La fel cum in industria auto exista marci premium, si la electrocasnice, romanii dispusi sa cheltuiasca sume mari gasesc pe piata brand-uri germane premium. Miele este un exemplu interesant: cele mai ieftine masini de spalat costa 3.600 de lei, iar cele mai scumpe cuptoare costa cat un Logan nou. Miele (pronuntat "mile") este un brand gerrman de electrocasnice care vinde anual de peste 3 miliarde euro, are 17.500 de angajati si detine si o fabrica in Romania, langa Brasov.

Fabrica s-a deschis in 2009 la Feldioara, dupa o investitie de 24 miliioane euro si produce componente electronice pentru aparatele Miele.

Majoritatea produselor sunt fabricate in Germania - si nu in China sau alte tari asiatice - insa acest lucru este viabil din punct de vedere financiar, fiindca in medie produsele Miele sunt de patru ori mai scumpe decat electrocasnicele clasice, explica Loredana Butnaru, Director de vanzari Miele Romania.

De exemplu, cel mai ieftin aspirator este aproape 700 lei, o hota porneste de la circa 2.000 lei, iar o masina de spalat, de la 3.600 lei, in magazin fiind multe produse de peste 10.000 lei, culminand cu frigidere si cuptoare premium la peste 30.000 lei.

Cum arata profilul clientului? Este vorba de persoane educate, cu venituri peste medie, care calatoresc, au avut primul contact cu brandul in afara tarii si se informeaza inainte de a face o achizitie.

Pe plan international compania a fost supranumita "Mercedesul electrocasnicelor", acest lucru intamplandu-se in vremea cand Mercedes era cea mai respectata marca auto premium si cand BMW si Audi nu erau atat de putemice. In orice caz, Miele mizeaza mult pe imaginea premium si pe finisajele extrem de bune.

Merita un frigider sau o masina de spalat peste 5.000 de lei, cand la pretul de trei-patru ori mai mici pot fi cumparate produse fiabile? Vanzarile companiei nu au fost foarte mari ca volum, insa au crescut, semn ca tot mai multi romani sunt dispusi sa dea sume consistente pentru a avea in casa produse premium.

Miele a vandut de noua milioane lei in Romania in 2014 si de 15,6 milioane lei anul trecut, estimarile fiind ca in 2016 vanzarile sa creasca macar cu 10%. Compania are magazin propriu in Bucuresti si prin companii partenere la Brasov, Sibiu, Cluj si Targu Mures, urmand sa deschida inca doua anul acesta. Produsele sale se vand in 70 de magazine partenere, dar si pe online, unde a fost generata o zecime din cifra de afaceri. Tot peste 10% din cifra de afaceri a venit din vanzarile de aparatele profesionale pentru hoteluri si restaurante.

Ca Romania este o piata mica o arata simpla comparatie cu Germania unde Miele vinde anual de aproape un miliard de euro, de peste 200 de ori mai mult decat la noi. Celelalte piete din top 5 sunt SUA, Elvetia, Australia si Marea Britanie.

Interesant este ca Miele nu va merge (inca) pe acest trend al super-tehnologizarii care duce la controlul aparatelor cu aplicatii de pe telefon sau la instalarea unor touch-screen-uri uriase pe frigider. Compania testeaza acum diverse tehnologii pentru a vedea cum le poate pune pe produsele sale, insa acest lucru nu este o prioritate.