Fenomenul "Jalapagos" sau de ce marile companii japoneze de electronice sunt aproape de colaps

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 5 noiembrie 2012, 12:07 Economie | Companii

​In anii 80' companii precum Sony, Panasonic si Sharp scoateau produse revolutionare si erau invidiate de toata industria, insa acum sunt in impas si au pierderi de multe miliarde de dolari. Acesti giganti ai electronicelor au ales izolarea si au investit mult mai putin in cercetare, efectele fiind acum vizibile. Ce au de invatat companiile coreene din problemele grupurilor japoneze si cum mai pot acestea sa repare greselile, puteti citi in materialul de mai jos,

Sony, Panasonic si Sharp au inventat in anii 70', 80' si 90' o parte din electronicele care au facut istorie. pe atunci si grupurile americane le invidiau, mai ales ca japonezii investeau masiv in cercetare. Acum, Panasonic a anuntat ca asteapta pierderi de peste 9,5 miliarde dolari anul fiscal curent, Sharp e ingrijorata de pierderi de peste 5 miliarde, iar Sony asteapta un profit mic, insa dupa patru ani de pierderi.

Cotidianul sud-coreean Hankyoreh expplica intr-o analiza de ce concernele nipone au ajuns atat de rau, iar una dintre explicatii tine de asa-numitul "fenomen Jalapagos", o adaptare a numelui Galapagos, insulele izolate din Pacificul de Sud.

Practic, grupurile japoneze au dezvoltat produse doar cu gandul la piata interna fiindca au vazut in anii 70' si 80' ca ce au produs pentru piata interna s-a vandut ca painea calda si la export. Totusi, dupa 1990 vanzarile nu au mai mers atat de bine nici pe piata interna, iar la export aceste produse nu au mai avut la fel de mult succes, mai ales in contextul concurentei cu sud-coreenii si cu chinezii. Asadar, la fel cum insulele Galapagos sunt puternic izolate de influentele din exterior, la fel si gigantii japonezi de electronice au ales sa ignore concurenta si noile trend-uri si au taiat si din bugetele de cercetare.

Acum, pentru a nu repeta greselile japonezilor, companiile sud-coreene studiaza atent problema iar seful Samsung a facut mai multe drumuri de documentare si discutii in Japonia.

Intr-o analiza dedicata acestui subiect, Financial Times noteaza ca Samsung investeste procentual aproape dublu pentru cercetare si dezvoltare in comparatie cu rivalii japonezi. In plus, mai grav este ca atunci cand niponii au decis in ultimii ani sa investeasca masiv, au ales sectoare care s-au dovedit neprofitabile, cum ar fi diverse tipuri de televizoare pe care coreenii si chinezi au ajuns sa le realizeze cu costuri mult mai mici.

Acum, scrie AFP intr-un material despre greselile facute de niponi, gigantii eelctronicelor se vad nevoiti sa renunte la costisitoarele divizii neprofitabile si se caznesc, uneori in zadar, sa gaseasca holding-uri care vor sa le cumpere.

O problema spinoasa tine si de costurile mari cu forta de munca in Japonia si tocmai de aceea au fost anuntate disponibilizari masive. In plus, nici marketingul grupurilor japoneze nu a mai fost atat de eficient si nici nu a fost adaptat pentru diversele parti ale lumii cum se intampla in cazul unor companii precum Toyota si Nissan.

Si daca asta nu era destul, in 2011 vanzarile japonezilor au fost grav afectate atat de tsunami-ul care a lovit Japonia dar si de criza furnizorilor starnita de inundatiile din Thailanda. 2012 a venit cu alte probleme, cum ar fi criza sino-japoneza starnita de insulele Senkaku, dar si aprecierea yen-ului care afecteaza profitabilitatea la export.

Concluzia ar fi ca marile concerne japoneze sunt in criza de timp si trebuie sa faca neaparat ceva care sa le readuca pe linia de plutire, fie ca e vorba de restructurari consistente, fie ca e vorba de produse mai moderne. Altfel, cum opinau cativa analisti, pierderile acestor grupuri in doi ani vor depasi profitul cumulat al ultimilor 20 de ani. Si mai grav, in cazul Sharp sunt voci care avertizeaza ca grupul ar putea sa nu mai reziste mai mult de trei-cinci ani daca nu gaseste un partener.


Citeste mai multe despre   











Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

10694 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Samsung (Marţi, 6 noiembrie 2012, 11:06)

    Crup [utilizator]

    Acesta este raspunsul concis si corect la intrebarea de ce marile corporatii japoneze de electronice sunt aproape de colaps: Samsung.
    Daca Samsung se apuca de maine sa faca bauturi racoritoare, in 5 ani Coca Cola dispare de pe piata.
    Imi amintesc acum vreo 15-20 de ani, cand Samsung era un oarecare, dintre zecile de "oarecare" care se luptau sa-si faca cat de cat un nume pe piata. Imi amintesc ca am citit un test de monitoare in revista Chip. Vreo 30 de monitoare in test. Ei bine, surpriza placuta, cum spunea redactorul, a fost Samsung. Monitoarele lor, la preturi mai mici decat greii momentului, erau in top.
    Samsung, pana sa ajunga unde este azi, a facut produse relativ ieftine (dar nu exagerat de ieftine), iar ca si calitate, peste medie. Cred ca asta a fost si strategia lor, sa fie "supriza placuta". Pe urma, au dat dovada de-o perseverenta iesita din comun. In timp ce zeci de alte firme (va mai amintiti de Goldstar, sau de Daewoo?), straluceau o scurta perioada, dupa care dispareau, cei de la Samsung au mers mai departe, cu pasi marunti dar multi.
    Asta este strategia de a te bate cu gigantii. Sony, Philips, Panasonic, etc. Ia in fiecare zi o bucatica mica, infima, din piata si prestigiul gigantilor. O bucatica atat de mica incat gigantii nu se vor sesiza. Mai ales ca gigantitii au o birocratie interna mare, adica au o mare inertie in a raspunde rapid amenintarilor: prefera sa le ignore, daca sunt mici. Dar fa asta zi de zi, luna de luna, an de an. Asta e secretul: aminintari mici dar multe! Si incetul cu incetul, raportul de forte se schimba. Tu devii mai puternic, gigantii mai slabi. Iar cand gigantii vor sesiza pericolul mortal, e prea tarziu pentru ei: fiindca si tu esti deja un gigant si esti mai puternic, mai flexibil si mai adaptiv decat ei! Si uite asa au ajuns Panasonic, Sharp, Sony... e prea tarziu pentru ei sa mai castige lupta cu Samsung! Acum Samsung e gigant si ei sunt mici. Mici, obositi, dezorientati si demoralizati.
    • -1 (1 vot)    
      draga Crup (Marţi, 6 noiembrie 2012, 11:39)

      karttman [utilizator] i-a raspuns lui Crup

      Goldstar = LG si din cate stiu eu sunt no2 in Korea si n-au "disparut". Interesante povesti...
      • +1 (1 vot)    
        da? (Marţi, 6 noiembrie 2012, 13:14)

        Crup [utilizator] i-a raspuns lui karttman

        N-am stiut ca Goldstar s-au transformat in LG. Se prea poate. Dar asta nu inseamna decat ca marca "Goldstar" a disparut, a esuat, din moment ce au inlocuit-o cu LG.
        LG o fi numarul 2 in Coreea, si sunt prezenti peste tot in lume, dar sunt departe de Samsung, per ansamblu.
        Cat despre "povestile" de care spui tu, da, sunt interesante. Sunt foarte interesante! Genul asta de "povesti" modeleaza lumea si schimba viitorul.
        • 0 (0 voturi)    
          Se cheama "rebranding" prietene... (Miercuri, 7 noiembrie 2012, 11:03)

          Gaspar [utilizator] i-a raspuns lui Crup

          Nu au disparut nici chiar ca si marca..intrucat LG = Lucky Goldstar, adica initialele companiei.
          Sunt produse 2-nd best , sub Samsung, insa vin puternic din urma si ei...noul Nexus de la Google e facut de LG acum si nu de Samsung, deci...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă