​Analiza HotNews.ro

Cine a pierdut si cine a castigat din esecul privatizarii CFR Marfa. O paralela cu privatizarea Oltchim

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Marţi, 15 octombrie 2013, 11:55 Economie | Companii

CFR Marfa
Foto: AGERPRES
Guvernul Romaniei nu stie sa faca privatizari. Acesta este mesajul pe care il primesc posibilii investitori straini, dupa doua incercari dezastruoase de  privatizare a doua mari companii, Oltchim si CFR Marfa. Guvernul a bifat doua esecuri, unul ceva mai mare decat celalalt, intr-un singur an. Ca si in cazul  Oltchim, incercarea de privatizare a CFR Marfa ridica o serie de semne de intrebare. De altfel, chiar sunt multe asemanari intre cele doua cazuri, pornind de  la adjudecarea licitatiilor de catre niste investitori nesiguri din punct de vedere financiar pana la fuga de responsabilitate si gasirea unui "Acar Paun".

Pentru CFR Marfa trebuia gasit un investitor strategic. Cel putin asa a cerut CSAT in luna februarie 2013. Compania CFR Marfa parea sa aiba posibilitatea de  a atrage astfel de investitori, mai ales ca in cursa pentru privatizare s-au inscris, pe langa GFR-ul lui Gruia Stoica, o mare companie americana, OmniTRAX,  si asocierea Transferoviar Grup, Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria. Compania americana si asocierea de firme s-au retras cu cateva zile inainte de desemnarea  castigatorului, acuzand lipsa de transparenta si faptul ca nu au avut acces la documente esentiale legate de situatia CFR Marfa. Gruia Stoica a castigat  licitatia pe 20 iunie, fara probleme, cu o oferta de 202 milioane de euro. Din acel moment, a inceput goana dupa bani pe la banci. Astfel, momentul semnarii  contractului a tot fost tergiversat din diverse motive, ca nu ar exista hotarare de Guvern privind privatizarea, ca nu s-a intrunit la timp CSAT pentru a  discuta hotararea de Guvern, ca nu s-ar intelege presedintele si premierul pe tema intrunirii CSAT etc. Contractul a fost semnat abia pe 2 septembrie. In  cele doua luni pana la semnarea contractului, Gruia Stoica putea incepe demersurile pentru notificarea Consiliului Concurentei. Nu a facut nimic in acest  sens, nu a avut nicio intalnire cu reprezentantii Consiliului Concurentei. Nici dupa semnarea contractului nu s-a grabit sa notifice Consiliul Concurentei,  ca si cum nu ar fi fost in avantajul sau sa trimita documentele necesare in cel mai scurt timp posibil. Mai ales ca reprezentantii Consiliului au spus inca  de la inceput, din luna iunie, ca un proces de avizare a unei concentrari economice de genul GFR-CFR Marfa poate dura si pana la 5 luni. GFR a notificat  Consiliul Concurentei abia pe 24 septembrie, insa fara sa fi trimis toate documentele necesare. A trimis, deci, un dosar incomplet. Apoi, timp de cateva zile,  omul de afaceri a incearcat sa arunce vina pe autoritatile statului care s-au ocupat de privatizare, invocand unele articole din Hotararea de Guvern privind privatizarea CFR Marfa. Pana pe 14 octombrie,  termenul limita pentru plata intregii sume pentru CFR Marfa a expirat, iar "vinovatul de serviciu" este Cristian Ghibu, secretar de stat in Ministerul  Transporturilor si totodata seful Comisiei de Privatizare.  


De ce seamana privatizarea CFR Marfa cu cea a Oltchim?
Anul trecut in septembrie, a aparut Dan Diaconescu in postura de salvator al Oltchim, mai ales ca prin  presa s-a vehiculat si ideea ca in spatele sau s-ar afla rusii. Imediat dupa ce a castigat licitatia pentru suma de 45 de milioane de euro, au aparut si  suspiciunile. Avea 10 zile la dispozitie pentru a vira banii, insa se tot eschiva, spunand ca nu se intelege cu vanzatorul asupra unor clauze contractuale.  Spre deosebire de Gruia Stoica care a avut la dispozitie aproape 4 luni, Dan Diaconescu a avut un termen de doar 10 zile, chiar daca in caietul de sarcini se  preciza ca banii trebuie virati inainte de 14 februarie 2013. La sfarsitul celor 10 zile, Dan Diaconescu a venit la sediul Ministerului Economiei cu vreo 2  milioane de euro in saci de panza, insa nu a fost luat in seama. In cazul Oltchim, "vinovatul de serviciu" a fost seful Oficiului pentru Privatizari de  atunci, Remus Vulpescu.

Un punct comun in cele doua cazuri este ca atat privatizarea Oltchim, cat si privatizarea CFR Marfa erau obligatii asumate de Guvern in acordul cu FMI.  Guvernul chiar motiva in acest fel graba de a privatiza cele doua mari companii. Insa, in fata FMI, Guvernul s-a angajat sa incerce sa privatizeze, nu sa  reuseasca sa privatizeze. Scuza va fi: Noi am incercat, dar din motive independente de noi, nu am reusit. Si asa, doua esecuri vor fi trecute ca succese in  acordul cu FMI.


Nimic din ce a facut Gruia Stoica nu creeaza impresia ca s-ar fi grabit sau ca ar fi dorit sa plateasca. A virat doar 30 milioane de euro, din care 10 milioane  garantia si 20 milioane avansul. Cele 20 milioane de euro avans le va primi inapoi. Se pune problema sa recupereze si garantia de 10 milioane. In aceasta  situatie, apare intrebarea: A pierdut Gruia Stoica ceva din esecul privatizarii CFR Marfa? La prima vedere, nu. Dimpotriva, pare sa fi castigat. Nu a venit  niciun investitor strategic sa puna mana pe CFR Marfa, deci nici competitor serios pe piata nu va avea mult timp de acum inainte. Situatia CFR Marfa nu este  una tocmai favorabil si fara investitor serios risca sa ajunga in colaps. De cativa ani, se observa un fenomen interesant pe aceasta piata a transportului  feroviar de marfa. In timp ce CFR Marfa pierde, GFR creste. Treptat, GFR a ajuns sa detina 30-35% din piata, in timp ce CFR Marfa a ajuns de la monopol la  40-45%. In urma cu 5 ani, CFR Marfa valora circa 1 miliard de euro si opera cu aproape 1.000 de locomotive si peste 50.000 de vagoane. Acum a ajuns sa detina  doar vreo 800 de locomotive si sub 35.000 de voagoane, din care multe bune pentru fier vechi. De altfel, fierul vechi este una dintre principalele legaturi  cu Gruia Stoica. Practic, GFR si-a completat flota cu trenuri luate de la principalul sau competitor, in urma unei afaceri controversate demarate in mandatul  lui Ludovic Orban la Ministerul Transporturilor. Atunci s-au pus bazele asocierii CFR Marfa-GFR pentru infiintarea Rolling Stock Company. Peste 1.000 de  vagoane au ajuns in custodia GFR si mai departe la fier vechi. De  aici si teama ca in cazul in care CFR Marfa ar fi ajuns pe mana lui Gruia Stoica, toate  vagoanele companiei de stat ar fi taiate si vandute ca fier vechi.


In timp ce Gruia Stoica nu pierde nimic, ba chiar are de castigat, cel care va avea foarte mult de pierdut este Guvernul. Va pierde la capitolul incredere.  Niciun investitor serios nu va vedea cu ochi buni incapacitatea Guvernului de a duce la bun sfarsit o privatizare mare. Iar daca incredere nu exista, nici  investitii nu se vor face. Ramane de vazut ce se va intampla anul viitor cand ar urma sa fie privatizat pachetul majoritar de la Electrica SA.


Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

5675 vizualizari

  • +9 (13 voturi)    
    Guvernul Ponta (Marţi, 15 octombrie 2013, 12:35)

    rares.d [utilizator]

    Cel mai incompetent guvern pe care Romania la avut vreodata, doua esecuri imense, o lege impotriva neamului . Zeci de mi de oameni din romania si din lume care ii cer demisia lui si a guvernului si anchetarea lor..
    Oare nu-si da seama cat ii de incompetent?. Nu-si da seama cat rau face Romaniei?
    • +5 (7 voturi)    
      ba isi da seama...... (Marţi, 15 octombrie 2013, 13:10)

      translativus [utilizator] i-a raspuns lui rares.d

      ....dar nu il intereseaza. Ce poate pati ? Ii vom lua boii de la bicicleta !

      Se pare ca totusi cineva va pierde niscai milioane, pentru ca nu imi vine sa cred ca primul mincinos va renunta la suma depusa ca garantie de Gruia Stoica.

      Asta chiar ca ar fi de rasul cur..cilor !
      Dupa aceea sa vedeti scandal !
    • +4 (6 voturi)    
      Hai mai... (Marţi, 15 octombrie 2013, 13:21)

      Zgabeartza Iftode [utilizator] i-a raspuns lui rares.d

      ... il doare la basca de "cat rau face". Omu' este teleghidat complet, ce te asteptai de la omul de cea mai mare incredere al lui Nastase?...
    • -2 (2 voturi)    
      Si (Marţi, 15 octombrie 2013, 14:06)

      OVali [utilizator] i-a raspuns lui rares.d

      lui Basescu cati i-au cerut demisia? l-a durut undeva?
  • +5 (7 voturi)    
    Ma miram ! (Marţi, 15 octombrie 2013, 14:26)

    alnimanui [utilizator]

    m-am sculat de dimineata cu un semne de intrebare. De ce sunt toti atat de fericiti ? Manescu, Ponta ,Antonecu si GFRul ... Era ca o inmormantare cu dar la televzor. Pai ce vrea o companie care lucreaza de la egal la egal cu CFR marfa ? Vrea fierul vechi? Nu ! Vrea piata . Cum poti tine CFR sa bata pasul pe loc? Alungand investitorii seriosi. Cum ii alungi ? Te faci ca o iei tu( cu complicitatea guvernului- n-am gasit litere mai mici) Si o sa participe la toate licitatiile , dupa vorba domnului Gruia !!!
  • 0 (0 voturi)    
    GUVERNUL MANELIST (Miercuri, 16 octombrie 2013, 11:35)

    fosta zoezoe [utilizator]

    se califica la locul de munca.Singura diferenta intre "privatizarea " Oltchim si CFR este aceea ca prima (prin dandiaconescu) a fost transparenta.Esecurile astea aduc prejudicii societatilor a caror valoare scade (bun sau rau pretul obtinut nu va putea fi reluat ci altul mai mic), vanzatorului (care devine cu totul necredibil) si consultantilor .


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi