CFR SA a luat toate masurile necesare pentru remedierea defectiunilor si reluarea circulatiei feroviare in conditii de siguranta, fara incalcarea prevederilor legale, sustine compania, dupa ce ministrul Transporturilor a cerut explicatii CFR SA si CFR Calatori pentru intarzierea unor trenuri, transmite Mediafax.

"Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA informeaza ca la interventia de marti 24 decembrie 2013 s-au luat masurile necesare pentru remedierea defectiunilor si reluarea circulatiei feroviare in conditii de siguranta, fara incalcarea prevederilor legale in caz de eveniment/incident feroviar. Defectiunea la linia de contact a fost provocata de ruperea pantografului locomotivei care remorca trenul de calatori 2080, intre statiile Targu Jiu - Lunca Budieni - Copacioasa", se arata intr-un comunicat transmis de CFR SA.

Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a cerut explicatii directorilor CFR SA si CFR Calatori dupa ce marti zeci de pasageri au asteptat mai multe ore in frig din cauza unor defectiuni ale garniturilor de tren, acuzand conducerile companiilor feroviare de management defectuos.

Ministrul Transporturilor apreciaza ca situatia de marti este o consecinta a managementului defectuos si a lipsei de preocupare atat a consiliilor de administratie, cat si a directorilor celor doua societati de cale ferata, se arata intr-un comunicat al institutiei.

"Nu este posibil ca timp de patru ore calatorii sa inghete intr-un tren, in timp ce oamenii cu functii inalte din aceste societati stau bine mersi la caldura. Modul in care conducerile celor doua companii au tratat aceasta situatie ne arata de fapt calitatea slaba a actului de management. Cei din fruntea companiilor au demonstrat ca sunt mai degraba interesati de salariile consistente decat de calatori. Aceasta atitudine explica, de altfel, si rezultatele nesatisfacatoare ale CFR SA si CFR Calator", a declarat Manescu.

Potrivit ministerului Transporturilor, managerii nu au luat masurile necesare in acest caz, incalcand prevederile legale, iar consiliile de administratie, conform legii, nu au intervenit in supravegherea activitatii managerilor pentru a asigura un transport civilizat calatorilor.

CFR SA arata ca angajatii SC Electrificare CFR, filiala a companiei, au intervenit pe firul I intre statiile Targu Jiu - Lunca Budieni - Copacioasa pentru remedierea defectiunilor produse la linia de contact dupa ruperea pantografului trenului de calatori. Ruperea pantografului, care a provocat scoaterea accidentala de sub tensiune, s-a produs din cauza stratului gros de chiciura depus pe linia de contact.

Echipele feroviare au intervenit la fata locului atat cu utilaje, cat si cu forta umana - locomotiva de ajutor pentru retragerea in cea mai apropiata statie a unui tren de marfa ramas fara tensiune tot in zona respectiva, drezina pentru asigurarea pantografului la trenul de calatori si cu forta umana pentru remedierea defectiunilor la linia de contact.

La ora 6:50 s-a produs scoaterea accidentala de sub tensiune pe distanta Targu Jiu - Gilort (sectia Targu Jiu - Filiasi) din cauza ruperii pantografului locomotivei care remorca trenul de calatori 2080. Mecanicul trenului a solicitat locomotiva de ajutor si echipa de interventie pentru linia de contact.

Pe sectia Targu Jiu - Lunca Budieni - Copacioasa au ramas fara tensiune doua trenuri: trenul de calatori 2080 cu pantograful rupt (pe fir 1 al liniei duble Lunca Budieni - Copacioasa) si trenul de marfa 89318 (pe linia simpla Targu Jiu - Lunca Budieni).

La ora 8:07 pleaca din remiza CFR Calatori - Targu Jiu o locomotiva, iar la ora 9:02 trenul 89318 este retras in statia Targu Jiu cu ajutorul acestei locomotive. La ora 9:07 se indruma drezina pantograf pentru asigurarea pantografului locomotivei trenului 2080, iar la ora 9:38 se repune sub tensiune firul 2 pe distanta Copacioasa - Lunca Budieni si se reia circulatia pentru restul trenurilor pe fir 2.

Trenul 2080 este retras ora 10:41 in Copacioasa (+234 minute) si anulat pe restul distantei. La ora 11.00 cei 36 de calatori din trenul 2080 au fost preluati cu trenurile 1824 si 2082.

In urma acestei defectiuni, trei trenuri de calatori au inregistrat intarzieri totale de 382 de minute: trenul 2080, care a avut pantograful rupt - 234 minute, tren 2091 - 101 minute si trenul 2082 - 47 minute.

"Mentionam ca toate masurile operative intreprinse de angajatii feroviari au avut ca principal scop in primul rand restabilirea in conditii de siguranta a circulatiei feroviare in zona respectiva prin respectarea instructiilor de lucru in astfel de cazuri si, nu in ultimul rand, reducerea pe cat posibil a timpilor de stationare a trenurilor aflate in graficul de circulatie", se arata in comunicatul CFR SA.

Referitor la situatia financiara a Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA, in contextul in care la ultima rectificare bugetara companiei nu i s-a mai alocat subventia pentru mentenanta si functionare a infrastructurii, prin masurile operationale adoptate, pe termen scurt, de actualul management al companiei (numit in aprilie 2013), s-au achitat toate datoriile la bugetul de stat si la bugetul asigurarilor sociale (somaj, sanatate si CAS), iar compania s-a mentinut pe profit, conform datelor contabile pe primele 11 luni ale acestui an.

In urma analizei economico-financiare centralizate, rezultatul operational (EBITDA) realizat la 30 noiembrie 2013 este cu 31,2% mai mare (166,1 milioane de lei), fata de cel realizat la 31 martie 2013 (126,5 milioane de lei). In ceea ce priveste capitolul arierate, acestea s-au redus cu 26,5% fata de cele inregistrate la 31 martie 2013, iar creantele au scazut cu 26,9%, comparativ de cele inregistrate la sfarsitul trimestrului I 2013.