Premierul Victor Ponta sustine ca procedura de privatizare a companiei CFR Marfa s-a derulat in conditiile legii, iar din acest punct de vedere nu are ce sa-i reproseze ministrului transporturilor, Relu Fenechiu. Reamintim ca Asocierea romano-austriaca TFG - Donau Finanz a anuntat miercuri ca a decis sa se retraga din procesul de privatizare a CFR Marfa si isi rezerva dreptul de a contesta procedura de privatizare la institutiile abilitate. In urma cu doua zile si compania americana OmniTRAX a anuntat ca a depus o contestatie la procesul de privatizate a CFR Marfa. In cursa a mai ramas doar Grup Feroviar Roman (GFR), companie controlata deomul de afaceri Gruia Stoica.

"Procedura de privatizare de la CFR Marfa, evident, coordonata de catre ministrul Transporturilor, este o procedura pe care nu doar eu, ci toate structurile guvernamentale am cunoscut-o, stim, s-a facut in conditiile legii, s-a facut mereu in consultare cu partenerii nostri internationali. Eu nu pot sa va critic, domnule Fenechiu, ca nu am de ce, ca le-ati explicat de o mie de ori, ca inclusiv stergerea datoriilor era trecuta de la inceput de catre consultant in procedura de privatizare, ca altfel nu venea nimeni probabil, daca nu treceam de la inceput ca intr-o anumita faza a procedurii o sa stergem datoriile. De fapt, nu le stergem, le convertim in actiuni", a spus Ponta.

Asocierea romano-austriaca TFG - Donau Finanz s-a retras astazi din cursa pentru privatizarea companiei, urmand sa conteste procedura. Asocierea precizeaza ca, avand in vedere complexitatea procesului si volumul semnificativ de informatii care trebuiau analizate pentru realizarea in mod corespunzator a propriei evaluari a CFR Marfa, a depus la Ministerul Transporturilor mai multe cereri de amanare. "Aceste cereri au fost respinse, in ciuda standardelor europene in materie de privatizari care impun acordarea unui termen de minim doua luni pentru realizarea de catre potentialii investitori a propriei evaluari (camera de date a putut fi accesata incepand cu 27 mai 2013)", precizeaza reprezentantii asocierii.

Si compania americana OmniTRAX acuza lipsa de transparenta in procesul de privatizare. OmniTRAX a solicitat accesul la situatii contabile precise, pe care CFR Marfa SA are obligatia sa le intocmeasca lunar sau anual, cum ar fi: bilanturi, balante sintetice si analitice, fise contabile ale unor conturi, semnate de reprezentantii societatii, situatii uzuale in procedurile de audit. Desi aceste informatii nu sunt confidentiale si trebuiau puse la dispozitia participantilor, OmniTRAX sustine nu a avut acces la ele.

Si Asociatia Transportatorilor Feroviari solicita Ministerului Transporturilor reluarea procesului de privatizare a CFR Marfa deoarece exista o serie de inadvertente si erori, neconforme cu principiile de transparenta

Initial, au depus oferte compania americana OmniTRAX, Grup Feroviar Roman (GFR) si asocierea dintre Transferoviar Grup (TFG) si Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria. O saptamana mai tarziu, pe 15 mai, Ministerul Transporturilor a anuntat ca niciuna dintre cele trei oferte nu s-a precalificat pentru etapa urmatoare. Procedura a fost reluata imediat, fiind modificate si conditiile impuse investitorilor, fiind mult mai relaxate. In cursa s-au inscris aceleasi companii, care s-au si precalificat pentru etapa urmatoare a procesului. In mod surprinzator, pe 6 iunie, unul dintre ofertanti, compania americana OmniTRAX, a fost respins dupa ce a depus un plic gol in cadrul etapei de oferte preliminare neangajante si comentarii asupra cadrului contractual. Pe 12 iunie, Guvernul a aprobat o Ordonanta de Urgenta care prevede ca datoriile fiscale ale CFR Marfa vor fi stinse de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) prin conversie in actiuni, inclusiv obligatiile de plata, in cuantum de 127,4 milioane lei, pe care operatorul feroviar de marfa le va prelua de la CFR SA. Cu o luna in urma, Guvernul aprobase o alta Ordonanta de Urgenta (OUG 32/2013) prin care ANAF prelua un debit restant, de 119 milioane lei, pe care CFR SA îl înregistrea la AVAS, urmand ca CFR Marfă sa preia o datorie de 605,9 milioane lei pe care CFR SA o are la ANAF, scăzută din sumele datorate de transportatorul de marfă administratorului reţelei feroviare.