorul canadian Bombardier negociaza cu AirAsia pentru aeronavele de linie CSeries, cu 160 de locuri. Contractul ameninta hegemonia gigantului Airbus pe piata asiatica, scrie Reuters.

Tony Fernandez, fondatorul AirAsia si proprietarul echipei de Formula 1 Team Lotus, a discutat propunerea cu CEO-ul Bombardier Pierre Beaudoin in timpul pregatirilor pentru Grand Prix-ul Marii Britanii de duminica, desfasurat pe circuitul de la Silverstone, au precizat cei doi pentru agentia de presa britanica.

Bombardier vrea sa patrunda pe piata aeronavelor de linie inguste, dominata de Airbus si Boeing, insa pana acum s-a concentrat pe avioane de pana la 130 de locuri. Producatorul canadian s-a aratat optimist fata de negocieri declarand: "Pana acum (Fernandez - n.r.) nu a avut alta optiune, dar acum are un produs mai bun la care sa se uite".

Pe de alta parte, proprietarul AirAsia a declarat ca va continua si negocierile cu Airbus pentru achizitionarea a 50 de aeronave A320. Fernandez a precizat ca nu este in discutii si cu Boeing.

Salonul aviatic Farnborough International Airshow, organizat in Hampshire (Marea Britanie), incepe luni, 9 iulie, si se va desfasura pe o perioada de o saptamana. Salonul Farnborough este considerat un eveniment important pentru industria aeronautica, fiind recunoscut mai ales ca platforma de prezentare a noutatilor in domeniu si de acordare a comenzilor importante.