Guvernul a stabilit compensarea partiala si decontarea unor creante reciproce dintre Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, pe de o parte, si Ford Motor Company, potrivit unei ordonante de urgenta publicate joi in Monitorul Oficial. Pe de o parte, Ford nu a asigurat realizarea numarului de autovehicule asumat prin contract, fapt pentru care compania are obligatia de a plati statului o penalitate. Pe de alta parte, statul a fost dat in judecata la Curtea de Arbitraj de la Paris pentru plata a 15 milioane de lei, suma care ar reprezenta despagubiri pentru pierderi de mediu, suferite de companie in umra unor masuri de mediu impuse de autoritati pentru decontaminarea si remedierea panzei freatice. AAAS sustine ca nu ar fi avut bani pentru proces si ar fi trebui sa solicite fonduri suplimentare de la buget.

În anul 2007 Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi Ford Motor Company („Ford” sau “Cumparător”) au semnat Contractul de vânzare –cumpărare de acţiuni nr.61/2007 prin care s-au vândut acţiunile deţinute de stat la societatea comercială „Automobile Craiova”SA. Transferul dreptului de proprietate asupra acţiunilor s-a realizat la 18 martie 2008.

Programul investiţional prevazut in contract a fost realizat dar, resimţind, din plin, efectele crizei economice mondiale, Ford a solicitat ajustarea numărului de autovehicule pe care societatea urma să le realizeze până la 31.12.2012 şi proporţional, diminuarea volumul ajutorului de stat pentru investiţii, renunţând la ajutorul de stat pentru pregătirea profesională aprobat de Comisia Europeană, se arata in nota de fundamentare. Modificarea volumului de producţie a generat, din cauza realizării la termenul agreat a noului număr de autovehicule, obligaţia companiei de a plăti o penalitate reprezentând 25% din preţul acţiunilor achiziţionate prin contract. În acest sens, A.A.A.S a transmis notificarea în legătură cu neîndeplinirea acestei clauzei, Cumpărătorul fiind în ştiinţat cu privire la obligaţia de plată a penalităţii, termenul de plată a acesteia împlinindu-se la data de 22.05.2013.

Totodată, Ford a depus la A.A.A.S, la începutul anului 2013, o Cerere de despăgubire pentru pretinse pierderi de mediu suferite de Ford România S.A. ca urmare a efectuării unor măsuri de mediu impuse de autorităţile române ulterior privatizării.

Dupa o serie de discutii cu autoritatile, "Ford a considerat necesara deschiderea procedurii de arbitrah, avand ca obiect obligarea AAAS la plata sumei de 15 milioane de euro, reprezentand despagubiri ca urmare a efectuarii lucrarilor de mediu pentru decontaminarea terenului aflat la fabrica de automobile Craiova, la Curtea de Arbitraj International de pe langa Camera Internationala de Comert de la Paris", se mai arata in nota de fundamentare.

Potrivit acesteia, a fost necesara elaborarea unui act normativ care sa rezolve pe care amiabila pretentiile reciproce. Unul dintre motive este de ordin financiar. Potrivit notei de fundamentare, AAAS are o situatie economico-financiara dificila, situatie care trebuie sa determine solicitarea de la bugetul de stat a unor sume suplimentare necesare contractarii serviciilor unei case de avocatura care sa reprezinta partea romana in acest litigiu. In plus, este invocat si termenul foarte scurt pe care AAAS il are pentru indeplinirea formalitatilor necesare in fata Curtii De arbitraj, in conditiile in care primul termen era 30 septembrie.