Cea mai veche fabrica din Brasov a intrat in faliment

de Vlad Barza     HotNews.ro
Miercuri, 22 aprilie 2015, 10:47 Economie | Companii

Hidromecanica
Foto: uzinahidromecanica.blogspot.com
La finele saptamanii trecute a fost pronuntat falimentul companiei Hidromecanica Brasov, producator de motoare si turbine, practic una dintre ultimele urmase ale uzinelor comuniste care se intindeau pe zeci de hectare si care angajau mii de oameni, scrie cotidianul Buna Ziua Brasov. Odata cu inchiderea "Hidro", industria comunista constructoare de masini din orasul Brasov mai este reprezentata doar de ce a mai ramas din Roman SA.
.
Compania Hidromecanica a intrat in insolventa in noiembrie 2010, dupa ce in vara acelui an Fiscul brasovean ii vanduse cel mai important activ - terenul si activele din Centrul Civic al Brasovului - pentru 14 milioane de euro. In august anul trecut, compania a trimis acasa si ultimii 150 de angajati pe care ii avea.
 
Uzina a fost infiintata in 1880. Cei aproximativ 6.000 de angajati lucrau in ateliere de turnatorie fonta si prelucrari mecanice, apoi si in sectiile de turnatorie otel si forja. In cladirea "Hidromecanica", fosta uzina "Fratii Schiel" si fosta intreprindere "Strungul" din anii '50 s-a fabricat primul autobuz si primul strung romanesc.

Practic, denumirea uzinei din Centrul Civic a fost schimbata in "Hidromecanica" in 1961, cand fabrica s-a specializat in transmisii hidraulice si turbosuflante pentru motoarele Diesel, iar in 1978, in cartierul Tractorul, s-a construit o noua unitate numita "Hidromecanica 2" care a produs, in special, transmisii hidromecanice.
Societatea brasoveana a fost introdusa pe lista PSAL 1 a societatilor de stat ce trebuiau privatizate de catre Guvernul Mugur Isarescu.

Pentru ca a trenat foarte mult, privatizarea a avut loc abia in 2001, fiind ales, si pe considerente politice, omul de afaceri brasovean, Alexandru Crisan. Pe perioada administratiei Crisan, insa, societatea a fost introdusa intr-un joc al fraudelor realizate de familia Crisan la Urex Rovinari, companie adusa in pragul falimentului. In cele din urma, in vara lui 2004, contractul de privatizare a fost reziliat, intreprinderea fiind din nou scoasa la mezat de catre Autoritatea de Valorificare a Activelor Statului.
S-au primit si atunci trei oferte - din partea SIF Transilvania, care mai detine 45% din actiuni, din partea omului de afaceri Lucian Garbacea si din partea societatii Fin Ivar, firma aflata in cercul de influenta al familiei fostului senator PSD, Ioan Seche. Aceasta societate a fost, de altfel, si desemnata castigatoare, pentru o oferta financiara mult mai buna. Doua zile mai tarziu, AVAS a revenit asupra deciziei si a scos din nou societatea la privatizare, deoarece Fin Ivar SA avea un actionariat inglodat in datorii catre stat.

Cea de-a treia incercare de privatizare s-a soldat cu desemnarea ofertei de cumparare a pachetului majoritar de actiuni a omului de afaceri Lucian Garbacea, unul dintre asociatii firmei de transport Luc Forest, ca fiind cea mai buna. In primavara lui 2009, actionarul majoritar Lucian Garbacea a decedat, structura actionariatului schimbandu-se. Astfel, 37,79% din actiuni i-au revenit Rodicai Garbacea, SIF Transilvania detine 36,26%, Lucian Nicolae Garbacea si Teodor Stefan Garbacea vor detine, si ei, cate 11,33%. Alti actionari persoane fizice.

Istoricul uzinei pana la Revolutie:

1880 - Infiintarea la Brasov a unui atelier mecanic profilat pe turnarea si prelucrarea pieselor de fonta.

1914 - Crescand, s-a reorganizat in regim de comandita. Locul de activitate a fost mutat in afara cetatii medievale a Brasovului, .

