Compania aeriana Carpatair a cerut intrarea in insolventa pe 23 ianuarie si va urma procedura de reorganizare. Operatorul anuntase suspendarea unui numar mare de zboruri la jumatatea lui ianuarie, iar ca si rezultate financiare, pierderile Carpatair au depasit 8 milioane euro anul trecut. UPDATE "Cauzele unei astfel de decizii sunt legate in principal de existenta unor litigii impotriva Aeroportului Timisoara avand ca obiect activitati anticoncurentiale investigate in prezent de Comisia Europeana, dar si de instantele si autoritatile nationale, daunele estimate depasind 30 de milioane de euro", spun cei de la Carpatair,citati de Mediafax.

Carpatair a fost infiintata in 2000 si in prezent are actionariat elvetian. Datele de pe Ministerul Finantelor arata ca in 2012 compania cu 412 angajati a avut pierderi de 36 milioane lei si afaceri de 245,9 milioane lei. In 2011 afacerile au depasit 293 milioane lei, iar pierderile au fost de peste 36 milioane lei.

La mijloc de ianuarie s-a anuntat ca toate cursele Carpatair de pe aeroportul Timisoara vor fi suspendate pana in martie. Printre destinatii se numara Stuttgart. Roma, Bergamo si Cernauti. Compania mai opera in tara zboruri si din Bacau si Craiova, insa acestea sunt suspendate pana pe 29 martie.

Intre 16 ianuarie si 29 martie singurele zboruri operate de companie sunt Chisinau-Londra si Chisinau-Venetia. Dupa 29 martie intra in vigoare programul de vara cu zboruri mai multe si destinatii diverse, cum ar fi Roma si Milano (din Bacau) si Stuttgart (din Timisoara).

Relatand subiectul. Mediafax noteaza ca operatorul a cerut intrarea in insolventa cu intentia de a urma un proces de reorganizare judiciara, motivand decizia prin daunele de 30 de milioane de euro provocate de litigiile cu Aeroportul Timisoara, avand ca obiect activitati anticoncurentiale.

"Cauzele unei astfel de decizii sunt legate in principal de existenta unor litigii impotriva Aeroportului Timisoara avand ca obiect activitati anticoncurentiale investigate in prezent de Comisia Europeana, dar si de instantele si autoritatile nationale, daunele estimate depasind 30 de milioane de euro", potrivit reprezentantilor Carpatair.

Istoric al conflictului Carpatair cu Aeroportul Timisoara

Reprezentantii Aeroportului International "Traian Vuia" din Timisoara au anuntat pe 14 ianuarie ca pana in luna martie a acestui an compania Carpatair a decis suspendarea curselor de pe acest aeroport. scrie Mediafax.

Directorul Aeroportului Timisoara, Dan Idolu, a declarat ca in perioada de iarna, cand traficul aerian este mai scazut, compania Carpatair a decis suspendarea tuturor zborurilor de pe Aeroportul din Timisoara.

Ultimele zboruri ale companiei Carpatair de pe Aeroportul din Timisoara au avut loc in 17 ianuarie. Compania opera de pe Aeroportul Timisoara aeronave catre Cernauti, Bergamo, Roma si Stuttgart.

Daniel Idolu afirma in mai anul trecut ca societatea Carpatair are datorii de 3,3 milioane de lei si 1,9 milioane de euro catre aeroport, in timp ce oficialii Carpatair spunea ca au contestat in instanta sumele, pe motiv ca au fost facturate abuziv pentru a favoriza Wizz Air.

Idolu a declarat atunci, intr-o conferinta de presa, ca problemele la institutia pe care o conduce au inceput in 2011, cand compania Carpatair a acuzat conducerea aeroportului ca acorda ajutor de stat companiei Wizz Air, principalul competitor pe piata timisoreana, prin practicarea unor discounturi prea mari. Acuzatiile s-au transformat intr-o serie de procese, atat intre Carpatair si Wizz Air, cat si intre Carpatair si Aeroportul International Timisoara (AIT).

Idolu a afirmat insa ca vinovat de problemele companiei Carpatair este chiar managementul acesteia. Astfel, Idolu a explicat ca aceasta companie a folosit din 2007 Aeroportul International Timisoara drept nod aerian. Acest lucru inseamna ca doar intre 13% si 20% dintre pasagerii Carpatair plecau sau veneau in Timisoara, restul aflandu-se in tranzit intre destinatiile din vest si est ale companiei.

In opinia lui Idolu, problemele Carpatair nu au fost provocate de venirea Wizz Air la Timisoara, ci de renuntarea de catre companie, din motive care lui nu ii sunt cunoscute, la mai multe destinatii.

El s-a referit si la acuzatiile de acordare a unor preturi preferentiale companiei Wizz Air. Potrivit acestuia, in 2008, Wizz Air platea pentru fiecare pasager Aeroportului din Timisoara aproximativ 10 euro, in timp ce Carpatair avea un tarif pe pasager de 4,3 euro. In 2009, Wizz Air platea 11,18 euro pe pasager, in timp ce Carpatair 3,79 euro. In 2010, Wizz Air a inceput sa beneficieze de discounturi, ajungand sa plateasca 5,87 de euro pe pasager, in timp ce Carpatair platea 3,65 euro. Incepand din 2011, tarifele pentru cele doua companii au inceput sa fie similare, cu un mic avans pentru Wizz Air, ajungandu-se ca in 2012 Carpatair sa plateasca 5,09 euro pe pasager, in timp ce Wizz Air achita 5,80 de euro.

Potrivit sursei citate, Carpatair avea datorii de milioane de euro catre aeroport, motiv pentru care s-a decis incasarea banilor in avans pentru serviciile prestate. Idolu a spus ca societatea Carpatair datoreaza aeroportului 3,3 milioane de lei si 1,9 milioane de euro.

In replica, la solicitarea MEDIAFAX, oficialii companiei Carpatair au afirmat atunci ca prejudiciul adus de Aeroportul International Timisoara prin "masurile discriminatorii" practicate in perioada 2008-2012 depaseste 10,5 milioane de euro.

"Prejudiciul cauzat companiei Carpatair de catre Aeroportul International Timisoara depaseste suma de 10,5 milioane de euro si se datoreaza masurilor discriminatorii practicate de catre AIT in perioada 2008 - 2012. Suma mentionata se refera doar la perioada 2010-2011, cand, datorita politicilor tarifare ilegale practicate de conducerea Aeroportului Timisoara, a fost voit favorizat un concurent direct - compania maghiara Wizz Air. Tarifele si politicile comerciale respective au fost declarate ilegale, fiind dispusa si anularea masurilor in cauza prin hotararea definitiva si irevocabila a Curtii de Apel Pitesti din 16 noiembrie 2012. Carpatair a solicitat in instanta recuperarea acestui prejudiciu, procesul fiind in derulare, incepand cu data de 26 martie 2013, la Curtea de Apel Timisoara", se arata in raspunsul Carpatair.

Totodata, oficialii Carpatair au sustinut ca reprezentantii Aeroportului International Timisoara refuza sa recupereze 4 milioane de euro de la compania Wizz Air.

"In plus fata de actiunea de recuperare a prejudiciilor cauzate, Carpatair a mai depus si o cerere de chemare in judecata prin care solicitam instantelor sa oblige Aeroportul Timisoara sa recupereze neintarziat de la Wizz Air suma de 4 milioane de euro - ajutor de stat ilegal acordat companiei maghiare in perioada de referinta 2010-2011- ajutor care a fost anulat prin decizia irevocabila a Curtii de Apel Pitesti din 16 noiembrie 2012. Actiunea noastra este justificata de faptul ca reprezentantii conducerii aeroportului refuza sa recupereze aceasta suma din initiativa proprie. Valoarea totala a ajutorului de stat pe care AIT este obligat sa o recupereze de la beneficiar pana in prezent - lucru pe care nu l-a facut - se ridica in acest moment la peste 6,5 milioane de euro, tinand cont si de sentinta irevocabila din 16 mai 2012 a Camerei de Arbitraj de la Cluj, care a obligat Wizz Air la plata a 2,5 milioane de euro. Aceasta suma totalizeaza datorii ale Wizz Air catre AIT vechi inca din 2009 si pe care conducerea Aeroportului Timisoara nu le-a recuperat nici in prezent", mai spuneau reprezentantii Carpatair.

In ceea ce priveste sumele pe care Carpatair le datoreaza Aeroportului International Timisoara, oficialii companiei spuneau ca le-au contestat in instanta.

Curtea de Apel Pitesti a anulat la jumatatea lunii noiembrie a anului 2012 un ajutor de stat acordat companiei aeriene Wizz Air de catre Aeroportul din Timisoara, decizia fiind irevocabila, in cadrul unui proces initiat de competitorul Carpatair, reprezentat de respectiva casa de avocatura.

Decizia Curtii de Apel Pitesti a confirmat o sentinta a Tribunalului Timis, care a hotarat la 30 august 2011, in cadrul unui proces initiat de Carpatair impotriva aeroportului Timisoara, ca reducerile oferite Wizz Air reprezinta un avantaj de natura economica atribuibil statului, in calitate de actionar majoritar al aeroportului, ca acordarea reducerii nu poate fi justificata din punct de vedere economic si ca masura distorsioneaza concurenta.

La sesizarea Carpatair, Comisia Europeana a deschis in mai 2011 o investigatie cu privire la relatiile contractuale dintre aeroportul din Timisoara si Wizz Air, respectiv un contract de marketing incheiat in 2008 si neplata unor taxe de aeroport in valoare de 2,6 milioane de euro, precum si reduceri suplimentare de 72% pana la 85% la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de mare capacitate.

In luna septembrie a anului 2011, CE a emis o opinie preliminara conform careia discountul oferit Wizz Air este ajutor de stat.

In comunicatul transmis vineri, Carpatair arata ca aeroportul Timisoara a fost, in perioada 2000-2013, baza principala de operare a companiei.

Compania a investit 50 de milioane de euro la Timisoara intr-o linie aeriana, fabrica de reparatii de aeronave si scoala de piloti. Carpatair a operat peste 380 de zboruri saptamanale pe Aeroportul Timisoara catre 34 de destinatii si a transportat anual peste 500.000 de pasageri pe acest aeroport, potrivit companiei.

Carpatair a inregistrat in anul 2012 o cifra de afaceri de 245 milioane de lei (55,6 milioane de euro) si pierderi de 36 milioane de lei (8,1 milioane de euro), potrivit M