Organizatia Patronala "Operatorul Portuar" Constanta si Federatia Nationala a Sindicatelor Portuare (FNSP) au initiat proteste, incepand cu data de 9 martie 2015, impotriva conducerii administrative si a celei executive a Companiei Nationale "Administratia Porturilor Maritime" S.A. Constanta. Potrivit unui comunicat de presa, rReprezentantii celor doua organizatii spun ca managementul societatii trebuie schimbat deoarece a fost numit ilegal. Dupa o decizie a Curtii Constitutionale, Consiliul Local Constanta si-a pierdut definitiv calitatea de actionar si nu mai poate participa la nivel decizional in activitatea curenta de administrare a companiei. Actuala conducere a fost numita in perioada in care Consiliul Local detinea 20% din actiuni.

Motivele enumarete de Operatorul Portuar si FNSP pentru schimbarea conducerii:

  • Consiliului de Administratie este desemnat in mod nelegal, cu incalcarea prevederilor imperative ale OUG nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, cat si a Deciziei Curtii Constitutionale a Romaniei nr. 574/2014 (potrivit careia Consiliul Local si-a pierdut definitiv calitatea de actionar si nu mai poate participa la nivel decizional in activitatea curenta de administrare a companiei).
  • Conducerea executiva existenta este neprofesionista, lipsita de experienta, pregatire si viziune economica, deciziile acesteia conducand la grave disfunctionalitati in activitatea portuara.
  • Master Planul Portului Constanta a fost intocmit fara consultari prealabile ale comunitatii portuare, avand la baza date si informatii eronate si false, ce au generat identificarea unor solutii si strategii investitionale care nu au in vedere realitatile existente la nivelul Portului Constanta si sunt  lipsite de fundamente economice, tehice si legale. Master Planul Portului Constanta ignora fundamentele Master Planului General de Transport al Romaniei, spun reprezentantii Operatorul Portuar si FNSP.
  • Compania Nationala, fara a comunica in mod transparent componenta tarifelor practicate si fara fundamente legale si contractuale, a demarat procedurile necesare pentru ca, in mod unilateral, sa majoreze tarifele de utilizare a domeniului portuar, pe care operatorii economici le achita administratiei in prezent.
  • Astfel, conducerea executiva nu are o viziune de ansamblu, care sa mentina Portul Constanta la un nivel copetitiv pe pietele in domeniu, avand in vedere ca in aceasta perioada, in celelalte porturi europene se stabilesc politici tarifare reduse.
  • Compania Nationala "Administratia Porturilor Martime" S.A. Constanta refuza demararea procedurii de incheiere a contractelor de subconcesiune si respectiv, de inchiriere a terenului apartinand domeniului public al statului si concesionat CN APMC, desi exista cadrul legal in vederea demararii acestei proceduri, iar operatorii portuari au solicitat in mod repetat acest lucru.
  • Conducerea CN APMC ignora comunitatea portuara, refuzand in mod constant dialogul si manifestand o lipsa totala de transparenta, in pofida manifestarii interesului si disponibilitatii acesteia privind un dialog constructiv. Se opune astfel, in mod abuziv, oricarei incercari de dialog, ignorand reprezentantii Organizatiilor reprezentative (desi practica consultarii acestora este elementara in context european), amanand repetat intalnirile cu operatorii portuari privind Master Planul Portului Constanta, neprezentandu-se (fara notificare prealabila) in fata Comisiei pentru Transporturi si Infrastructura a Camerei Deputatilor, in vederea dezbaterii problemelor privind transportul naval, mai spus reprezentantii Operatorul Portuar si FNSP.