Adunarea generala a actionarilor grupului auto Renault a acceptat, in sedinta de joi, principiul dreptului de vot dublu al statului, spre nemultumirea conducerii companiei, informeaza Le Figaro, potrivit Mediafax. Guvernul Frantei si conducerea Renault aveau, de cateva saptamani, o disputa vehementa privind aplicarea "Legii Florange", care prevede ca orice actionar, inclusiv statul, trebuie sa aiba drept dublu de vot dupa o perioada de cel putin doi ani de la achizitionarea actiunilor.

Adunarea generala a actionarilor Renault a decis mentinerea principiului dreptului de vot dublu, spre nemultumirea presedintelui companiei auto, Carlos Ghosn.

Ministrul francez al Economiei, Emmanuel Macron, a salutat decizia, catalogand-o drept "o coerenta veste buna".

Guvernul de la Paris a anuntat ca va investi pana la 1,23 miliarde de euro pentru majorarea participatiei la Renault de la 15% la 20% si pentru respingerea rezolutiei de mentinere a actualului sistem de vot, construit pe modelul "o actiune, un vot", care la un numar egal de actiuni ofera un numar egal de voturi in deciziile companiei.

Potrivit ministrului francez al Economiei, Emmanuel Macron, Guvernul va reveni la o participatie de 15% dupa AGA de joi, actiunile cumparate urmand sa fie vandute pe piata.

Cresterea drepturilor de vot este posibila in baza asa-numitei "Legi Florange", pe care autoritatile franceze au adoptat-o anul trecut si care permite investitorilor care detin actiuni la o companie de mai mult de doi ani sa isi dubleze drepturile de vot.

Cresterea puterii decizionale a statului francez in cadrul Renault afecteaza in principal constructorul auto partener Nissan Motor, care detine 15% din actiunile companiei franceze, dar nu are drept de vot. Lipsa drepturilor de vot este cu atat mai suparatoare pentru Nissan cu cat Renault detine o participatie de 43,4% in compania japoneza si are drepturi de vot depline, chiar daca nu este actionarul majoritar in parteneriatul dintre cei doi producatori auto.

Renault, al treilea mare producator auto european, a inregistrat un profit net de 1,99 miliarde de euro anul trecut, in urcare cu 1,3% comparativ cu 2013, datorita avansului volumului vanzarilor in Europa, generat in principal de Dacia, si a cresterii preturilor in afara Europei.

In Romania, grupul Renault produce sub marca Dacia modelele Logan, Logan MCV, Sandero, Sandero Stepway si Duster, dar si Renault Symbol.

Potrivit datelor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), vanzarile de masini noi ale Renault au avansat cu 10,1% in primul trimestru, la 334.817 unitati. Cota de piata a Renault a crescut la 9,5% la sfarsitul primului trimestru din 2015 de la 9,4% anul trecut.