Intotdeauna, visul unei economii mici a fost acela de a isi exporta produsele, altfel spus, de a aduce bani externi in fluxul economic autohton. Economiile mature insa, tintesc mai in adancime de atat, si anume tintesc la a isi exporta serviciile. Exportul de servicii este primul indiciu de maturizare a unei economii, in masura in care ceea ce sta sub semnul particular al autohtonului are tendinta de a devein multinational, adica actor al economiei globalizate.

Oliviera - AndroidFoto: webPR.ro

Economia romaneasca nu are exercitiul exportului de servicii, cu atat mai putin al exportului de servicii in tarile cu economii mai consolidate decat cea autohtona. Iar daca aceaste lucruri se mai intampla pe ici pe colo, ele raman sub semnul anonimatului iar noi ramanem cu frustrarea lipsei de initiativa ca trasatura specifica a acestui spatiu. Initiativele de aceste gen, credem noi, ar trebui popularizate pentru potentialul lor motivational.

Aplicatia de mobil Oliviera a devenit un produs destul de cunoscut in randul celor obisnuiti sa isi comande mancarea acasa sau la birou. In Bucuresti, cele mai importante restaurante de pe piata de fooddelivery sunt prezente in Oliviera iar numarul de download-uri a aplicatiei depaseste 50000.

Oliviera este o aplicatie ce iese in intampinarea celor ce folosesc serviciile de livrare a mancarii la domiciliu, sumarizand intreg procesul de comanda la cateva tap-uri pe ecranul telefonului mobil. Avantajele sunt evident multiple, avand in vedere ca tehnologia specifica dispozitivelor mobile si a sistemelor informatice inlatura bariere cum ar fi dialogul telefonic sau explicatiile cu privire la adresa de livrare. Totodata, aplicatia te scuteste de efortul de a incerca sa iti amintesti ce optiuni de restaurante mai exista, ea prezentand o lista sufficient de diversificata de restaurant incat sa acopere toate gusturile si nevoile.

Daca avem in vedere si rata de penetrare a telefoanelor inteligente in Romania si in lume, putem spune ca un astfel de serviciu este unul pe care piata il cere in mod natural, indifferent de cifrele pe care acesta le genereaza la un moment determinat.

Revenind la ideea initiala, Oliviera este acel tip de serviciu ce se preteaza perfect exportului, intrucat aceasta este perioada in care dispozitivele mobile intra in constiinta publica ca fiind mai mult decat telefoane. Probabil pe acest tip de rationament Oliviera a abordat piata ruseasca, fiind disponibila in Moscova si Sankt Petersburg. Iar piata moscovita de food delivery este una uriasa, atingand cifra de 1 miliard de euro, la o comanda medie de 27 de euro si aproximativ 4000 de restaurant ce fac livrari la domiciliu.

Aplicatia oliviera a fost dezvoltata si este operata de compania AscendNetsolutions, care a reusit sa iasa in fata cu premiile obtinute pentru Oliviera si StarTaxi, devenind astfel in centrul atentiei pe piata de mobile din Romania. Contactat de noi, Mihai-Emil Paun CEO-ul Ascend Netsolutions ne-a informat ca "iesirea noastra pe piata externa cu Oliviera nu insemna ca intentionam sa neglijam piata romaneasca. Dimpotriva, chiar zilele trecute am lansat oliviera la Iasi si avem in plan sa extindem aplicatia in toate orasele din tara in care putem vorbi despre o piata de food delivery. Eforturile noastre de a iesi afara au legatura cu nevoia de a aborda piete cu potential mai mare, pentru ca, daca in anii trecuti am reusit sa iesim pe break evan, de acum in colo obiectuivul nostru este exprimat in cifre pozitive. Oliviera este pentru noi o directie de business si nu core-ul business-ul. Dezvoltarea de aplicatii mobile pentru terti sau solutiile de management informatizat sunt directii pe care le urmarim cu tenacitate in vederea realizarii obiectivelor noastre."

"Oliviera este un proiect pretios pentru noi si nu ne raportam la el din perspectiva veniturilor generate astazi ci din perspectiva posibilitatilor pe care ni le deschide maine. In mod evident, cum oameni astazi nu mai suna la 958 pentru a afla ora exacta, maine nu vor mai suna la telefon pentru a isi comanda mancarea. Iar cel ce ii obisnuieste pe oamenii sa renunte la apelul telefonic va avea cel mai mult de castigat", ne-a declarant Florin Ionescu, coordonatorul de proiect al Oliviera.