1919 - Transformarea in societate pe actiuni cu numele "FRATII SCHIEL s.a.p.a." si extinderea activitatii in domeniile reparatii de locomotive si vagoane, echipamente si componente pentru industia miniera si utilaje de constructii, transmisii mecanice si strunguri paralele.

1927 - Se inaugureaza o noua turnatorie de otel dotata cu un cuptor electric de 1,5 tone.

1930 - Se inaugureaza o noua forja si un cazan cu aburi pentru repararea de vagoane, locomotive, dotari din minierit si constructii. Incepe fabricarea turbinelor hidraulice, iar firma devine pionier in Romania prin realizarea primului autobuz si a primului strung paralel.

1948 - Dupa cel de-al doilea razboi mondial, statul a devenit proprietar in urma nationalizarii, numele schimbandu-se in Uzina Strungul. Productia s-a diversificat: utilaje pentru extractia titeiului, frane hidromatice, turboambreiaje, convertizoare hidraulice de cuplu, compresoare de aer, sisteme de comanda hidraulica la distanta, acestea constituind acum ponderea productiei societatii.

1961 - Numele societatii se schimba in HIDROMECANICA si incepe productia de transmisii hidraulice pentru locomotive si cea de turbosuflante pentru supraalimentarea motoarelor Diesel.

1961 - 1979 - Se achizitioneaza un numar de licente care sa o faca capabila sa devina un important producator in domeniul transmisiilor hidromecanice si al turbosuflantelor, dupa cum urmeaza:

1961 - TURBOSUFLANTE SULZER, model LAG 46, pentru motoare Diesel destinate in primul rand locomotivelor (tractiune feroviara). Motoarele respective incep sa se produca la UCM Resita.

1963 - TURBOSUFLANTE BBC (BROWN BOVERI ) ELVETIA, destinate motoarelor Diesel cu utilizari diverse: tractiune feroviara , propulsie navala, motoare auxiliare navale, grupuri electrogene stationare, navale, grupuri de foraj, etc.

1963 - TRANSMISII HIDRAULICE VOITH AUSTRIA, destinate locomotivelor diesel hidraulice, care incep sa se produca la FAUR (23 August) Bucuresti.

1972 - TURBOSUFLANTE ALCO - SUA pentru motoare diesel cu aceeasi marca care in principal echipau locomotive diesel electrice produse la ELECTROPUTERE Craiova si FAUR Bucuresti, dar si aplicatii navale si stationare.

1976 - TRANSMISII HIDROMECANICE (POWER-SHIFT) CLARK - SUA destinate utilajelor terasiere, autobasculantelor, automacaralelor si utilajelor petroliere.

1978 - O noua unitate situata in nordul orasului Brasov si numita HIDROMECANICA 2 incepe sa produca, in special transmiisii hidromecanice .

1979 - TURBOSUFLANTE HOLSET - ANGLIA, prin aceasta licenta extinzandu-se domeniul si catre motoare diesel mai mici si rapide, pentru utilizari in domeniul tractiunii rutiere.

1979 - Licente conexe licentei HOLSET care sa permita producerea performanta a rotorilor turbina (TRUCAST - Anglia) si a rotorilor compresor (STERLING - Anglia).

1990 - In baza legii 15/90 si HG 1254/04.02.1990 Hidromecanica devine societate pe actiuni cu numele S. C. HIDROMECANICA S. A.


Citeste mai multe despre   











[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
6333 vizualizari
  • +3 (13 voturi)    
    Redevenim tara agrara, industrializarea a esuat (Miercuri, 22 aprilie 2015, 11:15)

    Metec [utilizator]

    Live with it.
    • +4 (14 voturi)    
      nici macar agrara! (Miercuri, 22 aprilie 2015, 12:18)

      misa2002_2006 [utilizator] i-a raspuns lui Metec

      nici macar agrara! nu se urmareste decat sa fim obligati in toate modurile posibile sa vindem toate bunurile care le avem, strainilor!!
      • +2 (14 voturi)    
        Gresit! (Miercuri, 22 aprilie 2015, 13:08)

        Metec [utilizator] i-a raspuns lui misa2002_2006

        Se urmareste, dimpotriva, sa cumparam tot ce avem nevoie de la straini. Se numeste inrobire economica si e un proces aproape finalizat.
    • +2 (10 voturi)    
      nici macar (Miercuri, 22 aprilie 2015, 13:17)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui Metec

      agrari nu or sa mai fie romanii. usor, usor, proprietarii de pamant vor fi strainii, romanii devenind doar forta de munca si aia prost platita. slugi in propria tara.
  • +12 (12 voturi)    
    Ultima victima a lui Petre Roman (Miercuri, 22 aprilie 2015, 11:19)

    Pop [anonim]

    si a conceptului sau ca industria romaneasca este un morman de fier vechi.Asa a fost ,au transformat-o intr-un morman de fier vechi si au vandut fierul vechi la export.Ultima victima din lunga executie a industriei romanesti sabotata din interior de activistii PCR ajunsi afaceristi democrati ai PSD si PDL si PNL si alte partide si partidulete care daramau industria in numele democratiei si al poporului somer.
  • +13 (15 voturi)    
    Multumim PSD, Iliescu, Nascase, Varanul, etc... (Miercuri, 22 aprilie 2015, 11:27)

    Excelsior [utilizator]

    :((
    • -7 (11 voturi)    
      hai, continua! (Miercuri, 22 aprilie 2015, 12:09)

      srpc [utilizator] i-a raspuns lui Excelsior

      sau vrei sa spui ca "dreapta" n-a avut o contributie majora la distrugerea tarii?
      • +1 (9 voturi)    
        pe bas l-ai uitat? 10 ani e putin? (Miercuri, 22 aprilie 2015, 15:51)

        jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui srpc

        toti sunt de vina. nu am auzit niciun politician sa se dea peste cap pentru fabrici pana acum.
  • +10 (10 voturi)    
    au aranjat-o si pe asta,cum le-a aranjat pe toate! (Miercuri, 22 aprilie 2015, 12:15)

    misa2002_2006 [utilizator]

    au aranjat-o si pe asta,cum le-a aranjat pe toate!
  • -4 (12 voturi)    
    multumim (Miercuri, 22 aprilie 2015, 13:39)

    xanti [utilizator]

    Sistemului capitalist care a distrus o tara bogata din temelii.
    • -2 (10 voturi)    
      comentarii penibile (Miercuri, 22 aprilie 2015, 14:35)

      minos [utilizator] i-a raspuns lui xanti

      ceea ce nu intelegi este ca industiria romaneasca era depasita inca din anii 70 cand au fost construite aceste fabrici cu mii de munictori, ca deh, comunismul avea nevoie de proletariat. In timp ce tarile din vest se confruntau cu dezindustrializarea cauzata de progresul tehnologic, Ceusescu imprumuta bani d ela FMI ca sa investeasca in niste fabrici depasite tehnologic. Urmarea: imfometarea din anii 80. Tu zici ca Romania era bogata in 89 si acum e mai saraca? Pai citeste si tu intrastat, direfernat de PIB, faptul ca acum Romania este considerata o tara dezvoltata(adevarat nu la nivelul celor din vest cu care vesnic ne comparam, dar totusi dezvoltata- locul 37 in lume ca PIB brut), iar in timpul lui Ceasca eram tara in curs de dezvoltare. Fabricile astea au fost taiate la fier vechi pentru ca asta era valoarea lor, de fier vechi. Pai proprietarii care le-au achizitionat, daca ar fi scos mai mult profit cu ele, nu le-ar fi tinut in functiune? Uite la aceasta Hidromecaninca, a mers cat s-a putut. Daca vroiam sa o puna pe butuci, o puneau de la inceput. Intrarea sa in faliment este doar un mers firesc in economia reala, competitiva.
      Nu intelegeti ca industria romaneasca ceusista se baza pe mult fier, otel? Pai acum traim in epoca plasticului sau carbonului, o multime de componente care acum 20-30 erau din metale, sunt acum din plastic sau carbon. Cine nu intelege cum functioneaza progresul sa stea in banca lui si sa nu inventeze tot soiul de teoriii ale conspiratiei penibile.
    • +3 (5 voturi)    
      Esti prost sau doar te prefaci? (Miercuri, 22 aprilie 2015, 15:52)

      sile [anonim] i-a raspuns lui xanti

      http://ro.wikipedia.org/wiki/Produsul_intern_brut_al_Rom%C3%A2niei

      PIB 1989: 53,6 mld USD
      PIB 2013: 189,5 mld USD

      Cine, ce a distrus?
      • 0 (4 voturi)    
        doar te prefaci? (Miercuri, 22 aprilie 2015, 17:24)

        dinica [utilizator] i-a raspuns lui sile

        8.85 trilltrillion US GDP in 1989
        16.9 trilltrillion US GDP in 2014
        Asta in valori compensate cu inflatia. Deci o rata de aproximativ x2 crestere
        compensarea este 89 la 2014 cca 2.
        53x2 =106.
        Daca ailaltii s-au dus inainte de doua ori, noi vedem ca doar 1,78.
        Desi avem o economie cu GDP de tot rasul, de vreo 12000 de ori mai mica decat US, deci orice crestere ar fi fost majora, noi fata de ei am dat inapoi cu cca 10%. Nu mai manipulati. Sau doar te prefaci. Cum poti sa compari dolarul din 1989 cu cel din 2014? Si sa nu tii cont de trendul economiei mondiale. Nota 4!
  • +3 (5 voturi)    
    psd=mafia (Miercuri, 22 aprilie 2015, 14:17)

    adi [anonim]

    au nevoie de teren gasca lui ponta&co
  • +1 (7 voturi)    
    industria nationala (Miercuri, 22 aprilie 2015, 15:11)

    vasile [anonim]

    Pacat ca s-a distrus si tractorul, aro, electroputere....
  • +1 (7 voturi)    
    corectie: a fost bagata in faliment (Miercuri, 22 aprilie 2015, 15:48)

    jackalphonse [utilizator]

    chiar era timpul sa mai vindem pe un dolar/euro cateva mii de tone de metal din care sa faca cineva profit.
    nesimtita de fabrica a stat prea mult pe terenul unui supermarket. mai lasati fabricile ca nu folosesc la nimic. faceti birouri cu sute de calculatoare si imprimante, ca alea sunt viitorul.
    cine primeste cadoul?
    oare ar fi prea mult sa intreb cine este responsabil de reusita? cine va lua bonusurile?
  • +1 (3 voturi)    
    Sa fim seriosi ! (Miercuri, 22 aprilie 2015, 19:06)

    coco04 [utilizator]

    Realitatea isi urmeaza cursul.Din cand in cand cocheteaza cu falimentul si General Motors ,Chrysler sau altele.Acolo e tot mana "strainilor"?
    Vremea intreprinderilor mamul a trecut.
    In piata concurentiala si e greu sa rezisti.Nu statul putea salva Hidromecanica sau alte intreprinderi ci un proprietar si un management privat dedicat trup si suflet care sa caute contracte in permanenta si sa tina cont de evolutiile pietei.
    De unde competitivitate si inovatie cand universitatile romanesti sunt cum sunt?
    Cate patente si brevete se inregistreaza anual in Romania?
    Statul ar putea sa faca doar atat: sa simplifice birocratia ,sa stimuleze crearea de noi firme,
    si sa pastreze un mediu de afaceri stabil.
    Cu timpul unele firme vor creste iar unele se vor implica si in industrie.
    • 0 (0 voturi)    
      Ultimul proprietar Garbacea (Duminică, 4 decembrie 2016, 11:45)

      Melos Negros [anonim] i-a raspuns lui coco04

      „Nu statul putea salva Hidromecanica sau alte intreprinderi ci un proprietar si un management privat dedicat trup si suflet care sa caute contracte in permanenta si sa tina cont de evolutiile pietei...”
      - acel proprietar a existat, cu numele de Garbacea, dar a murit intr-un accident de automobil, despre care se zice ca n-a fost deloc intamplator...
  • +2 (4 voturi)    
    articol (Miercuri, 22 aprilie 2015, 19:20)

    marin [anonim]

    Să se construiască un mol. Dați-o dracu de industrie. E greun de priceput ce înseamnă industrie comunistă!!!


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri