Romania a facut progrese semnificative in crestere exportului in ultimii ani.Investitiile straine directe au contribuit din plin la aceste rezultate, iar 50% din export se realizeaza de un numar de 100 de firme in special cu capital strain sau societati mixte care au beneficiat de eficienta manageriala, se arata in proiectul de strategie nationala de export 2014-2020 supus debaterii publice pe site-ul MInisterului Economiei. Totusi, factorul decisiv in exportul romanesc continua sa ramana IMM-urile deoarece firmele integratoare mari exportatoare depind de sub-furnizori romani, in special IMM-uri (export indirect), se mai arata in document.

Romania se afla in randul tarilor cu grad mediu spre scazut al orientarii spre export, ca procent in PIB. De asemenea, intensitatea tehnologica a exportului este relativ mica la scara UE, iar baza exportatorilor este redusa la nivel de IMM-uri, exportul fiind concentrat la un numar mic de firme mari in proportie de circa 50%. Media intreprinzatorilor romani la 1.000 de locuitori este la jumatate din cea pe ansamblul UE, iar numarul firmelor exportatoare a scazut in perioada crizei. Romania ocupa un loc codas in lume in ceea ce priveste gradul de inovare in afaceri (locul 102) sau in ceeea ce priveste disponibilitatea celor mai noi tehnologii (locul 115).

Exportul romanesc este regionalizat si concentrat pe tari mari UE sau tari din regiunea Sud-Est europeana, Orientul Mijlociu si tari CSI. Aici sunt principalele cresteri la export. În primele şapte luni ale anului, exporturile au ajuns la 28,19 miliarde de euro, în creştere cu 7,7% faţă de aceeaşi perioadă din 2012, iar importurile au fost de 31,32 miliarde de euro, în scădere cu 0,7%. Ţările în care exporturile României au crescut cel mai mult sunt Mexic (118%), Libia (154,4%), Indonezia (159,2%), Thailanda (105,4%). Principalele pieţe de destinaţie ale mărfurilor româneşti sunt Germania, Italia, Franţa şi Turcia. Cele mai exportate produse româneşti sunt autoturismele (7,2% din totalul exporturilor, în creştere cu 57% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut), componente auto (tot 7,2% din total exporturi), fibre, cabluri şi conductori electricit izolaţi (5,8%), mobilier din lemn (3,4%).

Sub aspectul orientarii geografice se constata faptul ca tendinta generala este ca exporturile romanesti sa se re-orienteze spre tari non UE, ceea ce denota faptul ca exportatorii romani gasesc din ce in ce mai mult profitabil sa mearga in afara UE, se mai arata in document. Se constata cresterea semnificativa a exporturilor in Africa, America, Asia si scaderi importante ale indicelui de crestere a exporturilor din Europa (AELS-Elvetia si Norvegia, Turcia, Ucraina si Moldova) sa si in Australia. In aceste conditii, se impune intensificarea eforturilor de castigare a unor piete noi in tarile europene care inregistreaza scaderi ale indicelui de volum al exporturilor in raport cu media nationala. Potrivit strategiei, ar trebui intensificate actiunile de promovare a exporturilor cu precadere in Franta si Italia, parteneri traditionali ai Romaniei.

Potrivit documentului, dezvoltarea regionala este un element esential al dezvoltarii sustenabile prin export. Din perspectiva dezvoltarii regionale sunt esentiale urmatoarele obiective: accelerarea absorbtiei de fonduri eruopene cu precadere catre tinde de competitivitatea; crearea unei liste cu proiecte majore prioritizate din domeniul cercetarii si dezvoltarii agreate de calsa politica; crearea si implementarea unei strategii guvernamentale pentru atragerea de investitii straine directe. O directie de actiuni cuprinsa in strategie este stimularea si facilitarea crearii de clustere active, orientate catre export, la nivelul celor mai bune practici internationale in sectoarele strategice precum industria constructiilor de masini, textile, IT, mobilier, produse alimentare, turism, agricultura ecologica.