Metroul din Drumul Taberei, in ritm de melc: o neintelegere intre Metrorex si constructori ar putea bloca cel mai mare proiect de infrastructura din Bucuresti

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Vineri, 12 septembrie 2014, 10:54 Economie | Companii

"Cartita" Varvara a intrat in statia Orizont
Foto: HotNews.ro
Proiectul magistralei de metrou Eroilor - Drumul Taberei ar putea fi blocat din cauza unor neintelegeri contractuale dintre Metrorex si constructor. Mai exact, firma Astaldi cere in plus pentru executarea lucrarilor peste 45 milioane de euro fata de valoarea stabilita prin contract in 2011 - 266 milioane euro, dupa a declarat directorul general Metrorex, Aurel Radu, pentru HotNews.ro. Acesta a explicat ca Astaldi vrea suplimentarea de fonduri pentru ca a executat peretii mulati mai grosi si au intrat mai multe materiale. In semn de nemultumire, constructorul si-a retras o mare parte din echipa de pe teren, lucrandu-se la capacitate de doar 35%, potrivit oficialilor Metrorex. Oficialii Astaldi nu au raspuns pana la ora publicarii articolului la intrebarile adresate de HotNews.ro, dar directorul Metrorex, Aurel Radu, a declarat pentru HotNews ca negociaza cu Astaldi aceasta majorare si spera ca in cel mai scurt timp constructorul va lucra la capacitate maxima pe santier.

"Am avut multe discutii cu constructorul prin care i-am atentionat ca nu lucreaza la capacitate maxima. Dansii au o serie de revendicari. Contractul a fost facut cum a fost facut in 2011, un fel de struto-camila, dar pe care constructorii si l-au asumat. Nu este un contract clar prin care sa se deconteze lucrarile la cantitati real executate. A fost un contract facut inainte de accesarea fondurilor europene si acolo dansii si-au asumat un pret fix, nemodificabil, pe toata perioada contractului. Dansii si-au preconizat cantitati mult mai mici, asa au castigat licitatia, iar la executare au aparut cantitati mai mari. Ei revendica sume destul de mari - peste 200 milioane lei . Noi analizam, vrem ca acest proiect sa continue si facem tot ce ne permite legea. Dansii ne-au santajat, au spus ca daca nu le dam banii, nu lucreaza. Noi suntem in negocieri cu ei de un an, am analizat foarte atent revendicarile lor si nu am fost de acord sa le dam nimic peste proiect pana acum. Dansii au facut o serie de studii geo si au facut peretii mulati mai grosi. Am analizat ce au facut, am facut si noi o expertiza si in urma negoocierilor am accesptat sa le dam in plus circa 54 milioane lei. Dupa intalnirea de azi (n.r. joi) cu constructorii ni s-au facut promisiuni ca de luni vor lucra din nou la capacitate maxima", a explicat Aurel Radu.

Directorul Metrorex spune ca in prezent lucrarile sunt in intarziere cu o luna, dar daca constructorul va lucra la capacitate maxima, aceasta intarziere va fi recuperata. "Constructorii au promis acum ca o sa lucreze la capacitate maxima. Deja se vede o schimbare, dar nu suntem multumiti. Daca lucreaza cu toate utilajele cu siguranta vor recupera luna intarziere si vor termina chiar mai devreme decat termenul impus de contract - septembrie 2015. Totul depinde de ei, sa vrea sa lucreze si sa renunte la aceste revendicari", a mai explicat Aurel Radu.

Acesta spune ca Astaldi trebuie sa respecte termenele asumate prin contract, iar in cazul in care nu o face trebuie sa isi asume consecintele financiare. Mai exact, daca lucrarile de structura nu sunt finalizate pana in septembrie 2015, iar toata magistrala nu este gata pana in martie 2017, Romania risca sa dea inapoi cele circa 400 milioane de euro, fondurile europene alocate pentru acest proiect.


"Foarte important pentru acest proiect este ca avem finantarea asigurata. Acum totul depinde de noi si de constructorul care realizeaza acest proiect. Constructorul trebuie sa respecte contractul, graficele de lucrari asumate. Acum lucrarea nu este in grafic. Este intarziata cu circa 1 luna. Termenul de finalizare al lucrarilor este septembrie 2015 - structura de rezistenta. Daca dansii nu isi respecta termenul contractual riscam sa nu finalizam la timp acest proiect, sa nu punem in functiune trenul cu calatori la receptie si sa pierdem banii alocati de Uniunea Europeana. Statul roman trebuie sa dea banii inapoi. Noi urmarim lucrarea, mergem pe santier, daca dansii nu respecta teremnul asumat prin contract, vor raspunde. Ne vom indrepta ca parte vatamata impotriva lor si vom cere daune interese pentru banii pierduti. Termenul de finalizare al lucrarii este martie 2017", a mai explicat Aurel Radu.

In prezent este realizat 52% din structura statiilor, iar licitatia pentru atribuirea contractului executie cale de rulare si a finisajelor a fost demarata, iar directorul de investitii al Metrorex, Catalin Homor, spune ca cel de-al doilea contract are termen de finalizare aprilie 2016, deci cu un an inainte de termenul asumat de Metrorex prin contractul de finantare - martie 2017.

"Stadiul lucrarilor de structura sunt la un nivel de 52%. Avem gata statiile Orizont, Favorit, Drumul Taberei 34, Romancierilor, Brancusi. Din 9 statii sunt gata 5. Pana la sfarsitul anului va mai fi una gata - Raul Doamnei. Mai avem Eroilor si depoul care este pe alt contract si va fi gata si aceasta. Deci pentru 2015 au mai ramas de facut 3 statii. In momentul de fata este in desfasurare procedura de achizitie pentru calea de rulare, finisaje si instalatii, urmand ca pana la sfarsitul anului sa se semneze si acest contract cu termen de finalizare 16 luni - jumatatea an 2016. Pe 29 septembrie este deschiderea ofertelor, iar pana la sfarsitul anului cred ca va fi atribuit contractul", a explicat Catalin Homor.

Context:

In 2011, Metrorex a semnat contractul pentru executia lucrarilor de structura la tronsonul Doamnei-Eroilor al Magistralei 5 de metrou "Drumul Taberei - Pantelimon" cu consortiul format din Astaldi (Italia), FCC (Spania), Delta ACM si AB Construct (Romania), valoarea contractului fiind de 215 milioane euro, fara TVA. Tronsonul va avea noua statii, in lungime de 6,2 kilometri.

In 2012-2013 lucrarile au fost incetinite din lipsa de fonduri. Iunie 2014, Comisia Europeana a aprobat o investitie de 409,5 milioane de euro din Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR) pentru tronsonul Eroilor - Drumul Taberei. FEDR a finantat 409,5 milioane de euro din totalul de 481,7 milioane de euro.

In iunie 2014, Metrorex a scos la licitatie lucrarile de executie a caii de rulare si finisajelor pentru acest tronson. Potrivit Metrorex, valoarea totală estimată a contractului care urmează a fi atribuit este de 856 milioane de lei, fără TVA.













Material sustinut de BRD Groupe Société Générale

5 motive de cheltuit banii - electronice pentru casa. Idei de cadouri si rasfat

Decembrie este luna cadourilor si in toata nebunia asta trebuie sa mai cumperi si cate ceva pentru casa ta. Bine, sau poate vrei sa faci un cadou unor apropiati, asa ca de "casa noua". Motive de cheltuit bani se vor gasi mereu. Asadar, va propunem o lista de "motive" pentru cheltuit banii, mai ales ca acum e ocazia perfecta sa beneficiezi de ofertele de Craciun ale comerciantilor.

12920 vizualizari

  • -4 (30 voturi)    
    Va spun eu motivul. (Vineri, 12 septembrie 2014, 11:05)

    dandra [utilizator]

    Acele cartite mecanizate au si ele mandria lor si au decis sa nu mai sape pana cand cineva nu le schimbe acele nume penibile si complet retardate.
    Auzi la ei, Varvara si Filofteia - in ce lume plina de idioti traim....
    Aceste TBM uri sunt unele dintre cele mai complexe utilaje construite de om si noi le denumim dupa niste femei care nu au facut nimic pentru omenire, decat sa vorbeasca lumii despre un zeu invizibil....
    Si ne mai intrebam de ce nu merg lucrurile in tara asta.
    • +9 (9 voturi)    
      Contracte (Vineri, 12 septembrie 2014, 11:57)

      Close [utilizator] i-a raspuns lui dandra

      Contractele se fac mereu cu cap. Raspunderea trebuie sa fie mereu atribuita cuiva. Conform contractului cineva este responsabil de orice deviatie de la cifrele originale. Pereti mai grosi? Cineva si-a asumat raspunderea pentru grosimea peretilor sau pentru plata costurilor suplimentare in caz ca aceasta modificare a fost real necesara.

      Dar ne agitam degeaba, banii se vor da intr-o parte sau alta, intarzieri o sa fie si Oparescu mai prosteste un cartier de batranei sa-l aleaga sub pretextul ca le-a dat metrou.
      • +9 (9 voturi)    
        esti aproape (Vineri, 12 septembrie 2014, 13:11)

        federal [utilizator] i-a raspuns lui Close

        e vorba de cantitati de lucrari.

        cantitatile au fost estimate( la misto) de catre cetateni care habar nu au ( oare cine o fi ala care le-a verificat si a spus ca sunt bune??????), constructorul a semnat ca se incadreaza in acele cantitati( ca sa poata lua contractul , evident) si acuma spune: am gresit, mai trebuie trecute cantitati de lucrari pe care Achizitorul le-a estimat gresit( prea mici).

        cine-i fraierul in afacerea asta?...:)))

        asta inseamna ca DNA ar trebui urgent sa il viziteze pe proiectant ( ala cu cantitatile) si pe Achizitor ( mai ales pe ala care a semnat ca isi asuma raspunderea pe datele prezentate la fisa achizitiei).

        dupa vizita la cei de mai sus, sa impuna instanta ca plateasca aia din buzunar ce au gresit ca sa avem si noi o data amaritul ala de metrou.
        • 0 (2 voturi)    
          Așa este! (Vineri, 12 septembrie 2014, 14:45)

          Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui federal

          Ați pus problema corect! Cel puțin după opinia mea.
    • -3 (19 voturi)    
      ... (Vineri, 12 septembrie 2014, 12:07)

      rocknum [utilizator] i-a raspuns lui dandra

      amice, esti idiot
      • +3 (11 voturi)    
        ”AMICE”, NU EȘTI IDIOT, CI PRIMITIV (Vineri, 12 septembrie 2014, 12:20)

        pointless man [utilizator] i-a raspuns lui rocknum

        dacă nu înțelegi că aceste etichete slavo-grecești vin din străfundurile subconștientului nostru traco-peceneg, DUȘMAN DE MOARTE al modernității - prin consecință și al mașinăriilor sofisticate, imposibil de utilizat corect fără contracte la fel de bine construite ca și ele.

        E chiar atît de complicat ?
      • +7 (11 voturi)    
        :) (Vineri, 12 septembrie 2014, 12:37)

        dandra [utilizator] i-a raspuns lui rocknum

        I found your lack of humor disturbing.
        • -1 (7 voturi)    
          Excelent! (Vineri, 12 septembrie 2014, 14:07)

          traian4 [utilizator] i-a raspuns lui dandra

          What do you expect from "Mioritical Ox"?
        • +3 (3 voturi)    
          Cu 45 mil. Euro se betoneaza 79 km tunel!!! (Sâmbătă, 13 septembrie 2014, 2:09)

          dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui dandra

          Cele 45 milioane Euro suplimentare, cerute de constructor pe motiv ca metroul consuma mai mult beton decit era prevazut, reprezinta un caz pentru DNA. Suma pretinsa in plus ajunge la betonarea a nu mai putin de 79 km galerie!

          Demonstratie:

          Tunel metrou Drumul Taberei:
          - Diametru Exterior = 6.3 m
          - Diametru Interior = 5.7 m
          - Pret metru cub beton = 100 Euro (am luat cel mai scump beton posibil)

          Ca urmare:
          - Pret beton pe metru de galerie = 3.1415 * ((6.3 / 2)^2 m2 - (5.7 / 2)^2 m2) * 1 m * 100 Euro = 565.47 Euro

          si deci:
          - 45 mil. Euro / 565.47 Euro / metru galerie = 79.58 km de galerie simpla (39.8 km dubla). Drept comparatie intregul metrou functional are 69.25 km.

          De asemenea, cele 45 mil. Euro acoperă costul betonului peretilor mulati pentru 40 statii cu volumul interior de 120 x 20 x 20 m3 si grosimea peretilor plus a podelei si tavanului de 1 m.

          Banii aditionali ceruti de Astaldi sunt un caz tipic de incarcare frauduloasa a notei de plata.

          Citat:
          "Proiectul magistralei de metrou Eroilor - Drumul Taberei ar putea fi blocat ... firma Astaldi cere in plus pentru executarea lucrarilor peste 45 milioane de euro fata de valoarea stabilita prin contract in 2011 - 266 milioane euro ... Astaldi vrea suplimentarea de fonduri pentru ca a executat peretii mulati mai grosi si au intrat mai multe materiale."
          • +1 (1 vot)    
            ehe (Sâmbătă, 13 septembrie 2014, 10:22)

            Snitzelvienez [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

            La tunele se folosesc betoane speciale , se improasca initial la presiune un beton special armat cu aschii de metal mult mai scump etc

            Licitatiile subevaluate ar fi trebuit respinse de partea romana ,.cazurile speciale, neprevazute sunt pe riscul contractorului
            • 0 (0 voturi)    
              Nu se improsca nici un beton cu aschii (Sâmbătă, 13 septembrie 2014, 18:41)

              dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui Snitzelvienez

              1) La tunelele de metrou din Drumul Taberei se folosesc segmente prefabricate numite boltari care se monteaza direct pe masura ce masina sapa galeria.

              2) Firma Astaldi nu cere bani suplimentari pentru tunele ci din cauza peretilor mulati din statii care ar fi consumat mai mult beton decit s-a prevazut initial.

              Haideti sa nu mai inducem lumea in eroare cu beton amestecat cu aschii metalice, care ar fi foarte scump, (de curiozitate: Cit este metrul cub?) ca nu se foloseste nici la statii nici la tunele decit poate in cantitati nesemnificative la zone foarte limitate ca intindere.
  • +10 (12 voturi)    
    Ce bine ca sunt intarzieri mici! (Vineri, 12 septembrie 2014, 11:27)

    isitoq [utilizator]

    "Directorul Metrorex spune ca in prezent lucrarile sunt in intarziere cu o luna, dar daca constructorul va lucra la capacitate maxima, aceasta intarziere va fi recuperata."

    E poftim! Numai o luna! Si se va recupera! Si eu care credeam ca 4 ani pe putin! Prost am fost. Mea culpa.

    Huo!
  • +17 (17 voturi)    
    Afis (Vineri, 12 septembrie 2014, 12:02)

    Statul Necoplanar si Irational [utilizator]

    In Drumul Taberei sunt o serie de afise de genul: "In 2015 veti face de aici pana in centru 5 minute".

    Ar trebui inlocuite: "In 2014 veti face de aici pana va fi gata metroul 10 ani."
  • +2 (4 voturi)    
    de unde cumpara baietii acestia betonul? (Vineri, 12 septembrie 2014, 13:27)

    anonymus11 [utilizator]

    La 30 EUR / mc si 6200 m lungime traseu inseamna 241 mc / m lungime de traseu; la 10 m inaltime, inseamna 24 m latime de beton... pur si simplu exagerat
  • +6 (6 voturi)    
    Intarzieri mici??! (Vineri, 12 septembrie 2014, 14:13)

    SoulRider [utilizator]

    Ce gluma buna! In zona Raul Doamnei in interiorul santierului e o gropa imensa, napadita de vegetatie. Ii rugam pe constructori sa umple groapa cu apa, iar primaria sa o populeze cu peste. Ar fi o o zona de agrement inedita dupa ce parcul Drumul Taberei a fost si el transformat intr-un imens santier....
    • +1 (3 voturi)    
      Poate (Vineri, 12 septembrie 2014, 14:49)

      Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui SoulRider

      cresc și nuferi roz!
      E o batjocură ce fac primarii din sectorul 6! Și cel de acum, și cei de dinainte!
  • +3 (3 voturi)    
    Scripta Manent (Vineri, 12 septembrie 2014, 16:17)

    Breb [utilizator]

    Daca pentru câștigarea licitației au trimis o propunere care nu ținea cont de toate (dar chiar toate :) ) posibilitățile care pot apărea pe parcursul contractului .. trebuie sa facă ciocul mic și sa treacă la munca ... dacă au ținut cont de posibilitatea de a avea investiții mai mari din cauza unor condiții geologice specifice au tot dreptul sa ceara ceva in plus ... dar cum nu avem contractul pe web ( : D ) nu putem decât sa facem supoziții ...
  • +5 (5 voturi)    
    alegeri frate... (Vineri, 12 septembrie 2014, 16:42)

    liviu_ [utilizator]

    cand pomenile sunt prea mari, infrastructura sufera...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version