​Energie vie - proiect sustinut de Rompetrol

​INFOGRAFIC Petromidia – avant socialist, faliment, glorie capitalista

de Smile Media     Smile Media
Miercuri, 11 iulie 2012, 8:42 Economie | Companii

​Petromidia este poate cel mai bun exemplu de intreprindere unde managementul si capitalul privat pot transforma o societate propusa spre lichidare intr-un furnizor important de carburanti in regiunea Marii Negre. Construita in anii ’70 ca una dintre cele mai mari rafinarii din aceasta parte a Europei, Petromidia a trecut in anii ’90  de la un sistem centralizat de aprovizionare cu materie prima si de desfacere a produselor petroliere, la un statut de societate comerciala pe actiuni si intr-o piata concurentiala.





In perioada 1997-1998, obiectivul industrial, generator de pierderi pentru economia nationala, a fost inclus in planul PSAL II agreat cu Banca Mondiala si FMI, fiind chiar in lista celor 10 societati propuse spre lichidare. Au urmat ulterior doua incercari nereusite de privatizare, de gasire a unui partener privat pentru continuarea si dezvoltarea activitatilor de profil, dar si pentru sustinerea economica a oraselor Constanta si Navodari.

Apoi, in 2000, rafinaria a reusit sa devina o companie privata, supusa tuturor regulilor pietei. Pentru salvarea acesteia, autoritatile au gasit un mijloc economic prin care datoriile istorice nu au fost sterse ci au fost transformate in obligatiuni in favoarea statului, acestea fiind si purtatoare de dobanzi.

Masura a permis investitorului sa-si continue planul de investitii tehnologice si de mediu pe platforma Midia, dar si extinderea si introducerea produselor pe alte piete de desfacere precum Moldova, Bulgaria si Gerogia.

Zece ani mai tarziu, statul a revenit in actionarului rafinariei, o unitate performanta si cu indicatori economici de sute de ori mai buni.

Rafinaria a inceput in 1975, intr-un loc ocupat pana in acel moment de mlastini si lacuri salmastre de mica adancime, dupa cum isi aduce aminte si Alexandru Nicolcioiu, unul dintre cei mai vechi angajati ai rafinariei, actualmente Viceprepresedinte Rafinare si Petrochimie la Rompetrol Group: “In primul rand trebuie sa stim ca pe toata aceasta platforma care are acum 480 de hectare era in urma cu 30 si ceva de ani doar o mlastina. Am in minte si cum era cand nu era nimic. Daca e sa ne ducem in urma cu 31 de ani aici unde stam si vorbim erau niste balti mai mititele”.

Pozitionarea strategica a rafinariei, aproape de Marea Neagra si de portul Constanta, a permis comercializarea produselor atat pe piata interna, cat si pe cea externa.

Preluata intr-o situatie dezastruoasa, Petromidia a avut o revenire constanta: daca in anul 2000 contributiile rafinariei la bugetul de stat erau de doar 15 milioane $, in 2001 cifra urca pana la 68 de milioane. Cresterea a continuat exponential si in urmatorii ani: 220 de milioane $ in 2002, 415 milioane $ in 2003 si peste jumatate de miliard de dolari in 2004. La doar trei ani de la privatizare, compania devenise un pilon atat de important in economia romaneasca incat genera singura 4,2% din totalul veniturilor bugetului de stat.

De la o rafinarie neperformanta, cu tehnologii depasite si un management slab, in 2003 Petromidia a fost declarata „Rafinaria Anului in Europa Centrala si de Est” de catre World Refining Association.

Dupa transformarea in companie cu actionariat integral privat la finele anului 2000, Petromidia a trecut, odata cu intregul Grup Rompetrol, in proprietatea companiei kazahe KazMunayGaz in anul 2007. Odata cu preluarea a 75% din pachetul de actiuni Rompetrol, KMG a inceput implementarea unui program amplu de investitii, care sa poata sustine cresterea pe termen lung. Doi ani mai tarziu, in 2009, compania Kazaha a achizitionat si restul de 25% din actiunile Rompetrol. Investitiile totale in intervalul 2007-2011 au depasit 2 miliarde de dolari, iar contributiile la bugetul de stat au totalizat peste 5,4 miliarde de dolari.

Printre investitiile realizate pe platforma Midia se adauga si constructia unui terminal plutitor in largul Marii Negre pentru aprovizionarea cu titei, repornirea si modernizarea instalatiilor de petrochimie – inchise in 1996 din cauza lipsei de materie prima, dar si finalizarea unui terminal pentru inportul/exportul gazului petrolier lichefiat. In prezent, rafinaria dispune de cel mai performat centru de comanda si control a operatiunilor de rafinare.

La inceputul anului 2012, statul roman a reintrat in actionariatul Petromidia, cu o participatie importanta, de 44,69%.

Anul acesta, la Petromidia se va finaliza programul de crestere a capacitatii de procesare, care va atinge 5 milioane de tone, de la 3.8 cat era inainte de modernizare. Toti carburantii produsi vor respecta standardele Euro 5, cu o concentratie extrem de mica de sulf, iar rafinaria va atinge un scor de 11 puncte pe scara Nelson, dintr-un maximum posibil de 14. Comparativ, media europeana este situata la 7.3 puncte.

Produsele Petromidia sunt vandute in prezent in peste opt piete din Europa si Asia, in 5 tari prin retele de distributie sub marca Rompetrol.

Articolul face parte din Proiectul “Energie vie - sustinut de Rompetrol”.











5067 vizualizari

  • +7 (7 voturi)    
    faliment provocat? ruptura in grafic, la anul 1999 (Miercuri, 11 iulie 2012, 9:24)

    horia_m [utilizator]

    graficul cu volumele de productie (anii 1979-2012) indica o ruptura masiva (negativa) doar in anul 1999, adica anul dinaintea privatizarii. Cum se face ca rafinaria a functionat bine-mersi in toti anii dinainte, si a avut o scadere dramatica a productiei DOAR in anul dinaintea privatizarii? Se stie ca multe firme de stat au fost duse in faliment in mod voit, de catre administratorii lor de-atunci, pentru a fi cumparate la pret redus de ei sau de acolitii lor.
    • +4 (4 voturi)    
      excelenta observatia (Miercuri, 11 iulie 2012, 9:50)

      jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui horia_m

      este un lucru stiut de toti, insa justitia se ocupa doar de cine dicteaza fiecare partid ajuns la guvernare. este bine si asa, daca se mai lasa cu o arestare. felicitari pentru arestarea lui nastase. petromidia este un caz mare de jaf la drumul mare, in care oameni de afaceri care se cred de succes au luat pe nimic cu ajutorul s toate partidele perindate pe la guvernare
    • +6 (6 voturi)    
      faliment (Miercuri, 11 iulie 2012, 10:01)

      sorincatalin [utilizator] i-a raspuns lui horia_m

      A fost cumparata pe nimic tocmai starii de faliment...plus stergerea de restante pe care le avea la stat prin controlul pe care Patriciu asupra a 2 partide (ce formeaza azi USL).. toata lumea stie ca finanta ambele partide in campanie...
    • +2 (2 voturi)    
      daca tot vorbim de conspiratii... (Miercuri, 11 iulie 2012, 15:30)

      Mircea [anonim] i-a raspuns lui horia_m

      in ’90 erau in Romania 10 rafinarii, din care mai sunt in functiune doar 4. Ce s-a intamplat cu restul? Unde e Rafo (http://www.bizcity.ro/stiri/musetescu-este-mandru-de-privatizarea-rafo-onesti.html?id=2304 ), Arpechim Pitesti, Steaua Romana, Astra Romana, Darmanesti (http://www.evenimentul.ro/articol/incendiu-la-rafinaria-darmanesti.html ) sau Suplacu de Barcau (http://www.crisana.ro/stiri/economie-16/suplacu-de-barcau-rafinaria-in-conservare-muncitorii-cu-ochii-in-soare-112816.html)? Lipsa de investitii, de la Euro 1 la Euro 5 costa, lipsa de viziune, lipsa dorintei de a reusi..ce s-a intamplat cu toata economia infloritoare a Romaniei?
    • 0 (0 voturi)    
      provocat de economia de piata, desigur... (Miercuri, 18 iulie 2012, 1:03)

      Alexandru [anonim] i-a raspuns lui horia_m

      cel mai repede iti dai seama cand s-a sparg economia centralizata..cand fabricile au devenit societati industriale, cand au fost obligate sa fie competitive, sa castige clienti, sa-si alinieze productia cu cererea, etc...

      in industria petrolului, vezi povestea cu datoriile bancorex, liberalizarea pietei si privatizarea petrom-ului..dupa aia, mai vorbim.

      PS. incerca sa intelegi cum s-au acumulat datoriile la bancorex...incearca sa citesti printre randuri aici: http://www.gds.ro/Eveniment/2004-07-29/Crima+premeditata+cu+autor+%28ne%29cunoscut+la+Bancorex+%28II%29
    • 0 (0 voturi)    
      cine e de vina? (Miercuri, 18 iulie 2012, 1:58)

      Ioan [anonim] i-a raspuns lui horia_m

      "Compania Romana de Petrol era o structura care ingloba extractia, rafinarea, cat si comercializarea. Pe baza unui studiu finantat de Banca Mondiala, privind restructurarea industriei petroliere, aceasta companie a fost insa desfiintata. "

      http://www.curierulnational.ro/print/35505

      "În ceea ce priveºte politica de restructurare a societãþilor comerciale generatoare de pierderi, a fost declanºatã procedura de lichidare judiciarã la 170 dintre acestea, iar la alte 356 a fost finalizat procesul de privatizare. Rezultatele acestor mãsuri au constat în reducerea unor costuri echivalente cu 3 645 miliarde lei ºi creºterea încasãrilor cu aproximativ 5 949 miliarde lei. În mod deosebit trebuie amintite: închiderile operaþionale ale
      unor fluxuri tehnologice la Siderurgica Hunedoara, Clujana Cluj-Napoca, Romline Constanþa, Siderca din Cãlãraºi, Melana Sãvineºti; externalizãrile unor activitãþi auxiliare la Tractorul
      Braºov, Nitramonia Fãgãraº, Roman Braºov; restructurarea datoriilor financiare ºi a obligaþiilor fiscale la Sidex Galaþi. O menþiune specialã o necesitã oprirea funcþionãrii, pentru cea mai mare parte a anului, a douã rafinãrii (Petromidia Nãvodari ºi
      Rafo Oneºti), fapt care a contribuit la diminuarea facturii energetice a þãrii, element deloc de neglijat în ajustarea externã masivã din anul 1999."

      Raport anual BNR 1999 -

      http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PNACC207.pdf
  • +1 (1 vot)    
    se poate... (Miercuri, 11 iulie 2012, 10:00)

    sile [anonim]

    Un exemplu concret (exceptand porcariile petrecute pe parcursul privatizarii) despre cum o intreprindere construita pe vremea comunismului (despre care unii vorbesc exclusiv numai de rau) dar care,condusa inteligent, poate fi profitabila si nu doar "gramada de fiare vechi" asa cum tot au trambitat unii despre industria romaneasca .

    Astept management privat la companii cu probleme,ale statului, pentru a fi puse pe picioare.
    • -4 (4 voturi)    
      Te inseli prietene.... (Miercuri, 11 iulie 2012, 12:34)

