Asociatia Transportatorilor Feroviari din Romania (ATFER) considera ca Ministerul Transporturilor ar trebui sa reia procesul de privatizare a companiei CFR Marfa, in conditiile in care s-au produs "o serie de inadvertente si erori". ATFER face referire, printre altele, si la faptul ca s-au anulat datoriile companiei catre CFR Insfrastructura si catre stat, fiind o masura "discriminatorie in raport cu ceilalti operatori din piata , influentand in mod necorespunzator concurenta loiala", se arata intr-un comunicat de presa. Contactat de HoNews, George Buruiană, preşedintele ATFER, spune ca "o companie cu datorii de 400 milioane de euro are o valoare, iar una fara datorii alta valoare".

CFR MarfaFoto: AGERPRES

George Buruiana nu exclude posibilitatea ca in urma stergerii datoriilor sa devina mai atractiva si pentru alti investitori, nu doar pentru cei care sunt deja inscrisi in cursa. Aceasta in cazul in care ar fi reluata privatizarea. In ceea ce priveste justificarea ministrului Relu Fenechiu ca stergerea datoriilor era trecuta in strategia de privatizare, George Buruiana a spus ca era doar "o eventualitate, nu o certitudine".

  • Context: Precizam ca stergerea datoriilor a avut loc la o luna dupa ce au fost depuse primele oferte de  privatizare. Initial, au depus oferte compania americana OmniTRAX, Grup Feroviar Roman (GFR) si asocierea dintre  Transferoviar Grup (TFG) si Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria. O saptamana mai tarziu, pe 15 mai, Ministerul  Transporturilor a anuntat ca niciuna dintre cele trei oferte nu s-a precalificat pentru etapa urmatoare.  Procedura a fost reluata imediat, fiind modificate si conditiile impuse investitorilor, fiind mult mai relaxate.   In cursa s-au inscris aceleasi companii, care s-au si precalificat pentru etapa urmatoare a procesului. In mod  surprinzator, pe 6 iunie, unul dintre ofertanti, compania americana OmniTRAX, a fost respins dupa ce a depus un  plic gol in cadrul etapei de oferte preliminare neangajante si comentarii asupra cadrului contractual. Pe 12  iunie, Guvernul a aprobat o Ordonanta de Urgenta care prevede ca datoriile fiscale ale CFR Marfa vor fi stinse  de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) prin conversie in actiuni, inclusiv obligatiile de  plata, in cuantum de 127,4 milioane lei, pe care operatorul feroviar de marfa le va prelua de la CFR SA. Cu o  luna in urma, Guvernul aprobase o alta Ordonanta de Urgenta (OUG 32/2013) prin care ANAF prelua un debit  restant, de 119 milioane lei, pe care CFR SA îl înregistrea la AVAS, urmand ca CFR Marfă sa preia o datorie de  605,9 milioane lei pe care CFR SA o are la ANAF, scăzută din sumele datorate de transportatorul de marfă  administratorului reţelei feroviare.

"ATFER semnaleaza, cu surprindere, o serie de inadvertente si erori care s-au produs in procesul de privatizare pe care le consideram neconforme cu principiile de transparenta si echidistanta care ar trebui sa guverneze un astfel de proces de o importanta majora", se arata in comunicatul ATFER.

Inadvertentele semnalate de ATFER

  • A fost modificata clauza de prezentare a unei Scrisori de Confort in valoare de cca 200 mil euro in Scrisoare de  Bonitate ,fara valoare nominala, pentru etapa de preselectie
  • A fost modificat nivelul cifrei de afaceri a firmelor participante de la 100 mil de euro la 20 mil de euro,  pentru etapa de preselectie;
  • In timpul procesului de privatizare se fac transferuri de active din patrimoniu CFR Marfa catre alte entitati  aflate in subordonarea Ministerului Transporturilor , altele decat cele enumerate in caietul de sarcini. Acest  proces nu este transparent fiind vorba de mijloace fixe care nu s-au dat publicitatii;
  • S-au convertit datoriile CFR Marfa catre CFR Infrastructura,existente in caietul de sarcini al licitatiei, in  datorii catre stat care ulterior ,printr-un alt act normativ s-au anulat si s-au transformat in actiuni
  • S-au anulat datoriile CFR Marfa catre stat (cca 300 mil euro) inregistrate pentru neplata CAS, TVA ,etc care  s-au convertit in actiuni;

"ATFER, considera ca toate aceste modificari sunt semnificative pentru procesul de privatizare influentand in mod decisiv, in sensul vicierii desfasurarii acestuia. Ministerul Transporturilor declara ca aceste modificari, in special anularea datoriilor si convertirea in actiuni a fost prevazuta in Strategia de Privatizare. In realitate era prevazuta o eventualitate, o preocupare privind acest proces, situatie in care, daca s-ar fi intamplat ,ar fi trebuit sa modifice in mod corespunzator pretul minim al licitatiei ceea ce se pare ca nu se va intampla. Pe de alta parte, semnalam ca anularea datoriilor catre CFR Infrastructura si catre stat, in valoare totala de cca 400 mil euro, este discriminatorie in raport cu ceilalti operatori din piata, influentand in mod necorespunzator concurenta loaiala, derularea procesului de transport firesc. Astfel, mentionam ca pentru datorii similare, dar mult mai mici, o serie de operatori au fost opriti din activitate, li s-a anulat accesul la trase (de trenuri) sau chiar au intrat in insolventa si lichidare. Ne asteptam,in aceste conditii, ca Statul sa anuleze si datoriile operatorilor privati, similar cu cele ale CFR Marfa! De fapt acesta este motivul pentru care UE interzice astfel de actiuni,care in terminologia curenta se numesc ajutoare de stat, deoarece distorsioneaza piata", mai precizeaza ATFER.

In aceste conditii, Asociatia solicita Ministerului Transporturilor reluarea procesului de privatizare, dupa efectuarea tuturor modificarilor si evidentierea lor in caietul de prezentare al companiei. "Continuarea procesului ar putea da nastere la contestatii, justificate, precum si la suspiciunea ca este o licitatie dedicata. Credem ca astfel de aprecieri nu trebuie sa insoteasca un proces atat de urmarit in tara cat mai ales in piata de transport internationala", se mai arata in comunicatul ATFER.

Asociatia Transportatorilor Feroviari de Marfa sustine ca este organizatia reprezentativa a pietei de transport feroviar din Romania, membrii sai insumind cca 98 % din piata totala si ca 95% din piata privata de transport. Prinre membrii sai se numara inclusiv participantii la privatizare Grup Feroviar Roman (GFR) si Transferoviar Grup (TFG).

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a afirmat la sfarsitul lunii mai, la B1 TV, ca datoriile "pot fi şterse, Comisia Europeană ne dă voie să le ştergem doar dacă privatizăm compania, altfel se consideră ajutor de stat”. La inceputul lunii mai, Fenechiu afirmase ca autoritatile romane au "acordurile de principiu" si "acordul verbal al DG Competition" pentru stergerea datoriilor. Dupa anularea datoriilor, Fenechiu a spus ca "in strategia de privatizare am anuntat ca CFR Marfa va fi vanduta fara datorii, ca vor fi sterse datoriile catre statul roman". Cu alte cuvinte, in opinia ministrului, investitorii care s-au inscris in cursa au fost siguri ca datoriile vor fi sterse la un moment dat pentru ca asa scria in strategia de privatizare.

Presedintele Traian Basescu a declarat duminica, in emisiunea "Dupa 20 de ani" difuzata de Pro TV, ca, in opinia sa, privatizarea CFR Marfa "nu este o solutie rea" insa considera incorect faptul ca datoriile societatii au fost convertite in actiuni dupa inceperea procedurii de privatizare, sefului statului aratand ca aceastaconversie trebuia realizata inainte de lansarea procedurii.

Intr-o alta emisiune, la B1 TV, Basescu a spus ca "ar fi o singura firma capabila sa o preia (n.r. CFR Marfa), dar atunci ar trebui schimbata legislatia. Nu dau numele. Daca o preia cine cred eu ca o va prelua, atunci vom avea un gigant privat si nu e bine (...) O va lua pe o suma de nimic, va taia vagoanele si le va vinde la fier vechi".

  • Nota. HotNews.ro a solicitat, saptamana trecuta, Ministerului Transporturilor si Ministerului Finantelor  informatii legate de modul in care a fost realizata stergerea datoriilor (daca a fost sau nu nevoie de  notificarea Comisiei Europene si daca este sau nu necesara reluarea privatizarii). HotNews.ro nu a primit niciun  raspuns pana in acest moment.