O multime de companii din IT si retail, dar si din domenii surprinzatoare precum imobiliare si auto, promit reduceri de peste 50% pentru cei care fac cumparaturi vineri, comerciantii autohtoni adpotand cu optimism sarbatoarea americana a shopping-ului, Black Friday. Avem de-a face cu o zi in care comerciantii promit reduceri masive la produsele care stau de mult timp pe stoc sau intr-adevar este o sarbatoare a discount-urilor fara limite?

Vinerea Neagra - Un fenomen legendar in SUA

Denumirea Black Friday, sarbatoare a shopping-ului american ce vine exact dupa Ziua Recunostintei (Thanksgiving Day) s-a referit la origini la faptul ca traficul devenea extrem de aglomerat in Philadelphia dupa Ziua Recunostintei. In anii 70' retailerii americani au inceput sa ofere reduceri semnificative in aceasta zi care de atunci marcheaza deschiderea sezonului de shopping pentru sarbatorile de iarna, o perioada fasta pentru comercianti.

In SUA, Vinerea Neagra este un fenomen si se fac vanzari totale de zeci de miliarde de dolari. In ultimii ani magazinele "fizice" au deschis tot mai devreme, la 6 dimineata, la 5 si chiar la 4 dimineata, iar anul acesta cativa retaileri mari vor incepe Vinerea neagra inca de joi fiindca vor da drumul la reduceri pe 22 noiembrie seara.

Vinerea Neagra pune in SUA o serie de probleme, incepand cu cele de securitate, fiindca au fost batai in magazine intre oamenii grabiti sa profite de reduceri, si terminand cu cele de productivitate a muncii, studiile aratand ca angajatii stau cateva ore din ziua de lucru cautand produse pe care sa le cumpere, fie direct in magazin, fie online.

Vinerea Neagra la romani, primul an in care se comunica masiv

In Romania nu s-a facut in niciun an atat de mult tam-tam pe tema Black Friday cum se face acum. Anul trecut cativa retaileri, mai ales eMag si Flanco, au venit cu reduceri, iar mai multe site-uri de retail au fost greu de accesat dupa ce foarte multa lume a aflat ca sunt promotii si a intrat sa vada ce se intampla.

Totusi, in 2011 nu a existat o strategie clara si doar cateva magazine online au fost pe faza, dar lucrurile stau cu totul altfel in 2012 cand s-a comunicat masiv pe tema aceasta in ultimele zile. Mai mult decat atat, Black Friday s-a extins in multe domenii din afara electro-IT-ului, exemple fiind biletele la concerte, imobiliarele, mobila, accesoriile de baie si multe altele.

Profitand de efectul magic pe care cuvinte precum discount, reducere, promotie il au asupra consumatorului, retailerii promit reduceri de peste 50% in Vinerea Neagra, zi in care multe companii se asteapta sa vanda si de zece ori mai mult decat intr-o zi normala. Mai mult, unele companii spun ca au investit in infrastructura IT pentru ca site-urile sa nu mai "pice", iar asteptarile sunt imense, fie ca e vorba de vizitatorii magazinelor fizice sau de online.

Cititorii scriau anul trecut, in comentarii postate la articole despre Vinerea Neagra, ca lucrurile nu stau chiar asa roz cum ar arata procentele generoase prezentate ca reduceri. Oamenii scriau ca la unele produse reducerile erau artificiale fiindca in ziua dinainte preturile fusesera crescute la ele, iar apoi in Vinerea Neagra ele au fost reduse, adaugandu-se si banner-ul cu reducere.

in plus, altii s-au plans ca produsul le-a sosit chiar si dupa doua saptamani sau chiar mai mult, insa e de asteptat ca lucrurile sa fie mai bine puse la punct anul acesta cand multe companii si-au facut strategii clare, stiind ca e o ocazie ideala sa vanda bine si sa scape de stocuri.

Cert e insa ca cine cauta si se documnteaza are mari sanse sa cumpere produsul dorit cu reducere mare, insa cu conditia sa fie pe internet cat mai devreme in noapte, fiindca pana la 8, 9 dimineata e de asteptat ca produsele cele mai interesante sa se fi vandut.

Iata pe scurt cateva dintre comunicatele pe care diverse companii le-au facut legat de Black Friday

eMag

￯Ne asteptam ca inca din primele ore sa avem un trafic de circa 700.000 de vizitatori pe site, iar pe intreaga zi sa primim pana la 2 milioane de vizite.￯,spune Radu Apostolescu, Vicepresedinte si Director de Dezvoltare.

Conform unui studiu realizat de Daedalus Millward Brown, inainte de cea de-a doua editie autohton a Black Friday (ziua celor mai mari reduceri), 4,1 milioane de romani auzisera de acest eveniment de shopping si asteptau sa vada care vor fi ofertele retailerilor in acest an. Dintre acestia, 59,3% si-au manifestat interesul de a cumpara.

Flanco

Compania a fost, alaturi de eMag, unul din retailerii foarte "pe faza" anul trecut la Black Friday. Evenimentul tine trei zile la Flanco, reducerile promise sunt intre 25 si 60%, iar estimarile de vanzari sunt de 45 milioane lei.

Altex

Compania estimeaza vanzari de cinci milioane euro pentru ziua de 23 noiembrie, promite reduceri de pana la 70% si se asteapta la o crestere de 10 ori a traficului din magazine si de 7 ori a celui online.

EuroGSM

Retailer-ul se asteapta la vanzari cu 50% mai mari fata de o zi normala si promite reduceri de pana la 50%.

Orange

Operatorul a anuntat campania black week (19-25 noiembrie) prin care, timp de sapte zile, vizitatorii paginii orange.ro isi pot cumpara din magazinul online telefoane, tablete si laptopuri cu reducere de pana la 90%, alaturi de un nou abonament sau cu prelungirea celui existent.

Maguay

Compania a anuntat Black Friday incepand cu ora zero a zilei de vineri. Are pe site un cronometru pana la acel moment si promite reduceri de pana la 50%

Koyos.ro

Magazinul online spune ca vine cu reduceri de pana la 80% si adauga ca discount-urile se aplica unor categorii noi de produse, precum electrocasnice mari si produse de baie.

Okazii.ro

Utilizatorii Okazii vor beneficia de reduceri de pret de pana la 70% pentru un numar de peste 100.000 de produse. Black Friday Okazii va avea loc pe 23 noiembrie 2012, intre orele 00:00 si 24:00. Cumparatorii vor putea achizitiona la pret redus produse electronice si electrocasnice, telefoane mobile si accesorii, carti, jucarii sau articole de imbracaminte si incaltaminte.

In campania Black Friday Okazii isi anunta prezenta si V46 Outlet, La Redoute, TinaR, TheBodyShop, Ivatherm, Toyz, Clevertoys, Quick Mobile si retailer-ul DOMO, care aduce pe Okazii peste 100 de produse electronice si electrocasnice, cu reduceri de pana la 50%.

Ferrari Store

Magazinul de pe Calea Victoriei reduce cu 50% preturile la toate produsele, "dupa succesul imens de anul trecut, atunci cand magazinul a fost luat cu asalt de zeci de persoane, inca de la 6 dimineata"

ESOP Consulting

Compania de imobiliare vine cu o oferta Black Friday pentru...birouri: Sloganul este: inchiriaza pe 23 noiembrie un sediu si stai 3 luni gratis sau ai parcarea gratuita" De promotie beneficiaza doar clientii care semneaza un agreement de tip H.O.T. (conditii comerciale principale de inchiriere) vineri, 23 noiembrie 2012 si un contract de inchiriere in cel mult 10 zile de la semnarea acestuia. In campanie sunt inscrise doua cladiri de birouri din Bucuresti.

Policolor

Vineri, 23 noiembrie, clientii Policolor Orgachim vor putea beneficia de reduceri de pana la 40% la produse din categoria vopselelor lavabile, tencuielilor, emailurilor si lacurilor, acestea fiind disponibile in reteaua de magazine proprii din Bucuresti si din tara. Programul magazinelor a fost prelungit cu aceasta ocazie pana la orele 22:00.