      Amerigo [anonim] i-a raspuns lui sile

      Citez din text: "Investitiile totale in intervalul 2007-2011 au depasit 2 miliarde de dolari"
      Deci a bagat 2 miliarde de coco in ea, ca sa ajunga unde este astazi. Pana sa bage , era un munte de fier vechi, cu carente in productivitate si rentabilitate.
      • +1 (1 vot)    
        graficul de productie nu e corelat cu investitia (Miercuri, 11 iulie 2012, 13:05)

        horia_m [utilizator] i-a raspuns lui Amerigo

        se poate sa aveti dreptate, insa vad ca graficul de productie are cea mai ascendenta curba in perioada 2000-2007 (adica dupa preluarea firmei de catre Patriciu, dupa ce a fost falimentata in anl dinainte - voit sau nu). Deci pare ca investitia aia de 2 miliarde nu a mai dus la aceeasi crestere de productie ca in perioada anterioara, cand, daca e sa ne luam dupa ce spuneti dvs, nu se facusera investitii, dar s-a produs masiv (crestere uriasa a productiei FARA investitii suplimentare).
        Se poate sa fie si alte probleme, de ex. de aducere la standarde noi (problemele de mediu), insa daca e sa ne gandim ca Arpechim (care apartine Petrom) a fost inchisa de garda de mediu abia prin 2008, inseamna ca si Petromidia ar fi putut produce inca mult timp cu instalatiile cele vechi. Dar desigur ca e nevoie de retehnologizari - daca ele au fost insa stringente sau nu, daca rafinaria ar fi fost altfel "fier vechi", fara ele, e mai greu de decis, asa - fara date de detaliu!
      • +1 (1 vot)    
        prietene.. (Miercuri, 11 iulie 2012, 13:37)

        sile [anonim] i-a raspuns lui Amerigo

        ...citeste raspunsul lui horia_m de mai jos.

        Daca nu intelegi am sa-mi eu eu silinta sa-ti explic,mai pe larg, cum stau lucrurile desi ma cam indoiesc ca ai sa pricepi.
  • +1 (1 vot)    
    failement provocat (Miercuri, 11 iulie 2012, 13:03)

    Mihai [anonim]

    Periodic sunt necesare revizii la instalatii. in acel an productia este scazuta (perioada de oprire). Posibil in acel an sa se fi efectuat o revizie si provocat in hirtii falimentul ca cineva sa o cumpere la un pret de cacaoita si cu instalatiile modernizate dupa revizie.
    Sa speram ca nu se va inchide. Multi specialisti din rafinariile noastre din tara lucreaza in strainatate. Ciudat este ca numai la noi in tara rafinariile sunt neprofitabile. afara obtin profituri frumusele. Bafta si succes in viitor Rompetrol! Sa auzim stiri mai multe de acest gen. Sa speram ca partea de petrochimie nu se va inchide.
    • -1 (1 vot)    
      revizii (Miercuri, 11 iulie 2012, 14:18)

      dan [anonim] i-a raspuns lui Mihai

      Corect ce spui cu un amendament. Revizia instalatiilor s-a facut dupa privatizare in 2001. Stiu ptr ca am fost acolo. Costu mare al procesarii o face nerentabila ( ia in calcul doar utilitatile....abur, electrica). Asadar vin de se leaga mai multe. Si in alta ordine de idei..a fost luata pe un pret mic dar a adus bani la buget la greu. Alte vremuri.
    • +2 (2 voturi)    
      Falimentata de patriciu (Miercuri, 11 iulie 2012, 22:28)

      doru [anonim] i-a raspuns lui Mihai

      A fost preluata de patriciu cu 200 milioane dolari datorii si a lasat-o cu 560 milioane EURO datorii; aici a facut antrenamentul pentru falimentul MIC.ro
      • 0 (0 voturi)    
        Falimentata de prostia noastra (Miercuri, 18 iulie 2012, 0:57)

        Alex [anonim] i-a raspuns lui doru

        Hai sa fim seriosi...patriciu e de vina pentru tot ce sa intampla in tara asta in ultimii 20 de ani? din 10 rafinarii in 1990 mai sunt in functiune doar 4, din care 2 ale rompetrolului - vega ploiesti si petromidia navodari.
        ai idee ce s-a intamplat cu restul? daca nu, te rog sa mai deschizi o carte...iti va prinde bine, ca sa eviti pe viitor populismele ieftine...

        la dat cu parerea toti suntem buni...mai rau stam cu munca.
  • 0 (0 voturi)    
    cine dicteaza acolo? (Miercuri, 11 iulie 2012, 13:48)

    gicu [anonim]

