Care sunt mizele preluarii controlului asupra Portului Constanta de catre autoritatile locale

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Luni, 22 octombrie 2012, 16:07 Economie | Companii

Portul Constanta
Foto: AGERPRES
Parlamentarii PSD grabesc transferul actiunilor Portului Constanta de la Ministerul Transporturilor la autoritatile locale constantene. Nu au trecut nici  doua saptamani de cand primarul Radu Mazare si-a exprimat dorinta de preluare a controlului asupra Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime  Constanta, iar parlamentarii PSD au si depus un proiect de lege. "Este o vointa politica a USL si un acord discutat intre mine si premier", spunea Mazare pe  10 octombrie.
Vezi in text care este miza acestui transfer si cat de valoroasa este compania.

Administratia Porturilor Maritime Constanta este o companie profitabila. Pentru 2012, au fost stabilite venituri de 269,7 milioane de lei si un profit de  22,6 milioane de lei.

In prezent, Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta S.A. (CNAPM) este controlata de Ministerul Transporturilor care detine 60%.  Consiliul local al Municipiului Constanta detine un pachet 20% din actiuni, iar Fondul Proprietatea tot 20%. Consiliul local a ajuns actionar in 2008 tot  dupa un demers al parlamentarilor PSD, initiativa care nu a fost sustinuta de presedintele Romaniei, Traian Basescu. Acesta a refuzat in martie 2008 sa promulge legea privind transferul unui pachet de 20% din acţiunile portului în proprietatea Consiliului Local Muncipal (CLM) Constanţa. Legea a fost intoarsa in Palament pentru reexaminare, fiind promulgata, in cele din urma, in varianta initiala. Basescu a retransmis legea in Parlament pe motiv ca Portul Constanţa reprezintă un obiectiv deosebit de important pentru securitatea naţională a României şi pentru economia naţională. Aflat in „vecinătatea bazelor  militare americane din judeţ determină influenţarea reciprocă a deciziilor strategice şi manageriale ale entităţilor implicate”, preciza in acea perioada  Presedintia. "Includerea Consiliului Local al Municipiului Constanţa în sfera celor care pot influenţa, fie şi indirect, exploatarea acestora, reprezintă o  problemă de securitate naţională a României", se mai arata in motivarea Presedintiei.

  • Contactat de HotNews, fostul ministru al transporturilor, Alexandru Nazare, a spus ca o astfel de schimbare s-ar resimti cel mai mult in privinta accesarii  fondurilor europene. "Ar avea alt regim in accesarea fondurilor europene", a precizat Nazare. In prezent, proiectele Portului Constanta sunt finantate cu  fonduri europene prin Programul Operational Sectorial "Transport". Nazare sustine ca nu valoarea in sine a portului reprezinta o miza pentru autoritatile  locale, ci proiectele care s-ar putea dezvolta. Potrivit companiei, valoarea investitiilor in 2011 a fost de 15,3 milioane de euro, din care 38,07% surse  proprii, 61,43% fonduri europene si 0,5% alocari bugetare. De asemenea, pentru 2012 au fost programate investiţii de 709,6 milioane de lei, din care 669,6 milioane lei din fonduri europene.

In prezent, se afla in derulare mai multe proiecte care au in vedere atat construirea de noi facilitati pentru operarea marfurilor, cat si imbunatatirea  legaturilor de transport. Aceste proiecte sunt localizate in principal in partea de sud a portului.
 
Principalele proiecte finantate din fonduri europene  aflate in derulare
  • Pod Rutier la km 0+540 al Canalului Dunare - Marea Neagra
  • Dezvoltarea Capacitatii Feroviare in Zona Fluvio-Maritima a Portului Constanta
  • Extinderea spre sud a danei de gabare din Portul Constanta
  • Modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea cresterii adâncimilor senalelor si bazinelor si a sigurantei navigatiei în Portul Constanta
  • Pod rutier peste canalul de legatura
  • Proiectul ADB Multiplatform (Adriatic - Danube - Black Sea Multimodal Platform)- finantare din Fondul European de Dezvoltare Regionala
Vezi aici mai multe amanunte legate de proiectele aflate in derulare.


