Radu Merica, despre demiterea intempestiva a conducerii Companiei Nationale de Aeroporturi: E posibil sa existe mari nemultumiri la anumite firme abonate la contracte cu statul. O alta miza ar putea fi planul de extindere al Aeroportului Otopeni, care presupune investitii semnificative

de Cristian Pantazi     HotNews.ro
Marţi, 3 iunie 2014, 13:58 Economie | Companii

Radu Merica
Foto: Hotnews
Saptamina trecuta, in timp ce opinia publica era concentrata pe schimbarile politice majore, ministrul Transporturilor - Dan Sova - a demis conducerea Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti. Intr-o sedinta intempestiva, unde a sosit impreuna cu reprezentanti ai Politiei, Sova a inlocuit intregul Consiliu de Administratie si a determinat un comunicat dur din partea unui actionar minoritar - Fondul Proprietatea. Radu Merica, seful Consiliului de Administratie demis, a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre schimbarea intempestiva si despre modul in care Ministerul Transporturilor si Guvernul respecta ordonanta privind guvernanta corporativa a companiilor de stat.
  • Intalnirea s-a incheiat


Citeste mai multe despre   











Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

3152 vizualizari

  • OUG 109 (Marţi, 3 iunie 2014, 14:40)

    Anca [anonim]

    Existe prevederi ale OUG 109 care au impiedicat functionarea managementului profesionist la companiile de stat? Daca da, care anume si cum ar trebui modificate?
    • r (Miercuri, 4 iunie 2014, 10:01)

      Radu Merica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Anca

      Daca OUG 109 ar fi respectata, este o baza solida pentru implementarea managementului profesionist. Sigur ca orice lege este perfectibila, insa chiar si asa se poate implementa in Romania managementul privat, cu conditia ca lumea politica sa isi asume acest lucru.
  • de ce? (Marţi, 3 iunie 2014, 15:15)

    Vladimir V. [anonim]

    Care sunt explicatiile dvs., sincer si fara ocolisurile diplomatice pe care le cunoastem de la alti oameni de afaceri? De ce a facut asa ceva Dan Sova?
    • r (Miercuri, 4 iunie 2014, 10:04)

      Radu Merica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vladimir V.

      Nu am nici un fel de explicatie si nu il cunosc pe ministrul Dan Sova suficient de bine incat sa realizez motivatia domniei sale de a incalca legea 31/1990 doar pentru a-si atinge un obiectiv pe termen scurt: schimbarea managementului la companiile din subordine.
  • serie (Marţi, 3 iunie 2014, 15:17)

    Dianu [anonim]

    Sunteti ultimul dintr-o serie mai lunga de astfel de demiteri. Problema e ca acum se intampla pe fondul vizitei FMI/CE si al recomandarilor de tara de la Bxl. Vedeti vreo sansa pentru rezolvarea problemei?


    multumesc
    • r (Miercuri, 4 iunie 2014, 10:06)

      Radu Merica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dianu

      Singura sansa este ca mediul politic romanesc sa-si dea seama ca nu exista cale de urmat decat cea a managementului profesionist la firmele de stat, pentru ca managementul politic nu a dat rezultate in ultimii 64 de ani de la marile nationalizari si pana in prezent.
      Si in societatile private exista probleme, insa de aceea exista manageri - ca se le rezolve respectand principii de guvernanta corporativa si de integritate.
  • cine a ramas ? (Marţi, 3 iunie 2014, 16:53)

    open [utilizator]

    cine conduce Tarom - executiv - operatiile zilnice ? Directorul luxemburghez mai exista ?
    • r (Miercuri, 4 iunie 2014, 10:07)

      Radu Merica [hotnews.ro] i-a raspuns lui open

      Nu am informatii suficient de precise in ceea ce priveste managementul companiei Tarom.
  • Care sunt consecintele? (Marţi, 3 iunie 2014, 20:04)

    francia [anonim]

    Puteti, va rog, sa explicati cum vedeti consecintele legale, politice (FMI, UE, BM, etc...) si/sau financiare pentru ministerul transporturilor (sau CNAB) ca urmare a nerespectarii OUG 109 in cazul numirii noii conduceri, si a demiterii ilegale a vechiului CA de la CNAB?

    Multumesc
    • r (Miercuri, 4 iunie 2014, 10:10)

      Radu Merica [hotnews.ro] i-a raspuns lui francia

      Din informatiile mele, institutiile internationale monitorizeaza cu mare atentie situatia de la companiile aflate in subordinea Ministerului Transporturilor. Cu siguranta ca vor exista reactii.
      Consecintele nerespectarii OUG 109 pot fi grave pentru companiile de stat, pentru ca reprezinta o intoarcere in trecut, desi la aproape toate companiile s-a imbunatatit performanta financiara dupa introducerea managemtnului privat.
  • de ce (Miercuri, 4 iunie 2014, 1:34)

    alex [anonim]

    Domnule Merica,

    Un om cu reputatia si credibilitatea Dvs a acceptat un asemenea job. Care este experienta Dvs ca manager profesionist la stat si ce aveti sa le spuneti celor din Ministerul Transporturilor dupa aceasta experienta? Multumesc
    • r (Miercuri, 4 iunie 2014, 10:14)

      Radu Merica [hotnews.ro] i-a raspuns lui alex

      Am acceptat aceasta pozitie in urma unor discutii avute cu consultantii care au realizat selectia si care primisera garantii ca nu vor fi nici un fel de ingerinte politice in managementul CNAB. Din pacate, acest lucru nu s-a adeverit si consider ca e datoria mea sa nu las sa treaca neobservate abuzurile.
      Motivatia mea este astazi, la fel ca si acum un an, sa-mi aduc contributia la eficientizarea si la profesionalizarea unei companii de stat.
      Mesajul pe care-l transmit celor din Ministerul Transporturilor este sa respecte legea si sa nu-si imagineze ca firmele de stat vor fi conduse politic pentru totdeauna.
  • Tot din MT (Miercuri, 4 iunie 2014, 6:25)

    R2D2 [anonim]

    Cum se explica faptul ca au fost alesi doi generali la conducerea ROMATSA in detrimentul celor care stiu despre ce e vorba? Din cate stim pana acum generalul Stanciu a fost decorat dupa accidentul de la Tuzla unde au murit mai multi aviatori. Nu vi se pare ca nu e vorba de a gestiona activitatile ROMATSA cat despre cum se mai pot scoate niste bani de acolo? Asta punand niste momeli, ca manageri nu se pot numi, inca. A fi general de armata nu aduce cu sine si competenta in gestionarea unei unitati cu acest specific.
    • r (Miercuri, 4 iunie 2014, 10:17)

      Radu Merica [hotnews.ro] i-a raspuns lui R2D2

      Sper ca selectia managamentului Romatsa s-a facut cu respectarea prevederilor OUG 109. Romatsa are un rol extrem de important in aviatie, nu este doar unitatea de control de trafic aerian, ci sunt responsabili si pentru regulamentele de zbor (AIP), informarea aeronautica, meteo, cautare si salvare, ca sa nu enumar doar cateva functiuni.
      Este o zona care necesita o mare competenta, acuratete si experienta, si citeodata deciziile trebuie luate sub o mare presiune a timpului.
      Sper ca noul management sa indeplineasca aceste conditii.
  • Si politicienii ce zic? (Miercuri, 4 iunie 2014, 9:06)

    Mariana [anonim]

    De ce credeti ca nici un politician sau partid nu are nici o pozitie fata de abuzurile comise de ministrul Dan Sova?
    • r (Miercuri, 4 iunie 2014, 10:21)

      Radu Merica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mariana

      Eu cred ca mentinerea influentei politice in companiile de stat este o dorinta a tuturor partidelor. Am banuiala ca politicienii chiar se bucura de aceasta situatie, pentur ca se creeaza un precedent si astfel, cand vor ajunge ei la putere, vor avea aceeasi atitudine.
      Nu trebuie sa uitam ca dupa Revolutie am avut vreo 18 schimbari de ministru al Transporturilor, si fiecare schimbare a atras si schimbarea managementului companiilor din subordine.
      Nici o firma nu poate avea performanta daca in fiecare an ii schimbi managementul. Sa nu ne mai intrebam de ce nu avem autostrazi, iar cele pe care le avem costa de 3 ori mai mult decat media europeana pe kilometru, de ce caile ferate au devenit o gaura neagra in bugetul Ministerului. Raspunsul e unul si acelasi: lipsa managemtnului profesionist.
  • reactie Premier (Miercuri, 4 iunie 2014, 9:08)

    Mihai [anonim]

    Credeti ca va fi o reactie a Premierului Victor Ponta?
    • r (Miercuri, 4 iunie 2014, 10:22)

      Radu Merica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai

      Mi-as dori sa existe o reactie a premierului Vitor Ponta, la fel cum mi-as dori sa existe o reactie a clasei politice din Romania, care sa declare public daca isi asuma prevederile OUG 109 si daca sustin cu toata convingerea inplementarea managementului profesionist.
  • oamenii de afaceri ce zic (Miercuri, 4 iunie 2014, 9:19)

    Alice [anonim]

    De ce mediul de business privat nu are nimic de spus cu toate ca afacerile lor sunt interdependente cu companiile de stat si ar avea tot interesul ?
    • r (Miercuri, 4 iunie 2014, 10:26)

      Radu Merica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alice

      In decursul celor 12 luni de activitate la CNAB am fost surprins sa constat ca firme private putenrice nu se prezentau la licitatiile organizate de companie. Explicatia lor a fost urmatoarea: "oricum nu avem nici o sansa sa castigat pentru ca toate licitatiile sunt aranjate".
      Mediul corect de business privat nu are incredere in partenerul de afaceri "statul roman" si este un proces de durata sa recapatam increderea mediului de business ca pot exista si licitatii corecte si ca statul roman, inclusiv companiile de stat, pot fi un partenere de afaceri corect si serios.
      Este unul dintre obiectivele cele mai importante ale managementului privat sa redobandeasca credibilitatea companiei respective.
  • paine si circ?? (Miercuri, 4 iunie 2014, 9:28)

    Ileana [anonim]

    Este adevarat ca Dan Sova a descins personal insotit de politisti , executori judecatoresti, avocati si a stat 3 ore facand un adevarat show?
    • r (Miercuri, 4 iunie 2014, 10:30)

      Radu Merica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ileana

      Eu nu eram in Bucuresti in ziua respectiva. Insa, din informatiile primite, se pare ca a avut loc un adevarat spectacol care nu are nici o legatura cu respectarea Legii societatilor comerciale. Ministrul a venit personal pentru ca reprezentantii Ministerului nu au prezentat in termenul legal un mandat (imputernicire din partea ministrului), astfel ca pentru a impune schimbarea a fost nevoie de prezenta fizica a ministrului.
      Nu am inteles exact care a fost rolul Politiei, al executorului si al altor institutii ale statului convocate de ministrul Sova, care nu au nici o competenta legala la o Adunare generala a actionarilor.
      Din informatiile mele, actionarul minoritar Fondul Proprietatea a contestat legalitatea hotararilor AGA luate in acea zi.
  • Management privat (Miercuri, 4 iunie 2014, 9:36)

    Mihail [anonim]

    In urma experientei de la CNAB, cum se vede implementarea conceptului de management privat la o companie de stat, mai ales la cele aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor (aeroporturi, CFR, TAROM? Este posibila o independenta manageriala?
    • r (Miercuri, 4 iunie 2014, 10:31)

      Radu Merica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihail

      Concluzia mea este ca nu se doreste cu adevarat implementarea managementului profesionist. Se doreste in cotnnuare controlul politic, gestionarea resurselor companiilor si obtinerea de privilegii pentru clasa politica pe seama firmelor de stat.
  • experienta (Miercuri, 4 iunie 2014, 9:42)

    florea [anonim]

    Ati prins 3 ministri in scurtul dvs. mandat. Cu care ati reusit sa colaborati cat de cat?
    • r (Miercuri, 4 iunie 2014, 10:36)

      Radu Merica [hotnews.ro] i-a raspuns lui florea

      Au fost de fapt 4 ministri: Fenechiu, Ponta (interimar, circa 3 saptamani, Manescu si Sova). Singurii cu care am discutat pe teme de aeroport au fost Fenechiu si Ponta. Cu ministrul Fenechiu am avut o discutie de circa 15 minute la angajare. In cadrul acestei discutii am fost asigurat ca nu vor exista nici un fel de presiuni politice si nici un fel de interventii, si sa nu dau curs nici unei solicitari care ar veni "in numele ministrului".
      Dupa demisia dlui Fenechiu, interimatul a fost asigurat de domnul Ponta, care a convocat la minister toate conducerile companiilor din subordine si s-a informat in detaliu despre situatia la fiecare companie in parte. A fost o discutie constructiva.
      Dupa venirea doamnei Manescu, inclusiv in amndatul dlui Sova, nu a mai avut loc nici o intalnire pe teme de aeroport cu ministrul, desi am solicitat in nenumarate randuri acest lucru.
      Consider ca managementul trebuie sa informeze permanent actionarii pentru ca are nevoie de sustinerea actionarilor in implementarea planului de management.
  • mize (Miercuri, 4 iunie 2014, 9:43)

    Mihnea Ro [anonim]

    Sincer, dle Merica, care sunt mizele de la Aeroporturi? Ce jocuri ati stricat de s-a ajuns la situatia asta? Impsoibil sa nu le stiti/intuiti

    multumesc in avans pt sinceritate
    • r (Miercuri, 4 iunie 2014, 10:43)

      Radu Merica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihnea Ro

      M-am gandit mult la acest lucru. Noi nu am reusit in cele 12 luni sa descoperim si sa eliminam toate scurgerile din CNAB. Am actionat cu buna credinta; impreuna cu managementul executiv am demarat o procedura de analiza a costurilor, mai ales la contractele de prestari servicii si este posibil ca din acest motiv sa existe mari nemultumiri la nivelul anumitor firme abonate la contracte cu statul.
      Este doar o banuiala, managementul privat nu are parghiile necesare sa dovedeasca daca in spatele anumitor contracte se afla persoane influente din lumea politica. Acesta este un proces de durata si eu cred ca daca se va merge pe calea managementului profesionist, in 5-7 ani vom avea si in Romania companii de stat care pot fi comparate oricand cu oricare companie privata din lume.
      O alta miza ar putea fi planul de extindere al Aeroportului Otopeni, care presupune un volum de investitii semnificativ.
  • CEO la stat (Miercuri, 4 iunie 2014, 9:44)

    Dragos [anonim]

    Ati avea curaj sa repetati experienta de manager la o companie de stat? Daca da, ce anume va mana in lupta?
    • r (Miercuri, 4 iunie 2014, 10:45)

      Radu Merica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dragos

      As avea curaj doar in conditiile in care ar exista asigurari ca se va renunta la imixtiunea politica in actul de management. Deci nici intr-un caz in mandatul dlui Sova.
  • Incompatibilitate (Miercuri, 4 iunie 2014, 10:18)

    IulianB [anonim]

    Buna ziua
    1) Cum comentati incompatibilitatea evidenta in care v-ati aflat in calitate de presedinte CA al CNAB si de presedinte Aircraft Owners and Pilots Association of Romania?
    2) La expozitia de aviatie Aero2014 din Germania cum s-au impartit banii de participare intre CNAB si AOPA in conditiile in care controlati ambele organizatii si ambele organizatii au impartit acelasi stand?
    • r (Miercuri, 4 iunie 2014, 10:52)

      Radu Merica [hotnews.ro] i-a raspuns lui IulianB

      1. Intre Aircraft Owners and Pilots Association of Romania si CNAB a existat un protocol de colaborare din noiembrie 2012, deci cu mult inainte de a avea eu vreo functie la CNAB. Scopul asociatiei este sa promoveze aviatia, implicit sa contribuie la cresterea traficului pe Aeroportul Baneasa. Nu exista nici o incompatibilitate, ci, dimpotriva, o colaborare din care CNAB poate profita.
      Pentru cei neinformati, doresc sa atrag atentia asupra faptului ca in Romania aviatia este foarte slab dezvoltata; avem putine avioane, piloti, firme de mentenanta, desi avem traditie si competenta in domeniu. Eu am licenta de pilotaj de mai bine de 20 de ani, am zburat in toata lumea, sunt foarte implicat in activitai de aviatie si mi-as dori ca prin intermediul AOPA - Aircraft Owners and Pilots Association of Romania - sa contribuim la dezvoltarea aviatiei.
      2. In baza protocolului de colaborare, AOPA Romania a oferit gratuit spatiu de expunere pentru CNAB si alte 7 companii din Romania la standul Romaniei de la Targul Aero2014 din Germania. Asociatia a achitat costurile de inchiriere a standului, iar cei 8 expozanti au impartit in mod egal costul constructiei standului.
      Pe site-ul Asociatiei pot fi vazute fotografii din timpul expozitiei.
      A fost prima prezenta romaneasca la acest targ de aviatie si am dori sa continuam traditia pentru ca a fost un succes.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri