Asociatia Transportatorilor Feroviari solicita Ministerului Transporturilor reluarea procesului de privatizare a CFR Marfa: Exista o serie de inadvertente si erori, neconforme cu principiile de transparenta

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Luni, 17 iunie 2013, 13:25 Economie | Companii

CFR Marfa
Foto: AGERPRES
Asociatia Transportatorilor Feroviari din Romania (ATFER) considera ca Ministerul Transporturilor ar trebui sa  reia procesul de privatizare a companiei CFR Marfa, in conditiile in care s-au produs "o serie de inadvertente  si erori". ATFER face referire, printre altele, si la faptul ca s-au anulat datoriile companiei catre CFR  Insfrastructura si catre stat, fiind o masura "discriminatorie in raport cu ceilalti operatori din piata ,  influentand in mod necorespunzator concurenta loiala", se arata intr-un comunicat de presa. Contactat de HoNews,  George Buruiană, preşedintele ATFER, spune ca "o companie cu datorii de 400 milioane de euro are o valoare, iar  una fara datorii alta valoare".


George Buruiana nu exclude posibilitatea ca in urma stergerii datoriilor sa devina mai atractiva si pentru alti  investitori, nu doar pentru cei care sunt deja inscrisi in cursa. Aceasta in cazul in care ar fi reluata privatizarea. In ceea ce priveste justificarea ministrului Relu Fenechiu ca stergerea datoriilor era trecuta in strategia de privatizare, George Buruiana a spus ca era doar "o eventualitate, nu o certitudine".

  • Context: Precizam ca stergerea datoriilor a avut loc la o luna dupa ce au fost depuse primele oferte de  privatizare. Initial, au depus oferte compania americana OmniTRAX, Grup Feroviar Roman (GFR) si asocierea dintre  Transferoviar Grup (TFG) si Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria. O saptamana mai tarziu, pe 15 mai, Ministerul  Transporturilor a anuntat ca niciuna dintre cele trei oferte nu s-a precalificat pentru etapa urmatoare.  Procedura a fost reluata imediat, fiind modificate si conditiile impuse investitorilor, fiind mult mai relaxate.   In cursa s-au inscris aceleasi companii, care s-au si precalificat pentru etapa urmatoare a procesului. In mod  surprinzator, pe 6 iunie, unul dintre ofertanti, compania americana OmniTRAX, a fost respins dupa ce a depus un  plic gol in cadrul etapei de oferte preliminare neangajante si comentarii asupra cadrului contractual. Pe 12  iunie, Guvernul a aprobat o Ordonanta de Urgenta care prevede ca datoriile fiscale ale CFR Marfa vor fi stinse  de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) prin conversie in actiuni, inclusiv obligatiile de  plata, in cuantum de 127,4 milioane lei, pe care operatorul feroviar de marfa le va prelua de la CFR SA. Cu o  luna in urma, Guvernul aprobase o alta Ordonanta de Urgenta (OUG 32/2013) prin care ANAF prelua un debit  restant, de 119 milioane lei, pe care CFR SA îl înregistrea la AVAS, urmand ca CFR Marfă sa preia o datorie de  605,9 milioane lei pe care CFR SA o are la ANAF, scăzută din sumele datorate de transportatorul de marfă  administratorului reţelei feroviare.
 "ATFER semnaleaza, cu surprindere, o serie de inadvertente si erori care s-au produs in procesul de privatizare  pe care le consideram neconforme cu principiile de transparenta si echidistanta care ar trebui sa guverneze un  astfel de proces de o importanta majora", se arata in comunicatul ATFER.

Inadvertentele semnalate de ATFER


  • A fost modificata clauza de prezentare a unei Scrisori de Confort in valoare de cca 200 mil euro in Scrisoare de  Bonitate ,fara valoare nominala, pentru etapa de preselectie
  • A fost modificat nivelul cifrei de afaceri a firmelor participante de la 100 mil de euro la 20 mil de euro,  pentru etapa de preselectie;
  • In timpul procesului de privatizare se fac transferuri de active din patrimoniu CFR Marfa catre alte entitati  aflate in subordonarea Ministerului Transporturilor , altele decat cele enumerate in caietul de sarcini. Acest  proces nu este transparent fiind vorba de mijloace fixe care nu s-au dat publicitatii;
  • S-au convertit datoriile CFR Marfa catre CFR Infrastructura,existente in caietul de sarcini al licitatiei, in  datorii catre stat care ulterior ,printr-un alt act normativ s-au anulat si s-au transformat in actiuni
  • S-au anulat datoriile CFR Marfa catre stat (cca 300 mil euro) inregistrate pentru neplata CAS, TVA ,etc care  s-au convertit in actiuni;

"ATFER, considera ca toate aceste modificari sunt semnificative pentru procesul de privatizare influentand in  mod decisiv, in sensul vicierii desfasurarii acestuia. Ministerul Transporturilor declara ca aceste modificari,  in special anularea datoriilor si convertirea in actiuni a fost prevazuta in Strategia de Privatizare. In  realitate era prevazuta o eventualitate, o preocupare privind acest proces, situatie in care, daca s-ar fi  intamplat ,ar fi trebuit sa modifice in mod corespunzator pretul minim al licitatiei ceea ce se pare ca nu se va  intampla. Pe de alta parte, semnalam ca anularea datoriilor catre CFR Infrastructura si catre stat, in valoare  totala de cca 400 mil euro, este discriminatorie in raport cu ceilalti operatori din piata, influentand in mod  necorespunzator concurenta loaiala, derularea procesului de transport firesc. Astfel, mentionam ca pentru  datorii similare, dar mult mai mici, o serie de operatori au fost opriti din activitate, li s-a anulat accesul  la trase (de trenuri) sau chiar au intrat in insolventa si lichidare. Ne asteptam,in aceste conditii, ca Statul  sa anuleze si datoriile operatorilor privati, similar cu cele ale CFR Marfa! De fapt acesta este motivul pentru  care UE interzice astfel de actiuni,care in terminologia curenta se numesc ajutoare de stat, deoarece  distorsioneaza piata", mai precizeaza ATFER.

In aceste conditii, Asociatia solicita Ministerului Transporturilor reluarea procesului de privatizare, dupa  efectuarea tuturor modificarilor si evidentierea lor in caietul de prezentare al companiei. "Continuarea  procesului ar putea da nastere la contestatii, justificate, precum si la suspiciunea ca este o licitatie  dedicata. Credem ca astfel de aprecieri nu trebuie sa insoteasca un proces atat de urmarit in tara cat mai ales  in piata de transport internationala", se mai arata in comunicatul ATFER.

Asociatia Transportatorilor Feroviari de Marfa sustine ca este organizatia reprezentativa a pietei de transport  feroviar din Romania, membrii sai insumind cca 98 % din piata totala si ca 95% din piata privata de transport.  Prinre membrii sai se numara inclusiv participantii la privatizare Grup Feroviar Roman (GFR) si Transferoviar  Grup (TFG).

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a afirmat la sfarsitul lunii mai, la B1 TV, ca datoriile "pot fi  şterse, Comisia Europeană ne dă voie să le ştergem doar dacă privatizăm compania, altfel se consideră ajutor de  stat”. La inceputul lunii mai, Fenechiu afirmase ca autoritatile romane au "acordurile de principiu" si "acordul  verbal al DG Competition" pentru stergerea datoriilor. Dupa anularea datoriilor, Fenechiu a spus ca "in strategia de privatizare am anuntat ca CFR Marfa va fi vanduta fara datorii, ca vor fi sterse datoriile catre statul roman". Cu alte cuvinte, in opinia ministrului, investitorii care s-au inscris in cursa au fost siguri ca datoriile vor fi sterse la un moment dat pentru ca asa scria in strategia de privatizare.

Presedintele Traian Basescu a declarat duminica, in emisiunea "Dupa 20 de ani" difuzata de Pro TV, ca, in opinia sa, privatizarea CFR Marfa "nu este o solutie rea" insa considera incorect faptul ca datoriile societatii au fost convertite in actiuni dupa inceperea procedurii de privatizare, sefului statului aratand ca aceastaconversie trebuia realizata inainte de lansarea procedurii.

Intr-o alta emisiune, la B1 TV, Basescu a spus ca "ar fi o singura firma capabila sa o preia (n.r. CFR Marfa), dar atunci ar trebui schimbata legislatia. Nu dau numele. Daca o preia cine cred eu ca o va prelua, atunci vom avea un gigant privat si nu e bine (...) O va lua pe o suma de nimic, va taia vagoanele si le va vinde la fier vechi".

  • Nota. HotNews.ro a solicitat, saptamana trecuta, Ministerului Transporturilor si Ministerului Finantelor  informatii legate de modul in care a fost realizata stergerea datoriilor (daca a fost sau nu nevoie de  notificarea Comisiei Europene si daca este sau nu necesara reluarea privatizarii). HotNews.ro nu a primit niciun  raspuns pana in acest moment.


Citeste mai multe despre   











Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

1337 vizualizari

  • +3 (3 voturi)    
    Stergerea de datorii impune reluarea licitatiei (Luni, 17 iunie 2013, 13:35)

    LiviuIordache [utilizator]

    Este ca si cum anunti ca vinzi o casa, care are o ipoteca egala cu pretul solicitat, iar ratele la banca depasesc valoarea casei, dupa care, cind se prezinta verisoara si se inchide discutia, dai in vileag situatia concreta: casa nu are nicio datorie. Exact asa s-a intimplat cu stergerea de datorii, chestie absolut incredibila. Crede cineva ca o asemenea ordinarie poate trece? Pai poate deutsche bahn ar fi intrat (investitor strategic, cum spune CSAT, nu?), daca stia ca nu-si dubleaza efortul platind datorii si verisoara cu pantofii scilciati nici nu ar fi dat pe acolo...
  • +3 (3 voturi)    
    inchisoare (Luni, 17 iunie 2013, 13:57)

    slakeritul [utilizator]

    Fenechiu ar trebui sa-si ia talpasita dupa gratii pentru magaria pe fata pe care a facut-o. Parca suntem in evul mediu si astia fac ce vor. Cum naiba sa stergi datoriile dupa ce lumea s-a inscris la licitatie pentru o compani pe care o considerau cu datorii? Cati bani poate castiga cineva care initial isi asuma o datorie de 400mil eur, ca dupa cateva zile acea datorie sa dispara?!?!
  • +3 (3 voturi)    
    bravo! (Luni, 17 iunie 2013, 13:59)

    Codruta N [utilizator]

    M-au scutit de ceva timp consumat: chiar voiam eu sa sesizez FMI, CE si DNA!!

    Cat despre cei care falimenteaza DELIBERAT caile ferate din Romania (atat "marfa" cat si "calatori" samd.), le urez sa treaca printr-un accident grav feroviar!
    Si sa NU moara pe loc!!
  • +2 (2 voturi)    
    apropo: (Luni, 17 iunie 2013, 14:02)

    Codruta N [utilizator]

    Daca nu mai are datorii, inseamna ca NU mai e falimentara - deci poate sa o preia din nou Statul, "mai curata, mai uscata" si sa o managerizeze BINE de acum inainte, sa scoata profit! :P
  • +2 (2 voturi)    
    Privatizari, furt si smecherie (Luni, 17 iunie 2013, 15:06)

    Rhadoo [utilizator]

    Compania americana care a fost eliminata din cursa deoarece a depus in mod simbolic un plic gol stia ce stia. USL vrea sa faca privatizari originale, ca pe vremea ultimului mandat al lui Iliescu, cand unii s-au imbogatit semnand hartii in schimbul unor "mici" atentii.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă