Premierul Victor Ponta a facut, la inceputul sedintei de Guvern de miercuri, o declaratie care il pune in dezacord cu el insusi. "Anul trecut, daca nu ma insel, dle ministru Voinea, companiile de stat ne-au produs o pierdere de -nu mai stiu -400 de milioane, parca, nu?", a spus Ponta. Raspunsul ministrului pentru buget Liviu Voinea a venit imediat: "Au stat mai bine decat cu un an in urma". Pana miercuri si Ponta sustinea ca societatile de stat au avut rezultate mai bune in 2013 fata de 2012, obtinand chiar un profit total de 350 de milioane de euro, nicidecum pierderi de 400 milioane cum spune acum. Declaratia a fost facuta in contextul in care a anuntat ca Guvernul are o noua abordare privind managementul privat. Insa, noua abordare nu este cunoscuta.

Victor PontaFoto: Captura RTV.net

"In acelasi timp, avem si vreau sa stiti cu toti ministri asa cum am discutat cu CE si FMI, avem o noua abordare privind managementul privat, in special la Ministerul Transporturilor, dar si la celelalte ministere, care aveti companii cu capital de stat si este foarte important ca rezultatele, pana la sfarsitul anului, sa confirme de fapt ceea ce avem de la inceputul anului", a spus Ponta, la inceputul sedintei de Guvern.

Dupa raspunsul ministrului bugetului care a afirmat ca societatile de stat au avut rezultate mai bune in 2013 fata de 2012, Ponta a continuat: Da, stiu, dar anul asta, in sfarsit, aduc bani la buget si nu mai cheltuie bani de la buget.

Prin afirmatia ca societatile de stat au inregistrat pierderi anul trecut, Ponta contrazice tot ce a declarat pana acum pe aceasta tema. El a spus in mai multe randuri ca acestea au inregistrat profit de 350 milioane de euro. "Ne intreba cineva de unde facem bani sau de unde reducem pierderi si m-am uitat pe rezultatele pe 2013 ale companiilor de stat. Dupa ce in perioada guvernarii anterioare pierdeam cam 85 de milioane de euro pe an, in 2013 avem 350 de milioane de euro profit. Deci 450 de milioane de euro daca faceti pierderea de dinainte si plusul de acum cred ca se simte acest lucru", afirma Ponta in luna iunie.

Insa, partea cea mai importanta este cea legata de "noua abordare privind managementul privat". Despre ce noua abordare este vorba? Recent, Ponta spunea la postul B1 ca "la asta lucram acum: managementul corporatist la companiile de stat". Ce este de facut in privinta managementului privat, mai ales la companiile din domeniul transporturilor? Reamintim ca managementul privat la companiile de stat a fost introdus la solicitarea FMI, principiile guvernantei corporative fiind stabilite prin OUG 109/2011.

Aceste principii ale guvernantei corporative ar trebui sa fie functionale, insa au mai fost constatate si derapaje. Unul recent a fost declansat chiar in domeniul transporturilor de fostul ministru Dan Sova. Chiar in timp ce se afla delegatia tripletei FMI-CE-BM in Romania, Dan Sova a demis conducerea corporativa de la CFR Marfa prin revocarea Consiliului de Administratie fara explicatie, la cateva zile dupa ce procedat in acelasi fel, ba chiar cu mai mare tam-tam si la Compania Nationala de Aeroporturi Bucuresti. Aceste demiteri au avut loc in iunie. Cu o luna in urma, acelasi Sova schimba si jumatate din CA-ul de la Tarom. Imediat, la conducerile acestor companii au fost numite temporar, pentru ca OUG 109/2011 nu permite altfel in urma eliberarii unor posturi, mai multe persoane controversate. Pentru numiri cu mandat este nevoie de selectie prin firme specializate in recrutari de personal si, teoretic, acestea ar trebui facute fara implicarea factorului politic.

Aceste numiri au fost facute cand era FMI in Romania. Atunci, Dan Sova a cerut FMI scoaterea unor entitati din transporturi de sub management privat, motivand ca au existat cazuri in care managerii nu au respectat hotarari AGA luate in conformitate cu acordul cu Fondul. Raspunsul FMI a fost, insa, negativ. "Am spus ca este foarte dificil sa-mi ceri sa respect anumite lucruri atat timp cat managementul privat asupra caruia eu, ca ministru, nu am nicio putere, refuza sa faca anumite lucruri, si da, am spus ca din punctul meu de vedere, personal, deci nu este un punct de vedere oficial al Guvernului, exista cel putin cateva entitati din domeniul transporturilor care ar trebui scoase de sub managementul privat", spunea Sova atunci.

Trebuie mentionat ca ministerul comunica la inceputul lunii mai, intr-un raspuns remis la solicitarea Mediafax, ca pe perioada mandatului lui Sova la conducerea institutiei, inceput in martie, au fost schimbari de management la AACR, CFR SA, ISCTR, ARR, CFR Marfa si ROMATSA.

O companie la care nu au fost facute schimbari este TAROM. Chiar zilele trecute compania anunta ca sub conducerea managementului privat, Tarom a reusit anul trecut sa-si reduca pierderile cu aproape jumatate. Rezultatele financiare bune de la Tarom au venit in timpul mandatului belgianului Christian Heinzmann, unul dintre singurii manageri privati care au rezistat asaltului numirilor politice la conducerile companiilor de stat din Transporturi. Dar exact in ziua in care Tarom prezenta rezultatele financiare foarte bune din 2013, ministrul Transporturilor Ioan Rus cerea companiei imbunatatirea performantei. Ioan Rus s-a intalnit cu conducerea companiei si a solicitat conducerii TAROM un plan de masuri imediate pentru a imbunatati situatia economica a companiei, in contextul in care aceasta isi desfasoara activitatea intr-o piata concurentiala puternica.