Locurile de munca pot fi mentinute "in conditii deosebite", prin reinnoirea avizelor de incadrare in astfel de conditii, pentru o perioada de maxim 3 ani, incepand cu 1 ianuarie 2016, a decis miercuri guvernul, printr-o ordonanta de urgenta care modifica Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Totodata, perioada dintre 31 decembrie 2015 si data reinnoirii avizului de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite constituie stagiu de cotizare in conditii deosebite de munca, pentru care angajatorii trebuie sa achite, dupa caz, diferenta dintre cota de contributie de asigurari sociale pentru conditii deosebite munca si cea declarata de acestia.

Caracterul de urgenta al actului normativ este justificat de faptul ca, pana la termenul limita de 31 decembrie 2015, stabilit de legislatia in vigoare (HG 1173/2014), nu toti angajatorii care detin avize de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite au reusit sa normalizeze aceste conditii, prin realizarea masurilor prevazute in planul de prevenire si protectie care trebuie sa asigure imbunatatirea nivelului securitatii si al protectiei sanatatii angajatilor. Concret, din consultarile cu partenerii sociali si din analiza solicitarilor de reinnoire a avizelor de incadrare in conditii deosebite reiese ca, in lipsa prelungirii acestui termen, ar fi afectati peste 30.000 de angajati incadrati in conditii deosebite, preponderent din urmatoarele domenii: sanatate si asigurari sociale, extractia carbunelui, productia si furnizarea de energie electrica si termica. Din lipsa fondurilor, angajatorii din domeniile mentionate nu au putut asigura realizarea masurilor de prevenire si protectie, conditii in care, exista posibilitatea, ca in urma controalelor, inspectorii de munca sa sisteze activitatea, cu implicatii atat pe piata fortei de munca, cat si a bugetului asigurarilor de somaj.

Tot astazi, Executivul a aprobat, prin Hotarare, metodologia de reinnoire a avizelor de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite valabile pana la data de 31 decembrie 2015. Perioada de valabilitate a avizelor reinnoite nu poate depasi data de 31 decembrie 2018.

Reinnoirea avizului de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite se acorda de catre Inspectia Muncii sau Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, in baza urmatoarelor documente:

  • solicitarea de reinnoire a avizului de incadrare in conditii deosebite;
  • buletinele de determinari de noxe profesionale eliberate de laboratoare abilitate sau buletinele de expertizare eliberate de catre directiile de sanatate publica si a municipiului Bucuresti;
  • planul de prevenire si protectie revizuit corespunzator locurilor de munca incadrate in conditii deosebite, care cuprinde masuri si actiuni in scopul incadrarii in conditii normale;
  • raportul medicului de medicina muncii privind starea de sanatate a lucratorilor incadrati in conditii deosbite;
  • dovada depunerii la casele teritoriale de pensii, pana la 31 decembrie 2015, a documentului prin care s-a obtinut reinnoirea avizului de incadrare si a listei categoriilor profesionale care isi desfasoara activitatea in aceste locuri de munca.

Documentele pot fi depuse la una din cele doua institutii competente in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a actului normativ adoptat astazi.

Reinnoirea avizelor de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite, emise de catre Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, se acorda tot de catre aceasta institutie.

Nerealizarea de catre angajator a masurilor din planul de preventie si protectie constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 la 10.000 de lei, in functie de numarul salariatilor. Avizul de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite poate fi anulat de catre Inspectia Muncii, la propunerea inspectoratului teritorial de munca, daca angajatorul nu realizeaza masurile dispuse in urma controlului, in termen de 45 de zile de la constatarea contraventiei.