Isteria Black Friday - Marketing dus la extrem sau o ocazie ideala de a cumpara produse la preturi super-mici?

de Vlad Barza     HotNews.ro
Miercuri, 21 noiembrie 2012, 12:54 Economie | Companii

O multime de companii din IT si retail, dar si din domenii surprinzatoare precum imobiliare si auto, promit reduceri de peste 50% pentru cei care fac cumparaturi vineri, comerciantii autohtoni adpotand cu optimism sarbatoarea americana a shopping-ului, Black Friday. Avem de-a face cu o zi in care comerciantii promit reduceri masive la produsele care stau de mult timp pe stoc sau intr-adevar este o sarbatoare a discount-urilor fara limite?

Vinerea Neagra - Un fenomen legendar in SUA

Denumirea Black Friday, sarbatoare a shopping-ului american ce vine exact dupa Ziua Recunostintei (Thanksgiving Day) s-a referit la origini la faptul ca traficul devenea extrem de aglomerat in Philadelphia dupa Ziua Recunostintei. In anii 70' retailerii americani au inceput sa ofere reduceri semnificative in aceasta zi care de atunci marcheaza deschiderea sezonului de shopping pentru sarbatorile de iarna, o perioada fasta pentru comercianti.

In SUA, Vinerea Neagra este un fenomen si se fac vanzari totale de zeci de miliarde de dolari. In ultimii ani magazinele "fizice" au deschis tot mai devreme, la 6 dimineata, la 5 si chiar la 4 dimineata, iar anul acesta cativa retaileri mari vor incepe Vinerea neagra inca de joi fiindca vor da drumul la reduceri pe 22 noiembrie seara.

Vinerea Neagra pune in SUA o serie de probleme, incepand cu cele de securitate, fiindca au fost batai in magazine intre oamenii grabiti sa profite de reduceri, si terminand cu cele de productivitate a muncii, studiile aratand ca angajatii stau cateva ore din ziua de lucru cautand produse pe care sa le cumpere, fie direct in magazin, fie online.

Vinerea Neagra la romani, primul an in care se comunica masiv

In Romania nu s-a facut in niciun an atat de mult tam-tam pe tema Black Friday cum se face acum. Anul trecut cativa retaileri, mai ales eMag si Flanco, au venit cu reduceri, iar mai multe site-uri de retail au fost greu de accesat dupa ce foarte multa lume a aflat ca sunt promotii si a intrat sa vada ce se intampla.

Totusi, in 2011 nu a existat o strategie clara si doar cateva magazine online au fost pe faza, dar lucrurile stau cu totul altfel in 2012 cand s-a comunicat masiv pe tema aceasta in ultimele zile. Mai mult decat atat, Black Friday s-a extins in multe domenii din afara electro-IT-ului, exemple fiind biletele la concerte, imobiliarele, mobila, accesoriile de baie si multe altele.

Profitand de efectul magic pe care cuvinte precum discount, reducere, promotie il au asupra consumatorului, retailerii promit reduceri de peste 50% in Vinerea Neagra, zi in care multe companii se asteapta sa vanda si de zece ori mai mult decat intr-o zi normala. Mai mult, unele companii spun ca au investit in infrastructura IT pentru ca site-urile sa nu mai "pice", iar asteptarile sunt imense, fie ca e vorba de vizitatorii magazinelor fizice sau de online.

Cititorii scriau anul trecut, in comentarii postate la articole despre Vinerea Neagra, ca lucrurile nu stau chiar asa roz cum ar arata procentele generoase prezentate ca reduceri. Oamenii scriau ca la unele produse reducerile erau artificiale fiindca in ziua dinainte preturile fusesera crescute la ele, iar apoi in Vinerea Neagra ele au fost reduse, adaugandu-se si banner-ul cu reducere.

in plus, altii s-au plans ca produsul le-a sosit chiar si dupa doua saptamani sau chiar mai mult, insa e de asteptat ca lucrurile sa fie mai bine puse la punct anul acesta cand multe companii si-au facut strategii clare, stiind ca e o ocazie ideala sa vanda bine si sa scape de stocuri.

