​Ministerul Transporturilor a aprobat printr-un ordin de ministru certificarea ca aeroport deschis traficului aerian internaţional a Aeroportului Tuzla. Practic, prin acest ordin publicat in Monitorul Oficial din 10 septembrie, Ministerul Transporturilor face un nou pas in tranformarea aeroportului Tuzla in punct de trecere a frontierei. Amintim ca acesta este proiect controversat care ridica anumite semne de intrebare in conditiile in care in imediata apropiere se afla Aeroportul International Mihail Kogalniceanu Constanta. Interesant este ca ordinul este semnat de un secretar de stat, Nicusor Marian Buica, nu de ministrul Ramona Manescu. Buica este cel care i-a luat locul fostului secretar de stat, Valentin Preda, care, in luna februarie 2013, a fost ridicat de catre DNA pentru presupuse fapte de coruptie.

  • Ce prevede Ordinul de ministru

"Având în vedere Raportul nr. 23.819 din 27 mai 2013 privind îndeplinirea condiţiilor de certificare ca aeroport deschis traficului aerian internaţional a Aeroportului Tuzla, întocmit de comisia de evaluare numită prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 184/2013*),

în temeiul art. 1 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 791/2009 privind condiţiile pentru certificarea aeroporturilor civile internaţionale sau deschise

traficului aerian internaţional, precum şi al art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul transporturilor emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă certificarea ca aeroport deschis traficului aerian internaţional a Aeroportului Tuzla.

Art. 2. -Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data aprobării deschiderii punctului de trecere a frontierei de stat şi a biroului vamal de frontieră pe Aeroportul Tuzla".

Potrivit surselor HotNews, proiectul de Hotarare de Guvern pentru aprobarea punctului de trecere a frontierei a fost initiat in noiembrie 2012, chiar de fostul secretar de stat, Valentin Preda. In iunie 2013, Ministerul Transporturilor l-a supus dezbaterii publice. Insa nu a primit aviz din partea Ministerului Afacerilor Interne care l-a retrimis nesemnat Ministerului Transporturilor.

Intrebati de ce este nevoie de un nou aeroport international in judetul Constanta, reprezentantii Ministerului Transporturilor spun ca "reprezintă un câştig pentru acest judeţ, inclusiv prin crearea mediului concurenţial necesar unei dezvoltări economice durabile; din acest punct de vedere, iniţiativa este în deplină concordanţă cu legislaţia în domeniul concurenţei".

Ministerul Transporturilor mai arata ca nu exista nicio legatura intre natura actionariatului si decizia de deschidere a unui punct de frontiera. "Aeroportul Tuzla este un aeroport deschis utilizării publice, statut pe care îl va avea şi punctul de trecere a frontierei de stat; de altfel nu există nicio legătură între natura acţionariatului (de stat sau privat) administratorului aeroportului şi decizia de deschidere a unui punct de trecere a frontierei de stat; de exemplu, şi Aeroportul Internaţional Bacău are administrator privat". Acesta este raspunsul ministerului la doua intrebari ale HotNews.ro: Se poate considera ca va fi un punct privat de trecere a frontierei, in conditiile in care aeroportul este administrat de firma Regional Air Services?; Daca administrarea este privata, de ce vor fi asigurate cheltuielile privind personalul si asigurarea mijloacelor de transport necesare din bugetul statului? In acest caz, este neclar ce ar avea de castigat statul roman.

Potrivit ministerului, pe aeroportul Tuzla se pot efectua toate tipurile de operaţiuni de aviaţie civilă prevăzute de Codul aerian civil: aviaţie generală, lucru aerian, transport aerian public.

La randul sau, firma care administreaza aeroportul, Regional Air Services, sustine ca absenta unui punct de trecere a frontierei de stat si a unui birou vamal pentru traficul international de calatori si marfuri pe Aeroportul Tuzla scade interesul operatorilor aerieni din turism si a proprietarilor de aeronave medii si mici fata de zona de sud a litoralului si impune tranzitarea pasagerilor pe alt aeroport. Regional Air Services mai spune ca Tuzla "este cel mai dezavantajat aeroport din Romania", deoarece :este singurul aeroport din tara care nu a primit niciodata finantari nerambursabile sau ajutoare de stat si singurul care plateste impozit pe teren".