Nicolae Demetriade este unul dintre personajele principale in scandalul din jurul Tarom. Numit in luna mai 2013 director executiv de un Consiliu de Administratie intrat in conflict deschis cu CEO-ul belgian Christian Heinzmann, Demetriade (fost sef al Tarom in 2001 - 2002) si-a dat demisia in octombrie, pe fondul acuzatiilor reciproce intre membrii conducerii companiei. Demetriade reclama, intr-un interviu pentru HotNews.ro, procedura defectuoasa de selectare a managerului privat la Tarom si il acuza pe Heinzmann ca ar fi atribuit ilegal un contract de 5.000 de euro pentru consultanta juridica. Demetriade, numit in conducerea executiva a companiei, desi numele sau nu fusese ales in procesul de selectie, sustine ca Heinzmann nu se ocupa de problemele Tarom, ci "intra in jocuri politicianiste si le ridica la nivel de discutii cu Comisia Europeana, FMI si ambasadele".

Nicolae Demetriade in studioul HotNews.roFoto: Hotnews

Citeste mai jos interviul complet cu Nicolae Demetriade:

Reporter: De ce v-ati dat demisia de la Tarom, din ambele functii pe care le aveati acolo?

Nicolae Demetriade: Mi-am dat demisia fiindca am sesizat lucruri care nu pot fi acceptate de catre o persoana care are principii si care isi doreste sa ramana in continuare la companie, sa faca ordine, chiar si pentru o perioada scurta. Nu poti sa accepti sa se intample lucruri care in etapa urmatoare, cand ai putea sa fii tu la conducere, chiar si pentru o perioada scurta, sa nu ai argumente si sa actionezi cu standarde duble. Adica, intr-un fel actionezi cu cei care au produs anumite situatii deosebite companiei, si ma refer aici la directorul general, si pe urma sa incerci sa iei masuri pentru niste greseli si mai marunte. Trebuie sa fii extrem de ferm si corect in toate deciziile. Eu nu mi-am dat demisia in 21 octombrie cand au cerut-o cei de la Minister daca nu sunt de acord cu prelungirea mandatului lui Heinzmann. Eu mi-am depus demisia cu mult inainte catre membrii CA. Ei au mai insistat sa mai raman pentru a elucida toata problema.

Reporter: Deci nu a fost vorba de nici o presiune in decizia pe care ati luat-o?

Nicolae Demetriade: M-a ajutat doar sa o fac, sa arat ca s-a intamplat nu numai din cauza dorintei mele, dar si altii au fost interesati sa mi se intample lucrul asta.

Reporter: Ce anume v-a nemultumit? Care au fost motivele demisiei? Evocati niste principii. Ne puteti spune ce fapte anume au incalcat aceste principii?

Nicolae Demetriade: Cand un manager al unei companiii aeriene nu se ocupa sub nici o forma de problemele companiei, cand intra in alte jocuri politicianiste sau le ridica mai sus la nivel de discutii cu Comisia Europeana pe Transporturi sau cu ambasadele, cu FMI-ul, sa arate cate greutati ii se fac lui de catre CA, cand el face declaratii care nu se pot accepta din partea unui conducator cu experienta. Cand se incalca legea si nu fac afirmatii gratuite... Se incalca legea si nu se ia niste masuri...

Reporter: La ce lege va referiti?

Nicolae Demetriade: Fac referire la OUG 26 privind angajarea de personal juridic sau de asistenta juridica, lucru interzis complet pentru o companiei precum Tarom care are un serviciu de 10 persoane. Fac referire la OUG 34 care, la momentul cand s-a achizitionat aceasta consultanta juridica, obliga la licitatie. Cand nu se respecta aceste lucruri de catre un conducator, mai ales ca avem o alta viziune asupra modului cum se respecta OUG 109, ordonanta corporatista, in UE. Dansul a venit din UE, trebuia sa ne invete pe noi cum s-o respectam. Dansul nu a respectat-o.

Reporter: E vorba de o acuzatie pe care i-o aduceti domnului Heinzmann, actualul CEO al Tarom, ca a incalcat legea facand o achizitie de servicii juridice prin incalcarea legii?

Nicolae Demetriade: Eu nu am vrut niciodata sa scot aceasta problema ca fiind o acuzatie directa si sa creada cineva ca am vreo problema cu dansul. Eu am fost cel care am chemat in luna iunie Corpul de Control al Ministrului sa constate aceste lucruri.

Reporter: Despre ce contract vorbim?

Nicolae Demetriade: A fost un contract incheiat in luna martie cu un PFA, nici macar o companie, pentru servicii de consultanta juridica pe tema OUG 34 care obliga Taromul sa se alinieze la standardele de licitatii pentru toate serviciile.

Reporter: Cat a fost suma?

Nicolae Demetriade: Daca vorbim despre suma, o sa zica cineva ca pana in 10.000 de euro e o suma mica. Dar noi despre ce vorbim? Nu despre suma, putea sa fie si 100 de euro. Cand incalci legea nu mai conteaza...

Reporter: Cat a fost suma?

Nicolae Demetriade: Pana in 5.000 de euro.

Reporter: Si dl Heinzmann ce a zis? Banuiesc ca l-ati confruntat cu aceasta problema?

Nicolae Demetriade: Un raspuns care, credeti-ma, o sa lase pe oricine stupefiat. Cand Corpul de Control l-a intrebat despre aceasta situatie: "Da' ce, credeti ca eu sunt prost sa semnez asa ceva?"

Reporter: Cum adica?

Nicolae Demetriade: Da, e consemnat. Dar, in acelasi timp este consemnat ca dansul a fost avertizat de catre serviciile de specialitate din cadrul companiei ca nu poate sa faca aceasta achizitie. Dansul, pentru prima oara in activitatea sa, a gasit de cuviinta sa faca el un raport de necesitate pentru achizitia acestei consultante, el a facut textul si el a semnat.

Reporter: Exista vreo concluzie a Corpului de Control pe aceasta tema?

Nicolae Demetriade: Eu am asteptat, vazand ca nu se intampla nimic si ca nu se mai valorizeaza rezultatele Corpului de Control, mi-am luat orice speranta ca se mai poate schimba ceva si am zis ca imi dau demisia.

Reporter: Dar stiti ca la aceasta suma, conform Ordonantei care reglementeaza achizitiile publice, la sumele sub pragul de 50.000 de euro, nu trebuie facute licitatii, ci se poate face prin incredintare directa...

Nicolae Demetriade: Acum. Dar la data respectiva, in luna martie, erau obligatorie ca toate achizitiile sa treaca prin aceasta procedura.

Reporter: Sub pragul de 50.000 euro nu era nevoie pentru companii...

Nicolae Demetriade: Retineti, era vorba de achizitii de consultanta juridica ce erau interzise de Ordonanta 26 si erau sub incidenta si a acestei OUG 34.

Reporter: Acesta e unul din aspectele pe care l-ati reclamat...

Nicolae Demetriade: In rest, o sa ma intrebati ce alte problema au fost. Eu va intreb pe dvs: Cum poate directorul unei companii aeriene sa spuna ca s-a gandit bine si ar trebui sa iesim din alianta SkyTeam, sa iesim din IATA si sa renuntam la sistemul de distributie globala Amadeus, fara sa tina cont ca mai sunt inca trei sisteme de distributie globala. Cand un conducator vine si spune asa ceva in presa, iti faci mari probleme. Dansul ar fi trebuit sa faca singur planul de management. A venit si si-a adus un director financiar si o firma de consultanta care sa ii faca acest plan de management. Si atunci care e contributia dansului la conducerea companiei? Cand dansul spune ca Tarom-ul are o mina de aur - departamentul tehnic - dar sunt prea multi oameni... Ar fi insemnat ca ar fi trebuit sa mai umble, nu stiu daca sa restructureze, dar macar sa-i pastreze pe cei mai buni si pe restui sa-i redistribuie. Pe urma, mai tarziu, zice ca e adeptul unei restructurari prietenoase, "eu nu vreau varsare de sange"

Dansul s-a recomandat ca fiind un expert in restructurari de companii aeriene. Si toata lumea pe asta a contat. El nu a facut nici un pas spre restructurarea companiei. A facut numai sa pastreze o stare de lucru si sa isi imbunatateasca relatiile cu sindicatele. Desi sindicatele au puterea sa inteleaga cand e vorba de facut un lucru corect, chiar daca uneori sunt afectati si ei. Dar cand CA le spune "Domnilor, nu mai putem sa mergem pe un model de business care in ultimii 5 ani a fost falimentar, timp in care competitia de pe piata e extrem de agresiva. Trebuie sa ne schimbam modelul de business". Dansii vin fara nici o solutie, vin doar cu paleative.

Dvs acceptati ca un director dintr-o tara capitalista sa vina si sa propuna CA din prima luna ca trebuie sa inchidem agentiile externe si sa angajam o firma care sa ne asigure vanzarea in toate Europa? Nu am fost de acord cu absolut nimic din ce a facut.

Reporter: Despre domnul Heinzmann, la momentul scurtarii mandatului sau, ati spus ca "e greu pentru cineva din afara sa inteleaga foarte bine daca nu cunoaste limba, legislatia" si ca din aceste cauze are probleme de adaptare. In opinia dvs, un manager privat la Tarom nu poate fi bun decat daca stie limba romana? Cum explicati atunci succesul unor manageri straini precum cei de la Reiffeisen, Enel sau Rompetrol?

Nicolae Demetriade: Sunt multe discutii. Compania Tarom nu este o firma precum o banca, o firma care are niste reguli standard care se pot implementa doar sa le respecti. Compania Tarom are 2.000 de oameni, are piloti care trebuie antrenati extrem de bine, tehnicieni specializati, niste insotitori de bord si personal care asigura toate serviciile, economisti care trebuie sa inteleaga toate procedurile...

Reporter: E o companie cu un caracter specific precum sunt si celelalte, fiecare cu specificul ei...

Nicolae Demetriade: Nu, iertati-ma, intr-o banca poti sa vii si sa aplici o instructiune. Daca oamenii nu respecta, ii dai afara si ai la usa ta inca 30 sau 50 care sunt gata sa vina, la fel de bine scoliti, cu aceleasi idei de business. Tarom-ul nu e acelasi lucru. Trebuie sa tinem cont ca in Tarom exista niste sindicate carora trebuie sa le vorbesti, sa le impui si sa le convingi de anumite lucruri. Nu numai pe unul-doi conducatori pe care sa ii aliezi de partea ta.

In Tarom s-au intamplat lucruri care ar trebui cunoscute de conducatori. Ori dansul [n.r. Heinzmann]... Toate au fost scrise in limba romana. Toate Corpurile de Control solicita sa fie scrise in limba romana. Dar lui ii face rapoarte Corpul de Control financiar de gestiune pe care, dansul, fiindca nu stie legislatia, zice "sa vina o firma de consultanta si care sa imi spuna daca e sau nu e".

Reporter: Bun, dar nu are un translator? Mi-e greu sa-mi inchipui ca nu se poate comunica...

Nicolae Demetriade: Are translator, dar v-am spus nu e o activitate simpla conducerea unei companii aeriene.

Reporter: Vorbeati de activitatea domnului Heinzmann si despre reprosurile pe care i le-ati adus, dar rezultatele Tarom pe anul asta arata mai bine decat cele de anul trecut, oricum le-am privi. Care ar fi explicatia?

Nicolae Demetriade: Din afara dvs le vedeti intr-un fel. Sa va spun eu care este adevarul. Anul trecut a fost unul extrem de trist pentru companie pentru ca s-au schimbat trei seturi de manageri. Va dati seama cat de greu a fost pentru Tarom sa aiba o directie. Marea problema pentru Tarom este ca are niste structuri foarte bine puse la punct, cu management care poate sa se desfasoare sau sa evolueze chiar si fara un manager. Managerii la Tarom in ultimii ani au creat numai probleme.

Compania ar putea sa mearga si fara manager, dar celelalte lucruri care ar putea sa te duca intr-o postura mai buna in fata competitiei - legate de deciziile de deschidere de rute, de imbunatatirea coeficientilor - alea strategice, daca nu le ia un conducator se vede ca rezultatele sunt... Dar activitatea propriu-zisa se face fara necesitatea unui conducator.

Daca anul trecut a fost un dezastru pentru companiei, poate sa spuna domnul Isar, scolit la Oxford, ca Tarom a trecut pe profit in luna iulie? Pai dansul realizeaza ce spune?

Reporter: Care sunt atunci rezultatele?

Nicolae Demetriade: In momentul de fata compania are 22 milioane de dolari pierdere. As fi vrut sa nu anunt eu lucrul asta. Si sa vorbeasca si despre ce se va intampla si in urmatoarele 3 luni, perioada delicata pentru orice companiei aeriana.

Reporter: Sa lamurim ceva, aceste pierderi pe anul acesta sunt asumate in planul de management. Este un plan multianual care prevede scaderea pierderilor ...

Nicolae Demetriade: Problema este ca aceste imbunatatiri fata de anul trecut nu sunt determinate de vreo actiune care sa fie luata de managementul executiv. Sub nici o forma. Acestea au fost niste rezultate de conjunctura. Pretul la tona de petrol a fost cu 90 de dolari mai putin pe tona fata de anul trecut. [n.r. Rezultatele pe 2013, la jumatatea anului, aratau mai bine cu circa 50% fata de 2012. Aici link catre evolutia pretului la kerosen] Se aduna cel putin 10 milioane de dolari economie. S-au facut si mai putine ore decat anul trecut. Anul asta Tarom a reusit sa majoreze numarul de pasageri intrand pe piata din Iasi si operand acolo trei curse si au adus in sase luni de zile 50.000 de pasageri in plus. Dar acesta nu e un rezultat pozitiv ca volum, dar venitul mediu pe acei pasageri a fost destul de mic. Pe total, la sfarsitul anului, cand se faca bilantul, Tarom va ajunge la minimum 40 milioane de dolari pierderi pe anul 2013.

Reporter: Pierderi asumate in planul de management...

Nicolae Demetriade: Daca ar fi fost din cauza planului de management sau a unei decizii strategice... Va dau un exemplu: cea mai importanta masura din planul de management care ar fi trebuit sa duca la reducerea costurilor la companie era o politica de alimentare cu petrol. Politica cu alimentare cu petrol despre care, domnul Heinzmann, in prima sa iesire in fata CA-ului, a spus: "O sa reducem prin aceste politici consumul cu 20%". Asta ar fi insemnat vreo 20 de milioane de dolari. Dupa vreo doua luni a revenit si a zis nu 20%, ci 10%, dupa ce aceeasi firma de consultanta din India ne-a spus cum sa facem alimentarea cu eptrol, toata lumea si-a asumat ca mai mult de 0,5-1% daca se respecta intocmai... Dar nu ca a venit dansul cu o noutate.

Reporter: Inainte fusese aplicat asa ceva?

Nicolae Demetriade: Da, sigur ca da. In 2009 a fost o consultanta la IATA si au instructat pe acele probleme. In ultima sedinta, pe 26 august, l-am intrebat pe dl Heinzmann cum e cu acea promisiune ca se vor reduce costurile cu 10 milioane de dolari pe an din petrol. A zis "Da, aia era o ipoteza la data respectiva. In practica se intampla altfel. Nu avem ce face". Pai daca aia cea mai importanta nu s-a realizat... Ce-a facut dansul? N-a facut nimic. Sprijinul important a fost in companie din partea Board-ului, desi multi vor spune ca sunt de partea CA-ului. Nu au facut ceva special, doar ca au fost foarte atenti sa nu se mai faca achizitii aiurea, care nu trebuiau...

Reporter: Bani pentru clientela de partid? Asta e ceea ce spuneti?

Nicolae Demetriade: Putem sa-i acuzam pe cei din Consiliul de Administratie ca nu sunt specialisti in aviatie. Dar de buna credinta si de faptul ca nu si-au dorit sa redreseze compania, nu putem.

Reporter: Cum va explicati atunci ca ei au fost indepartati?

Nicolae Demetriade: Asta nu pot sa-mi explic. Totul a plecat numai de la aceasta disputa dintre domnul Heinzmann si CA. Sa va spun ceva, daca CA-ul ar fi vrut sa-l indeparteze, l-ar fi indepartat la sfarsitul lunii februarie cand i-au facut o evaluare...

Reporter: Dar era doar dupa cateva luni...

Nicolae Demetriade: De patru luni. Scuzati-ma, dar daca esti un director si cunosti problemele unei companii, din a doua zi intri in ele.

Reporter: Domnule Demetriade, am o curiozitate. Dvs. ati fost numit in Director Executiv in primavara anului 2013. Anul trecut, in 2012, a existat o lista scurta de propuneri pentru functia de manageri privat. Numele dvs nu a fost pe acea lista, nu?

Nicolae Demetriade: Cred ca sunteti putin dezinformati...

Reporter: Nu ati fost pe lista membrilor cu rol executiv. [link catre lista]

Nicolae Demetriade: Din punctul meu de vedere, dezastrul a pornit de la modul in care s-a facut recrutarea pentru executiv si pentru boardul CA-ului. Eu am fost pe lista, la pozitia numarul 12, desi am aplicat pentru Director General. Ei [n.r. recrutorii], de la sine putere, au zis ca nu sunt bun de director general.

Reporter: Deci nu erati pe lista cu rol executiv.

Nicolae Demetriade: Nu. Eram pe lista cealalta cu CA-ul. Dupa mine urmau domnul Pascariu, dl Prunariu. Domnul Isar nu a fost niciodata pe nici o lista. E problema dansului. M-au pus executiv fara sa semnez nici un document, ci doar sa ajut la implementarea masurilor din planul de management. Din punctul meu de vedere, nu erau cele care ar fi trebuit sa fie. Planul de management facut de domnul Heiznmann si aprobat de CA.

Eu am reusit, in fiecare zi, sase luni de zile, am adus toti directorii executivi din companie, sa discutam despre problemele si zborurile din ziua anterioara. Nu era pentru prima oara. E o obligatie a tututor sa fie informati. Ei nu erau informati, aveau o sedinta pe saptamana cand discutau alte probleme majore. Discutiile de la noi erau transmise mai departe la dl Heinzmann si care sa implementeze unele probleme discutate de noi.

Dumneavoastra ati studiat lista? Au fost 24 de persoane. Din 24 de persoane, doar un singur roman a fost pe aceasta lista [n.r. Laurentiu Mezei - general manager pentru Olanda la Tarom]. Nu am nimic cu personajul respectiv, dar nu raspundea decat la criteriul ca a existat in companie de 12 ani.

Reporter: Cu alte cuvinte, dvs spuneti ca acea selectie facuta...

Nicolae Demetriade: Nu a fost nici o selectie. A fost o preluare a unor CV-uri. Cum va explicati ca din primii 5, 4 veneau de la companii pe care le-au falimentat. Daca cititi toate conditiile pe care trebuia sa le aiba in vedere recrutorul pentru selectionarea... Erau facute pentru mine. Nu le-a facut cineva ca sa ma aleaga pe mine. Dar erau dupa experienta si dupa rezultatele pe care le obtinusem eu. Si in mediul de la stat unde am condus compania cu rezultate, si in mediul privat unde am avut cele mai bune rezultate. Nu am avut nici o problema, dar nu corespundeam nu stiu carui standard de a trebuit sa ma puna pe alta lista. Am zis, asta e, sunt alte indicatii...

Reporter: Intr-un interviu pe care l-ati acordat chiar azi [n.r. luni] in presa ati acuzat de mai multe ori schimbarea frecventa a managerilor si spuneati ca aceste schimbari repetate sunt, de fapt, un risc pentru companie. Atunci, cum puteti justifica sau explica incercarea de a-l demite din functia de manager pe domnul Heinzmann, desi era la inceput, avea un plan de management pe mai multi ani si primele rezultate aratau bine?

Nicolae Demetriade: Domnul Heinzmann nu avea ce sa caute la compania Tarom. Expertiza si experienta nu il recomanda deloc la compania Tarom. Poate era bun la o companie cu 2-3 avioane, unde sa zboare fara concurenta, unde nu sunt sindicate, unde sa n-aiba probleme juridice cu intreg personalul, unde sa n-aiba un board de directori care sa il supravegheze, unde sa nu trebuiasca sa faca licitatii. Unde sa fie asa ceva, o familie mai mititica. Ce plan a facut dansul de administratie, unde a facut copy-paste dupa 90% dintre propunerile facute de ceilalti directori dinainte. Dansul n-a facut nimic.

A venit cu niste masuri care erau gogorite. A venit cu o propunere de a angaja un agent general de vanzari pe toate pietele, care, iarasi, e o mare smecherie...

Reporter: In ce sens?

Nicolae Demetriade: Un agent general care sa-ti vanda bilete prin toata Europa, in loc sa vinzi tu prin toate agentiile tale din strainatate sau prin subagentii pe care ii ai - toate agentiile de turism - venea aceasta agentie care, contra unui comision de 2,5% pe care il incasa de la toate vanzarile, sa faca el promovare si sa ne ridice vanzarile pe pietile respective. Sa vii de la inceput, din luna ianuarie, si sa spui: Trebuie sa aducem firma cutare sa facem asta.

Reporter: Si nu e o solutie mai buna decat sa pastrezi toate reprezentantele Tarom-ului cu costurile aferente?

Nicolae Demetriade: Nu, nu este o solutie mai buna fiindca acel 2,5% adunat la toate vanzarile de bilete care se faceau la toti subagentii din tara respectiva, plus cat facea agentia care erau aproape 30-40% din totalul vanzarilor - nu ajung la pretul acela. O agentie iti trebuie oricum. Nu iti trebuie numai de vandut bilete, dar ai reprezentanta pentru promovare, discutii cu toti subagentii. Uitati-va la toate companiile aeriene care au reprezentanta aici in Romania. Ai nevoie de ei la aeroport sa supervizeze toate asistenta de pasageri si handlingul pentru avioane. Nu e atat de simplu.

Reporter: Daca dvs ati vazut toate aceste aspecte negative din activitatea domnului Heinzmann de la inceput, cum ati fost de acord sa intrati intr-o companie condusa de el, pe o pozitie de director general, dubland practic ceea ce ar trebui sa faca el, atata timp cat era inca la conducere?

Nicolae Demetriade: In primul rand trebuie sa intelegeti argumentul pentru care m-am dus la companie. Nu m-am dus pentru nici o retributie, nu m-am dus pentru nici un bonus. Am scris de la inceput ca nu am acceptat nici un bilet, nici o masina, nici un telefon de la companie. Am vrut pentru ca ma leaga foarte multe de companie. Am tinut aproape, am 30 de ani in aviatie si am vrut sa indrept niste lucruri. Din acest motiv am si avut acele atentionari pe care le-am facut cand s-a schimbat tot executivul, incercand sa trag semnalul de alarma ca trebuie sa existe o alta gandire in dirijarea companiei.

Am acceptat sa ma duc acolo fiindca am inteles ca si CA-ul a realizat ca dl Heinzmann nu este ce trebuie, ca au nevoie de un om care a trecut prin toate problemele din companie si m-am dus sa-i ajut. Eu am ajusn acolo dupa a doua evaluare negativa facuta de CA pentru domnul Heinzmann.

Nimeni nu a spus nimic decat o parte din lucrurile care i s-au putut imputa. Atunci, dansii [n.r. CA-ul] s-au intrebat ce facem ca va trebuie sa aducem pe altcineva. Eu le-am zis ca pot sa ii asigur pana pleaca dansul [n.r. Heinzmann] si dupa ce pleaca pentru opt luni, nu mai mult.

In luna august, cand am facut sedinta sa ne spuna care e stadiul de indeplinire a planului de management, l-am intrebat: "Cu ce probleme vii la competitia care e in momentul de fata pe piata?". A raspuns: "M-am gandit foarte bine sa scoatem catering-ul de la bord si clasa business". Pai domnule Heinzmann, asta inseamna sa trecem in zona de low-cost. Noi nu putem sa fim low-cost fiindca avem 5 tipuri de avioane. Sunt niste detalii tehnice. L-am mai intrebat: "Ati mai discutat cu cineva?". "Nu. N-am mai discutat", zice.

Reporter: Cu cine ar fi trebuit sa discute?

Nicolae Demetriade: Pai trebuie sa discute cu directorii comerciali, cu directorul de operatiuni, cu directorul tehnic. Sa poti sa vii dupa opt luni in functie acolo, sa fie asta propunerea salvatoare pentru companie... Apreciati dumneavoastra. A aflat si Ministerul. De ce l-au pastrat pe dansul?

Reporter: Aveti vreo explicatie?

Nicolae Demetriade: Probabil pentru imagine in fata ambasadelor, in fata...

Reporter: Vorbeati mai devreme ca dl Heinzmann ar fi discutat cu diverse ambasade, ca s-a adresat Comisiei Europene. Credeti ca asta ar putea fi un motiv?

Nicolae Demetriade: Cred ca e singurul.

Reporter: Alti fosti membrii ai CA v-au acuzat de conflict de interese. Dumneavoastra erati in conducerea Tarom, desi dvs prin agentia de turism World Travel, reprezentati in Romania EMIRATES Airlines si Flydubai. Care este pozitia dvs?

Nicolae Demetriade: In primul rand, noi, fiindca reprezentam din 1997 Emirates Airlines in Romania, am atentionat in urma cu doi ani, pe toti minsitrii si directorii generali de la Tarom ca va veni FlyDubai in Romania. Ca trebuie sa isi eficientizeze activitatea pe linia aia, ca va fi o competitie. I-am atentionat, fara sa stie nimeni. Noi stiam ca vor veni fiindca reprezentam Emirates. Nimeni nu a avut nici o reactie.

Am devenit noi agenti generali de vanzari in Romania. Stiti ce inseamna asta? Inseamna sa incasam un comision pentru biltele care se vand. Nu poate sa intervina o agentie care este reprezentant general de vanzari in politica comarciala a companiei respective. Doar vindem niste bilete. World Travel vinde bilete si pentru Tarom, dar nu poate sa influenteze in niciun caz politica comerciala a companiei.

Cand a venit FlyDubai in Romania am avut discutii inititale si le-am zis: "Domnule, nu cred ca trebuie sa veniti cu o competitie tarifara extraordinara. Veti pierde si voi, va pierde si Tarom-ul". Nu eram la Tarom, dar m-am gandit si pentru ei si pentru Tarom. "Veniti la acelasi nivel cu Tarom si voi oricum aveti servicii mai bune. E pacat sa distrugeti piata". Ce s-a intamplat la Tarom, ei au venit cu tarife si mai mici. Noi avem doi oameni care transmitem intructiunile lor si mai vindem si noi bilete pentru ei.

Cand cei din CA au considerat ca au nevoie de cineva cu experienta mea, am zis ca e un lucru bun. La inceput am facut o adresa inregistrata prin care le-am comunicat ca agentia sotiei este reprezentanta FlyDubai si ca nu voi participa la nicio decizie in care sa fie Tarom-ul in competitie cu FlyDubai, ca nu voi influenta nicio decizie in board.

Este bine statuat in OUG 109 in care exista si astfel de situatii sia duse la cunostinta. Domnul Heinzmann daca are vreo problema si poate spune ca eu am intervenit vreodata, si ar avea tot dreptul pentru ca si eu am criticat, poate sa vina s-o faca.

Vreau sa va spun un lucru, ar fi fost o oportunitate extraordinara pentru Tarom sa faca un parteneriat code-share cu FlyDubai. Tarom-ul zboara numai pana la Dubai. De la Dubai mai departe - Asia, extremul orient, Australia - Taromul nu mai duce pasageri pentru ca nu are niciun partener. Era un prilej extraordinar sa incepem o negociere cu ei. Am fi avut ocazia sa discutam cu ei. Eu puteam sa asigur o legatura. Dar tocmai pentru a nu intra, sa nu zica cineva de conflict de interese, am preferat sa stau deoparte.

Reporter: Cat timp ati fost Director general la Tarom, ati avut un cuvant de spus in realizarea programului de iarna?

Nicolae Demetriade: Nu, nu am avut nici un cuvant de spus. Noi doar am primit programul. A fost o singura discutie cu directorul comercial in privinta unei posibile operari pe Moscova. Doar am analizat toate aspectele. Dupa discutiile pe care le-am avut s-a contramandat pentru anul urmator.

Reporter: De ce va intreb... In cazul curselor spre Dubai, acum s-a revenit din nou la un program ce in primvara fusese schimbat. Atunci s-a decis la un program de zi, sa nu mai lase pasagerul in toiul noptii, la ora 03:00 in Dubai. Acum, in programul de iarna, vedem ca s-a revenit la vechiul program. Adica din nou cursele la Dubai aterizeaza la 3 dimineata...

Nicolae Demetriade: Nu am avut nici o contributie, nici eu, nici altcineva din CA... Nici atunci, nici acum. Toate deciziile s-au luat numai de catre conducerea executiva, de catre directorul general. De ce s-a trecut in vara la programul de zi? In vara a existat un avion care a putut fi disponibil pe timpul zilei. In general, spre Dubai, zborurile se fac in timpul noptii. Cam toate companiile ajung acolo pe timpul noptii. Dar, asa cum remarcati, programul pe timpul noptii e foarte dificil pentru companie. Pasagerii pierd cate o noapte de cazare. Atunci, ei [n.r. conducerea executiva] ca sa se alinieze la programul competitiei - FlyDubai - au zis ca facem program de zi. Prin asta au reusit si sa nu mai pasterze echipaje acolo pentru ca erau niste costuri suplimentare. Acum, in perioada de iarna, de ce au schimbat... Nici unul din membrii CA nu s-a bagat. Au intrat in reparatii in perioada asta niste avioane. Nu au avioane pe care sa le mai foloseasca in timpul zilei. Au pastrat o cursa pe zi, sambata, restul sunt de noapte dupa programul initial. Nu a avut Consiliul, eu sau altcineva nici macar o influenta asupra programului.

------

CONTEXT