Concernul aerospatial EADS este implicat intr-un mare scandal de coruptie. 70 de milioane de euro ar fi fost mita pentru un contract cu statul austriac, in valoare de 1,7 miliarde de euro. Procuratura din München a ordonat marti descinderi la centrala EADS Deutschland. Ancheta este transfrontaliera, politia a facut razii nu doar in Germania, ci si in Austria si Elvetia. 13 persoane sunt acuzate de mita, inselaciune, gestiune frauduloasa si spalare de bani.

Logo EADS in Augsburg, GermaniaFoto: Agerpres/AP

Sueddeutsche Zeitung se refera pe larg la ancheta procuraturii müncheneze, cu numarul 406 Js 139727/12. Thomas Enders, CEO la EADS din mai 2012, a declarat publicatiei ca sprijina demersurile anchetatorilor si ca, in firma pe care o conduce, "toleranta e zero fata de inselaciune si comportamentul lipsit de etica".

Exista ratiuni evidente in spatele acestei solicitudini. Firmele care dau mita sunt, in general, excluse de la licitatiile pentru contracte cu statul. Regula se aplica si in cazul SUA, cu care EADS se afla momentan in tratative de vanzare a unor elicoptere militare.

Producatorul germano-franco-spaniol al Airbus si al rachetei Ariane a avut anul trecut 49,1 miliarde de euro cifra de afaceri si are 133.000 de angajati. In septembrie 2012, EADS si britanicul BAE Systems, care produce portavioane, submarine si blindate, au anuntat ca sunt in negocieri avansate pentru o fuziune. Aceasta n-a mai avut insa loc. Germania, Franta si Marea Britanie nu s-au putut pune de acord asupra controlului pe care urmau sa-l exercite in cadrul viitorului grup, unul dintre cele mai mari din lume in ingineria aeronautica si industria apararii.

Germania, care nu are participatie la EADS decat prin actiunile detinute de Daimler, ar fi vrut ca centrala de coordonare a noului grup sa fie in Germania. Thomas Enders propunea sediul acesteia in Franta, spre satisfactia lui Hollande. Cancelarul Merkel ar fi spus insa "Nu" si astfel, in 10 octombrie, deal-ul de fuziune s-a dus pe rapa. La vremea respectiva, s-a scris ca a fost o decizie politica si e foarte probabil sa fi fost asa. Era vorba de prestigiu, insa si de locuri de munca, iar campania pentru alegerile parlamentare din 2013 in Germania a inceput deja.

Scandalul de coruptie si ancheta la EADS vizeaza vanzarea, in 2003, a 15 avioane de lupta de tip Eurofighter Typhoon, guvernului austriac. Anchetatorii incearca sa descifreze caile obscure pe care cele 70 de milioane de euro le-au luat. Si nu e deloc usor, deoarece banii au fost transferati unei firme din Londra, care la randul ei a facut alte transferuri bancare in Malta, Liechtenstein, Elvetia si Isle of Man, pana a ajunge in Austria. Acolo sunt suspectati de a fi incasat bani negri cativa functionari guvernamentali, insa nu sunt exclusi nici politicieni.

"In cadrul consortiului EADS a fost fondata o retea criminala, care sa puna la dispozitie bani pentru scopuri corupte, prin contracte fictive" a declarat justitia austriaca, citata de Sueddeutsche.de. De la Viena, s-a cerut ajutor in sapte state. La doar cateva saptamani, procuratura din München a actionat si, pe baza probelor adunate, a declansat propria ancheta.

N-ar fi primul scandal de coruptie in care e implicat momentan concernul EADS. In vizor pentru dare de mita se afla si Astrium, o firma-fiica a acestuia din Arabia Saudita. Oficiul antifrauda britanic, Serius Fraud Office, a sesizat scurgerea de la Astrium a unor importante sume de bani catre Insulele Caraibe, cunoscute ca paradis fiscal.