Consiliul Concurentei a avertizat Guvernul inca din vara, cand a avizat proiectul de Hotarare de Guvern privind privatizarea CFR Marfa, ca textul actului normativ poate crea confuzii privind termenul de plata a banilor, a declarat joi, pentru Agerpres, Bogdan Chiritoiu, presedintele institutiei.

Bogdan Chiritoiu, presedinte Consiliul ConcurenteiFoto: AGERPRES

"Am atentionat Guvernul ca textul Hotararii de Guvern poate sa nasca ideea ca plata sumei se poate face dupa avizul Consiliului Concurentei. Acolo sunt cateva conditii care trebuie indeplinite pentru ca tranzactia sa fie finalizata, iar una dintre ele este avizul Consiliului", a precizat Chiritoiu.

Potrivit Legii concurentei, Consiliul are la dispozitie cinci luni pentru a da un verdict, din momentul in care primeste documentatia completa, in timp ce Hotararea de Guvern prevede ca tranzactia se va finaliza in 60 de zile incepand cu data de 14 august 2013.

"Nici in acest moment notificarea depusa de GFR nu este completa, iar termenele noastre curg din momentul in care primim toata documentatia", a mai spus Chiritoiu.

El a adaugat ca analiza institutiei de concurenta nu conditioneaza cu nimic plata banilor, care pot intra in contul escrow inainte sau dupa avizul Concurentei.

"Vanzatorul si cumparatorul pot include in contractul de privatizare orice termene doresc privind plata sumei de bani, in functie de rezultatul negocierilor. Aceste termene sunt independente de activitatea Consiliului Concurentei, iar plata se poate face si inainte de avizul nostru", a subliniat Chiritoiu.

Omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GFR, a declarat miercuri seara, pentru Agerpres, ca in contractul de privatizare a CFR Marfa nu exista niciun termen concret privind plata intregii sume de bani si finalizarea tranzactiei, ci doar precizarea ca acest lucru trebuie sa se intample dupa avizul Consiliului Concurentei.

"Conform contractului de privatizare a CFR Marfa pe care l-am semnat, eu trebuie sa platesc banii dupa avizul Consiliului Concurentei. Nu exista niciun alt termen concret in contractul de privatizare in ceea ce priveste finalizarea tranzactiei. Nu stiu de ce a aparut termenul de 60 de zile in Hotararea de Guvern. Vanzatorul (Ministerul Transporturilor - n.r.) ar fi trebuit sa coreleze Hotararea de Guvern cu contractul de privatizare", a precizat Stoica.

El a subliniat ca, in cazul in care luni, 14 octombrie, Ministerul Transporturilor va anunta ca procesul de privatizare a esuat, GFR va actiona in instanta statul roman. "Ma voi consulta cu avocatii si ne vom indrepta (in instanta - n.r.) sa ne recuperam pierderile. Ce vina am eu ca vanzatorul nu a corelat Hotararea de Guvern cu contractul de privatizare?", a aratat omul de afaceri.

Potrivit acestuia, nu a existat pana acum nicio tranzactie in Romania sau in Uniunea Europeana unde cumparatorul a achitat banii inainte de avizul autoritatii de concurenta.

"Legislatia europeana spune clar: nu se face niciun transfer fara avizul Consiliului Concurentei, abia atunci facem si plata. Nu s-a intamplat niciodata in istoria Romaniei sau a Uniunii Europene sa se plateasca banii fara avizul Concurentei. Eu am banii, dar pentru a-i plati, trebuie ca vanzatorul sa-si indeplineasca obligatiile contractuale. Ce sa fac, sa pun acum 200 de milioane de euro si, daca peste cinci luni Consiliul Concurentei da aviz negativ, cine plateste comisioanele la banci?", a mai spus Stoica.

Premierul Victor Ponta si ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, vor avea in cursul zilei de joi o intalnire la Guvern pentru a discuta pe tema finalizarii privatizarii CFR Marfa. Ramona Manescu a precizat joi ca termenul privind finalizarea tranzactiei nu va fi prelungit si ca GFR trebuie sa plateasca toti banii pana luni.

Potrivit Hotararii de Guvern 526/2013 privind aprobarea conditiilor principale din contractul de privatizarea a CFR Marfa, GFR trebuie sa achite intreaga suma de bani in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a actului normativ, termen care se implineste pe 13 octombrie. In caz contrar, contractul de privatizare se desfiinteaza de plin drept, fara a mai fi necesara punerea in intarziere, fara orice alta formalitate prealabila si fara interventia instantei.

Ministerul Transporturilor a initiat o hotarare de Guvern prin care termenul ar fi trebuit decalat pana pe 20 decembrie, insa proiectul nu a fost discutat in sedinta Executivului de miercuri.

Potrivit unui comunicat al ministerului remis luni, proiectul de act normativ care vizeaza prelungirea termenului pentru finalizarea privatizarii CFR Marfa asigura parcurgerea perioadei necesare pentru completarea de catre GFR a documentelor depuse la Consiliul Concurentei si inregistrarea diminuarii capitalului social al transportatorului feroviar de marfa, lucruri care exced termenul legal stabilit pentru finalizare prin H.G. nr. 526/2013, respectiv data de 13 octombrie 2013.

Mai exact, pe langa avizul Consiliului Concurentei, o alta procedura trebuie indeplinita pana la finalizarea tranzactiei, respectiv transferul unor active non-core de la CFR Marfa catre alte companii din subordinea Ministerului Transporturilor. Conform Legii 31/1990 privind societatile comerciale, acest lucru poate fi realizat abia la doua luni de la decizia AGA.

Vineri, Grupul Feroviar Roman a anuntat ca a platit pana acum 30 de milioane de euro pentru achizitia CFR Marfa si va achita diferenta pana la 202 milioane de euro ulterior avizului Consiliului Concurentei.