Cat de importanta este CN Administratia Porturilor Maritime Constanta

Potrivit datelor furnizate pe site-ul sau, Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta gestioneaza activitatea din porturile maritime Constanta, Midia si Mangalia si pentru portul  turistic Tomis. Portul Constanta este un important centru de tranzit. De altfel, beneficiaza de o pozitionare geografica avantajoasa, fiind situat pe rutele  a 3 coridoare de transport pan-european: Coridorul IV, Coridorul IX si Coridorul VII (Dunarea) - care leaga Marea Nordului de Marea Neagra prin culoarul Rin-Main-Dunare. Portul Constanta e situat la intersectia rutelor  comerciale care leaga pietele tarilor fara iesire la mare din Europa Centrala si de Est cu regiunea Transcaucaz, Asia Centrala si Extremul Orient.


In apropierea Portului Constanta sunt situate cele doua porturi satelit Midia si Mangalia, care fac parte din complexul portuar maritim romanesc. Cele doua  porturi satelit au un rol important in cresterea eficientei facilitatilor portuare oferite de portul principal. Portul Midia a fost proiectat si construit  pentru a pune la dispozitie facilitatile pentru centrul industrial si petrochimic adiacent. Principalele marfuri operate prin acest port sunt: petrolul brut  si produse derivate, cereale, GPL, produse metalice. Prin portul Mangalia sunt operate marfuri precum: produse chimice, ingrasaminte, bitum, marfuri  generale, GPL.

Avantajele Portului Constanta
  • Port multifunctional, cu adancimi ale apei in bazinul portuar suficiente pentru acostarea celor mai mari nave care trec prin Canalul Suez;
  • Acces direct la tarile Europei Centrale si de Est prin Coridorul Pan European VII - Dunarea;
  • Centru de distributie a containerelor catre porturile din Marea Neagra;
  • Conexiuni cu toate modalitatile de transport: cale ferata, rutier, fluvial, aerian si conducte;
  • Terminale care asigura o legatura rapida cu porturile Marii Negre si Marii Mediterane;
  • Disponibilitatea suprafetelor pentru dezvoltari viitoare;
  • Portul Constanta are statutul de  Zona Libera

Portul Constanta are o capacitate de operare anuala de aproximativ 120 milioane tone, fiind deservit de 156 de dane, din care 140 sunt operationale. Lungimea  totala a cheurilor este de 29,83 km, iar adancimile variaza intre 7 si 19 m.

Portul Constanta este atat port maritim, cat si port fluvial. De altfel, legatura cu Dunarea, prin Canalul Dunare - Marea Neagra, reprezinta unul dintre  principalele avantaje ale Portului Constanta. Traficul fluvial poate sa ajunga si la 17 milioane tone/an.

In Portul Constanta poate fi operata orice categorie de marfa: produse alimentare, laminate, ciment, produse chimice si ingrasaminte in saci, produse  metalice etc. Anul trecut, s-a ajuns la un trafic total de circa 45 de milioane de tone. De asemenea, Portul Constanta se ocupa si de depozitarea marfurilor  perisabile si containerelor frigorifice. In Portul Constanta exista patru terminale de containere. In plus, Portul Constanta dispune de doua terminale ferry-boat pentru operarea oricarui tip de vehicul.

In Portul Constanta opereaza companii private care, in schimbul unor sume platite CN Administratia Porturilor Maritime Constanta, ofera serviciile necesare activitatii portuare.

Printre perspectivele care fac din Portul Constanta un obiectiv de maxim interes se numara si proiectul energetic AGRI. Daca acesta va fi realizat, in Portul Constanta va fi construit un terminal de
de gaz natural lichefiat, de unde gazele lichefiate aduse din Azerbaidjan (via Georgia) vor pleca spre Europa.


Citeste mai multe despre   












Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

13569 vizualizari

  • +31 (33 voturi)    
    Nu e bun ministerul, un CJ conduce mai bine! (Luni, 22 octombrie 2012, 16:18)

    pedepsitorul [utilizator]

    fmm Ponta, si toti infractorii din jurul tau !
    • +11 (13 voturi)    
      Vai de soarta noastra (Marţi, 23 octombrie 2012, 10:20)

      vladf [utilizator] i-a raspuns lui pedepsitorul

      Vreau sa va uitati bine la mine, daca nu o sa ajungem in 5-10 ani sa plangem dupa Basescu asa cum plang unii astazi dupa Ceausescu ,o sa fie mare lucru(btw inainte de 89 nu Ceasca era vinovat, problema noastra era securitatea si sitemul mafiot ridicat impreuna cu aceasta, sistem de care nu am scapat si ne conduce si acum).
      Noi nu ne vindem tara si nu privatizam nimic, Oltchim e pe butuci bun de vandut cu 1$, Hidroelectrica este la fezandat, urmeaza Posta dar dupa alegeri, Tarom este in acelasi sos cu Hdroelectrica, CFR-ul au reusit dupa ani buni de management defectuos sa-l pregateasca pt. privatizare, btw nu a observat nimeni cand Poanta a mai vandut niscaiva actiuni toti sunt atenti la antena 1,2 si 3, acum ca avem si OTV in parlament o sa fie si mai interesant.
      Spitalele impreuna cu Mterorex au ajuns pe mana lui Oprescu, care o sa-si indeplineasca si visul de 2-3 miliarde de euro, daca a mancat un kkt in campanie o sa faca si autostrada suspendata, indiferent de costuri sau utilitate.
      In toate tarile civilizate astia sapa sub pamant, pt. ca este mai ieftin, ecologic si civilizat, noi suspendam, de la presedinti la drumuri.
      Vai de soarta noastra, dar ocazia asta poate ne trezim, punem mana pe furca, cosa si topor si ne facem dreptate, sper ca de data asta sa nu mai fim condusi si manipulati de un Ilici, precum oile de Jiji viitorul presedinte PNL.
      Ridicam o spanzuratoare sau niste tepe in piata Constitutiei(nu conteaza numele pietei dar sa incapa cat mai multi), si prin vot simplu cu mana ridicata, stabilim pe cine spanzuram sau tragem in teapa, sa vaza si ei si sa inteleaga cu aceasta ocazie cum este cu vointa poporului.
      • +11 (11 voturi)    
        5-10 ani? (Marţi, 23 octombrie 2012, 11:45)

        dj [utilizator] i-a raspuns lui vladf

        Eu cred ca in maxim un an.... Unii, care inteleg ce face de fapt pontulica si ai lui, regreta de acum vremea cu Boc premier.
  • +32 (32 voturi)    
    Din Sud America , (Luni, 22 octombrie 2012, 16:20)

    FLORIO [utilizator]

    se pot aduce multe marfuri........si ar fi o poarta spre Europa. Incep sa-mi pierd si ultima speranta in Romania.
    • +27 (27 voturi)    
      Prafuri (Luni, 22 octombrie 2012, 17:15)

      Trojan.H [utilizator] i-a raspuns lui FLORIO

      Pe cuvint daca in loc de "marfuri" nu am citit "prafuri". Eh, cine stie, probabil ca am vazut eu prea multe filme.
  • -26 (32 voturi)    
    d ce? (Luni, 22 octombrie 2012, 16:29)

    catalin_mattei [utilizator]

    Mazare vrea Portul pt ca acesta este mina de aur pt PDL.. de ce sa nu ia el banii?.. adica nu vor de dorul celor ce muncesc acolo ci de dragul pusculitei de partid
    • +26 (26 voturi)    
      lool (Luni, 22 octombrie 2012, 18:09)

      Dr.Mythnick [utilizator] i-a raspuns lui catalin_mattei

      ai vrut sa zici PSD
    • +13 (13 voturi)    
      port (Marţi, 23 octombrie 2012, 10:21)

      ddaniel [utilizator] i-a raspuns lui catalin_mattei

      Despre ce vorbesti?Min trsp este la USL ,adm locala CT este tot la USL!!!!!!Despre ce PDL,vorbesti aici?Sau v-au spalat creierele ceii de la ANTENE de nu mai stiti nici sa cititi????????
  • -29 (31 voturi)    
    Ineresele obscure (Luni, 22 octombrie 2012, 16:42)

    Colonel [utilizator]

    Ale unor oameni care vor sa faca rau, desi acum in port totul merge perfect, nu avem nici un fel de trafic ilegal pe acolo. Situatia e sub control, dar niste grupuri obsucre vor sa il ia ca sa faca rele. Paranoia basista e boala romanului telectual din secolul 21.
    • +33 (33 voturi)    
      Paranoia? (Luni, 22 octombrie 2012, 17:12)

      J.C.Denton [utilizator] i-a raspuns lui Colonel

      Cand suntem dezgustati de "ingineriile financiare" ale baronilor locali inseamna ca suntem paranoici?
      N-avem voie nici sa mai comentam fara sa ne insultati?
      Voi va doriti "un singur glas, o unica simtire" ca-n vremurile voastre de aur cand unii munceau si altii oracaiau?
      Mars inapoi la referendumurile voastre!
      • +28 (28 voturi)    
        @j.c.denton (Luni, 22 octombrie 2012, 17:50)

        sile1 [utilizator] i-a raspuns lui J.C.Denton

        Colonelul asta e un baietel de douazeci si ceva de ani,n-a apucat vremurile celelalte.

        El este doar o flasneta,un papagal care-i bagat la inaintare de niste ticalosi mai batrani.
    • +29 (31 voturi)    
      schimba frecventa (Luni, 22 octombrie 2012, 17:16)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui Colonel

      Ministerul este la USL, CJ este la USL.
      Ce are de a face PDL aici?
      • -9 (9 voturi)    
        am zis ceva de pdl (Marţi, 23 octombrie 2012, 10:34)

        Colonel [utilizator] i-a raspuns lui Lucian*

        paranoia e mare
    • +24 (24 voturi)    
      Coloneeeeeele! (Luni, 22 octombrie 2012, 17:41)

      Rasmus [utilizator] i-a raspuns lui Colonel

      tu si mazeta,cel puțin, cred ca lucrati la Ministerul Adevărului pentru ca nu păreti idioti
      • +17 (17 voturi)    
        eeeeee nuuuuuuu... hai serios acum... (Luni, 22 octombrie 2012, 18:10)

        Dr.Mythnick [utilizator] i-a raspuns lui Rasmus

        eeeeee nuuuuuuu... hai serios acum...
    • +9 (9 voturi)    
      Auch (Marţi, 23 octombrie 2012, 10:04)

      mosnicolae [utilizator] i-a raspuns lui Colonel

      Nici acum nu merge bine. Nimic nu merge bine in Romania. Dar cand va incapea in ghearele lor, si vor sti sigur ca pot face tot ce vor, oricat de ilegal, ca oricum n-are cine ce sa le faca, o sa fie dezastru. Atunci chiar ca devenim nu o tarisoara de tranzit pentru droguri si marfa de contrabanda din Asia, ci chiar marea poarta de intrare a lor in Europa. Nu inteleg de ce asta nu se cupleaza cumva cu aderarea la schengen ca doar are maxima importanta pentru securitatea frontierelor. Daca portul constanta incape pe mana unui clovn ca mazare, adio Europa. Atunci chiar ca nu mai avem cum sa-i ducem de nas pe europeni.
      • -7 (7 voturi)    
        sigur (Marţi, 23 octombrie 2012, 10:36)

        Colonel [utilizator] i-a raspuns lui mosnicolae

        mai bine sa lasam asa cum e decat sa incerce cineva sa schimbe ceva. Daca cineva vrea sa schimbe ceva sariti ca vrea sa "puna mana pe". Paranoia e mare.
        • +9 (9 voturi)    
          Intai o bariera, acum un port... (Marţi, 23 octombrie 2012, 10:51)

          Ritzi Pitzi [utilizator] i-a raspuns lui Colonel

          Nu am mai fost in Mamaia din anul 2000, de cand am vazut ca trebuie sa-l platesc si pe Mazare (taxa de acces in statiune) ca sa beneficiez de serviciile turistice deja achitate...

          Pun pariu ca traficul prin portul Constanta va scadea drastic daca portul ajunge la municipalitate si se apuca membrii consiliului local Constanta sa voteze cine stie ce taxe uriase pentru transportatori si comercianti...
  • +22 (22 voturi)    
    mama mama.... (Luni, 22 octombrie 2012, 18:56)

    luci30 [utilizator]

    cum si-ar mai baga mazariche labutele in ,,miere,,
  • +24 (24 voturi)    
    'r-ati ai dracu' de penali ! (Luni, 22 octombrie 2012, 20:10)

    kata70 [utilizator]

    ati mai gasit ceva de furat!
  • +19 (19 voturi)    
    control parlamentar (Luni, 22 octombrie 2012, 21:39)

    Cristian-Liviu [utilizator]

    Asta de ce nu intra sub control parlamentar. Are buget mai mare decat ICR si mult mai multa influenta la nivel economic si strategic. Ca de asa ii place lui Ponta sa spuna ca poporul trebuie sa conduca prin parlament.
  • +20 (20 voturi)    
    inca o data (Luni, 22 octombrie 2012, 22:01)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    pdsr = grup infractional organizat, adica gio. Premierul mazare a facut un acord cu premierul ponta, si ca sa zic ca colonelul, nu vad care e problema.
  • +9 (9 voturi)    
    IA DE VEZI! (Marţi, 23 octombrie 2012, 8:24)

    schroedinger [utilizator]

    "Printre perspectivele care fac din Portul Constanta un obiectiv de maxim interes se numara si proiectul energetic AGRI. Daca acesta va fi realizat, in Portul Constanta va fi construit un terminal de de gaz natural lichefiat, de unde petrolul lichefiat adus din Azerbaidjan (via Georgia) va pleca spre Europa".
    Adica BAGI BUMBAC SI IESE LANA! Bravos redactore!
  • +14 (14 voturi)    
    preluare port Constanta... (Marţi, 23 octombrie 2012, 8:39)

    Cujba Ion [utilizator]

    Pai daca se finalizeaza aceasta vointa a lui Mazare ,atunci toate consiliile locale si judetene ar trebui sa solicite transferarea in propietatea lor a tuturor actiunilor statului de la societatile aflate pe teritoriul lor. Si atunci la ce nea-ar mai trebui atatea ministere ,ministri ,directori etc . Trantim si niste bariere la intrarile in judete si localitati si ne intoarcem in evul mediu.... Prot bilet au mai tras romanii cu USL-ul ,au sa-si muste pumnii ,sunt pusi rau pe distrugere si jaf ,maiculitaaaa
  • +12 (12 voturi)    
    portul CT (Marţi, 23 octombrie 2012, 10:25)

    ddaniel [utilizator]

    Si iarasi vom fi ceea ce am mai fost.Portul Constanta este un punct strategic ptr Romania ,si in mod normal ar trebui sa ramana in administratia ministerului.Dar probabil ca PSD,va face exact ceea ce a mai facut cu multe obiective strategice (petrom,romtelecom,etc) asa ca de ce ne miram????Imii aduc aminte de IMGB,pe care l-au vandut grupului Kvaerner cu 500.000 usd,si acestia a doua zi au vandut sala de cultura a uzinei cu 1milion,unei universitati.....
  • +10 (10 voturi)    
    Daca asta nu e tradare de tara, atunci ce e? (Marţi, 23 octombrie 2012, 11:45)

    benicio [utilizator]

    Portul Constanta nu este al constantenilor, este al Romaniei. Cum sa lasi asa ceva pe mana consiliului local, mai ales in conditiile in care primar este Mazare? Eu, ca roman, ma simt tradat de propriul parlament. Nu se poate asa ceva! Astia chiar isi bat joc de noi? Hai sa treaca si centrala de la Cernavoda in patrimoniul primariei Cernavoda. Si Portile de Fier sa treaca la primaria Drobeta-Turnu Severin. Parlamentul (de fapt Partidul) chiar poate sa faca ce vrea in tara asta?
    • +6 (6 voturi)    
      PAI CEL MAI.... (Marţi, 23 octombrie 2012, 14:02)

      schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui benicio

      Sugestiv exemplu este CAZINOUL lasat pe mana lui Mr. BEAN de Constanta!
      O sa iasa un sote si se va alege praful si pulberea!
      Mai bine il dam olandezilor!
  • +2 (2 voturi)    
    Telegrama (Marţi, 23 octombrie 2012, 16:05)

    geodor [utilizator]

    Preluat port C-ta. Stop. F___T ultima sursa profitabila a Romaniei. Stop. Mama Rusie, Romania de vanzare la pret de KK. Start!
  • +1 (1 vot)    
    pai nu?... (Marţi, 23 octombrie 2012, 17:04)

    ciupilica [utilizator]

    poate fi ratata o vaca cu atatea tzitze?! usor-usor o iau uselistii dinspre sud catre invers, de o se ne trezim republica populara uselista.
  • +2 (2 voturi)    
    Miza =Portul Constanta in miinile PSD (Marţi, 23 octombrie 2012, 19:37)

    andreesanu [utilizator]

    Vaca de muls pentru PSD va ajunge portul Constanta
    si ca orce vaca care-o mulgi fara sa-i dai si tain ,fin ,o pui in genunchi in 2 zile asa si portul in care nu-i vad sa investeasca ceva vor sa fure cit pot si atunci totul s-o duce de ripa cum s-au dus toate in Romania calarita jefuita si regulata dupa cum le-a fost placul derbedeilor indiferent de gasca(partid).
  • +2 (2 voturi)    
    portul si interesele (Marţi, 23 octombrie 2012, 20:01)

    spectatorul [utilizator]

    Fosta si actuala secu infratita cu pcr-ul -(doar varfurile si secunzii), nu au facut nimic din "89 decat sa distruga tot ce a fost bun in tara asta,s-au cuibarit in zonele cele mai influente, ce aduc profituri uriase,fara stiinta multa ci doar influenta maxima .Daca putem fi sinceri si corecti,facand o analiza fara patimi politice,putem vedea foarte limpede ce partide au fost la guvernare cand s-au distrus ,sau vandut pe nimic industria de ciment a romaniei,industria petroliera cu tot cu zacaminte, industria siderurgica, aluminiu ,fabricile de masini agricole,institutul de cercetari agricole,flota maritima ,etc ...Cine pastoreste de 23 de ani cel mai mare engros din Romania Voluntari cu Dragonul si toate celelalte? Evaziunea de aici ar acoperi peste 50% din PIB-l Romaniei.Administratia portului Constanta ,este pentru ei ultima reduta in a controla discretionar orice intrare si iesire a marfurilor ce intra din toata lumea si se opresc cu toate in marile engrosuri bucurestene desigur.Mazare este o mica unealta pusa sa faca galagie,sa injure pe toti cei ce icearca sa fie de alta parere si sa protejeze interesele sefilr lui in zona,iar drept recompensa este lasat sa se joace cu toate parasutele pe post de jucarii.Si acum va rog sa ghiciti ce partid a adus Romania in aceasta situatie??????
  • +1 (1 vot)    
    mazare..mare achizitor,mare salvator (Marţi, 23 octombrie 2012, 23:10)

    arhitectus [utilizator]

    Probabil va realiza cu Administratia portuara ce a realizat si cu monumentele de patrimoniu din Constanta!...Vezi Cazinoul..masura grijii C.J. Constanta


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi