Sari direct la conținut

Ministerul Transporturilor explica de ce a scumpit Metrorex biletele si de ce s-a scos cartela cu 62 de calatorii: Costul real al unei calatorii cu metroul este de 4 lei, iar tariful mediu incasat de la pasageri este de 1 leu

HotNews.ro
Statie din metroul bucurestean, Foto: Hotnews
Statie din metroul bucurestean, Foto: Hotnews

Majorarea pretului cartelelor de metrou care va intra in vigoare de pe 28 martie 2015 va aduce Metrorex venituri de aproximativ 4,4 milioane de lei lunar, potrivit unui comunicat emis de Ministerul Transporturilor (MT). Ministrul Ioan Rus spune ca aceasta suma este necesara pentru acoperirea deficitului de finantare a societatii pe anul 2015 si ca in ciuda protestelor cetatenilor, majorarea se va aplica.

„Pentru o reala informare a opiniei publice precizam ca ajustarea tarifelor de calatorie va conduce la o crestere a veniturilor proprii ale societatii cu aproximativ 4,4 milioane de lei lunar. Aceasta suma este necesara acoperirii deficitului de finantare a societatii pe anul 2015. Precizam ca, in acest an, subventia alocata Metrorex pentru calatoria cu metroul a scazut de la 369 milioane de lei in 2014, la 328 milioane de lei in 2015. Costul real al unei calatorii cu metroul este de 4 lei, iar tariful mediu incasat pe o calatorie de la pasageri este de 1 leu, diferenta fiind acoperita din subventii si alte venituri ale societatii. Subventia si veniturile actuale ale Metrorex nu pot acoperi costul real al unei calatorii”, se arata in comunicatul Ministerului transporturilor.

Suma de 4,4 milioane lei pe care Metrorex le va incasa lunar ca urmare a majorarii tarifelor de calatorie va fi utilizata astfel, potrivit MT:

– 30% pentru asigurarea de materiale privind siguranta circulatiei (sina de cale ferata, elemente de prindere, macaze, piese de schimb si asigurarea alimentarii cu energie electrica, termica si apa);

– 32% pentru asigurarea serviciilor de paza, curatenie in statii si trenuri de metrou, reparatii si intretinere lifturi, scari rulante, etc;

– 4% cheltuieli cu personalul (pentru mentinerea salariilor actuale)

– 34% cheltuieli de exploatare (amortizarea mijloacelor fixe puse in functiune, taxe, etc)

In ceea ce priveste eliminarea cartelei cu 62 de calatorii, reprezentantii ministerului spun ca aceasta ar fi fost mai putin rentabila decat abonamentul cu un numar nelimitat de calatorii.

„Mentionam ca abonamentul lunar are un numar nelimitat de calatorii, pretul acestuia fiind crescut doar cu 16,7% (de la 60 de lei – la 70 de lei). Comparativ, abonamentul de 62 de calatorii avea un numar limitat de calatorii pe luna si in cazul pastrarii acestui abonament, cresterea ar fi trebuit sa fie de cca 30%. Astfel, optiunea Metrorex a fost de a oferi calatorilor varianta cea mai avantajoasa: calatorii nelimitate la un pret mai mic”, sustin reprezentantii Ministerului Transporturilor.

Acestia spun ca majorarea tarifelor s-a facut in mod transparent: „In perioada 10-23 martie 2015, propunerea Metrorex de ajustare a tarifelor de calatorie cu metroul a fost in consultare publica pe site-ul MT. In acest interval au fost primite peste 200 de petitii, in conditiile in care, zilnic, metroul transporta peste 600.000 de calatori. Luni, 23.03.2015, in cadrul sedintei plenului Comisiei de Dialog Social (CDS) organizata la nivelul MT, a fost prezentata si sustinuta fundamentarea proiectului de act normativ. In cadrul dezbaterii, reprezentantii confederatiilor sindicale si patronale membre CDS au fost de acord in unanimitate cu promovarea proiectului de act normativ in forma prezentata”.

Ministrul Ioan Rus spune ca nemultumirile legate de ajustarea tarifelor sunt justificate pentru oamenii cu venituri mai mici, iar majorarea era necesara.

„Pentru deciziile importante, ca de obicei, am luat in seama reactia societatii civile. Si in cazul metroului, am vazut ca au existat si nemultumiri legate de ajustarea tarifelor. Pentru oamenii cu venituri mai mici sunt justificate si ii intelegem. Pe de alta parte, exista si categorii sociale care beneficiaza de o serie de facilitati. Unele masuri, chiar daca nu sunt populare, sunt necesare. In aceasta situatie s-a optat pentru varianta abonamentului cu numar nelimitat de calatorii, la un pret mai mic, in detrimentul variantei abonamentului cu numar limitat de calatorii, a declarat ministrul Transporturilor, Ioan Rus.

Astfel, noile tarife de calatorie cu metroul vor intra in vigoare din 28 martie, cu riscul unor nemultumiri din partea calatorilor – a mai precizat ministrul – dar cu obligatia pentru Metrorex sa se dezvolte si sa se modernizeze, astfel incat bucurestenii sa circule cat mai curand si pe noile magistrale.

Tarifele pentru calatoria cu metroul vor fi majorate cu 16%-33%, incepand cu 28 martie 2015, pretul cartelei pentru doua calatorii urmand sa creasca de la 4 la 5 lei, pentru cea cu 10 calatorii de la 15 lei la 20 lei, iar pentru un abonament lunar nelimitat pasagerii vor scoate din buzunar 70 lei, fata de 60 lei in prezent.

Pretul unui abonament saptamanal cu numar nelimitat de calatorii va creste de la 20 lei la 25 lei, iar cel al unui abonament de o zi va fi majorat de la 6 lei la 8 lei.

Ultima scumpire a calatoriilor cu metroul dateaza din august 2012, cea mai mare crestere fiind operata la cartelele de 10 calatorii, care s-au scumpit cu 50%, de la 10 lei la 15 lei.

Ajută-ne să facem HotNews mai bun
Vrem să aflăm ce subiecte sunt importante pentru tine și cum putem îmbunătăți HotNews. Am pregătit un chestionar a cărui completare durează 5 minute şi care e anonim, dacă nu vrei să ne laşi adresa de mail. Nu e obligatoriu să răspunzi la fiecare întrebare, deși ne-am bucura. Orice contribuție ne ajută să luăm decizii mai bune.
Formular Feedback
ARHIVĂ COMENTARII
andrei • 2015-03-25 16:21:22
minciuni, abonamentul creste cu 40%. de la 50 la 70 de lei, inseamna 40%. nu 16-33 si alte aberatii. intrucat ala de 62 de calatorii dispare, e clar ca singurul abonament ramane cel de 70. iar aia cu faptul ca nu era rentabil de la 50 la 65 e o alta minciuna, pai ce logica e aia: pe ala de 60 il faceai 70, si pe ala de 50 il faceai 65??? de unde pana unde vine logica asta? cat tupeu sa ai sa minti in halul asta? da, ok, sa se modernizeze, dar nu primim nimic in plus de banii astia. la ore de varf vine si la 10 minute. ce face, sta in trafic la semafor? au capusat tot metrorexul cu firme care nu fac nimic si acum se vaita. hai sa o lasam ca macane rau de tot. iar Rus asta e un alt hot, de-abia astept sa il ia DNA un pic la intrebari!
0 12
gelu • 2015-03-25 16:41:11
Cu acea cartela de 62 calatorii puteau intra mai multe persoane la intervale scurte de timp, iar "superabonamentul nelimitat" nu permite acest lucru. Unii mai imparteam acea cartela cu prietenii/familia/colegii.
1 12
the • 2015-03-25 16:57:22
ca spui adevarul...
0 3
Alfabetix • 2015-03-25 17:02:23
Ai platit 60 de calatorii sau cate sunt, atatea mergi, nu 61 sau 161 si e treaba ta cand, cum si cu cine le consumi. Chiar, cum de nu au reusit hackerii sa cloneze cartelele de Metrou? :))
0 2
ioanaPe • 2015-03-25 17:31:02
Ok, dar in cazul asta puteau sa faca abonamentul cu 62 de calatorii temporizate. Calatorii nu ar fi avut nimic impotriva.
0 1
Stefan85 • 2015-03-25 17:35:17
Asa este! Astfel utilizatorii ocazionali sunt obligati sa isi cumpere cartele si nu mai pot folosi la comun cu o alta persoana, desi era perfect legal. Pe mine personal ma deranjeaza lipsa aerului conditionat, iesi din metrou maxim de transpirat, in unele cazuri aproape sa ti se faca rau. Nu cred ca e o cerita prea mare pentru 2015. Inca ceva, e aiurea toate magistralele sa aiba 7-10 min intre trenuri iar cea catre Pipera sa fie la 2 min, pentru ca fie vor fi trenuri f libere cand celelalte nu se intersecteaza fie vor fi super aglomerate pentru ca au venit si celelalte 2 si toata lumea vrea sa il ia pe primul in aceasta directie.
0 2
Dodo • 2015-03-25 17:53:46
Asta este adevarul. Pe aia de 62 de calatorii puteai sa o valorifici mult mai bine decat abonamentul lor. De aia au si scos-o.
0 1
sile • 2015-03-25 16:58:36
E dragut ca ni se aduce aminte ca Metrorex nu-si acopera costurile, in conditiile in care ei platesc bodyguarzi sa pazeasca garniturile (de parca le fura cineva) si inca mai platesc vanzatoare de bilete cand in toate orasele civilizate biletele se cumpara de la automat. Si oricum, comunicatul nu sufla o vorba despre abonamentele de 62 calatorii. Cine calatoreste zilnic are sigur un abonament din asta de 50 lei si va fi obligat sa cumpere pe viitor un abonament de 70 lei. Practic, pentru cei mai multi calatori scumpirea e de fix 40%.
0 1
Claudiu • 2015-03-25 22:17:56
La orice statie de metrou in Europa unde am fost existau si persoane care vindeau de la chiosc cartele, desi toata lumea cumpara de la automate. Si aici vorbesc de Paris, Lisabona unde am vazut concret dar si alde in Singapore unde era personal pentru a asista oamenii la cumpararea biletelor. Este ok sa se cumpere de la chiosc cartele pentru ca nu toata lumea se poate descurca cu automatele. In ceea ce priveste bodyguarzii, ei sunt acolo dar in realitate stau si se joaca pe telefoane, daca exista oameni recalcitranti in metrou ei „nu ma bag” pentru ca sunt pusi doar sa pazeasca garniturile. Eu nu cumparam cartela cu 62 calatorii, cumparam cu 10 - era oricum ok.
0 0
popescu • 2015-03-25 17:01:35
Daca nici acum nu ne rasculam impotriva nesimtirii astora.. ne meritam soarta! Auzi 200 petitii primite, pai 200 cunosc doar eu care au trimis!!
0 2
CopilRau • 2015-03-25 17:19:54
D-nule ministru, cu ce cap ati gandit aceste cresteri? Sunteti sef de aprozar sau sef la Min.Transporturilor? Cred ca stiti cum e traficul din Bucuresti la suprafata mai ales in orele de varf. Cu dispozitiile astea in loc sa incurajati transportul subteran pentru descongestionarea traficului de suprafata, veti arunca oamenii in strada, in masinile personale, in ambuteiaje sau in infectele mijloace RATB supraaglomerate si ele. Ganditi elaborat si in perspectiva vad, vai de transporturile noastre. Felicitari d-voastra si partidului din care faceti parte.
0 1
Cristian M., platit de ruznaci • 2015-03-25 17:31:46
Poate sa creasca si cu 70% tariful, ca detine pozitie de monopol, imposibil de spart! Am putea sa boicotam un lant de hypermarketuri sua o firma de taxiuri, dar Metrorex este singura posibilitate, la suprafata circulatia este imposibila, ce alternativa avem? Poate sa trecem cu totii la biciclete?!
0 1
adrian_rolland • 2015-03-25 17:41:45
""Mentionam ca abonamentul lunar are un numar nelimitat de calatorii, pretul acestuia fiind crescut doar cu 16,7% (de la 60 de lei - la 70 de lei). Comparativ, abonamentul de 62 de calatorii avea un numar limitat de calatorii pe luna si in cazul pastrarii acestui abonament, cresterea ar fi trebuit sa fie de cca 30%. Astfel, optiunea Metrorex a fost de a oferi calatorilor varianta cea mai avantajoasa: calatorii nelimitate la un pret mai mic" Si nu-i asa cinstitule ca abonamentul ala nelimitat o sa aiba aceleasi propietati ca ala de 62 de calatorii? Ca de fapt voi asta "cinstitii" de l aminister v-ati gindit de ce sa intre doi pe o cartela cind pot intra doi cu doua cartele...
0 1
boogiewoogie • 2015-03-25 18:38:12
"In perioada 10-23 martie 2015, propunerea Metrorex de ajustare a tarifelor de calatorie cu metroul a fost in consultare publica pe site-ul MT" Pai cine intra ma pe site-urile voastre obscure si imbuibate de nulitati (materiale vechi, prost organizate etc.) ?! De ce nu s-a publicat in incinta metroului ceva despre aceste modificari sau despre aceasta "dezbatere publica", daca tot specifica ca "au fost primite peste 200 de petitii, in conditiile in care, zilnic, metroul transporta peste 600.000 de calatori"? idiots....
0 2
I • 2015-03-25 18:42:32
metroul trebuie sa treaca la Primaria Bucuresti, si sa nu mai fie finantat de la bugetul de stat. Toata tara sponsorizeaza furturile din Metrorex.
0 1
Adrian Popescu • 2015-03-25 20:46:55
Costul real al unei calatorii este de 4 lei ? Pai ce face conducerea pentru reducerea acestui cost ? Sau e mai usor sa constatam asta si sa marim pretul biletului ?! Daca cei care conduc Metrorex au creier in cap il vor pune la treaba in asa fel incit sa scada costurile . In rest ....numai de bine pentru astia care nu se mai satura de bani si pozitii .
0 1
ivasile • 2015-03-25 22:06:21
O vizita a DNA-ului la metrorex si s-ar rezolva subit problema lipsei fondurilor...
0 0
Alxv • 2015-03-25 23:27:13
Idiotii nu se gandesc ca exista un cost de echilibru. Costul real al deciziilor lor tampite ar putea fi ca mai multi oameni sa foloseasca mai putin metroul si sa iasa tot acolo sau mai rau. Oricum, niste nenorociti!
0 1
R.V. • 2015-03-26 07:50:06
Total de acord cu comentariul anterior. In loc sa invete din experienta tarilor europene care ofera multe variante de calatorie, ei le restrang in acelasi timp cu scumpirea lor . Sunt sigura ca scumpirea aceasta nu se va regasi in cresterea comfortului calatorului. Oricum nu inretrsul calatorilor primeaza. Sa vada ministrul Rus mizeria din statiile de metrou!!!!! De exemplu, statia Izvor. Sau miasmele de la Republica. Paginile internet ale metrorex nu se deschid. De exemplu Pagina Calatorului. ????????
0 0
alexu • 2015-03-26 09:41:53
Daca Rus avea ceva neuroni , punea macar niste conditii pentru felul in care tarifeaza Metrorex, adica abonamentul trebuie sa fie de x ori mai mare decat pretul unei calatorii , 10 calatorii , de y ori mai mare . Fiindca idiotii de la Metrorex maresc acuma la abonament , si scot pe cel de 62 , fiindca aici erau cele mai multe vanzari . Peste o perioada vor mari la cartela de 2 calatorii .... Era un joc pentru pitici .... Regina pe furate , Asta trebuie sa suportam cand avem cretini la Transport , dar am avut si oligofreni ca Base , asa ca e pe-acolo. Intotdeauna cand dai ceva , mai si ceri ceva in schimb. Rus nu cere nimic ( pentru noi) , doar pentru partid probabil !
0 0
menumorut • 2015-03-26 13:12:54
Si maririle de salarii care urmeaza la Metrorex nu au nici o legatura cu asta, nu-i asa ? E o simpla coincidenta ;)
0 0
Mircea Mihai • 2015-03-26 15:19:02
In argumentarea lor scriu ca au fost 200 de petitii stranse. As vrea sa stiu cate petitii au primit celalalte proiecte? Din ce am vazut eu la nici un proiect nu au primit propuneri.
0 0
INTERVIURILE HotNews.ro