Articol sustinut de Competition's Consulting

Ce este Programul de conformare si beneficiile sale asupra unei companii

de George Musliu     HotNews.ro
Marţi, 14 mai 2013, 8:30 Economie | Companii

Programul de conformare in domeniul concurentei este un mecanism destinat identificarii si reducerii permanente a riscurilor unei intreprinderi de a incalca regulile de concurenta iar in eventualitatea incalcarii acestora, de a avea o reactie rapida in sensul realinierii la principiile concurentei. Programul de conformare trebuie sa faca parte integranta din politicile si cultura companiei. Aceasta abordare trebuie sa fie reflectata printr-o declaratie personala a CEO care trebuie sa fie adoptata si insusita de catre intregul management al intreprinderii.

Este necesara implicarea chiar a CEO?


"Semnalul venit de sus" este fundamental si trebuie sa fie foarte puternic in sustinerea politicii in domeniul concurentei. De aceea, el trebuie sa se regaseasca permanent in mesaje si actiuni ale CEO care va trebui sa faca referiri la politica pro-concurentiala a societatii, sa isi reafirme angajamentul personal si sa mobilizeze si managementul in acest sens.

Care sunt primele masuri pentru implementarea unui astfel de program?


Auditarea tuturor contractelor comerciale si a altor documente relevante pentru identificarea posibilelor abateri de la legea concurentei. Mai pe scurt, tot ceea ce pot controla si identifica inspectorii de concurenta intr-o inspectie inopinata.

Apoi, instruirea propriu-zisa a angajatilor in pozitii relevante astfel incat sa nu expuna compania la riscul de incalcare a legii concurentei. Angajatii care reprezinta intreprinderea in asociatii, la care participa si companii concurente, beneficiaza de instruire specifica.

Generam practici simple, clare, formulate intr-un limbaj accesibil pentru a sesiza, controla si elimina riscurile aparute in toate activitatile intreprinderii inclusiv prin organizarea de inspectii inopinate simulate (mock dawn raid). Concret, pregatim angajatii pentru orice tip de intalnire cu Consiliul Concurentei.

Chiar si pentru inspectiile inopinate in care se verifica e-mail-urile transmise de angajati?

Implementarea programului de conformare cu legea concurentei urmareste educarea angajatilor pentru renuntarea la comunicarea necontrolata, colocviala, ambigua care, desi pe fond poate fi nevinovata, risca sa atraga raspunderea companiei  si plata unor amenzi de ordinul milioanelor de euro.

Monitorizam insa periodic corespondenta pe mail a angajatilor pentru ca detinem licenta de exploatare a unui soft identic cu cel folosit de Consiliul Concurentei in timpul inspectiilor inopinate.

Ce se intampla daca angajatii nu sunt interesati de acest program?


Angajatii care au participat la sesiuni de pregatire vor trebui sa declare sub semnatura ca au inteles politica intreprinderii de conformare cu regulile de concurenta, ca au inteles notiunile predate in instruiri si ca se vor conforma tuturor instructiunilor si regulilor aplicabile.

Se poate ajunge la masuri disciplinare?

Programul de conformare invedereaza faptul ca vor fi luate masuri disciplinare impotriva oricarui angajat, indiferent de pozitia sa, daca va incalca legea concurentei cu buna-stiinta sau din greseala.

In mod particular, compania va trebui sa aduca la cunostinta angajatilor faptul ca nu va sustine in nici un fel si nu va despagubi in niciun fel pe niciunul dintre angajatii care vor fi incriminati penal printr-o decizie a autoritatii de concurenta.
Pe de alta parte, societatea va trebui sa considere cu atentie necesitatea acordarii de stimulente, in conformitate cu procedurile deja existente, pentru angajatii care pe baza evaluarilor se demonstreaza ca si-au insusit si ca aplica practic politica pro-concurentiala a companiei.

Cat costa implementarea unui astfel de program?

Foarte putin in raport cu beneficiile obtinute. In principal, programul de conformare diminueaza riscul de a incalca legea din greseala. Daca totusi se intampla, constatarea implementarii lui permite autoritatii de concurenta sa diminueze amenda cu pana la 10% din valoare.

Daca o companie cu o cifra de afaceri de 50 mil de euro primeste o amenda de 4%, adica 2 mil de euro, ea poate fi diminuata cu 10%, adica cu 200.000 de mii de euro ceea ce este cu mult peste costurile de implementare a unui astfel de program.
De exemplu, amenda primita de OMV PETROM in 2011 a fost de 116 milioane de euro dupa ce a fost diminuata cu 10% pentru ca autoritatea de concurenta a constatat ca fusese implementat un program de conformare. Un calcul simplu arata ca beneficiul implementarii programului s-a cifrat la peste 10 mil de euro.

Ce este dificil in implementarea lui?

Dificil este doar sa-i convingi pe conducatorii companiilor sa ia o astfel de hotarare. Experienta mea de ex vicepresedinte al Consiliului Concurentei, tocmai pe probleme de concurenta, mi-a permis sa vad multi lideri de intreprinderi constientizand, din pacate mult prea tarziu, cat de usor si de ieftin ar fi fost sa dea la timp atentia cuvenita respectarii legislatiei concurentei. Astazi, insa, trendul este pozitiv si avem tot mai multi clienti care decid sa implementeze un astfel program.

Alte informatii

La nivel european, peste 95% dintre companiile de tip multinational, peste 80% dintre companiile de tip corporate si aproximativ 50% dintre companiile mici si mijlocii au implementat deja programe de conformare pe concurenta, in timp ce in Romania, acestea au fost implementate de mai putin de 3% dintre companii.

***

Despre Competition's Consulting


Cu o echipa de experti foarte experimentata in concurenta, avocati si econometristi, Competition's Consulting este singura casa de consultanta specializata numai in dreptul concurentei. Experienta acumulata pe parcursul a aproape 10 ani de activitate exclusiv in materia concurentei, se concretizeaza intr-o expertiza de exceptie in implementarea programelor de conformare, notificarea concentrarilor economice, apararea impotriva acuzatiilor de cartel sau abuz de pozitie dominanta.

www.competitions.ro

George Musliu
Managing Partner
Competition's Consulting


Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

1828 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi