Consiliul Concurentei a declansat, in urma unei plangeri, o investigatie care vizeaza posibile intelegeri anticoncurentiale intre mai multe firme pe parcursul derularii unei proceduri de achizitie publica organizata de Inspectoratul General al Politiei de Frontiera pentru servicii de mentenanta la patru nave maritime. Firmele suspectate de intelegeri anticoncurentiale sunt Japan Radio Co., Ltd. (Japonia), distribuitorul sau exclusiv in Romania (S.C. Navtron S.R.L.), distribuitorii autorizati (Polar DenizcilikVe Deniz Malzemeleri AS-Turcia, Alphatron Marine B.V - Olanda, Alhoutyam L.T.D. - Israel, Space Electronics -Grecia si Nova Electronics -Grecia), precum si de catre Terma A/S (Danemarca).

Nava maritima a Politiei de FrontieraFoto: Politia de Frontiera
  • "Investigatia, declansata in urma unei plangeri, are ca obiect posibile intelegeri anticoncurentiale care s-au manifestat pe parcursul derularii procedurii de achizitie publica, organizata de Inspectoratul General al Politiei de Frontiera, in vederea achizitionarii de servicii de mentenanta preventiva, servicii de mentenanta corectiva, precum si de piese de schimb pentru sistemele de navigatie, comunicatii si supraveghere din dotarea navei maritime de supraveghere (proiect OPV 6610), respectiv din dotarea a trei nave maritime de interventie (proiect SHALDAG MK IV)", se arata in comunicatul transmis miercuri de autoritatea de concurenta.

Autoritatea sustine ca 'posibilele fapte anticoncurentiale se refera la achizitia a doua echipamente esentiale pentru desfasurarea activitatii de supraveghere si control a trecerii frontierei de stat de catre Politia Romana de Frontiera: Voyage Data Recorder (VDR) model JCY 1850 si Radar supraveghere Terma, Model Scanter 2001 (produs de Terma)'.

In cadrul investigatiei, Consiliul Concurentei a efectuat o inspectie inopinata la sediul S.C. Navtron S.R.L. din Romania. Documentele ridicate in cadrul acestor inspectii se afla in analiza autoritatii romane de concurenta, in cadrul procedurilor specifice investigatiei. Inspectia inopinata reprezinta o etapa preliminara in cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurential.

Efectuarea acestei inspectii nu reprezinta o antepronuntare a Consiliului Concurentei in ceea ce priveste vinovatia companiilor investigate si nici in ceea ce priveste rezultatul final al investigatiei declansate.

  • Ce spune Politia de Frontiera

Politia de Frontiera a adus miercuri urmatoarele precizari in legatura cu investigatia demarata de Consiliul Concurentei:

"Avand in vedere comunicatul de presa transmis de Consiliul Concurentei, in data de 06 ianuarie 2015, cu titlul "CONSILIUL CONCURENTEI A DECLANSAT O INVESTIGATIE PE PIATA SERVICIILOR DE MENTENANTA PENTRU 4 NAVE ALE POLITIEI ROMANE DE FRONTIERA" dar si preluarile ulterioare ale mass-media, Inspectoratul General al Politiei de Frontiera face urmatoarele precizari:

Inca din primul paragraf al comunicatului de presa este mentionat faptul ca "Consiliul Concurentei a declansat o investigatie privind o posibila incalcare a regulilor nationale si comunitare de concurenta de catre Japan Radio Co., Ltd. (Japonia), distribuitorul sau exclusiv in Romania (S.C. Navtron S.R.L.), distribuitorii autorizati (Polar DenizcilikVe Deniz Malzemeleri AS-Turcia, Alphatron Marine B.V - Olanda, Alhoutyam L.T.D. - Israel, Space Electronics - Grecia si Nova Electronics - Grecia), precum si de catre Terma A/S (Danemarca)" precizare care nu face nicio referire la vreo investigatie efectuata asupra Politiei de Frontiera.

In urmatorul paragraf este prezentat motivul inceperii acestei investigatii, care a fost demarat in urma unei plangeri depuse de o societate comerciala care acuza "posibile intelegeri anticoncurentiale care s-au manifestat pe parcursul derularii procedurii de achizitie publica, organizata de Inspectoratul General al Politiei de Frontiera, in vederea achizitionarii de servicii de mentenanta preventiva, servicii de mentenanta corectiva, precum si de piese de schimb pentru sistemele de navigatie, comunicatii si supraveghere din dotarea navei maritime de supraveghere (proiect OPV 6610), respectiv din dotarea a trei nave maritime de interventie (proiect SHALDAG MK IV)". Si aici, facem mentiunea ca nu se face referire la vreo investigatie asupra modului in care a fost derulata, din punct de vedere legal, procedura de achizitie de catre Politia de Frontiera.

Procedura de achizitie derulata de Inspectoratul General al Politiei de Frontiera a respectat toate prevederile legale in vigoare si toate etapele prevazute de legislatie, astfel:

In data de 19.11.2014 a fost publicat in Sistemul Electronic al Achizitiilor Publice Anuntul de participare 155683 cu documentatia de atribuire aferenta in cadrul procedurii de licitatie deschisa cu etapa finala de licitatie electronica pentru incheierea unor acorduri cadru de servicii de modernizare si mentenanta a 4 nave maritime din dotarea structurilor PFR, avand criteriul de atribuire "pretul cel mai scazut".

Procedura de achizitie a fost verificata asupra respectarii aspectelor procedurale de catre observatori desemnati din cadrul U.C.V.A.P. - Ministerul Finantelor Publice.

Au fost depuse doua oferte, in termenul limita, de catre urmatorii operatori economici:

  • S.C. NAVTRON S.R.L.
  • Asocierea S.C. Tehnorex International S.A. (lider) si S.C. Ancom '96 S.R.L. (asociat) cu subcontractanti SC Techno-Marine Services SRL, SC Interactive Systems & Business Consulting SRL si Polar Denizcilik Ve Deniz Malzemeleri A.S.

Prin aplicarea criteriului de atribuire "pretul cel mai scazut", comisia de evaluare a ofertelor a declarat castigatoare, atat pentru Lotul 1: Echipamente de navigatie, supraveghere (senzor optoelectronic si radar de supraveghere) si comunicatii pentru nava maritima de supraveghere OPV, cat si pentru Lotul 2: Echipamente de navigatie, supraveghere (senzor optoelectronic) si comunicatii pentru navele maritime de interventie proiect SHALDAG MK IV, oferta Asocierii S.C. Tehnorex International S.A. (lider) si S.C. Ancom '96 S.R.L. (asociat) cu subcontractanti S.C. Techno-Marine Services S.R.L. si S.C. Interactive Systems & Business Consulting S.R.L.

Operatorul economic SC Navtron SRL, clasat pe locul al doilea, a depus contestatia nr. 3642 din 16.03.2015 impotriva comunicarii privind rezultatul procedurii de achizitie.

Ca urmare a acestei contestatii, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor a emis Decizia nr. 524/53 C10/321 din 24.04.2015, prin care a dispus reevaluarea ofertei depuse de catre Asocierea S.C. Tehnorex International S.A. (lider) si S.C. Ancom '96 S.R.L. (asociat).

Pentru punerea in aplicare a Deciziei, comisia de evaluare a reevaluat oferta depusa de Asocierea S.C. Tehnorex International S.A. (lider) si S.C. Ancom '96 S.R.L. (asociat) in concordanta cu cele stipulate in decizia C.N.S.C. si astfel a declarat oferta castigatoare a acordului cadru de servicii cea depusa de S.C. NAVTRON S.R.L. atat pentru Lotul nr. 1 cu o propunere financiara de 272.000 euro fara TVA, cat si pentru Lotul nr. 2, cu o propunere financiara de 231.000 euro fara TVA.

Drept urmare, in data de 22.05.2015, au fost incheiate doua Acorduri Cadru cu societatea declarat castigatoare:

A. Acordul cadru aferent Lotului nr. 1:

A fost semnat acordul cadru de prestare de servicii nr. 197 din 22.05.2015, pe o perioada de 18 luni.

La data de 04.06.2015, a fost semnat contractul de servicii subsecvent nr. 1 / 217 la acordul cadru sus mentionat, avand o valoare de 55.400 Euro fara T.V.A. si o durata pana la data de 30.06.2015.

B. Acordul cadru aferent Lotului nr. 2:

A fost semnat acordul cadru de prestare de servicii nr. 198 din 22.05.2015, pe o perioada de 18 luni.

La data de 04.06.2015, a fost semnat contractul de servicii subsecvent nr. 1 / 214 la acordul cadru sus mentionat, avand o valoare de 34.455 Euro fara T.V.A., cu o durata pana la data de 30.06.2015.

La data de 16.06.2015, a fost semnat contractul de servicii subsecvent nr. 2 / 235 la acordul cadru sus mentionat, avand o valoare de 55.720 Euro fara T.V.A., cu o durata pana la data de 30.06.2015.

In data de 13.08.2015, respectiv data de 15.09.2015, Inspectoratul General al Politiei de Frontiera a primit doua solicitari din partea Consiliului Concurentei de a transmite documentele procedurii de achizitie publica si de a emite un punct de vedere asupra modului de derulare a procedurii.

In data de 24.08.2015, respectiv data de 02.10.2015, Inspectoratul General al Politiei de Frontiera a transmis catre Consiliul Concurentei documentele solicitate precum si un punct de vedere asupra modului de derulare a procedurii.

In contextul celor sus-mentionate, Biroul de Informare si Relatii Publice din cadrul Inspectoratului General al Politiei de Frontiera foloseste acest prilej pentru a va asigura de intreaga deschidere si transparenta a institutiei pe care o reprezinta in prezentarea evenimentelor ce vizeaza activitatea Politiei de Frontiera Romane, scopul fiind informarea corecta a opiniei publice".