Gruia Stoica, proprietarul GFR, se va intalni dupa ora 15.00 cu membri ai comisiei de privatizare a CFR Marfa, pentru a lamuri daca au fost sau nu indeplinite obligatiile cuprinse in contractul de privatizare. Inainte de aceasta intalnire, Gruia Stoica a declarat într-o intervenție telefonică la Digi24, ca in cadrul procesului de privatizare "nu există nicio condiție de plată, niciun termen de plată". De cateva zile, omul de afaceri incearca sa dea vina pe autoritatile statului care s-au ocupat de privatizare, invocand unele articole din Hotararea de Guvern privind privatizarea CFR Marfa. Intr-adevar, exista un articol in aceasta hotarare de guvern care poate duce la interpretari, insa este mentionat clar faptul ca finalizarea vanzarii-cumpararii are loc intr-o perioada de 60 de zile de la intrarea in vigoare a actului normativ.

"Există o dată a finalizării tranzacției când se îndeplinesc condițiile suspensive pe care noi, vânzătorul și cumpărătorul, le-am stabilit și, independent, vine și avizul Consiliului Concurenței, așa cum stabilesc normele europene”, a declarat Gruia Stoica într-o intervenție telefonică la Digi24. Întrebat ce semnificație are data de 14 octombrie în acest caz, proprietarul GFR a răspuns: „Ca termen de finalizare, nu există data de 14 octombrie, și nici ca termen de plată. Plata se face în momentul în care toate condițiile suspensive sunt îndeplinite”.

Întrebat de ce a așteptat până acum pentru a cere desecretizarea contractului, Gruia Stoica a răspuns: „Pentru că am aşteptat până în ultima zi să se dea o prelungire şi să aibă şi Consiliul Concurenţei timp să facă o analiză”.

Ce prevede HG 536/2013 privind privatizarea CFR Marfa

Punctul 9 din HG 536/2013 privind privatizarea CFR Marfa prevede ca pentru finalizarea privatizarii trebuie realizate cateva conditii suspensive prevazute la punctul 10. Pe de alta parte, acelasi punct arata clar ca in cazul in care finalizarea nu are loc intr-o perioada de 60 de zile, independent de orice culpa a cumparatorului, contractul se desfiinteaza. "Finalizarea vânzării-cumpărării pachetului de acţiuni, constând în plata preţului de cumpărare şi în transferul titlului de proprietate asupra pachetului de acţiuni ce face obiectul vânzării-cumpărării, va avea loc sub condiţia semnării contractului de escrow şi depozitării de către cumpărător a sumei prevăzute la pct. 6 în contul escrow şi a realizării condiţiilor suspensive prevăzute la pct. 10. Dacă finalizarea nu a avut loc, independent de orice culpă a cumpărătorului, într-o perioadă de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, contractul se desfiinţează de plin drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă şi fără intervenţia instanţei", se arata in HG 536/2013.

Care sunt conditiile principale cuprinse la punctul 10? In primul rand, emiterea de către Consiliul Concurenţei a unei adrese sau decizii în conformitate cu dispoziţiile art. 46 din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau emiterea unui asemenea document de către alte autorităţi de concurenţă competente. In al doilea rand, finalizarea de către vânzător a conversiei creanţelor deţinute de stat asupra societăţii la data semnării contractului şi definitivarea structurii capitalului social al societăţii ca urmare a operaţiunii de majorare de capital în baza conversiei. In al treilea rand, obţinerea de către vânzător, după caz, de la finanţatorii interni şi externi ai societăţii, a acordului acestora cu privire la modificarea structurii acţionariatului societăţii, ca efect al încheierii prezentului contract, iar acordul astfel obţinut nu include condiţii mai oneroase pentru societate faţă de termenii aplicabili potrivit contractelor de finanţare la data semnării.

Insa chiar daca aceste conditii nu au fost indeplinite, exista acel punct 9 care precizeaza ca va fi desfiintat contractul daca finalizarea vanzarii-cumpararii pachetului de actiuni nu are loc in 60 de zile. Daca acele conditii chiar nu au fost indeplinite, Gruia Stoica va acuza autoritatile statului si probabil va incerca sa obtina despagubiri in instanta. In ceea ce priveste prima conditie, cea referitoare la avizul Consiliului Concurentei, toate partile implicate stiau dinainte de a fi aprobata Hotararea de Guvern si de a fi semnat contractul ca este un proces care poate dura chiar si 5 luni din momentul notificarii. Cu toate acestea, Gruia Stoica nu s-a grabit dupa semnarea contractului sa notifice Consiliul Concurentei, a intarziat cel putin 10 zile. Chiar si notificarea a fost facuta cu documente lipsa.

Hotararea de Guvern privind privatizarea CFR Marfa a aparut in Monitorul Oficial pe 14 august. La inceputul lunii septembrie a fost semnat contractul de privatizare. In tot acest timp, Gruia Stoica nu a dat semne ca se grabeste sa plateasca cele 202 milioane de euro, suma cu care a castigat licitatia pentru privatizarea CFR Marfa.

Saptamana trecuta, Gruia Stoica a declarat ca plateste suma ramasa si fara avizul Consiliului Concurentei, atata timp cat vanzatorul, respectiv Ministerul Transporturilor, si-a indeplinit toate obligatiile. A doua zi, a revenit cu o alta declaratie si a spus ca "sunt mai multe cauze contractuale care trebuie indeplinite, nu numai cea cu Consiliul Concurentei". Dupa alte doua zile, adica duminica, a trimis un comunicat de presa prin care a cerut Ministerului Transporturilor sa faca public contractul de pentru vanzarea pachetului majoritar de actiuni la CFR Marfa. De asemenea, a solicitat implicarea directa a ministrului de resort, Ramona Manescu, in vederea evitarii unui esec al privatizarii, care pare "iminent, avand in vedere neindeplinirea de catre vanzator a obligatiilor pe care si le-a asumat in acest proces, pana in prezent". In acelasi comunicat, GFR sustine ca nu a cerut nicioodata amanarea termenului de plata. Luni, in schimb, spune ca a "aşteptat până în ultima zi să se dea o prelungire şi să aibă şi Consiliul Concurenţei timp să facă o analiză”.

Autoritatile statului nu se considera responsabile in vreun fel. Mai mult, Victor Ponta arata cu degetul catre "ziaristii basisti", ca si cum acestia ar fi responsabili de un posibil esec al privatizarii. Intrebat de ziaristi, luni, la Iasi, cine isi asuma raspunderea pentru un eventual esec al privatizarii CFR, a preferat sa raspunda indicand ca "foarte multi ziaristi basisti" cereau in trecut sa nu se privatizeze compania, pentru ca acum sa afirme ca un esec ar fi "o mare catastrofa".