Consiliul Concurentei a sanctionat compania Baxi Romania SA si 50 de distribuitori ai acesteia cu amenzi in valoare totala de 990.027 lei (aprox. 220.006 euro) pentru incheierea unor intelegeri anticoncurentiale pe piata distributiei centralelor termice si a accesoriilor pentru acestea. Sanctiunile au fost aplicate in cadrul investigatiei privind stabilirea pretului de revanzare si ingradirea exercitarii concurentei intre distribuitori prin limitarea comercializarii, potrivit unui comunicat al Consiliului.

Acesta constatat ca in contractele incheiate in perioada 2006-2014 intre Baxi Romania SA si distribuitori erau prevazute clauze prin care se stabileau preturile de revanzare ale produselor si care limitau comercializarea si libertatea exercitarii concurentei intre distribuitori.

Distribuitorii aveau obligatia de a respecta strategia de preturi recomandate, sa le implementeze in toata reteaua lor de magazine - daca avea subdistribuitori. De asemenea, contractele contineau clauze restrictive in ceea ce priveste participarea la licitatii: daca mai multi parteneri comerciali solicitau cereri de oferta de la Baxi, doar unul dintre distribuitori, respectiv primul care depunea cererea, beneficia de un pret competitiv. Ulterior, Baxi solicita documentarea fiecarei livrari cu o copie a contractului dintre distribuitor si clientul final, precum si o copie dupa factura emisa.

18 dintre distribuitori au recunoscut faptele anticoncurentiale si au beneficiat de reducerea amenzilor cu 20% din nivelul de baza.

"Scopul nostru nu este acela de a elimina companiile de pe piata si, de aceea, la stabilirea sanctiunilor am tinut cont de faptul ca distributorii centralelor Baxi au cifre de afaceri destul de mici. Prin aceasta investigatie si amenzile aplicate, intentia noastra este sa tragem un semnal de alarma astfel incat toate companiile, indiferent ca sunt mai mari sau mai mici, sa inteleaga ca trebuie sa respecte legislatia in domeniul concurentei si sa isi stabileasca singure preturile de revanzare, nu prin intelegere cu furnizorul", a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Conform prevederilor in domeniul concurentei, intelegerile dintre un furnizor si distribuitori pentru a stabili preturile la care urmeaza sa fie revandute produsele, precum si intelegerile care vizeaza limitarea comercializarii, reprezinta practici anticoncurentiale si sunt sanctionate de lege. In urma unor intelegeri de acest tip, consumatorii sunt afectati direct deoarece nu mai au posibilitatea de a alege, prin astfel de practici eliminandu-se complet concurenta dintre distribuitori.