​In septembrie 2012, Autoritatea Navala Româna (ANR) a incheiat un contract cu firma cipriota Ilvana Holding prin care se cedeaza drepturile de administrare a registrului maritim român. Prin acest contract, firma cipriota care are o subsidiara in Germania, Romanian International Flag Administration (RIFA), ar putea intermedia toate operatiunile necesare inmatricularii de nave straine sub pavilion romanesc. Contractul a fost chestionat de cateva institutii ale statului roman sub aspectul oportunitatii. Mai mult, Corpul de Control al Ministerului Transporturilor si arbitrul achizitiilor publice (ANRMAP) arata ca acest contract controversat a fost incheiat prin incalcarea legii. In plus, cazul a ajuns si in atentia procurorilor DNA.

Pavilion romanescFoto: AGERPRES
  • Pe 12 septembrie 2012, Autoritatea Navala Romana a cedat ilegal, in urma semnarii unui contract cu firma Ilvana Holding, pavilionul maritim al Romaniei
  • Pe langa faptul ca este ilegal, contractul dezavantajeaza foarte mult ANR, firma privata urmand sa primeasca cea mai mare parte a castigurilor
  • Dupa semnarea contractului, Camera Deputatilor a incercat sa adopte niste amendamente la OG 19/2012 privind transportul maritim astfel incat sa fie creat cadrul legal pentru contractul cu Ilvana. Dupa o serie de tergiversari, amendamentele nu au trecut de Parlament
  • Un raport al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor din august 2013 arata ca documentul a fost incheiat in mod ilegal, iar ANRMAP a constatat ca nu a fost respectata legislatia privind achizitiile publice, aplicand ANR o amenda de 180.000 lei. Procurorii DNA il acheteaza penal pe fostul director general al ANR, Eugen Olteanu, cel care a semnat contractul.
  • In vara lui 2013, Guvernul a infiintat un grup de lucru format din experti care sa analizeze "modificarea" contractului astfel incat sa fie legal. Nici pana in prezent nu a fost luata o decizie. Contractul nu este nici reziliat, dar nici este pus in aplicare. Totul depinde de decizia Guvernului.
  • Din august anul trecut pana acum au fost schimbati 6 directori generali la ANR

NOTA Vezi documentele atasate (contractul ANR- Ilvana, raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor si raportul ANRMAP)

La scurt timp dupa semnarea contractului, comisia pentru industrii din Camera Deputatilor a incearcat sa modifice legislatia in asa fel incat contractul sa intre in legalitate. Adica, abia dupa semnarea contractului s-a pus problema ca acesta incalca legislatia in vigoare. In primavara acestui an, comisia a renuntat la amendamentele pentru care a dat aviz favorabil in toamna si, astfel, contractul a ramas in continuare fara baza legala. In tot acest timp, la ANR au fost numiti si schimbati 6 directori generali. In vara, a constatat si Guvernul ca exista un contract al ANR care poate crea probleme, care nu era nici in derulare, dar nici anulat.

Astfel, un memorandum cu tema "Registrul international al navelor maritime", promovat de Ministerul Transporturilor si aprobat de catre premierul Victor Ponta in sedinta Guvernului din 19 iunie 2013 arata ca "este necesara constituirea unui grup de lucru format din experti din domeniul juridic, financiar, maritim si afaceri externe care sa analizeze modificarea contractului si perfectarea acestuia in conformitate cu legislatia romana in vigoare". Acest lucru este mentionat intr-un raport al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor, semnat in luna august de ministrul interimar din acea perioada, Victor Ponta.

Aceasta este o fraza cheie din raportul Corpului de Control deoarece arata clar ca autoritatile romane iau in calcul modificarea contractului, nu rezilierea acestuia.

HotNews.ro a transmis Ministerului Transporturilor cateva intrebari legate de situatia actuala a contractului si de stadiul negocierilor pentru rezilierea contractului. Raspunsul a fost transmis de ANR: "Intrucat institutiile abilitate ale statului desfasoara in prezent cercetari in ceea ce priveste legalitatea contractului la care faceti referire, in conformitate cu prevederile Legii 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, art. 12, lit.e, nu va putem pune la dispozitie informatiile solicitate, pana la finalizarea anchetei".

Faptele, pe scurt

Potrivit comunicarii Comisiei Europene 2004/C13/03, fiecare stat membru al UE trebuie sa aduca cel putin 60% din flota sa sub pavilion comunitar. Intr-o situatie dificila se afla Germania care in martie 2012 avea 4.240 nave dintre care 64% sub pavilion din Liberia si Antigua si doar 26% sub pavilionul unor state membre ale UE. In aceste conditii, era necesar transferul a peste 1.000 de vase sub pavilionul altor state membre. De aici au inceput discutiile cu partea romana.

  • Pe 12 septembrie 2012 a fost numit director general interimar al ANR, Eugen Olteanu. In acea perioada, ministru al transporturilor era Ovidiu Silaghi, iar secretarul de stat care se ocupa de tot ceea ce inseamna transport naval era Valentin Preda, cel care, in ianuarie 2013, a fost saltat din fata Ministerului Dezvoltarii de catre procurorii DNA, fiind suspectat de acte de coruptie. Coincidenta sau nu, in prima sa zi ca director general, Eugen Olteanu a semnat un contract de agentie cu Ilvana Holdings (EUFOR Holdings Limited). Ilvana Holdings Limited isi deschisese o subsidiara in Germania, Romanian International Flag Administration (RIFA) Deutscalnd Gmb.

Eugen Olteanu a semnat contractul fara mandat din partea Ministerului Transporturilor si din partea Consiliului de Conducere al ANR. Firma cipriota, prin subsidiara din Germania, urma sa contacteze armatorii europeni, in speciali germani, pentru a-si inscrie navele sub pavilion romanesc. Practic, operatorul privat primea dreptul sa acorde pavilion romanesc si de a emite certificate de nationalitate romana pentru vase straine. Potrivit contractului, sumele pe care ar fi urmat sa le incaseze Ilvana ar fi fost cu mult mai mari decat cele ale ANR, chiar daca toata raspunderea aplicarii conventiilor internationale ar fi revenit Romaniei. Insa, grav era faptul ca agentul (Ilvana) ar fi urmat sa beneficieze de orice toate subventiile, scutirile de taxe sau orice sprijin financiar care s-ar fi acordat la nivel national sau international in vederea operarii unui registru international naval.

In octombrie 2012, deputatii au inceput demersurile pentru adoptarea unui proiect legislativ de aprobare a Ordonantei Guvernului 19/2012 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim si pe caile navigabile interioare. Deputatii din comisia pentru industrii au venit cu amendamente care ar fi creat cadrul legal potrivit contractului cu Ilvana. In martie a fost adoptata Legea de aprobare a OG 19/2012, insa fara amendamentele din toamna. Fara o legislatie potrivita, contractul nu a putut fi pus in aplicare. Dar nici nu a fost denuntat. Insa, dupa cum arata raportul Corpului de Control se lucreaza la modificarea contractului. Ramane de vazut cum.

In acest moment, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie - Directia Nationala Anticoruptie - Serviciul Teritorial Constanta verifica modul in care a fost incheiat contractul. Procurorii au fost sesizati in primavara de o noua conducere a ANR.

Din momentul in care au inceput demersurile pentru incheierea contractului si pana acum, s-au perindat la conducerea autoritatii 6 directori generali.

  • Raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor: Contractul a fost semnat fara respectarea prevederilor legale

Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a efectuat in perioada 17 iulie-24 iulie 20013 un control tematic la Autoritatea Navala Romana pentru verificarea legalitatii incheierii, la data de 12 septembrie 2012, a contractului de agentie cu Ilvana Holdings Limited. Controlul a fost dispus de conducerea ministerului ca urmare a solicitarii Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie-Directia Nationala Anticoruptie, se arata in raportul corpului de control, aprobat pe 1 august 2013 de ministrul interimar al transporturilor de atunci, Victor Ponta.

Potrivit contractului, compania privata accepta "sa opereze, sa promoveze si sa reprezinte Registrul in calitate de agent exclusiv al Autoritatii", "sa exercite toate drepturile conferite de legile aplicabile operatorului Registrului, "sa perceapa, sa colecteze si sa retina partial taxele" si sa "actioneze ca ghiseu unic si, la cerere, ca intermediar intre proprietarii de nave".

Contractul are prevazuta o durata initiala de 30 de ani, cu posibilitate de prelungire in mod automat pe perioade succesive de cate 10 ani "cu conditia ca niciuna dintre parti sa nu rezilieze contractul cu un preaviz de 10 ani pe perioada initial si de 5 ani ulterior".

Contractul prevede ca agentul va suporta toate costurile, cheltuielile si taxele care rezulta din indeplinirea drepturilor si obligatiilor contractuale, dar si faptul ca "orice subventii, scutiri de taxe si alt sprijin financiar acordat la nivel national sau international in vederea constituirii si operarii unui registru international, vor fi doar in beneficiul agentului".

Agentul va avea dreptul si obligatia de a stabili, percepe si colecta de la utilizatori taxele de Registru. Insa "in masura permisa de legile aplicabile, Agentul poate stabili structura si tarifele pentru utilizatori conform cerintelor sale, insa in limite rezonabile".

Din analiza prevederilor contractului, rezulta ca utilizatorii vor plati pe nava si an, un tarif de baza de 6.000 euro si o taxa variabila pe greutate fara incarcatura. In functie de greutate, taxa variabila este intre 0,1 euro si 0,3 euro pe fiecare tona DWT.

Intr-o anexa a contractului se prevede o cota a autoritatii de doar 1.000 euro/an pentru fiecare nava inmatriculata in registru.

Cum s-a ajuns la acest contract

Pe 8 august 2012, ANR a postat pe site-ul Uniunii Europene un anunt referitor la organizarea unei proceduri de negociere in vederea atribuirii unui "contract de agentie pentru servicii intermediare de a inmatricula nave straine sub pavilion roman". Termenul limita pentru primirea ofertelor sau a solicitarilor a fost stabilit pentru data de 28 august 2012. Anuntul a fost publicat in perioada in care director general era Constantin Matei. Pe data de 28 august a fost inregistrata la ANR oferta lui Albrecht Gundermann, managerul firmei Kyros Shipping GmbH, conform careia un consortiu denumit EUFOR (European Flag of Romania) ce va fi constituit daca negocierile cu ANR il vor desemna castigator al procedurii, va asigura solutii "all-in" conform solicitarilor prin anuntul postat de ANR.

Pe data de 12 septembrie 2012, noul directorul general al ANR, Eugen Olteanu, a emis o decizie pentru numirea comisiei de evaluare a ofertelor, formata din Dumitru Bucuresteanu-sef serviciu SAR-Poluare, Laurentiu Pricop-administrator retea IT si Stalian Cojocaru-expert naval. Comisia respectiva a intocmit, fara data si fara numar de inregistrare, conform careia "aplicatia care intruneste conditiile solicitate este una singura, depusa de consortiul EUFOR reprezentat de Quarterdeck GmbH". Raportul mentionat nu a fost aprobat de catre directorul general. Insa, conform datelor puse la dispozitie de DNA-Serviciul Teritorial Constanta, in aceeasi zi a fost semnat intre ANR, reprezentata de directorul general Eugen Olteanu si Ilvana Holdings Limited, contractul de agent. Acesta a fost inregistrat la ANR sub nr. 16223/14.09.2012.

Constatarile Corpului de Control

Incheierea contractului nu a avut aprobarea Ministerului Transporturilor si nici a Consiliului de Conducere al ANR. Nicio Hotarare a Consiliului de Conducere al ANR nu a avut ca obiect si nu contine nicio referire la o imputernicire a conducerii ANR pentru a incheia cu o firma un Contract de Agentie care sa aiba ca obiect constituirea si operarea respectiv "instrumentarea" in numele statului roman, a registrului international al navelor maritime.

Incheierea contractului s-a efectuat fara respectarea normelor legale privind nivelul de competenta. Potrivit OG 19/2012 privind transporturile, contractele de activitate incheiate se aproba prin hotarare a Guvernului. De asemenea, OG 42/1997 privind transportul maritim arata ca "in numele Guvernului, ministerul, prin Autoritatea Navala Romana, acorda, suspenda sau retrage dreptul de arborare a pavilionului roman". Avand in vedere obiectul Contractului care practic echivaleaza cu acordarea, suspendarea sau retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman, rezulta ca incheierea contractului doar de catre directorul general al ANR s-a efectuat cu incalcarea prevederilor legale, referitoare a nivelul de competenta.

O prevedere din contract arata ca in cazul in care ANR nu isi exercita dreptul de veto in decurs de 12 ore de la transmiterea de catre Agent a cererii de inregistrare, inregistrarea este aprobata. Practic, Agentul are posibilitatea sa acorde dreptul de arborare al pavilionului roman fara aprobarea ANR, deoarece cererea de inregistrare poate sa fie transmisa oricand, chiar si al finalul programului de lucru al ANR sau sambata si duminica.

Clauzele contractuale contin prevederi contrare normelor legale aplicabile care prevad ca doar ANR este mandatata de Ministerul Transporturilor sa acorde dreptul de arborare a pavilionului roman.

Un memorandum cu tema "Registrul international al navelor maritime", promovat de Ministerul Transporturilor si aprobat de catre premierul Victor Ponta in sedinta Guvernului din 19 iunie 2013 arata ca "este necesara constituirea unui grup de lucru format din experti din domeniul juridic, financiar, maritim si afaceri externe care sa analizeze modificarea contractului si perfectarea acestuia in conformitate cu legislatia romana in vigoare".

Toate constatarile si concluziile prezentate constituie indicii privind savarsirea de catre fostul director general al ANR, Eugen Olteanu, a infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor publice, conform Cod Penal.

In conditiile in care Eugen Olteanu este deja cercetat de organele abilitate, asa cum rezulta din solicitarea Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie-Directia Nationala Anticoruptie-Serviciul Teritorial Constanta, nu se mai impune sesizarea organelor de urmarire penala, se mai arata in raportul Corpului de Control.

  • Contractul a incalcat si legislatia privind achizitiile publice: ANR a primit o amenda de 180.000 lei

Potrivit unui raport al Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice din 14 august 2013, autoritatea contractanta nu a elaborat documentatia de atribuire aferenta procedurii de achizitie publica care sa contina "informatii necesare pentru a asigura ofertantului/candidatului o informare completa, corecta si explicita cu privire la modul de aplicare a procedurii de atribuire". Pentru aceasta fapta, echipa de control al ANRMAP a stabilit o amenda de 100.000 lei.

De asemenea, autoritatea contractanta nu a transmis spre publicare in SEAP anuntul de atribuire aferent procedurii in cauza, fapta pentru care a fost stabilita o alta amenda de 20.000 lei.

In plus, ANR nu a publicat in SEAP, pe site-ul propriu sau in publicatii locale si nationale un anunt, singurul fiind cel din Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Astfel, autoritatea contractanta nu a facut cunoscut operatorilor economici interesati din Romania faptul ca a initiat procedura de achizitie publica privind atribuirea serviciilor de inregistrare nave. Pentru aceasta fapta, amenda a fost stabilita la 20.000 lei.

Mai mult, ANR nu a intocmit mai multe documente care formeaza dosarul achizitiei publice: nota privind determinarea valorii estimate, documentatia de atribuire, raportul procedurii de atribuire si anuntul de atribuire si dovada transmiterii acestuia spre publicare. In acest caz, amenda a fost de 40.000 lei. In total, amenda se ridica la 180.000 lei.

  • O lege pentru un contract

Pe 8 august 2012, ANR a publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene anuntul referitor la organizarea unei proceduri de negociere in vederea atribuirii unui "contract de agentie pentru servicii intermediare de a inmatricula nave straine sub pavilion roman". Pe 23 august a fost aprobata Ordonanta Guvernului 19/2012 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim si pe caile navigabile interioare. Ordonanta prevedea infiintarea registrului maritim international al Romaniei, insa sub controlul clar al Autoritatii Navale Romane. Pe 12 septembrie este semnat contractul cu Ilvana. La scurt timp, Eugen Oltean, cel care a semnat contractul, este inlocuit cu Mihai Sagau, al treilea director general numit la ANR din momentul in care au inceput demersurile pentru semnarea contractului. In aceste conditii, in luna octombrie, ajunge in Parlament OG 19/2012 care trebuia transformata in Lege. Aici, comisia pentru industrii introduce un articol potrivit caruia operarea unor registre poate fi facuta de un agent specializat desemnat de catre ANR. In luna noiembrie are loc o incercare de dezbatere a proiectului de lege in plenul Camerei Deputatilor, actiune esuat din lipsa de cvorum.

In luna ianuarie, Mihai Sagau este demis, iar in februarie este numit cel de-al patrulea director general, Andrian Mihei. Tot in februarie, proiectul este retrimis la Comisia de Industrii. Dupa o dezbatare la care a participat si Andrian Mihei, Comisia de Industrii elimina amendamentele prin care ANR putea ceda dreptul de înmatriculare a navelor straine sub pavilion românesc. In martie, Legea este adoptata de catre Parlament, iar in aprilie promulgata de catre presedintele tarii, fara amendamentele din toamna. In luna mai, Andrian Mihai a fost inlocuit cu Liviu Cazan. In prezent, director general este Mihai Andrei.

Trebuie precizat ca legea aprobata in primavara prevede înfiintarea Registrului international al navelor maritime, insa prin intermediul Autoritatii Navale Romane. Autoritatea este cea care tine registrele navelor maritime, atat pe cel national, cat si international, si administreaza regimul pavilionului national care se acorda acestor nave, in numele statului roman.

Practic, in aceste conditii, contractul cu Ilvana nu are cum sa fie pus in aplicare. Cu toate acestea, contractul nu a fost inca denuntat, fapt care ridica multe semne de intrebare.