Raport al Consiliului Concurentei: Romania construieste autostrazi de 3 ori mai scump decat Bulgaria. Germania, cele mai ieftine autostrazi. Traversarea Romaniei dureaza cat traversarea restului Europei

de Red. Economic     HotNews.ro
Miercuri, 28 august 2013, 10:05 Economie | Companii

Sector in 'regim de autostrada'
Foto: Hotnews / Constantin Barbu
Romania plateste de trei ori mai mult ca Bulgaria la kilometrul de autostrada construit, insa raportat la suprafetele fiecarei tari, romanii beneficiaza de doua ori mai putin decat bulgarii de autostrada. Aceste concluzii apartin unui raport al Consiliului Concurentei, obtinut de HotNews.ro, care constata patru practici anticoncurentiale care conduc la scumpirea constructiilor de drumuri in Romania.

  • Pentru a traversa tara din Constanta pana la prima autostrada spre Vestul Europei, la Mako (Ungaria), trebuie parcursi aproape 900 de kilometri. Drumul se parcurge in cel putin 13 - 14 ore. Acest timp este echivalent cu cel necesar pentru traversarea intregii Europe, exclusiv pe autostrada, de la Mako la Rotterdam

Raportul mai arata ca pretul de constructie este influentat decisiv de preturile materialelor de constructii, pe unele segmente inregistrindu-se situatii de oligopol, unde un numar mic de producatori controleaza piata (otelul beton, lianti hidraulici rutieri, filerului).

Conform documentului obtinut de HotNews.ro, in Romania, pretul mediu/km de autostrada construit in zona de ses este de 6,9 milioane euro/km, de aproape 3 ori mai mare fata de valoarea estimata pentru Bulgaria (2,4 milioane de euro/km) in aceeasi zona de relief.

"Analiza statistica a preturilor medii/km ale tronsoanelor de autostrada din Romania - valoarea initiala vs. valoarea finala a lucrarilor - a reliefat o crestere a pretului mediu pe parcursul executiei tronsoanelor de autostrada, crestere care este semnificativa din punct de vedere statistic", mai retine raportul Consiliului Concurentei.

Cu costuri de constructie mai mici, Bulgaria are o retea de autostrazi de doua ori mai densa decat Romania.

Astfel, bulgarii au deja in exploatare 562 km de autostrada, la o suprafata totala a tarii de aproape 111.000 km patrati.

In schimb, romanii au numai 550 km de autostrada in exploatare, la o suprafata totala a tarii de aproape 239.000 km patrati.

Raportat la suprafata, Bulgaria beneficiaza practic de o retea de autostrazi mai mult decat dubla fata de Romania.

Din punct de vedere al densitatii autostrazilor, Romania, cu 1,5 km autostrada/1000Km2, se situeaza cu mult sub media europeana de 35 km/1000Km2, pe pozitia 27 din 31 de tari europene analizate, si, respectiv, mult sub media est-europeana de 12,3 km/1000Km2, pe ultima pozitie, din 9 tari est-europene analizate, se arata in raportul Consiliului Concurentei.

Potrivit sursei citate, cele mai reduse costuri de constructie au fost inregistrate la proiectele implementate in Germania, Grecia, Spania si Polonia.

Curtea Europeana de Conturi nu a identificat, insa, o relatie clara de cauzalitate intre diferentele de costuri inregistrate si nivelurile variate ale cheltuielilor cu foarta de munca, potrivit raportului Consiliului Concurentei.

4 disfunctii care scumpesc lucrarile in Romania

Consiliul Concurentei a identificat 4 disfunctii in procesul de atribuire a lucrarilor, din cauza carora preturile au crescut.
  • Asocierile intre constructori la licitatii si executarea lucrarilor.  Aceste practici sunt frecvente si reprezinta o caracteristica a acestei piete. "Desi legale conform legislatiei privind achizitiile publice, din prisma concurentei, pot conduce la disfunctionalitati ale pietei", arata Consiliul Concurentei. Asocierile favorizeaza schimbul de informatii sensibile intre participanti si limiteaza concurenta intre ofertanti. De asemenea, in cadrul acestor acorduri, capacitatea partilor de a lua decizii in mod independent este diminuata considerabil, se mai arata in raport.
  • Incheierea de acte aditionale la contractul initial. In urma acestei practici castigatorul licitatiei realizeaza lucrarea la o valoare care o depaseste pe cea a ofertelor depuse de concurenti, ceea ce "poate constitui o disfunctionalitate a pietei". Aici, Consiliul recomanda autoritatilor contractante "sa evite situatiile ce implica incheierea de acte aditionale la contractele initiale".
  • Incheierea de acorduri pe termen lung. "Desi permise de legislatia privind achizitiile publice, incheierea de acorduri pe termen lung poate avea ca efect blocarea pietei, avand in vedere faptul ca acestea se incheie pe perioade mari, respectiv de pana la 4 ani", sustine Consiliul Concurentei.
  • Derularea concomitenta a mai multor contracte de lucrari de constructii de drumuri, fara a dispune in mod real de resursele necesare. Consiliul se refera la faptul ca firmele de constructii pot derula in acelasi timp mai multe contracte de executie de lucraari sau se pot prezenta in acelasi timp la mai multe licitatii, insa  trebuie sa dispuna de resursele necesare - forta de munca, utilaje, materii prime si materiale. "Faptul ca o intreprindere nu dispune de utilajele necesare (in proprietate sau inchiriate) pentru realizarea tuturor lucrarilor in care este angajata sau pentru care a depus oferta poate conduce la disfunctionalitati ale pietei, prin intarzieri in executarea lucrarilor si implicit, cresterea costurilor acestora", arata Consiliul


Principalele constatari ale Consiliului Concurentei privind piata constructiei de drumuri:

  • Cu o densitate a drumurilor de 350 km/1000Km2, România se situează cu mult sub media europeană de 1196 km/1000Km2, pe poziţia 23 din 30 de țări europene analizate și, respectiv, sub media est-europeană de 933 km/1000Km2, pe poziţia 8 din cele 9 țări est-europene analizate.
  • Referitor la numărul de km. de autostradă construiţi în perioada 2007 – 2011, Ungaria şi Polonia sunt lideri în estul Europei cu peste 400 km de autostradă, urmaţi de Slovenia cu 189 de km construiţi. România se situează pe poziţia 6 din 9 ţări analizate, cu cei 69 de km construiţi, fiind sub media est-europeană de 154 de km construiţi.
  • O caracteristică a pieţei lucrărilor de construcţii de drumuri şi autostrăzi este numărul mare de întreprinderi, atât naţionale, cât şi internaţionale, identificate ca fiind active pe piaţă, în perioada 2007 – 2011, respectiv circa 640 de întreprinderi.
  • Piaţa lucrărilor de construcții de drumuri este o piaţă predispusă la înţelegeri anticoncurenţiale.
  • Pe piaţă există tendinţa de subcontractare a lucrărilor. De regulă, se subcontractează lucrările atunci când licitaţia a fost câştigată de un antreprenor general6 sau pentru executarea anumitor părţi complexe ale lucrării (de exemplu anumite poduri, viaducte), ce pot fi executate numai de către firme specializate.
  • În perioada 2007 – 2011, marja medie a profitului obţinut în sector a fost de cca 7%, respectiv de cca 8% pentru constructorii români şi de cca 4% pentru cei străini, în timp ce marja medie a profitului obţinut de către principalele firme active pe piaţă a fost de 10,5%, respectiv de cca 16% pentru constructorii români şi de cca 4% pentru cei străini.
  • Firmele româneşti aflate în topul principalilor actori pe piaţă au înregistrat marje de profit de până la 34%, comparativ cu cele străine care au înregistrat profituri ce se încadrează, în general, sub 7% din cifra de afaceri.
  • În anul 2011, circa 19% dintre constructorii români au înregistrat pierderi, comparativ cu cei 45% dintre cei străini. Este de remarcat faptul că procentul de întreprinderi româneşti care au înregistrat pierderi a crescut de la cca 3% în anul 2007, la cca 19% în anul 2011, în timp ce ponderea întreprinderilor străine s-a menţinut în intervalul 34 – 47%, în întreaga perioadă.
  • au fost identificate pieţe din amonte caracterizate de o serie de factori economici care favorizează apariţia înţelegerilor anticoncurenţiale – pieţele producerii si comercializării agregatelor minerale, bitumului rutier, lianţilor hidraulici rutieri, oţelului beton. Tinând cont de ponderea [...] a cheltuielilor cu materialele în costurile lucrărilor de construcţii de drumuri, o înţelegere anticoncurenţială pe o piaţă din amonte ar avea un impact major în costul oricărei lucrări de infrastructură rutieră;
  • au fost identificate pieţe din amonte oligopoliste: pieţele producerii şi comercializării oţelului beton, lianţilor hidraulici rutieri, filerului;
  • costul fiecărei lucrări de construcţii de drumuri este influenţat de buna funcţionare a pieţelor din amonte
  • cumpărătorul poate fi considerat un „client captiv” pe pieţele locale ale agregatelor minerale
  • Propunem monitorizarea de către Consiliul Concurenţei a pieţelor din amonte:

a) identificate ca fiind caracterizate de o serie de factori economici care favorizează apariţia înţelegerilor anticoncurenţiale;
b) caracterizate de monopol al producătorului.













Iohannis a declarat "Luptator pentru Victoria Revolutiei" un ofiter care a intrat cu TAB-ul in manifestantii din decembrie 89

Fostul sef SPP Dumitru Venicius Iliescu, adus cu mandat la DNA acum nici 2 ani, a primit de la presedintele Klaus Iohannis titlul de "Luptator cu Rol Determinant" in 1989, alaturi de alte 545 de persoane.
10813 vizualizari
  • +29 (29 voturi)    
    sa inteleg... (Miercuri, 28 august 2013, 10:11)

    lucyan [utilizator]

    ca pana acum nu s-a stiut ca noi construim autostrazi la preturi astronomice? sau trebuie si consiliul concurentei sa-si justifice existenta
    erferitor la durata mare a contractelor, insasi consiliul concurentei demareaza actiuni de control care dureaza ani de zile, pagubitii finnd consumatorii...
    • +7 (7 voturi)    
      Ponta = incompetent economic. Exemple: (Miercuri, 28 august 2013, 13:23)

      dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui lucyan

      1) Pe 14 Iunie 2013, aflat la inaugurarea podului Calafat – Vidin, Victor Ponta spune ca doreste sa construiasca o autostrada intre Craiova si Dunare. La un trafic pe pod estimat intre 100 000 si 400 000 vehicule pe an, adica maxim 46 masini pe ora in ambele sensuri, este clar ca, si in conditiile blocarii soselei Calafat – Turnu Severin si devierii prin capitala Olteniei a intregului trafic, autostrada lui Ponta nu va avea mai mult de 46 vehicule/h la care se mai adauga ceva din traficul mic de pe actuala sosea care duce la Calafat. Autostrada ar sta pustie.

      2) Simbata 22 Iunie 2013, aflat in vizita la Sofia, Victor Ponta declara ca ar dori ca Romania sa construiasca impreuna cu Bulgaria o hidrocentrala pe Dunare. Afirmatia este complet gratuita deoarece o asemenea instalatie ar produce considerabil sub 250 MW pentru Romania (Portile de Fier II ne furnizeaza 250 MW).
      La un consum mediu national de 6-7000 MW, cam la jumatate din cit era in 1989, este evident ca noua statie hidroelectrica ar avea o contributie nesemnificativa la productia totala de energie. Costurile sale ar fi cel putin cit ale Portile de Fier II iar timpul de executie similar. Prea putina energie pentru prea multa cheltuiala. Daca inainte de 1989 s-ar fi justificat o asemenea centrala deoarece era construita cu resurse interne fara imprumuturi din strainatate, azi indatorarea tarii cu miliarde de euro pentru 250 MW si in conditiile unui consum national scazut nu are nici o argumentatie economica.

      3) Luni, 1 Iulie 2013, acelasi Ponta, aflat in China, afirma total in necunostiinta de cauza ca Romania este dispusa sa cedeze pachetul majoritar de actiuni al Nuclearelectrica catre chinezi pentru ca acestia sa ne construiasca reactoarele 3 si 4 de la Cernavoda, fara sa stie ca tehnologia pe care vor sa o utilizeze asiaticii in Romania este cu uraniu imbogatit pe care Romania nu il fabrica, si nici nu poate sa-l produca din cauza unor restrictii internationale.
      • +2 (2 voturi)    
        Este deja notoriu ca, (Vineri, 30 august 2013, 8:38)

        banateanul. [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        Ponta numai **Vrea , Doreste , are Intentia ** si asa mai departe ! Dar ceva concret in afara de **A MINTII ** nu-sa vazut sau sa-auzit dela , SEFUL CELUI MAI CINSTIT GUVERN AL TARII !
  • +33 (33 voturi)    
    la noi.... (Miercuri, 28 august 2013, 10:11)

    translativus [utilizator]

    ....se fura de trei ori mai mult si chiar si asa, tot nu se construiesc autostrazi.
    • +2 (2 voturi)    
      Cum construiesc altii autostrazi (Miercuri, 28 august 2013, 23:13)

      uluit [utilizator] i-a raspuns lui translativus

      Merita vazut filmuletul asta documentar, poate ne apucam sa ne facem drumuri private, in cele din urma.

      http://www.liveleak.com/view?i=8a9_1377712833
  • +24 (24 voturi)    
    hmm (Miercuri, 28 august 2013, 10:12)

    danjee [utilizator]

    trebuia un raport al consiliului concurentei pt concluzia asta ?
    • +2 (2 voturi)    
      Pai nu trebuia sa mai ia cineva niste bani? (Miercuri, 28 august 2013, 14:09)

      LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui danjee

      Ca de...
  • +6 (6 voturi)    
    TAXE SI IMPOZITE MAI MARI SI.... (Miercuri, 28 august 2013, 10:33)

    Johanis [utilizator]

    NIMIC IN SCHIMB. Mai trebuie spus ca exista mari diferente intre ce construiesc nemtii si ce platim fara sa avem ceva in schimb noi, romanii. In Germania toata reteaua de autostrazi (cca 12.000 kmm daca nu gresesc) este canalizata, stiut fiind faptul ca dusmanul asfaltului este apa. mai mult decat atat, apa stransa in iazuri langa autostrada este folosita apoi pt irigatii.
    Cum sa platim taxe peste taxe, impozite care cresc mereu, timbre de mediu aberante si altele cand nu primim nimic in schimb. Parcurg Germania, Austria, Ungaria in tot atat timp cat ajung din Nadlac in Bucuresti (cca 10 ore daca sunt norocos).
    Cred ca este o mare greseala faptul ca executivul doreste sa puna biruri mai mari pe spinarea celor care isi plateau corect toate darile. Mai bine ar incerca sa stranga de la cei ce nu platesc nimic. dar si-au dat seama ca nu pot sau ca i-ar afecta pe ai lor.
  • +4 (4 voturi)    
    cu trenul in Europa (Miercuri, 28 august 2013, 10:35)

    ttavi [utilizator]

    La infrastructura feroviara cum stam?
  • +5 (5 voturi)    
    Unde esti,blanculescule, acum? (Miercuri, 28 august 2013, 10:53)

    , AlwaysToTheRight, NeveRed! [utilizator]

    Aseara ne spuneai sa nu ne mai cantonam in trecut, atunc cand trecutul nu iti convenea.
    Cand a fost insa vorba despre bombonel, imediat ti/ai adus aminte ca "a fost un prim ministru bun".
    Nu, nenea, bombonel ESTE un puscarias, asa ca sa nu ne cantonam in trecut!
    Cat despre autostrazi, vad ca prezentul si viitorul clamat de tine este de 3 ori mai scump, mai prost si mai negru?
    Sunt curios cu cat va scadea pretul la PAINE!
    Pun pariu ca nu va exista scadere!
    Atunci sa/l vad pe votacul uslas, ce fericire pe capul lui!
  • +3 (3 voturi)    
    imaginea cu "sectorul de autostrada" (Miercuri, 28 august 2013, 10:56)

    rco [utilizator]

    nu e un sector de autostrada - ca sa fie sector de autostrada trebuie sa aiba si banda de urgenta
  • -6 (8 voturi)    
    13-14 ore (Miercuri, 28 august 2013, 11:17)

    GeorgeBondei [anonim]

    13-14 ore Mako -Rotterdam ? 1600 km
    comme on !!!!
    • +3 (3 voturi)    
      Matematica (Miercuri, 28 august 2013, 13:48)

      JustinCase [utilizator] i-a raspuns lui GeorgeBondei

      Pai, viteza maxima pe autostrada este de 130Kmh. Daca se circula constant cu, sa zicem maxim 110Kmh, ajungem acolo in 14 ore si jumatate. Deci, da.
    • +5 (5 voturi)    
      grea... (Miercuri, 28 august 2013, 14:03)

      Laurentiu78 [utilizator] i-a raspuns lui GeorgeBondei

      matematica....

      la 120 km/h faci 1200 km in 10 ore. Mai raman 400 km care se fac in 3 ore si 20 de minute. Din proprie experienta iti pot spune ca am facut Praga-Bucuresti in 18 ore. Mi-a luat 8 ore de la Praga pana la granita....
    • +2 (2 voturi)    
      nu e mare lucru (Miercuri, 28 august 2013, 20:18)

      greatza_de_comunisti [utilizator] i-a raspuns lui GeorgeBondei

      cherbourg( nord-vestul frantei)- Hateg, jud Hunedoara 2400 Km, in 24 ore, opriri doar benzinarii si vama, singurel de sambata la 1 amiaza pana la 2 pm duminica. de remarcat ca la iesirea de pe autostrada la Mako aveam media de 131Km/h, care s-a redus pana la 100 Km/h la destinatie, e adevarat ca in germania am mers multa vreme cu 180Km/h
    • +1 (1 vot)    
      1600 km (Miercuri, 28 august 2013, 22:28)

      sebas90 [utilizator] i-a raspuns lui GeorgeBondei

      Eu am facut 15 ore din Turnhout (Belgia) - Oradea, se merge lejer pe Germania si Austria.
  • +7 (7 voturi)    
    Hmm numai autostrazile ? (Miercuri, 28 august 2013, 11:19)

    belurt [utilizator]

    Imi aduc aminte acum 10 ani plecam din Timisoara cu trenul la Suceava si o alta ruda de-a mea pleca din Timisoara cu avionul in Chicago, vreau sa zic ca ajuns mai repede acea ruda cu avionul sa faca 16-17 mii de kilometri decit eu cu trenul de la Timisoara la Suceava unde sint sub 1 mie de kilometri........deci nu numai autostrazile........
  • +1 (3 voturi)    
    Ce sa zic (Miercuri, 28 august 2013, 11:26)

    zarzache [utilizator]

    Suntem mai "versati"
  • +9 (9 voturi)    
    Nu sunt specialist (Miercuri, 28 august 2013, 11:55)

    istoriograf [utilizator]

    Nu sunt specialist in domeniu insa in cazul de fata nu trebuie sa fi expert ca sa intelegi cauza: coruptia, coruptia, coruptia. Coruptia la toate nivelele, adica tradus in romaneste: coruptia generalizata. Trebuie sa fi foarte "inocent" ca sa nu vezi aceasta stae de lucruri. Oare cum se explica naivitatea Consiliului Concurentei si a Curtii Europene de conturi ?
  • -1 (3 voturi)    
    un raport bun de speculat (Miercuri, 28 august 2013, 12:03)

    Viorica Alexandru [utilizator]

    Raportul este parghia lui Ponta de a-si insusi meritul rezolvarii contractului Bechtel si al retelelor de beneficiari din banul public.
    Acum se fabrica "argumentele" cu un continut de adevar minuscul dar suficient pentru a deposeda guvernarile Boc-MRU de meritele lor.

    Raportul nu spune ca Bechtelul a fost initiat in guvernarea Nastase si nici cine erau constructorii care se coalizau si cum ajungeau proprietari cei care s-au imbogatit de pe urma exproprierilor.

    Se va opri aici pentru ca nimanui nu-i convine sa-si expuna neamurile .
  • +7 (7 voturi)    
    deoarece (Miercuri, 28 august 2013, 12:30)

    harapalb [utilizator]

    hotii sunt de trei ori mai ascutiti la minte iar noi, cetatenii, de trei ori mai prosti.
  • +2 (6 voturi)    
    De ce ne raportam la Europa? (Miercuri, 28 august 2013, 12:34)

    GicaContraX [utilizator]

    Continuam sa ne raportam in tot ceea ce facem (mai corect nu facem) la Europa cand noi suntem doar geografic aici...din orice alt punct de vedere privim lucrurile, sunt multe tari in lume/Africa care ne sunt superioare la din ce in ce mai multi indicatori...
  • +9 (9 voturi)    
    RAPORT "GRESIT" (Miercuri, 28 august 2013, 12:56)

    loony [utilizator]

    In Romania se fura, prin spagi, mite si comisioane, de cel putin, 3 (trei) ORI mai mult decat in Bulgaria si de 10 ori ca in Germania, pentru constructia de autostrazi. Nu facem altceva decat sa ne furam caciula singuri. La nivelul de prostie si rautate la care s-a ajuns azi, in general, in Romania si in special, in randul clasei noastre politice corupte si compromise total, precum si a administratiei, nu trebuie sa ne miram ca am ajuns in acest dezastru. Pana si guvernul Ponta care a avut imensul avantaj de a avea 6 luni de guvernare in plus si pe care nu i-a valorificat, are in componenta sa o gramada de nonvalori ...
    • +4 (4 voturi)    
      io credeam ... (Miercuri, 28 august 2013, 13:55)

      nec [utilizator] i-a raspuns lui loony

      ca spaga e doar de 50% asa cum auzisem! Bag sama ca-i de 300%. NU, "NU ne furam singuri caciula", ne lasam furati de ..."cei mai cinstiti". Stam in casa la votare (nu e cazul meu) si voteaza si mortii si tzatzele alea idioate la care le "baga" cate 1 kil de ulei si unu de zahar, aia 7,5 milioane. Shit!
  • +2 (2 voturi)    
    stim ca se fura... (Miercuri, 28 august 2013, 13:27)

    liviu_ [utilizator]

    stim asta de 20 de ani...
    ce e de facut?! ce legi se schimba? cum se face sa nu se main intemple asta?
    ce anchete se declanseaza? ce perchezitii? ce arestari? cine face puscarie? etc....
    evident nimeni.... si evident nu se va face nimic....
    cand hotii fac legea... ( si la propriu si la figurat)
  • +2 (2 voturi)    
    Se fura ca-n codru, ieri, azi, maine (Miercuri, 28 august 2013, 13:33)

    Lupulsas [utilizator]

    In toate guvernarile s-a furat ca-n codru, altfel de unde averile miliardarilor bugetari Nastase, Tariceanu etc. Se fura sistematic, la licitatzii, expropieri cu dedicatzie, contracte aditzionale, neasigurarea garantziei post-contract, deci lucru de mantuiala. Mai difera cei care sunt beneficiarii SPAGII (cam 20-30%) din contract, actual i-a pus Dumnezeu mana in cap lui SOVA. Se mai schimba cei care castiga licitatziile, ca se vorbesc intre ei. Totushi: ce zice cel mai "cinstit" guvern, USL, vis-a-vis de evidentzele dezastruase? Ce zice justitzia, procuratura, sub ochii carora marii coruptzi scapa cu avertisment, mustrare scrisa, NUP, dar pastrand PRADA? Shi: nimic nu se va schimba in RO!
  • +5 (5 voturi)    
    popor de hoti... (Miercuri, 28 august 2013, 14:04)

    gabydg [utilizator]

    Corect ar fi:''Romanii platesc ca prostii pentru constructia autostrazilor insa nu se construieste nimic''.Nu uitati de studiile de fezabilitate facute pt diversele parcele de autostrada,studii platite deja si care sunt valabile doar 2 ani dupa care se reia procesul;nu uitati de bucatile de autostrada incepute in camp,cate 2-3 km,si care nu mai sunt intretinute de nimeni pt ca s-au taiat fondurile iar peste 1-2 ani vor trebui refacute daca se va mai apuca cineva de ele.Am fost hoti si tradatori de cand ne stim-ne vindeam turcilor pe 3 galbeni-asa ca nu vad de ce ar fi altfel acum...Radem de bulgari ca au ceafa lata dar ne dau lectii la autostrazi si turism,radem de unguri ca sunt nu stiu cum,radem de francezi ca sunt nu stiu cum,radem de toti ca na,romanul e cel mai destept,cel mai muncitor, insa-suntem pleava Europei si pacat de mintile sclipitoare si de unii romani muncitori ramasi in tara aia de kkt guvernata de hoti,tigani,smecherasi,etc.Salutari din diaspora!
  • +2 (2 voturi)    
    n-am inteles!! (Miercuri, 28 august 2013, 15:08)

    Codruta N [utilizator]

    Adica in Bulgaria si germania (ca au fost date ca exemplu) nu se folosesc ciment, fier-beton, lianti samd. la autostrazi?
    De ce la noi acestea ridica pretul - iar la ei nu?
  • +4 (4 voturi)    
    Tot poporul e de vina (Miercuri, 28 august 2013, 15:08)

    vasile78 [utilizator]

    Daca oameni precum Voiculescu, Becali sau fostul ministrul al transporturilor au iesit parlamentari, bine mersi, fiind votati de catre alegatori, in ciuda dovezilor destul de consistenta ca sunt niste hoti si niste corupti, ne vom mira noi mult si bine pe aici de cat de multa hotie e in Romania.
    Pe scurt, in Romania se fura pentru ca romanii sunt singurii care intretin furtul. Alegerile ar trebui sa curete clasa politica, dar nu o fac. Am impresia ca sunt 10, poate 20% din cetateni care vor sa scape de hotie. Restul sunt hoti sau copartasi la hotie.
    • +3 (3 voturi)    
      asa candidati... (Miercuri, 28 august 2013, 15:36)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui vasile78

      ... asa "alesi"!!

      De UNDE sa alegi altii mai buni, daca NU candideaza?
      In 2012, pur si simplu, NU aveai ce alege!! Toti, lichele, jigodii sau hoti! Doar pe la "independenti" sa fi fost, eventual, vreo cativa... ilustri necunoscuti.. :(
    • +1 (1 vot)    
      Nu e chiar asa (Miercuri, 28 august 2013, 16:51)

      bigbrother [utilizator] i-a raspuns lui vasile78

      Exista oameni angajati si platiti pentru a face munca care trebuie: sa verifice cat trebuie sa coste un km de drum si sa faca un contract cu cele mai bune conditii pentru tara asta, nu pentru firmele de constructii.

      Deci daca vrei sa gasesti vinovati, incepe cu cel care a semnat acel contract pentru ca este cel mai in masura sa iti spuna de ce a acceptat asta.

      In plus, legea romana permite asocieri, subcontractari, acte aditionale etc. Problemele care apar in urma acestor legi sunt arhicunoscute si acceptate de clasa poltiica pentru ca ii ajuta.

      Deci daca vrei sa gasesti vinovati, incepe cu clasa politica, cu Parlamentul care accepta existenta acestor legi.

      Vina noastra este ca tacem si inghitim mizeriile lor.
  • +3 (3 voturi)    
    Ok, cine e de vina pt aceasta situatie? (Miercuri, 28 august 2013, 16:30)

    bigbrother [utilizator]

    As putea spune ca toti suntem. Noi, palmasii pentru ca acceptam aceasta situatie. Constructorii pentru ca ne fura ca in codru. Guvernantii ca accepta asa ceva.

    Sunt curios care va fi reactia lui Ponta pentru acest raport. Sunt convins ca va da vina pe cei dinaintea lui, apoi va ingropa raportul intr-un sertar si va merge mai departe. Jocurile sunt deja facute, politicienii isi platesc datoriile in acest mod.

    Ce putem face noi? Excluzand "urarile" de bine pentru toti cei care ne-au furat si ne fura, poate n-ar strica sa iesim putin la inaintare.

    Faptul ca discutam pe net nu ajuta decat sa ne descarcam furia. Poate ca mai bine ne-am defula in Piata Victoriei si ori de cate ori vedem vreun politician. Credeti-ma, toti sunt la fel, toti au o vina in povestea cu banul public, deci dati cu incredere, sigur nu veti gresi. Trebuie sa bagam putin frica in ei, si-au luat-o in cap si ne cred sclavii lor, vaci de muls si portofele de golit.

    Acum se apropie alegerile, sa vedeti ce o sa mai promita iar marea cu sarea. Salvati acest articol si dati-le in cap cu calculatorul, poate asa isi musca limba si nu mai mananca ...cu lopata.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version