Cert e insa ca cine cauta si se documnteaza are mari sanse sa cumpere produsul dorit cu reducere mare, insa cu conditia sa fie pe internet cat mai devreme in noapte, fiindca pana la 8, 9 dimineata e de asteptat ca produsele cele mai interesante sa se fi vandut.

Iata pe scurt cateva dintre comunicatele pe care diverse companii le-au facut legat de Black Friday

eMag

 ￯Ne asteptam ca inca din primele ore sa avem un trafic de circa 700.000 de vizitatori pe site, iar pe intreaga zi sa primim pana la 2 milioane de vizite.￯,spune Radu Apostolescu, Vicepresedinte si Director de Dezvoltare.

Conform unui studiu realizat de Daedalus Millward Brown, inainte de cea de-a doua editie autohton a Black Friday (ziua celor mai mari reduceri), 4,1 milioane de romani auzisera de acest eveniment de shopping si asteptau sa vada care vor fi ofertele retailerilor in acest an. Dintre acestia, 59,3% si-au manifestat interesul de a cumpara.

Flanco

Compania a fost, alaturi de eMag, unul din retailerii foarte "pe faza" anul trecut la Black Friday. Evenimentul tine trei zile la Flanco, reducerile promise sunt intre 25 si 60%, iar estimarile de vanzari sunt de 45 milioane lei.

Altex

Compania estimeaza vanzari de cinci milioane euro pentru ziua de 23 noiembrie, promite reduceri de pana la 70% si se asteapta la o crestere de 10 ori a traficului din magazine si de 7 ori a celui online.

EuroGSM

Retailer-ul se asteapta la vanzari cu 50% mai mari fata de o zi normala si promite reduceri de pana la 50%.

Orange

Operatorul a anuntat campania black week (19-25 noiembrie) prin care, timp de sapte zile, vizitatorii paginii orange.ro isi pot cumpara din magazinul online telefoane, tablete si laptopuri cu reducere de pana la 90%, alaturi de un nou abonament sau cu prelungirea celui existent.

Maguay

Compania a anuntat Black Friday incepand cu ora zero a zilei de vineri. Are pe site un cronometru pana la acel moment si promite reduceri de pana la 50%

Koyos.ro

Magazinul online spune ca vine cu reduceri de pana la 80% si adauga ca discount-urile se aplica unor categorii noi de produse, precum electrocasnice mari si produse de baie.

Okazii.ro

Utilizatorii Okazii vor beneficia de reduceri de pret de pana la 70% pentru un numar de peste 100.000 de produse. Black Friday Okazii  va avea loc pe 23 noiembrie 2012, intre orele 00:00 si 24:00. Cumparatorii vor putea achizitiona la pret redus produse electronice si electrocasnice, telefoane mobile si accesorii, carti, jucarii sau articole de imbracaminte si incaltaminte.

 In campania Black Friday Okazii isi anunta prezenta si V46 Outlet, La Redoute, TinaR, TheBodyShop, Ivatherm, Toyz, Clevertoys, Quick Mobile si retailer-ul DOMO, care aduce pe Okazii peste 100 de produse electronice si electrocasnice, cu reduceri de pana la 50%.

Ferrari Store

Magazinul de pe Calea Victoriei reduce cu 50% preturile la toate produsele, "dupa succesul imens de anul trecut, atunci cand magazinul a fost luat cu asalt de zeci de persoane, inca de la 6 dimineata"

ESOP Consulting

Compania de imobiliare vine cu o oferta Black Friday pentru...birouri: Sloganul este: inchiriaza pe 23 noiembrie un sediu si stai 3 luni gratis sau ai parcarea gratuita"  De promotie beneficiaza doar clientii care semneaza un agreement de tip H.O.T. (conditii comerciale principale de inchiriere) vineri, 23 noiembrie 2012 si un contract de inchiriere in cel mult 10 zile de la semnarea acestuia. In campanie sunt inscrise doua cladiri de birouri din Bucuresti.

Policolor

Vineri, 23 noiembrie, clientii Policolor Orgachim vor putea beneficia de reduceri de pana la 40% la produse din categoria vopselelor lavabile, tencuielilor, emailurilor si lacurilor, acestea fiind disponibile in reteaua de magazine proprii din Bucuresti si din tara. Programul magazinelor a fost prelungit cu aceasta ocazie pana la orele 22:00.


Citeste mai multe despre   










14612 vizualizari

  • +9 (15 voturi)    
    dau eu tonul :) (Miercuri, 21 noiembrie 2012, 12:59)

    ampersand [utilizator]

    Nu-nteleg de ce ne trebuie noua americana Black Friday, cand noi avem Dragobetele :)))
    • +4 (10 voturi)    
      Dragobetele si nu numai :) (Miercuri, 21 noiembrie 2012, 13:47)

      hot news [utilizator] i-a raspuns lui ampersand

      Mia avem si Vinerea Mare, Sf Ioan, Adormirea Maicii Domnului... atatea alte sarbatori "autohtone" care ar putea lejer lua locul celor din import.

      PS: Sa nu uitam de 23 August sau Lasata Secului.
      • +1 (1 vot)    
        lumea vrea reduceri (Joi, 22 noiembrie 2012, 9:38)

        Ed___ [utilizator] i-a raspuns lui hot news

        o oferta foarte buna

        http://www.domo.ro/Computere/Laptop-uri/Notebook_-_Laptop/Sony_Vaio/Netbook_Sony_Vaio_VPC-SVE1111M1E_slash_W
    • 0 (0 voturi)    
      Black Friday nu are legaturua cu (Joi, 22 noiembrie 2012, 10:30)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui ampersand

      Dragobetele...
      Black Friday are legatura cu Thanksgiving day (ziua recunostintei).
      Dragobetele are legatura cu Sf Valentine"s day.
      Vinerea Mare are legatura cu Good Friday.
      Ma rog, in reduceri noi nu am avut traditie...le importam de la americani.
  • +9 (11 voturi)    
    Vinerea neagra ca semn de doliu, poate (Miercuri, 21 noiembrie 2012, 13:19)

    bigbrother [utilizator]

    Adica inca odata unora le mor neuronii si se ambaleaza sa prinda toate tampeniile pe care in mod normal n-ar da banii, sau i-ar da pe lucruri mult mai bune daca chiar s-ar uita pe oferte tot timpul.

    Asta pentru ca nimeni nu sta sa verifice daca acele produse sunt chiar reduse sau e doar strategie de marketing.

    Exemplul cel mai clar a fost anul trecut cu eMag. Produsele lor erau departe de a fi reduse, ba chiar pentru unele produse de care intamplator eram interesat, pretul era chiar mai mare decat cu cateva zile inainte.

    P.S: nu contest faptul ca unele produse au pretul redus. Dar asta nu inseamna ca acel vanzator va iesi in pierdere (reducere Orange pana la 90% !! de ex). Va dati seama de fapt cam care este profitul unui vanzator fara aceste reduceri?
    • +8 (8 voturi)    
      ai dreptate, Frate mai mare (Miercuri, 21 noiembrie 2012, 13:45)

      dandra [utilizator] i-a raspuns lui bigbrother

      plus, la sfarsit de octombrie si inceput de noiembrie preturile cresc nejustificat, ca apoi sa bage ei pseudo reduceri de70-80%, cand de fapt reducerile sunt mult mai mici sau chiar neexistente.
      there is no free lunch.
      am observat singur cum au crescut preturile cu 100 sau 200 de lei, la TV, ca vinerea asta sa il reduca.
      e doar o mare teapa.
      cineva ar trebui sa se sesizeze si sa faca verificari de preturi pe toata durata anului sau in apropriete de "vinerea neagra" si sa fie sanctionati pentru practice ilegale de marketing.
      • +3 (5 voturi)    
        Nu tot timpul (Miercuri, 21 noiembrie 2012, 14:26)

        george alexandru [utilizator] i-a raspuns lui dandra

        Mi-am luat TV anul trecut de black friday dupa ce il ochisem cu cateva saptamani inainte. Era la 3000 ron (redus de la 3300 ziceau ei) iar de black friday a scazut la 2700.

        Acum ceva vreme mi-am luat o husa la telefon. Dimineata era 59 ron (-15% reducere ziceau ei) iar dupa amiaza pretul era 69 ron (tot -15% reducere). Am facut si screenshot, merita sa fac o sesizare dar mi-a fost lene.
        • +3 (3 voturi)    
          pricy.ro (Miercuri, 21 noiembrie 2012, 16:03)

          hmmmmm [utilizator] i-a raspuns lui george alexandru

          Da...mare dreptate ai.

          Pe pricy.ro au un plugin.
          Dupa ce il instalati, puteti vizualiza istoricul pretului unui produs si de asemenea puteti sa vedeti cat costa pe alte site-uri (in caz ca exista).

          Nu au indexate chiar toate produsele inca, dar proiectul pare sa se dezvolte pe zi ce trece.
          Sper sa va fie de folos.
          • +1 (1 vot)    
            pricy.ro link (Miercuri, 21 noiembrie 2012, 16:20)

            hmmmmm [utilizator] i-a raspuns lui hmmmmm

            Ar fi trebuit sa dau si un link :)
            www.pricy.ro
            • +1 (1 vot)    
              Mda (Miercuri, 21 noiembrie 2012, 17:24)

              electron [utilizator] i-a raspuns lui hmmmmm

              Daca de curiozitate cautati televizorul la care este reclama chiar aici pe hotnews o sa aveti mici surprize :)
    • +3 (5 voturi)    
      Greșești... (Miercuri, 21 noiembrie 2012, 14:16)

      AdrianCalin [anonim] i-a raspuns lui bigbrother

      Să spunem că eu am o afacere de 100 mil de euro și am buget de marketing de 1.5 mil de euro. În acest buget de 1.5 mil intră diverse lucruri printre care și promoții la tablete, să zicem. Prețul cu care iau tableta este de 190 de euro și o am la vânzare la 290 de euro dar decid să ofer 1000 de tablete în vinerea neagră cu un discont de 90%. Asta înseamnă că vând tableta cu 29 de euro, deci subvenționez tableta cu 161 de euro. 161.000 de euro sunt "pierdere" dar dacă măsor impactul și văd că merită la notorietate și la vânzări poate că are sens ca din cei 1.5 mil de euro să "subvenționez" cele 1000 de tablete. Ăsta este modelul simplu, pe înțelesul tuturor. Lucrurile sunt mult mai complexe și mai complicate și niște manageri buni pot măsura dacă îi ajută Black Friday sau nu din toate punctele de vedere, nu doar la vânzări. Așa, să aruncăm cu rahat că ăia n-aveau reduceri sau că io știu ce companie are un profit imens e ușor dar ca să faci lucrurile bine și să conduci o firmă e destul de complicat. Tu ce ai face în locul lor? Ai cumpăra cu 10 lei și ai vinde cu 11 ca să nu faci profit deloc pentru că ești samaritean?
      • +4 (6 voturi)    
        dormi in pace! (Miercuri, 21 noiembrie 2012, 14:44)

        hot news [utilizator] i-a raspuns lui AdrianCalin

        Daca tu chiar crezi ca cineva iti vinde tie un produs la mega discount in pierdere atunci ai o problema.
        Asta cu - 90% sau -75% e apa de ploaie. Eventual e posibil la obiecte care sunt de mult uzate moral (cum ar fi anumite tipuri de telefoane mobile), dar nu la obiecte care inca se vand bine
      • +4 (4 voturi)    
        in sfarsit (Miercuri, 21 noiembrie 2012, 15:04)

        leinad 79 [utilizator] i-a raspuns lui AdrianCalin

        o atitudine lucida
      • +1 (1 vot)    
        Ce spui tu nu se numeste "pierdere" (Joi, 22 noiembrie 2012, 10:25)

        bigbrother [utilizator] i-a raspuns lui AdrianCalin

        Ar fi fost pierdere daca le dadeai foc acelor 161.000 de euro. Ce spui tu este strategie de marketing, adica vindem mai ieftin intr-o parte pentru ca "merita la vanzari" cum spui tu, si scot banii din alte vanzari pentru ca am adus "notorietate" firmei.

        Eu spuneam ca Orange (e un exemplu, se aplica oricarei firme) si multi altii nu vor iesi niciodata cu adevarat in pierdere, e ca la cazino, "casa" nu pierde decat din cand in cand, cat sa-si faca putina reclama si sa aiba mai multi clienti, un fel de "pomul laudat".
      • +2 (2 voturi)    
        atat de simplu.. :) (Joi, 22 noiembrie 2012, 12:00)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui AdrianCalin

        daca tu esti vanzator de tablete, bugetul de 1.5 mil vine din profitul obtinut (sau asteptat) pe vanzarea de tablete. nu e nimic rau in asta.. dar nu vad cum te ajuta la notorietate sau la vanzari. gigel se duce sa-si convinga doi prieteni sa cumpere tablete de craciun la 290 de euro ca sa acopere discountul cu care si-a luat-o el, la 29 euro?

        de fapt e vorba de o piata care are marje de profit intr-o singura cifra si variatiile reale ale preturilor sunt mult mai mici. nu vinzi tableta cu adaos 50% pentru ca se vor gasi destui sa vanda doar cu 15%.. si atunci tu te bati cu ei pe diferente de 3-5%... cu bugete de marketing mult mai mici, care se duc pe salariile alora de la marketing, oameni inventivi de altfel, care vor creste preturile in perioadele in care stiu ca oricum nu cumpara nimeni si le vor readuce la nivelul anterior in preajma sarbatorilor => reduceri pentru fraieri.
    • +2 (8 voturi)    
      o atitudine gresita (Miercuri, 21 noiembrie 2012, 14:35)

      leinad 79 [utilizator] i-a raspuns lui bigbrother

      exista un trend care blameaza agresiv consumerismul. Cei mai activi protestatari isi scriu lozincele din birourile sau apartamentele noi mobilate, la un laptop de ultima generatie. Consumul ajuta pe cumparatori sa traiasca mai confortabil, si pe retaileri sa fac profit. Si ce daca Orange nu face pierdere, foarte bine, sa faca profit si sa mai avem astfel de reduceri. Sa faca profit si poate te angajeaza si pe tine cand vei ramane somer. Este o inversunare prosteasca impotriva retailerilor, care vezi Doamne fac bani pe spinarea consumatorilor. Pai nu e normal??
      • +4 (6 voturi)    
        daniel (Miercuri, 21 noiembrie 2012, 15:21)

        mr. no comment [utilizator] i-a raspuns lui leinad 79

        Ma Daniel problema este hotia care este promovata ca fiind o reducere, asta deranjeaza pe toata lumea. Consumul e bun dar cand ai tu productie interna nu cand importi 90% din ce vindem.Noi practic dam de lucru vest-europenilor si chinezilor iar la noi fabricile se inchid. Normal e sa aiba un profit maxim reglementat, ce depaseste bunul simt (20%) sa fi supraimpozitat.
        • +1 (3 voturi)    
          :-) (Miercuri, 21 noiembrie 2012, 16:33)

          leinad 79 [utilizator] i-a raspuns lui mr. no comment

          ok, tovarase no comment
        • +2 (2 voturi)    
          mda (Joi, 22 noiembrie 2012, 8:30)

          SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui mr. no comment

          da.. dar vezi tu ca noi fiecare facem parte ca o mica rotita dintr-un intreg ansamblu

          nu consumam, nu se produce, nu exista locuri de munca, ca e la noi, la chinezi sau la germani

          cand cumperi un laptop, ai dat de mancare la chinezu care l-a facut, la chinezu care l-a transportat, la romanul care l-a primit, la romanul care l-a transportat pana la tine, si la romanii care s-au ocupat sa faca acea promotie care te-a convins pe tine sa cumperi acel laptop...

          intr-adevar productia interna trebuie stimulata, de aceea eu prefer sa cumpar cat de mult produse facute in romania.. mi-am luat frigider si aragaz arctic, alte electronice ce sa mai iau ?? ca nu se mai face nimic in romania gratie conducatorilor nostri magnifici
      • +1 (1 vot)    
        Nu sunt impotriva consumului (Joi, 22 noiembrie 2012, 11:26)

        bigbrother [utilizator] i-a raspuns lui leinad 79

        Sunt impotriva promovari reducerilor "false" ca modalitate de crestere a consumului sau ca un fel de "ce companie buna suntem noi, de va oferim reduceri enorme".

        Sunt de acord ca trebuie sa existe profit, asta e ideea comertului si capitalismului. Dar acest profit sa fie obtinut corect, etic. Asta este trendul in lumea civilizata, o companie trebuie sa fie in primul rand etica in privinta afacerilor si mai ales, a profitului, nu sa dea tzepe promovand reduceri care de fapt sunt doar revenire la pretul initial de vanzare.
  • +6 (6 voturi)    
    Mda (Miercuri, 21 noiembrie 2012, 13:24)

    electron [utilizator]

    La noi si acest black friday este o noua modalitate de a lua teapa.
    O sa fie intr-adevar cateva produse care o sa fie pe bune si alea o sa treaca la ora 5 dimineata.
    Dupa care o sa fie multe produse a caror pret a fost umflat cu vreo 1-2-3 saptamani si noua mega reducere o sa fie de fapt un pret apropiat de realitate.
    Pe langa asta reducerile o sa fie pe la 10-30% nici pomeneala de 70% de exemplu la ceva produs care chiar are cautare.
    O sa mai fie produse da reduse mai puternic, alea care mai sunt cateva pe stoc si vor sa scape de ele, dar nici asa nu prea le vrea nimeni.

    Pe scurt o sa fie cativa (foarte putini) care o sa faca o afacere, restul o sa ia cate o teapa.
  • +3 (5 voturi)    
    nevoi (Miercuri, 21 noiembrie 2012, 13:51)

    nsp17 [utilizator]

    "Nu vă adunaţi comori pe pământ, unde molia şi rugina le strică şi unde furii le sapă şi le fură. ... Căci unde este comoara ta, acolo va fi şi inima ta."
  • 0 (4 voturi)    
    magazine participante black friday (Miercuri, 21 noiembrie 2012, 16:22)

    MihaiMunteanu [anonim]

    pentru cine doreste sa beneficieze de reducerile oferite cu ocazia Black Friday, poate gasi aici lista magazinelor online participante: blackfridayinromania.info/magazine-participante
  • +1 (1 vot)    
    Super mega oferta altex Altex (Miercuri, 21 noiembrie 2012, 23:23)

    GigelIaurtzel [utilizator]

    aparat foto 550d fara obiectiv extra- 25 mil neredus, cu obiectiv extra cu tot, tot 25 mil !!!

    dati chiar acum cautare la ei pe site dupa '550d'
    http://www.altex.ro/catalogsearch/result/?q=550d&cat=
  • +1 (1 vot)    
    Vorba aia (Joi, 22 noiembrie 2012, 4:45)

    Wanheda [utilizator]

    Prost e ala care da nu ala care ia. Romania nu e piata de consum asa ca nu va mai amagiti cu Black Friday. E japcaiala cu acordul autoritatilor.
    La americani absolut orice e mai ieftin ca la noi in conditii normale, cand is reduceri chiar se merita.
  • +2 (2 voturi)    
    "Best deal" (Joi, 22 noiembrie 2012, 10:04)

    ConuLeonida [utilizator]

    Mai bine reducerile de dupa Anul Nou, decat cele de Black Friday. Luni, 19.11, mi-am facut pe contul de Emag un wishlist cu 9 laptopuri. Aseara vreo 3 nu mai erau in oferta iar la restul pretul a crescut cu 2-300 de Ron. Fluctuatii pe cursul Euro nu au fost saptamana aceasta, trageti singuri concluziile de unde vin reducerile maine.....
  • 0 (0 voturi)    
    dm (Vineri, 23 noiembrie 2012, 16:24)

    y_daddy [utilizator]

    la magazinul DM in Alba Iulia, un produs era la doua preturi (acelasi produs) pe un raft la 8.99 pe alt raft la 10.65. La ambele rafturi se anunta "reducere 35% din pretul afisat la raft" Ce credeti, cat mi-a cerut tanti la casa? 10.65 si politicosul "asta nu intra la reducere..." Tot eu mi-am cerut scuze ca am refuzat sa iau cu 10.65 un produs care se anunta 5.84 ron. Stiu e vorba de leuti... nu sunt sume mari, insa reflecta atitudinea smechereasca cu care suntem tratati ca si clienti.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version