Andrei Gerea sustine ca motivul schimbarii sale din functia de ministru al economiei nu tine de activitatea sa profesionala, fiind o decizie pur politica. "Nu mi s-a reprosat nimic, pur si simplu schimbarea vine din dorinta ca pe langa noii ministrii sa fie dat un suflu nou. S-a dorit o echipa noua, compatibila intre personalitatile care o compun", a spus Andrei Gerea in cadrul unei conferinte de presa. Acesta a precizat ca isi va depune demisia pe masa premierului "luni, la prima ora". Reamintim ca PNL a propus vineri ca senatorul liberal Teodor Atanasiu sa-l inlocuiasca pe Andrei Gerea la Ministerul Economiei. Andrei Gerea s-a aflat la conducerea Ministerului Economiei doar patru luni.

Andrei Gerea - ALDEFoto: Agerpres
  • HotNews.ro a transmis LIVE TEXT principalele declaratii.

Gerea a fost numit ministru in octombrie dupa ce Varujan Vosganian si-a dat demisia in urma respingerii de catre Senat a solicitarii procurorului general al Parchetului ICCJ privind inceperea urmaririi sale penale intr-un dosar de subminare a economiei nationale.

Principalele declaratii:

  • Astazi a avut loc un vor in cadrul biroului permanent in care s-a considerat ca in functia de ministru al economiei trebuie sa vina o alta persona, Teodor Atanasiu
  • Vreau ca acum sa va prezint pe scurt activitatea din aceste trei luni si jumatate la minister
  • Am incercat sa rememorez perioada de debut pentru ca a fost o perioada extrem de intensa de atunci. La venirea mea la minister am gasit din punct de vedere administrativ dezorganizare. Aveam un secretar general adjunct si acela interimar. Apoi am ramas fara un secretar de stat. Au urmat numirile succesive si cu o perioada de adaptare
  • Am gasit probleme la functionarea atasatilor comerciali si procedurile de numire a acestora, lipsa unor criterii de performanta, probleme privind functionarea targurilor in strainatate. Erau sume foarte mari vehiculate si de multe ori nejustificate. 
  • Ne-am orientat catre rezolvarea problemelor legate de Oltchim si Cuprumin, prioritati pe care si presedintele mi le-a indicat. La Oltchim lucrurile nu stateau deloc bine, era o poveste fara de sfarsit cu 'uite investitorul, nu e investitorul". Mesajul care fusese receptat, pe care l-am primit ulterior de la cei cu care am stat de vorba precum potentiali investitori cum ca  nu ar fi doriti pentru a intra in competitia pentru Oltchim. Incepand cu luna noiembrie am avut bucuria sa constatam ca interesul pentru Oltchim revine la nivelul unor companii capabile sa opereze acest combinat. Astfel astazi sunt consortii din China, Romania, Ungaria. Avem discutii in continuarie din Socar si inca doua companii din Turcia. Si-au mai manifestat interesul si companii din Rusia.
  • Am mai indicat faptul ca singura solutie este operarea integrata acest lucru incluzand si rafinaria. Speram ca acest lucru sa se intample inainte de depunerea ofertelor
  • Am actionat si pentru gasirea unor solutii alternative:finantari, obtinerea unui capital de lucru, obtinerea unor credite-furnizor. Multe lucruri le-am reusit. S-a reusit o infuzie de capital de 2 mil euro la sfarsitul lunii decembrie. Cu acesti bani s-a putut trece iarna.
  • Un alt subiect a fost Cuprumin care era intr-o procedura de atragere a unui partener compercial. Fusese inceput undeva prin primavara, numai ca toate conditiile continute de aceasta procedura au fost de natura sa opreasca orice fel de interes pentru un contract. Noi nu am fost dispusi sa cedam pentru ca ar fi insemnat schimbarea jocului in timpul jocului. Probabil procedurile vor fi reluate.
  • Avem o multumire in ceea ce priveste industria de aparare: acceptarea de catre Ministerul Finantelor si FMI a stergerii datoriilor, 1 mld lei din 1,7 mld lei, absolut necesara, o gura de oxigen pentru industria de aparare. In acest moment sunt posibile inclusiv finantari bancare. 
  • Am apucat sa vizitez companii din industria de aparare, am avut suprinderea sa aflu ca la Avioane Craiova sa fiu primul ministru care viziteaza fabrica dupa 1990. Am fost impresionat de rezistenta celor de acolo. Intreprinderea are viitor, are solutii. Am avut intalniri cu potentiali cumparatori, ultima cu o companie din Israel. Exista solutii pentru Avioane Craiova. La Romaero, sunt si acolo tot felul de probleme legate de presiunile fiscale, dar prin tot ceea ce noi am discutat cu tot felul de companii din SUA, Austria, speram sa se concretizeze reclama pe care am facut-o. Cu Airbus si Boeing.
  • Toate companiile din sectorul de aparare chiar daca s-au orientat catre productia civila au sansa lor.
  • Partea legata de absorbtia fondurilor europene. Chiar daca o scurta perioada sub gestiunea mea, pot sa spun ca am avut o relatie buna cu conducerea de la autoritatea de management. La sfarsitul anului ne bucuram de un grad de absorbtie de 36%.
  • Am intrat in dezbatere cu Legea minelor si pe fondul unei agitatii pe Rosia Montana. As vrea sa spun ca Legea minelor nu este dedicata exploatarii de la Rosia Montana. Preocuparea noastra pentru legea minelor vine din nevoia de renastere a mineritului. Romania are nevoie de dezvoltarea mineritului de orice fel. Suntem intr-un punct in care putem considera ca industria mineritului redevine profitabila, sunt deschise tot felul de explotari de orice fel in Europa. Este obligatoriu ca si Romania daca doreste sa-si pastreze ritmul de crestere sa redea sansa mineritului. Nu mai vorbesc ca sunt societati precum Remin unde sunt investitori care vor sa reia activitatea
  • Rosia Montanta se poate face si acum daca isi ia autorizatiile de mediu sau de la Cultura. Rosia MOntana nu asteapta niciun fel de lege de la Ministerul Economiei. 
  • Sper din tot sufletul ca noua initiativa parlamentara sa aiba succes. In cadrul legii minelor am reglementat pentru prima oara si accizarea evaziunii fiscale si a lipsei de control in domeniul apei minerale. Speram ca prin legea minelor daca isi va pastra componenta e care o cunosc si acest domeniu sa-si pastreze avantajele.
  • Partea de intalniri externe bilaterale. A fost o activitate extrem de intensa, zeci de intalniri. Am convenit ca este nevoie de o noua abordare pentru cei care aleg sa investeasc ain Romania si le-am promis ca in cadrul Ministerului se va face un departament care sa le asigure suplimentare fata de ce exista la ministerul domnului Sova care sa ofere consultanta. Am reusit sa inchidem statul de functii la sfarsitul anului trecut, acesta nu fusese inca finalizat si urma sa fie elaborat si acesta, noul stat de functii si noua organigrama.
  • Nu mi s-a reprosat nimic, pur si simplu schimbarea vine din dorinta ca pe langa noii ministrii sa fie dat un suflu nou. S-a dorit o echipa noua, compatibila intre personalitatile care o compun. 
  • Activitatea mea profesionala a fost privita foarte bine. Intelegem ca poate chiar daca echipa merge, la fel ca si in fotbal, schimbarea antrenorului poate sa aduca si un plus.
  • Nu a avut legatura nici cu apropierea, nici cu departarea de premierul Victor Ponta.
  • Luni la prima ora, demisia mea va fi depusa pe masa premierului.
  • Au fost discutii pe marginea TTIP (viitorul Acord comercial si de investitii dintre UE si SUA) si la nivelul UE si chiar saptamana trecuta am fost la Roma pentru discutii pe marginea reindustrializarii in Europa. Romania are aici o pozitie constructiva. Ce as vrea sa punctez, apropo de reindustrializare si competitivitate, toata Europa se zbate si incearca sa recupereze handicapul pe care il au tarile din zonele emergente. Din fericire, Romania sta mult mai bine la ponderea in PIB a industriei, dar noi trebuie sa fim atenti si fac trimitere aici la Legea minelor. Avantajele competitive se pot pierde foarte usor daca nu actionam la timp.