Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a solicitat Astra clarificari privind modul in care solutioneaza dosarele de dauna RCA inainte de anuntul unei asociatii auto, ASSAI, care sustine ca soferii pagubiti de clienti RCA ai companiei de asigurari primesc intre 25 si 40% din costurile reparatiilor, scrie Mediafax.

"Independent de sesizarea ASSAI, ASF informeaza publicul ca a solicitat deja clarificari de la Astra Asigurari in privinta modului in care intelege sa instrumenteze dosarele de dauna, societatea aflandu-se inca in termenul de raspuns pentru aceste clarificari. In functie de calitatea, obiectivitatea si legalitatea acestor clarificari, autoritatea poate face demersuri de verificare a modului in care Astra intelege sa ii despagubeasca pe cei care fac obiectul dosarelor de dauna", se arata intr-un comunicat transmis de ASF.

Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) sustine ca soferii pagubiti de clienti RCA ai Astra Asigurari, cel mai mare asigurator in 2012, primesc de la companie o suma care reprezinta intre 25 si 40% din costurile reparatiei autovehiculului avariat.

"In urma cu cateva luni, Astra a introdus un nou sistem de despagubire prin care clientul pagubit RCA este pus in imposibilitatea de a-si efectua reparatia masinii avariate intr-un service auto. In loc sa achite costurile de reparatie ale masinii avariate intr-un accident in care pagubitul RCA este nevinovat, acestuia ii este virata in contul sau ori intr-un cont deschis de catre Astra Asigurari pentru client, fara consimtamantul clientului, o suma (...) care reprezinta intre 25 - 40% din costurile reale ale reparatiei masinii, iar pagubitul RCA este anuntat prin SMS ca a fost despagubit", se arata intr-un comunicat al ASSAI remis luni.

Asigurarea de raspundere civila auto (RCA) este un contract prin care persoanele prejudiciate in urma unui accident auto produs din vina conducatorului auto asigurat primesc despagubiri pentru daunele materiale si/sau vatamarile corporale suferite.

Scopul politei este ca persoanele pagubite sa primeasca obligatoriu despagubiri, independent de situatia materiala a celui care a produs paguba.

Dupa trimiterea SMS-ului, Astra inchide dosarul de dauna, fara a avea un document agreat si semnat de clientul pagubit prin care acesta sa-si fi exprimat acordul cu suma primita, potrivit ASSAI.

"Din acel moment, clientul nu mai poate apela la nici un service auto care sa accepte reparatia masinii sale in baza politei RCA, deoarece clientul figureaza ca despagubit si cu dosarul de dauna inchis", se spune in comunicatul ASSAI.

Un anunt similar a venit si din partea Asociatiei concesionarilor Dacia, Renault si Nissan (ACODAREN), care spune, intr-un comunicat remis Mediafax, ca in ultimul timp tot mai multi clienti au venit la service-uri pentru a cere sprijin in rezolvarea unor situatii conflictuale aparute in relatia cu Astra, in calitatea lor de pagubiti ai acestei companii.

"Conflictul este generat de plata fortata, prin virarea in cont fara acordul pagubitului, a unor sume de bani considerate de catre Astra drept despagubire acceptata. Aceste sume, calculate netransparent, dupa o regula stiuta doar de inspectorii Astra, nu permit clientilor efectuarea reparatiilor in conditii de calitate si siguranta", a declarat presedintele ACODAREN, Marius Ghiban.

Contactati de Mediafax, reprezentantii Astra nu dorit sa prezinte un punct de vedere.

Conform legislatiei, pagubitul depune o cerere de despagubire, iar asiguratorul trebuie sa formuleze o oferta de depagubire justificata.

La nivelul anului 2012, veniturile din polite RCA au crescut cu 8,34%, la 2,13 miliarde de lei, ponderea acestui segment afaceri in totalul subscrierilor industriei asigurarilor ajungand la 25,8%, potrivit datelor autoritatii de reglementare (ASF).

Cei mai mari jucatori pe segmentul RCA sunt Astra - 410,3 milioane de lei, Euroins - 390,5 milioane de lei, Carpatica Asig - 238,4 milioane de lei, Asirom - 227,7 milioane de lei si Omniasig -213,8 milioane de lei, potrivit datelor Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare (UNSAR).

La finele anului trecut, conform datelor UNSAR, Astra avea in vigoare un numar de 978.304 polite RCA, Euroins - 742.865 si Omniasig - 646.254.

In urma operatiunilor de verificare si control, ASF poate aplica sanctiuni gradual si progresiv, care merg de la avertisment si amenda pana la suspendarea si interzicerea emiterii de polite RCA de catre societatile de asigurari, potrivit Legii 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor.

"In cazul Astra Asigurari, compania se afla in termenul de a raspunde la clarificari. Ulterior, in functie de raspuns, ASF poate dispune control pentru verificarea modului de instrumentare a daunelor, daca dosarele de daune nu au fost instrumentate conform normelor ASF", se mai spune in comunicatul autoritatii.

In privinta modalitatii de despagubire utilizata de Astra, aceasta nu face obiectul avizarii de catre ASF, ci doar al verificarii pentru conformitate de incadrare in normele ASF.

"Normele ASF se refera in principal la plata despagubirilor juste si corecte in termen de cel mult 10 zile de la data depunerii ultimului document in dosarul de dauna, dar nu mai mult de 3 luni de la momentul deschiderii dosarului de dauna", se precizeaza in comunicat.

Potrivit ASF, in cazul in care asiguratorul a formulat o oferta de despagubire "in evaluare proprie" (respectiv inainte de efectuarea reparatiilor), oferta cu care persoana pagubita nu este de acord, aceasta poate depune documente fiscale prin care sa arate marimea prejudiciului si sa solicite plata diferentei de despagubire cuvenite.

Normele CSA obliga societatea de asigurari la plata diferentei de suma in cel mult 10 zile de la depunerea documentelor suplimentare.

De asemenea, ASF poate verifica daca suma oferita de asigurator este platita in cel mult 10 zile de la momentul depunerii ultimului document, dar nu mai mult de trei luni de la deschiderea dosarului de dauna.

"Reamintim ca in cazul in care ASF are indiciile unui comportament abuziv fata de clienti, autoritatea poate dispune control la societatile de asigurare autorizate. Controlul poate avea ca efect sanctionarea astfel: de la avertisment pana la suspendarea si retragerea autorizatiei de emitere de polite de asigurare de raspundere civila (RCA)", se mai spune in comunicat.

Astra este liderul pietei locale a asigurarilor dupa veniturile aferente anului 2012.

Anul trecut, subscrierile Astra au crescut cu 12,3%, la 1,13 miliarde de lei.

Actionarii Astra sunt The Nova Group Investments Romania SA - 72,68% si Epsilon Estate Provider SRL- 27,02%, ambele societati fiind controlate indirect de omul de afaceri Dan Adamescu.