Relu Fenechiu, fostul ministru al Transporturilor, a explicat in emisiunea lui Robert Turcescu de la B1 TV ca negocierea contractului de privatizare a CFR Marfa cu Gruia Stoica (GFR) a fost facuta contra-cronometru in data de 20 iunie, pentru ca FMI avea nevoie de contract pentru a admite scrisoarea de intentie a Romaniei in board. "Acestea au fost momente politice. Fara acest contract nu intra scrisoarea in boardul FMI. Am facut un mare bine tarii atunci", a declarat Fenechiu. Cu citeva zile in urma, Varujan Vosganian spusese ca si incercarea de privatizare a Oltchim din 2012 a reprezentat "bifarea unei solicitari a FMI".

Relu Fenechiu (foto arhiva)Foto: Agerpres

Relu Fenechiu a declarat marti seara la B1, dupa esecul privatizarii CFR Marfa, ca in data de 20 iunie (cind era inca ministru al Transporturilor) a negociat timp de 7 ore cu Gruia Stoica contractul de privatizare, fiind presat de faptul ca boardul FMI nu ar fi discutat pe 26 iunie scrisoarea de intentie trimisa de Romania fara acest contract. Fenechiu a spus ca, la acel moment, proaspat declarat cistigator al licitatiei pentru ca a avut cel mai bun pret, Gruia Stoica voia sa faca plata in rate - o conditie inacceptabila pentru Guvern.

Fenechiu: Daca Ombnitrax sau DonauFinanz veneau si dadeau 203 milioane, luau compania.

Omnitrax nu a avut timpul necesar sa-si aprobarile pt a participa la licitatie, fiind listata l;a bursa

Donau Finzna: probleme obiective care au tinut de problemele lor interne

Cel mai important lucru: chiar daca CFR Marfa nu s-a privatizat, azi e o companie pe care si-o doresc multi.

In acel mom aveam 10 mil euro de la ei si stiam ca din mom in care hg este adoptata, in 30 de zile tb sa mai depuna 20 de mil. Si eu cred ca cine da 30 mil euro nu se joaca.

Declaratiile lui Relu Fenechiu:

  • Cred ca am jucat foarte corect pentru ca in loc sa-l trimit acasa, am stat si l-am convins ca nu e legal sa plateasca in rate si omul a semnat ca plateste in termenul din contract. Contractul in 21 a fost initializat, adica semnat pe fiecare pagina de cumparator si vinzator ca sa nu poata fi modificata nici o virgula. A doua zi dimineata, contractul era la Comisia Europeana si FMI, vizat spre neschimbare.
  • Ei au vrut contractul initializat ca sa admita scrisoarea Romaniei in board. Acestea au fost momente politice. Fara acest contract nu intra scrisoarea in boardul FMI.
  • Intrebare: Daca ieseati sa ziceti ca Gruia Stoica vrea sa plateasca in rate si n-am fost de acord si se reia privatizarea, problema mare era cu FMI. Relu Fenechiu: Da, domnule Turcescu, m-am gindit foarte mult la acest lucru. Am facut acest lucru constient ca fac bine. Din nefericire, chiar daca nu era vina guvernului Ponta, era o catastrofa.
  • Am fost foarte suparat ca se spunea ca se schimba regulile in timpul jocului. Pentru mine, toate astea erau piedici in calea privatizarii si eu voiam sa-mi indeplinesc ce mi-am asumat si am facut tot posibilul sa trec peste aceste greutati si sa finalizez acest contract pe 20 iunie.
  • Indiferent ce s-ar intimpla cu mine, indiferent de problemele mele, am facut un mare bine tarii atunci. Eu sint bucuros ca am reusit sa fac pentru tara asta. Doua lucruri am facut: asta si deblocarea fondurilor europene.

Reamintim ca pe 20 iunie, in jurul prinzului, Relu Fenechiu a anuntat ca GFR (compania detinuta de Gruia Stoica) a cistigat licitatia pentru CFR Marfa, avind cel mai bun pret, dar cu anumite conditii. La ora 18.00, in aceeasi zi, Fenechiu a anuntat semnarea contractului cu GFR dupa ce a l-a convins pe Gruia Stoica sa renunte la plata in rata a sumei cu care a cistigat licitatia.

Pe 26 iunie era asteptata sedinta boardului FMI care lua in discutie scrisoarea de intentie a Romaniei privind indeplinirea clauzelor din acordul cu FMI, Comisia Europeana si Banca Mondiala. Privatizarea CFR Marfa era una dintre conditiile asumate de Romania in acord. Fara incheierea acordului care era in vigoare in acel moment, Romania nu putea demara discutiile pentru noul acord cu FMI (acord aprobat la 4 octombrie 2013 de boardul FMI).

Declaratia fostului ministru al Transporturilor vine la citeva zile dupa ce fostul ministru al Economiei, Varujan Vosganian, a admis ca procesul de privatizare de la Oltchim din 2012 a fost facut tot de ochii FMI: "Aceea a fost de fapt bifarea unei solicitari a FMI. Era limpede ca Oltchim nu va fi privatizat nici la oferta lui Dan Diaconescu, nici la oferta altcuiva de pe aceasta planeta, pentru ca Oltchim avea datorii mari. Asadar, acea privatizare a fost doar o formalitate ca sa nu oprim aprobarea de catre FMI a unei etape procedurale in acordul de asociere".