​De mai bine de doi ani, reprezentantii firmei Regional Air Services, controlata de Dorin Ivascu, insista pe langa autoritatile statului sa aprobe un proiect de Hotarare de Guvern prin care Aeroportul Tuzla, un aeroport privat pe care il controleaza, sa devina punct de trecere a frontierei. Nu au reusit, ministrii s-au tot schimbat, iar Hotararea de Guvern nu a fost aprobata nici pana acum. Insa, a reusit acum, cu ajutorul Inspectoratului General al Politiei de Frontiera (IGPF), sa schimbe cumva lucrurile. IGPF a emis o decizie prin care politistii de frontiera de la Aeroportul international Kogalniceanu, companie de stat, sa mearga zilnic cativa zeci de kilometri la Aeroportul Tuzla pentru a controla lucratorii care trebuie sa ajunga pe platformele petroliere aflate in Marea Neagra, dincolo de apele teritoriale române care se intind doar pana la 12 mile marine.

Dorin IvascuFoto: Agerpres

Potrivit informatiilor HotNews.ro, IGPF ar fi emis o dispozitie catre Punctul de Trecere a Frontierei Aeroport-Mihail Kogalniceanu, prin care i se solicita ca, la cererea lui RAS Aeroport Tuzla, sa trimita lucratori pentru controlul la trecerea frontierei de pe Aeroportul Tuzla, vizati fiind lucratorii offshore. Transportul lucratorilor politiei de frontiera cade in sarcina companiei private care administreaza Aeroportul Tuzla. Dispozitia ar fi devenit aplicabila la inceputul lunii iulie.

HotNews.ro a trimis in urma cu doua saptamani IGPF o solicitare conform Legii 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public cerand cateva lamuriri pe aceasta tema. IGPF nu a raspuns pana acum la intrebarile HotNews.ro, insa a precizat ca "raspunsul va fi comunicat in termenul legal de 30 zile". HotNews.ro il va publica imediat ce il va primi.

Cateva dintre intrebarile HotNews.ro:

  • In ce baza legala a fost emisa aceasta dispozitie, in conditiile in care Aeroportul Tuzla nu este punct de trecere a frontierei?
  • In cazul unor incidente (ex. trecere ilegala), cine ar fi tras la raspundere, avand in vedere ca aceste controale nu se desfasoara prin Punctul de Trecere a Frontierei Aeroport-Mihail Kogalniceanu?
  • Tot in privinta riscurilor, in ce masura au fost luate in calcul si riscuri legate de apropierea de granita cu Ucraina, zona de conflict?
  • Care este baza legala prin care a fost permis transportul lucratorilor politiei de frontiera de catre o companie privata?

HotNews.ro l-a contactat si pe Dorin Ivascu. Acesta a recunoscut ca exista o dispozitie a Politiei de Frontiera, dar sustine ca exista baza legala pentru "continutul acelei scrisori" transmise de IGPF. "Au gasit ei niste solutii legale", a afirmat Ivascu. Intrebat cine suporta cheltuielile pentru transportul politistilor de frontiera, Ivascu a spus ca Aeroportul Tuzla. Acesta nu considera ca este o situatie anormala ca politistii de frontiera sa fie trimisi sa controleze pe un aeroport privat, chiar daca acesta nu a fost aprobat sa functioneze ca punct de frontiera prin Hotarare de Guvern. "Sa speram ca va fi aprobata Hotararea de Guvern", a spus Ivascu. Intrebat despre cine va responsabil in cazul in care ar fi vreun atentat, Ivascu a spus ca pe Aeroportul Tuzla se fac controale mai bine decat la punctul de trecere a frontiera Kogalniceanu. "Ii controlam si daca au baut", a spus Ivascu. In medie, sunt controlati cam 20-25 de lucratori off-shore pe zi, iar de acolo sunt preluati cu elicopterele aeroportului Tuzla pana pe platformele petroliere. Pentru Aeroportul Tuzla inseamna o diminuare a costurilor, a afirmat Ivascu care nu vede sensul unor controale pe Aeroportul Kogalniceanu, chiar daca acesta este punct de frontiera. Ivascu a mai spus si ca "traim in capitalism" si de aceea concurenta trebuie lasata sa functioneze.

O Hotarare de Guvern privind autorizarea Tuzla sa functioneze ca aeroport international si punct de trecere a frontierei nu exista. Pana acum niciun ministru, mai ales de la Ministerul de Interne, nu a dorit sa-si asume aprobarea unei astfel de Hotarari de Guvern. Insa exista un ordin al Ministerului Transporturilor din 10 septembrie 2013 privind certificarea ca aeroport deschis traficului aerian internaţional a Aeroportului Tuzla. Insa este o precizare importanta in ordin: intră în vigoare la data aprobării deschiderii punctului de trecere a frontierei de stat şi a biroului vamal de frontieră pe Aeroportul Tuzla. Practic, ordinul nu are valoare pana nu apare actul normativ care sa aprobe functionarea Tuzla ca punct de frontiera.

Potrivit surselor HotNews, proiectul de Hotarare de Guvern pentru aprobarea punctului de trecere a frontierei a fost initiat in noiembrie 2012, chiar de fostul secretar de stat, Valentin Preda. Acesta are acum probleme cu justitia, fiind trimis in judecata de procurorii DNA pentru divulgarea secretului care periclitează securitatea națională si trafic de influență. In iunie 2013, Ministerul Transporturilor l-a supus dezbaterii publice. Insa proiectul nu a primit aviz din partea Ministerului Afacerilor Interne care l-a retrimis nesemnat Ministerului Transporturilor.

Intrebati de ce este nevoie de un nou aeroport international in judetul Constanta, reprezentantii Ministerului Transporturilor spun ca "reprezintă un câştig pentru acest judeţ, inclusiv prin crearea mediului concurenţial necesar unei dezvoltări economice durabile; din acest punct de vedere, iniţiativa este în deplină concordanţă cu legislaţia în domeniul concurenţei".

Ministerul Transporturilor mai arata ca nu exista nicio legatura intre natura actionariatului si decizia de deschidere a unui punct de frontiera. "Aeroportul Tuzla este un aeroport deschis utilizării publice, statut pe care îl va avea şi punctul de trecere a frontierei de stat; de altfel nu există nicio legătură între natura acţionariatului (de stat sau privat) administratorului aeroportului şi decizia de deschidere a unui punct de trecere a frontierei de stat; de exemplu, şi Aeroportul Internaţional Bacău are administrator privat". Acesta este raspunsul ministerului la doua intrebari ale HotNews.ro: Se poate considera ca va fi un punct privat de trecere a frontierei, in conditiile in care aeroportul este administrat de firma Regional Air Services?; Daca administrarea este privata, de ce vor fi asigurate cheltuielile privind personalul si asigurarea mijloacelor de transport necesare din bugetul statului? In acest caz, este neclar ce ar avea de castigat statul roman.

Potrivit ministerului, pe aeroportul Tuzla se pot efectua toate tipurile de operaţiuni de aviaţie civilă prevăzute de Codul aerian civil: aviaţie generală, lucru aerian, transport aerian public.

La randul sau, firma care administreaza aeroportul, Regional Air Services, sustine ca absenta unui punct de trecere a frontierei de stat si a unui birou vamal pentru traficul international de calatori si marfuri pe Aeroportul Tuzla scade interesul operatorilor aerieni din turism si a proprietarilor de aeronave medii si mici fata de zona de sud a litoralului si impune tranzitarea pasagerilor pe alt aeroport. Regional Air Services mai spune ca Tuzla "este cel mai dezavantajat aeroport din Romania", deoarece :este singurul aeroport din tara care nu a primit niciodata finantari nerambursabile sau ajutoare de stat si singurul care plateste impozit pe teren".