Proiectul magistralei de metrou Eroilor - Drumul Taberei ar putea fi blocat din cauza unor neintelegeri contractuale dintre Metrorex si constructor. Mai exact, firma Astaldi cere in plus pentru executarea lucrarilor peste 45 milioane de euro fata de valoarea stabilita prin contract in 2011 - 266 milioane euro, dupa a declarat directorul general Metrorex, Aurel Radu, pentru HotNews.ro. Acesta a explicat ca Astaldi vrea suplimentarea de fonduri pentru ca a executat peretii mulati mai grosi si au intrat mai multe materiale. In semn de nemultumire, constructorul si-a retras o mare parte din echipa de pe teren, lucrandu-se la capacitate de doar 35%, potrivit oficialilor Metrorex. Oficialii Astaldi nu au raspuns pana la ora publicarii articolului la intrebarile adresate de HotNews.ro, dar directorul Metrorex, Aurel Radu, a declarat pentru HotNews ca negociaza cu Astaldi aceasta majorare si spera ca in cel mai scurt timp constructorul va lucra la capacitate maxima pe santier.

"Cartita" Varvara a intrat in statia OrizontFoto: HotNews.ro

"Am avut multe discutii cu constructorul prin care i-am atentionat ca nu lucreaza la capacitate maxima. Dansii au o serie de revendicari. Contractul a fost facut cum a fost facut in 2011, un fel de struto-camila, dar pe care constructorii si l-au asumat. Nu este un contract clar prin care sa se deconteze lucrarile la cantitati real executate. A fost un contract facut inainte de accesarea fondurilor europene si acolo dansii si-au asumat un pret fix, nemodificabil, pe toata perioada contractului. Dansii si-au preconizat cantitati mult mai mici, asa au castigat licitatia, iar la executare au aparut cantitati mai mari. Ei revendica sume destul de mari - peste 200 milioane lei . Noi analizam, vrem ca acest proiect sa continue si facem tot ce ne permite legea. Dansii ne-au santajat, au spus ca daca nu le dam banii, nu lucreaza. Noi suntem in negocieri cu ei de un an, am analizat foarte atent revendicarile lor si nu am fost de acord sa le dam nimic peste proiect pana acum. Dansii au facut o serie de studii geo si au facut peretii mulati mai grosi. Am analizat ce au facut, am facut si noi o expertiza si in urma negoocierilor am accesptat sa le dam in plus circa 54 milioane lei. Dupa intalnirea de azi (n.r. joi) cu constructorii ni s-au facut promisiuni ca de luni vor lucra din nou la capacitate maxima", a explicat Aurel Radu.

Directorul Metrorex spune ca in prezent lucrarile sunt in intarziere cu o luna, dar daca constructorul va lucra la capacitate maxima, aceasta intarziere va fi recuperata. "Constructorii au promis acum ca o sa lucreze la capacitate maxima. Deja se vede o schimbare, dar nu suntem multumiti. Daca lucreaza cu toate utilajele cu siguranta vor recupera luna intarziere si vor termina chiar mai devreme decat termenul impus de contract - septembrie 2015. Totul depinde de ei, sa vrea sa lucreze si sa renunte la aceste revendicari", a mai explicat Aurel Radu.

Acesta spune ca Astaldi trebuie sa respecte termenele asumate prin contract, iar in cazul in care nu o face trebuie sa isi asume consecintele financiare. Mai exact, daca lucrarile de structura nu sunt finalizate pana in septembrie 2015, iar toata magistrala nu este gata pana in martie 2017, Romania risca sa dea inapoi cele circa 400 milioane de euro, fondurile europene alocate pentru acest proiect.

"Foarte important pentru acest proiect este ca avem finantarea asigurata. Acum totul depinde de noi si de constructorul care realizeaza acest proiect. Constructorul trebuie sa respecte contractul, graficele de lucrari asumate. Acum lucrarea nu este in grafic. Este intarziata cu circa 1 luna. Termenul de finalizare al lucrarilor este septembrie 2015 - structura de rezistenta. Daca dansii nu isi respecta termenul contractual riscam sa nu finalizam la timp acest proiect, sa nu punem in functiune trenul cu calatori la receptie si sa pierdem banii alocati de Uniunea Europeana. Statul roman trebuie sa dea banii inapoi. Noi urmarim lucrarea, mergem pe santier, daca dansii nu respecta teremnul asumat prin contract, vor raspunde. Ne vom indrepta ca parte vatamata impotriva lor si vom cere daune interese pentru banii pierduti. Termenul de finalizare al lucrarii este martie 2017", a mai explicat Aurel Radu.

In prezent este realizat 52% din structura statiilor, iar licitatia pentru atribuirea contractului executie cale de rulare si a finisajelor a fost demarata, iar directorul de investitii al Metrorex, Catalin Homor, spune ca cel de-al doilea contract are termen de finalizare aprilie 2016, deci cu un an inainte de termenul asumat de Metrorex prin contractul de finantare - martie 2017.

"Stadiul lucrarilor de structura sunt la un nivel de 52%. Avem gata statiile Orizont, Favorit, Drumul Taberei 34, Romancierilor, Brancusi. Din 9 statii sunt gata 5. Pana la sfarsitul anului va mai fi una gata - Raul Doamnei. Mai avem Eroilor si depoul care este pe alt contract si va fi gata si aceasta. Deci pentru 2015 au mai ramas de facut 3 statii. In momentul de fata este in desfasurare procedura de achizitie pentru calea de rulare, finisaje si instalatii, urmand ca pana la sfarsitul anului sa se semneze si acest contract cu termen de finalizare 16 luni - jumatatea an 2016. Pe 29 septembrie este deschiderea ofertelor, iar pana la sfarsitul anului cred ca va fi atribuit contractul", a explicat Catalin Homor.

Context:

In 2011, Metrorex a semnat contractul pentru executia lucrarilor de structura la tronsonul Doamnei-Eroilor al Magistralei 5 de metrou "Drumul Taberei - Pantelimon" cu consortiul format din Astaldi (Italia), FCC (Spania), Delta ACM si AB Construct (Romania), valoarea contractului fiind de 215 milioane euro, fara TVA. Tronsonul va avea noua statii, in lungime de 6,2 kilometri.

In 2012-2013 lucrarile au fost incetinite din lipsa de fonduri. Iunie 2014, Comisia Europeana a aprobat o investitie de 409,5 milioane de euro din Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR) pentru tronsonul Eroilor - Drumul Taberei. FEDR a finantat 409,5 milioane de euro din totalul de 481,7 milioane de euro.

In iunie 2014, Metrorex a scos la licitatie lucrarile de executie a caii de rulare si finisajelor pentru acest tronson. Potrivit Metrorex, valoarea totală estimată a contractului care urmează a fi atribuit este de 856 milioane de lei, fără TVA.