    "La inceputul anului 2012, statul roman a reintrat in actionariatul Petromidia, cu o participatie importanta, de 44,69%."
    Cum s-a realizat acest lucru? Aveau aia datorii la buget si au cedat din actiuni sau statul a cumparat actiuni?
    • 0 (0 voturi)    
      sa fim seriosi (Miercuri, 11 iulie 2012, 16:00)

      Marian Bulboaca [anonim] i-a raspuns lui gicu

      Rafinaria a fost privatizata cu tot cu datorii, dar supriza a fost ca datorile s-au dovedit cu mult peste suma din dosarul de privatizare. In 2003 suma, cu tot cu penalitati, a fost transformata intr-o emisiune de obligatiuni cu dobanda atasata.
      http://economie.hotnews.ro/stiri-companii-12492349-proiect-rompetrol-rafinare-trece-ministerul-finantelor-ministerul-economiei.htm ”
  • 0 (0 voturi)    
    1,5 mld USD (Miercuri, 11 iulie 2012, 13:58)

    Marcus Nicu [anonim]

    (null)
  • 0 (0 voturi)    
    1,5 mld USD (Miercuri, 11 iulie 2012, 14:29)

    Marcu Nicu [anonim]

    (null)
  • 0 (0 voturi)    
    Felicitari! (Joi, 12 iulie 2012, 10:35)

    manefi [anonim]

    ...pentru un articol foarte frumos colorat. Cat pe ce sa cred ca vorbim de o afacere pe bune si, mai ales, de succes.

    Eu am o amintire. In urma "cuponiadei" din ´95, m-am ales cu actiuni la Petromidia de atunci. Pastrez hartia respectiva ca sa imi intre bine in cap e mai bine sa nu te bagi intr-un domeniu in care nu te pricepi, unde regulile jocului par cunoscute doar unui grup de "initiati" si se mai si schimba pe parcurs. O singura data, dupa vreo 10 ani si mai bine, m-am interesat, pe net, fara sa fac vreun gest suplimentar, de valoarea de piata a acelor actiuni. Cred ca m-a costat mai mult electricitatea in cele doua minute de cautare.

    Dar acum, daca totul e prezentat atat de frumos, poate sa imi spuna cineva ce afacere mai pot sa fac cu actiunile respective?
    • 0 (0 voturi)    
      amintiri din epoca de aur... (Miercuri, 18 iulie 2012, 0:49)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui manefi

      Stimate domn, cum ai contribuit tu la mentinerea si cresterea ac estei societati? Ai primit de pomana niste actiuni, nu ai stiut ce sa faci cu ele, nu ai participat la injectiile de capital/majorarile de capital ca sa-ti pastrezi valoarea actiunilor, nu ai participat pe la sedinte/aga in calitate de actionar, ai crezut ca daca le pui intr-un cufar o sa-ti casa cu ele dupa 20 de ani? Asa e romanu', a primit de pomana dar viseaza la castiguri marete la loto/fni/safi/etc...repede si fara munca...

      In alta ordine de idei, am primit si eu de la bunici acu vreo 10 ani 2 cecuri de 5.000 de lei...bani depusi inainte de '90 (o valoarea pe atunci, cand o dacie era 50.000 lei). M-am interesat de curiozitate ce mare avere a dat peste mine..si am avut o mare surpriza...banii abia acopereau comisionul de retragere...cica de vina era devalorizarea leului, denominarea, etc...

      cine ma despagubeste pentru asta? Mugur Isarescu? toata clasa politica de pana acum?

      bravo acestor oameni ca au reusit sa pune pe picioare si sa faca sa mearga un mamut industrial..cate alte exemple de succes mai sunt in romania? de exemplu, confectia bacau (care inainte de revolutie facea haine pt marile case de moda straine) a fost taiata, demolata..terenul curatat, iar in loc se pregateste constructia unui mall..ca de, mai repede consumam decat sa producem ceva...


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică