Consiliul Concurentei nu a fost notificat pana acum in cazul privatizarii CFR Marfa. Totul depinde de semnarea contractului de vanzare

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Luni, 22 iulie 2013, 17:06 Economie | Companii

Grupul Feroviar Roman, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat castigator al licitatiei pentru privatizarea CFR Marfa in urma cu o luna, pe 20 iunie. De atunci, nu s-a mai intamplat nimic in vederea finalizarii procesului de privatizare. Toata atentia s-a indreptat catre Consiliul Concurentei care trebuie sa analizeze procesul de preluare a CFR Marfa de catre GFR, sa stabileasca daca se formeaza sau nu concentrare economica si sa dea un aviz. Insa, pana acum nu a fost notificat Consiliul Concurentei, iar acest lucru nu poate fi facut pana nu va fi semnat contractul de privatizare, potrivit unor surse din Consiliul Concurentei. Mai departe, contractul de privatizare nu va fi semnat pana nu va fi aprobat in Guvern un proiect de hotarare privind privatizarea CFR Marfa.

De asemenea, este neclar ce ministru isi va pune semnatura pe contractul de privatizare: Victor Ponta, ministrul interimar al Transporturilor, Ovidiu Silaghi, actuala propunere pentru functia de ministru, sau altcineva? Propunerea privind numirea liberalului Ovidiu Silaghi in functia de ministru al Transporturilor a ajuns luni la Palatul Cotroceni. Pe de alta parte, liderul liberal Crin Antonescu a anuntat sambata ca presedintele Traia Basescu a propus ca Victor Ponta sa incheie interimatul de 45 de zile, perioada in care s-ar derula si procesul de privatizare CFR Marfa. "Argumentul lui Traian Basescu a fost ca acest proces de privatizare a fost derulat de fostul ministru Fenechiu si de premierul Victor Ponta", a spus Crin Antonescu, la Antena 3. Victor Ponta nu a fost de acord cu aceasta solutie si a semnat, chiar a doua zi, propunerea de numire a lui Ovidiu Silaghi in functia de ministru al Transporturilor. "Sigur ca eu semnez, dar nu am timp numai de Ministerul Transporturilor. Eu oricum imi asumam privatizarea CFR Marfa", a spus Ponta.

Fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, spunea la sfarsitul lunii iunie ca intr-o saptamana va fi semnat contractul de privatizare. Nu a fost semnat, iar intre timp Fenechiu a fost revocat din functie ca urmare a condamnarii sale in dosarul "Transformatorul". Chiar daca finalizarea intregului proces este incerta, Victor Ponta prezenta privatizarea CFR Marfa ca pe un succes. "Guvernul si-a facut bine treaba si ministrul Fenechiu si-a facut bine treaba si il felicit pentru asta", a spus Ponta chiar in ziua in care GFR a fost declarat castigatorul licitatiei, potrivit B1 TV.

Consiliul Concurentei se va putea pronunta asupra procesului intr-un termen de 6 luni din momentul notificarii. ¬Va exista o analiza si, repet, primul lucru pe care trebuie sa-l vedem este daca acest caz va fi analizat la noi sau il va prelua Bruxellesul. O sa am o discutie maine (24 iunie 2013 - n.r.) la Comisia Europeana pe acest subiect. Ramane de vazut, este o chestiune de luni de zile, iar legea ne da varianta ca, daca mergem pe varianta, care tehnic se numeste investigatie, sa avem maximum sase luni la dispozitie ca sa luam o decizie", declara Bogdan Chiritoiu la Realitatea TV, citat de Agerpres.

Un operator poate avea o cota de piata de maximum 40%. Acum  GFR detine 30-35% din piata fata de CFR Marfa, 40-45%. Altfel spus, daca ar prelua CFR Marfa, Gruia Stoica ar putea ajunge sa controleze pana la 80% din piata de transport feroviar marfa. Ramane de vazut daca reprezentantii Consiliului Concurentei se va raporta strict la transportul de marfa pe calea ferata sau si la cel pe calea rutiera.

Fostul ministru al transporturilor spunea in ziua in care a fost desemnat castigatorul ca plata integrala a sumei de 202 milioane de euro trebuie facuta in maxim 60 de zile de la semnarea contractului. Insa, proiectul de Hotarare de Guvern vine cu o modificare in acest sens, astfel incat GFR sa poata face plata in termen de cel mult 10 zile lucratoare de la obtinerea avizului din partea Consiliului Concurentei, dar nu mai mult de 150 de zile de la semnarea contractului.

Grupul Feroviar Roman a fost declarat pe 20 iunie castigatorul licitatiei in cadrul procesului de privatizare a CFR Marfa, pentru care a oferit suma de 202 milioane euro si s-a angajat sa investeasca alte 900 milioane lei. GFR ceruse initial posibilitatea de a plati in rate suma angajata, dar, la capatul negocierilor, reprezentantii companiei "au fost de acord si si-au asumat in scris ca renunta la solicitarea plata in rate".



Citeste mai multe despre   











Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

2536 vizualizari

  • +8 (8 voturi)    
    Gresala facuta cu intentie (Luni, 22 iulie 2013, 18:46)

    Wladislav [utilizator]

    Daca intr-adevar guvernul asteapta ca mai intai Consiliul Concurentei sa se pronunte asupra efectelor fuziunii dintre GFR si CFR, atunci o face constient ca incalca legislatia anti-trust. E drept ca dl Chiritoiu s-a ante-pronuntat, folosindu-se de dreptul CC de a incepe o investigatie preliminara, informala, asa cum a si zis, de altfel. Dar CC nu poate formula o decizie finala in lipsa documentelor privind contractul de fuziune, in lipsa notificarii facute de GFR. E o chestie stiuta in toata Uniunea Europeana.
  • +13 (13 voturi)    
    PNL a vandut CFR Marfa unui parvenit ca Fenechiu (Luni, 22 iulie 2013, 19:07)

    Gryphus [utilizator]

    cred ca Fenechiu si-a vandut singur CFR Marfa, cu suportul lui Crin Antonescu si a lui Victor Ponta.
    Gruia Stoica n-are bani nici macarsa plateasca salariile la CFR Marfa...umbla pe la banci sa cerseasca un imprumut
  • +10 (10 voturi)    
    Infractorii nostri cei de toate zilele (Luni, 22 iulie 2013, 20:00)

    MadameDuRecamier [utilizator]

    http://www.ziare.com/cfr-marfa/privatizare/patronul-gfr-cumparatorul-cfr-marfa-cercetat-de-diicot-pentru-crima-organizata-1247500

    Deci, Basescu avea dreptate: cistigatorul licitatiei e un cercetat penal. Ponta sa-si asume, alaturi de condamnatul Feneq, responsabilitatea. Nu mai are rost sa ne intrebam, de ce, de la cistigarea licitatiei, "marele investitor strategic" n-a intrat in posesia "prazii" mult rivnite si facute cadou de "cel mai cinstit guvern" din toate cele.
  • 0 (0 voturi)    
    hmmm (Marţi, 23 iulie 2013, 12:49)

    was [utilizator]

    "Un operator poate avea o cota de piata de maximum 40%....Ramane de vazut daca reprezentantii Consiliului Concurentei se va raporta strict la transportul de marfa pe calea ferata sau si la cel pe calea rutiera."

    Personal cred ca ar trebui sa-se refere doar la transportul pe cale ferat, nu si pe alte metode (se da exemplul rutier, sau putea fi chiar naval, aerian etc.). Daca se ia in considerare si cel rutier (se sugereaza ce firma castigatoare are astfel de activitati), atunci cred ca pica (de la cota apx. 35% pana la maximul permis 40%).
    Daca nu, atunci ramane..."cum ne-am inteles, ha-ha".

    Iar daca tot am comentat, ma intreb ce cred alti cititori despre
    "Insa, proiectul de Hotarare de Guvern vine cu o modificare in acest sens, astfel incat GFR sa poata face plata in termen de cel mult 10 zile lucratoare de la obtinerea avizului din partea Consiliului Concurentei, dar nu mai mult de 150 de zile de la semnarea contractului." ca mie mi-se pare c*am (c-am?, cam?! unde esti mai puteanu', perversule'! ) neclara aceasta descriere.
  • 0 (0 voturi)    
    oare (Marţi, 23 iulie 2013, 12:57)

    was [utilizator]

    Legat de tema CFR Marfa, ma gandeam totusi unde se incadreaza posesia infrastructurii feroviare, cine trebuie sa aiba grija de intretinerea ei (macar, daca nu si modernizarea acesteia). Cine poate sa-l foloseasca? Intreb asta, pentru ca mi-am pus o intrebare: Daca Armata Romana are propriie locomotive si vagoane pentru deplasarea incarcaturii necesare de lupta pe cale feroviara, atunci normal Statul are proprietatea (exclisiva?) asupra infrastructurii feroviare. Oare cat costa pentru o companie privata sa aiba accces la aceasta infrastructura?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă