Parlamentarii PSD grabesc transferul actiunilor Portului Constanta de la Ministerul Transporturilor la autoritatile locale constantene. Nu au trecut nici doua saptamani de cand primarul Radu Mazare si-a exprimat dorinta de preluare a controlului asupra Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, iar parlamentarii PSD au si depus un proiect de lege. "Este o vointa politica a USL si un acord discutat intre mine si premier", spunea Mazare pe 10 octombrie.

Vezi in text care este miza acestui transfer si cat de valoroasa este compania.

Portul ConstantaFoto: AGERPRES

Administratia Porturilor Maritime Constanta este o companie profitabila. Pentru 2012, au fost stabilite venituri de 269,7 milioane de lei si un profit de 22,6 milioane de lei.


In prezent, Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta S.A. (CNAPM) este controlata de Ministerul Transporturilor care detine 60%.  Consiliul local al Municipiului Constanta detine un pachet 20% din actiuni, iar Fondul Proprietatea tot 20%. Consiliul local a ajuns actionar in 2008 tot  dupa un demers al parlamentarilor PSD, initiativa care nu a fost sustinuta de presedintele Romaniei, Traian Basescu. Acesta a refuzat in martie 2008 sa promulge legea privind transferul unui pachet de 20% din acţiunile portului în proprietatea Consiliului Local Muncipal (CLM) Constanţa. Legea a fost intoarsa in Palament pentru reexaminare, fiind promulgata, in cele din urma, in varianta initiala. Basescu a retransmis legea in Parlament pe motiv ca Portul Constanţa reprezintă un obiectiv deosebit de important pentru securitatea naţională a României şi pentru economia naţională. Aflat in „vecinătatea bazelor  militare americane din judeţ determină influenţarea reciprocă a deciziilor strategice şi manageriale ale entităţilor implicate”, preciza in acea perioada  Presedintia. "Includerea Consiliului Local al Municipiului Constanţa în sfera celor care pot influenţa, fie şi indirect, exploatarea acestora, reprezintă o  problemă de securitate naţională a României", se mai arata in motivarea Presedintiei.

  • Contactat de HotNews, fostul ministru al transporturilor, Alexandru Nazare, a spus ca o astfel de schimbare s-ar resimti cel mai mult in privinta accesarii  fondurilor europene. "Ar avea alt regim in accesarea fondurilor europene", a precizat Nazare. In prezent, proiectele Portului Constanta sunt finantate cu  fonduri europene prin Programul Operational Sectorial "Transport". Nazare sustine ca nu valoarea in sine a portului reprezinta o miza pentru autoritatile  locale, ci proiectele care s-ar putea dezvolta. Potrivit companiei, valoarea investitiilor in 2011 a fost de 15,3 milioane de euro, din care 38,07% surse  proprii, 61,43% fonduri europene si 0,5% alocari bugetare. De asemenea, pentru 2012 au fost programate investiţii de 709,6 milioane de lei, din care 669,6 milioane lei din fonduri europene.

In prezent, se afla in derulare mai multe proiecte care au in vedere atat construirea de noi facilitati pentru operarea marfurilor, cat si imbunatatirea  legaturilor de transport. Aceste proiecte sunt localizate in principal in partea de sud a portului.
 
Principalele proiecte finantate din fonduri europene  aflate in derulare
  • Pod Rutier la km 0+540 al Canalului Dunare - Marea Neagra
  • Dezvoltarea Capacitatii Feroviare in Zona Fluvio-Maritima a Portului Constanta
  • Extinderea spre sud a danei de gabare din Portul Constanta
  • Modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea cresterii adâncimilor senalelor si bazinelor si a sigurantei navigatiei în Portul Constanta
  • Pod rutier peste canalul de legatura
  • Proiectul ADB Multiplatform (Adriatic - Danube - Black Sea Multimodal Platform)- finantare din Fondul European de Dezvoltare Regionala
Vezi aici mai multe amanunte legate de proiectele aflate in derulare.


Cat de importanta este CN Administratia Porturilor Maritime Constanta

Potrivit datelor furnizate pe site-ul sau, Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta gestioneaza activitatea din porturile maritime Constanta, Midia si Mangalia si pentru portul  turistic Tomis. Portul Constanta este un important centru de tranzit. De altfel, beneficiaza de o pozitionare geografica avantajoasa, fiind situat pe rutele  a 3 coridoare de transport pan-european: Coridorul IV, Coridorul IX si Coridorul VII (Dunarea) - care leaga Marea Nordului de Marea Neagra prin culoarul Rin-Main-Dunare. Portul Constanta e situat la intersectia rutelor  comerciale care leaga pietele tarilor fara iesire la mare din Europa Centrala si de Est cu regiunea Transcaucaz, Asia Centrala si Extremul Orient.


In apropierea Portului Constanta sunt situate cele doua porturi satelit Midia si Mangalia, care fac parte din complexul portuar maritim romanesc. Cele doua  porturi satelit au un rol important in cresterea eficientei facilitatilor portuare oferite de portul principal. Portul Midia a fost proiectat si construit  pentru a pune la dispozitie facilitatile pentru centrul industrial si petrochimic adiacent. Principalele marfuri operate prin acest port sunt: petrolul brut  si produse derivate, cereale, GPL, produse metalice. Prin portul Mangalia sunt operate marfuri precum: produse chimice, ingrasaminte, bitum, marfuri  generale, GPL.

Avantajele Portului Constanta
  • Port multifunctional, cu adancimi ale apei in bazinul portuar suficiente pentru acostarea celor mai mari nave care trec prin Canalul Suez;
  • Acces direct la tarile Europei Centrale si de Est prin Coridorul Pan European VII - Dunarea;
  • Centru de distributie a containerelor catre porturile din Marea Neagra;
  • Conexiuni cu toate modalitatile de transport: cale ferata, rutier, fluvial, aerian si conducte;
  • Terminale care asigura o legatura rapida cu porturile Marii Negre si Marii Mediterane;
  • Disponibilitatea suprafetelor pentru dezvoltari viitoare;
  • Portul Constanta are statutul de  Zona Libera

Portul Constanta are o capacitate de operare anuala de aproximativ 120 milioane tone, fiind deservit de 156 de dane, din care 140 sunt operationale. Lungimea  totala a cheurilor este de 29,83 km, iar adancimile variaza intre 7 si 19 m.

Portul Constanta este atat port maritim, cat si port fluvial. De altfel, legatura cu Dunarea, prin Canalul Dunare - Marea Neagra, reprezinta unul dintre  principalele avantaje ale Portului Constanta. Traficul fluvial poate sa ajunga si la 17 milioane tone/an.

In Portul Constanta poate fi operata orice categorie de marfa: produse alimentare, laminate, ciment, produse chimice si ingrasaminte in saci, produse  metalice etc. Anul trecut, s-a ajuns la un trafic total de circa 45 de milioane de tone. De asemenea, Portul Constanta se ocupa si de depozitarea marfurilor  perisabile si containerelor frigorifice. In Portul Constanta exista patru terminale de containere. In plus, Portul Constanta dispune de doua terminale ferry-boat pentru operarea oricarui tip de vehicul.

In Portul Constanta opereaza companii private care, in schimbul unor sume platite CN Administratia Porturilor Maritime Constanta, ofera serviciile necesare activitatii portuare.

Printre perspectivele care fac din Portul Constanta un obiectiv de maxim interes se numara si proiectul energetic AGRI. Daca acesta va fi realizat, in Portul Constanta va fi construit un terminal de
de gaz natural lichefiat, de unde gazele lichefiate aduse din Azerbaidjan (via Georgia) vor pleca spre Europa.