Guvernul a aprobat un proiect de lege prin care reglementeaza concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii de cu valoare de peste 22,9 milioane de lei lei. Proiectul prevede ca un contract de concesiune presupune in mod necesar transferul catre operatorul economic concesionar a unei parti semnificative a riscului de operare a lucrarilor/ serviciilor ce fac obiectul concesiunii.

  • ATENTIE: De la prevederile acestui proiect de lege se exclud concesiunile pentru serviciile de transport aerian, concesiunile pentru serviciile publice de transport de călători și concesiunile pentru serviciile de loterie.

Astfel, avand in vedere asumarea acestui risc de catre concesionar, sunt definite reguli separate si mult mai flexibile pentru autoritatile contractante si entitatile contractante, fata de cele aplicabile in domeniul achizitiilor clasice sau al achizitiilor sectoriale. Totodata, au fost realizate o serie de obiective destinate sa asigure un cadru legislativ prin care concesiunile sa fie concepute astfel incat sa se asigure o crestere inteligenta, ecologica si favorabila incluziunii sociale.

Proiectul de act normativ reglementeaza procedurile de atribuire a contractelor de concesiune de lucrari si de concesiune de servicii de catre autoritatile contractante sau entitatile contractante, in cazul in care valoarea estimata este mai mare decat pragul reglementat de Directiva 2014/23/UE, respectiv 22.908.118 lei. Raportarea concesiunilor de lucrari sau de servicii la acest prag se face la valoarea fara TVA. Conditiile si procedurile simplificate de atribuire a contractelor de concesiune de lucrari si de concesiune de servicii a caror valoare este mai mica decat acest prag valoric vor fi reglementate prin normele metodologice de aplicare a proiectului de lege.

Durata contractelor de concesiune va fi limitata, in scopul evitarii denaturarii concurentei. Autoritatea contractanta sau entitatea contractanta estimeaza durata concesiunii pe baza lucrarilor sau serviciilor solicitate. Potrivit proiectului de lege, pentru concesiunile de lucrari sau de servicii a caror durata estimata este mai mare de 5 ani, durata maxima a concesiunii nu poate depasi timpul estimat in mod rezonabil necesar concesionarului pentru a obtine un venit minim care sa permita recuperarea costurilor investitiilor initiale, a costurilor efectuate in legatura cu executarea contractului si a unui profit rezonabil.

Proiectul de act normativ stabileste obligatia de realizare a unui studiu de fundamentare atunci cand o autoritate contractanta intentioneaza sa realizeze un proiect prin atribuirea unui contract pe termen lung care sa cuprinda fie executarea de lucrari si operarea rezultatului lucrarilor, fie prestarea, gestionarea si operarea de servicii. Studiul de fundamentare va trebui sa dovedeasca necesitatea si oportunitatea realizarii proiectului in acest mod. Un astfel de studiu se va realiza si in cazul in care proiectul pe termen lung va presupune crearea unei societati avand ca actionari operatorul economic, pe de o parte, si autoritatea contractanta sau entitatea contractanta, pe de alta parte. Studiul de fundamentare se va baza pe un studiu de fezabilitate in cazul proiectelor ce implica executarea de lucrari.

Proiectul de lege reglementeaza doua proceduri de atribuire: licitatia deschisa in cadrul careia exista posibilitatea de a organiza o etapa de negociere, si, respectiv, dialogul competitiv. Indiferent de procedura aleasa, criteriile de atribuire si cerintele minime nu se modifica in cursul negocierilor. Criteriul unic de atribuire a contractelor de concesiune de lucrari si de concesiune de servicii va fi oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic. In stabilirea ofertei castigatoare, la baza criteriului unic trebuie sa existe criterii obiective care garanteaza evaluarea ofertelor in conditii de concurenta reala. Criteriile obiective au legatura cu obiectul concesiunii si pot include, printre altele, criterii de mediu si sociale. In documentele concesiunii, criteriile sunt enumerate in ordinea descrescatoare a importantei.

Proiectul de act normativ stabileste conditiile in care un contract de concesiune poate fi modificat pe durata executarii acestuia, fara organizarea unei noi proceduri de atribuire, precum si unele cazuri in care se poate ajunge la denuntarea unilaterala a unui contract de concesiune de lucrari sau de concesiune de servicii.

De la prevederile acestui proiect de lege se exclud concesiunile pentru serviciile de transport aerian (care se bazeaza pe acordarea unei licente de operare in sensul Regulamentului CE nr. 1008/2008), concesiunile pentru serviciile publice de transport de calatori (in sensul Regulamentului CE nr. 1370/2007) si concesiunile pentru serviciile de loterie, atribuite de catre stat unui operator economic pe baza unui drept exclusiv.

Proiectul de lege privind concesiunile de lucrari si de servicii este parte a noului pachet legislativ privind achizitiile publice, supus unui amplu proces de consultare publica.

Proiectul face parte dintr-un pachet legislativ privind achizitiile publice. In acest pachet sunt cuprinse patru proiecte de lege: Proiectul de lege privind achizitiile publice, proiectul de lege privind achizitiile sectoriale, proiectul de lege prin care se reglementează concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii si proiectul de lege noile reglementari privind remediile si caile de atac in materie de atribuire a contractelor de achizitie publica.

Citeste si