Inspectorii Curtii de Conturi a descoperi multe nereguli la Compania Nationala "Loteria Romana", valoarea prejudiciilor in 2014 fiind de multe zeci de milioane de lei. Printre constatari se afla si nerespectarea contractului controversat incheiat in octombrie 2013 cu firma Novo VLTech Solutions, apartinand grupului austriac Novomatic. Asa cum a atras atentia si HotNews.ro in mai multe randuri, Curtea de Conturi arata ca nu au fost respectate clauzele contractuale privind instalarea unui numar de 10.000 de terminale de videoloterie. De asemenea, Novo VLTech Solutions nu a fost emisa o garantie in favoarea Loteriei de cel putin 75 de milioane euro. Mai mult, Loteria nu s-a asigurat printr-o scrisoare de garantie bancara ca Novo VLTech Solutions vor livra terminalele de videoloterie.

Videoloteria aduce prejudicii Loteriei RomaneFoto: AGERPRES

In urma analizei derularii contractului de asociere in participatiune incheiat in anul 2013, in vederea implementarii si a exploatarii in comun a unui sistem de videoloterie (VLS) la cheie, cu un numar minim de 10.000 terminale de videoloterie (VLT), inspectorii Curtii de Conturi a constatat imposibilitatea atingerii indicatorilor de performanta stabiliti prin clauze.

Mai exact, nu au fost respectate clauzele privind instalarea si exploatarea cu succes, din punct de vedere tehnic si economic, a unui numar minim de 10.000 de terminale de videoloterie, pana la data de 31.12.2014. Nu au fost respectate clauzele privind emiterea, de catre partenerul asocierii, a unei garantii societare in favoarea CNLR SA, in valoare de cel putin 75 milioane euro, la data livrarii si punerii in functiune a celor 10.000 de terminale de videoloterie. Curtea de Conturi a mai constatata neasigurarea CNLR SA, incepand cu data de 01.02.2015, ca asociatii vor livra si instala cu succes diferenta de 3.967 de terminale VLT, printr-o scrisoare de garantie bancara.

In perioada iulie-decembrie 2014, nu au fost utilizate echipamentele VLT neamortizate integral pana la data de 30.06.2014, profitul net al companiei fiind diminuat cu 9,1 milioane de lei, pentru care a fost calculat si platit impozit pe profit in suma de 1,4 milioane lei. Ca urmare a derularii necorespunzatoare, in perioada 2003-30.06.2014, a unui contract incheiat cu 3 agenti economici si avand ca obiect "furnizarea, instalarea si punerea in functiune a Sistemului de Videoloterie, capabil sa functioneze on-line, precum si furnizarea oricaror servicii auxiliare necesare in vederea operarii Sistemului la cheie, incluzand riscurile financiare si costurile pentru implementarea Sistemului de Video-Loterie", Compania a inregistrat cumulat o pierdere estimata la suma de 39,6 milioane lei. Aici, Curtea de Conturi face referire la contractele pagubitoare incheiate anterior celui cu Novo VLtech, mai exact cu firmele grecesti Intracom si Intralot, si o alta firma Lotrom, in calitate de furnizor de echipamente.

Reamintim ca unul dintre sustinatorii contractului cu Novomatic a fost chiar fostul premier Victor Ponta, acesta criticandu-i pe cei care considerau ca asocierea cu Novomatic nu este benefica pentru Loteria Romana. In octombrie 2013 cand a fost incheiat contractul cu Novomatic, Victor Ponta spunea ca pentru Loteria Romana este o afacere foarte buna. "Zece ani de zile, la Loteria Romana, am luat zece milioane de euro. Acum am semnat un contract sa luam 75 de milioane de euro. Deci, de la 10 la 75. Daca te uiti la televizor, o sa afli ca e ceva rau. Asta e, n-ai ce sa faci. O sa tipe unii care nu platesc taxe ca de ce am luat 75 si de ce nu mai iau 10. Asta e. Explicam, spunem", a declarat Ponta la o zi dupa ce a fost anuntat incheierea contractului. Citeste aici mai multe amanunte.

Curtea de Conturi a mai descoperit si alte nereguli la Loteria Romana. Printre acestea este plata nejustificata a sumei de 83 mii lei (inclusiv TVA) pentru servicii privind realizarea unei "analize de specialitate pentru stabilirea celei mai bune variante de asigurare in conditiile optime a activitatii specifice Companiei, prin analiza ofertelor angajante obtinute de CNLR SA cu privire la achizitionarea unui noi sistem loteristic si/sau analizarea altor posibilitati". Platile au fost facute in conditiile in care OVMMFP (Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finantelor publice) nr. 1.056/2013 prevedea contractarea unor "servicii de specialitate pentru elaborarea unui raport cu privire la achizitionarea unui nou sistem loteristic si/sau analizarea unor alte posibilitati, inclusiv de asociere in participatiune".

De asemenea, au fost achizitionate servicii juridice constand in "informare, consultanta, asistenta, reprezentare si certificare juridica", contrar prevederilor art. I alin. (1) din OUG nr. 26/2012 privind unele masuri de reducere a cheltuielilor publice si intarirea disciplinei financiare si de modificare si completare a unor acte normative. Cu toate ca, in baza analizei de piata efectuate in vederea stabilirii pretului serviciilor, valoarea acestora a fost in suma de 30 mii euro, CNLR SA a diminuat valoarea achizitiei pentru a efectua atribuirea directa. Mai mult, efectuarea unor astfel de lucrari (servicii) reprezinta atributii de serviciu si sunt in sarcina compartimentelor de specialitate ale Companiei, aceasta analiza fiind realizata si de catre aceasta.

Curtea de Conturi a mai constatat ca Loteria nu a identificat si nu a evaluat potentialele riscuri, constand in constrangeri de timp, starea tehnica a sistemului loteristic existent si imposibilitatea finalizarii procedurii de implementare a unui nou sistem loteristic pana la data de 31.12.2013. In conditiile in care, de la data de 01.01.2014, administrarea activitatii jocurilor loto nu a fost realizata prin resurse ale Companiei, au fost create premisele prejudicierii Companiei cu o suma estimata la 30,4 milioane lei. Reamintim ca pentru jocurile Loto, a existat un contract cu firma greceasca Intralot care a expirat, dupa 10 ani, la sfarsitul lui 2013. Insa, in loc sa fie semnat un alt contract, unul mai avantajos, sau sa exploateze singura acest sistem, Loteria Romana a tot semnat acte aditionale pentru prelungire. Insa, in baza acestor acte aditionale, Intralot nu facea altceva decat sa asigure mentenanta, in aceleasi conditii in care s-a asigurat achizitia sistemului. Abia la inceputul anului 2015, Ministerul Finantelor a decis sa nu mai fie incheiate noi acte aditionale.

Curtea de Conturi a mai descoerite ca pe parcursul anului 2014 au fost inregistrate venituri din exploatare de 15,5 milioane de lei, reprezentand castiguri neridicate de participantii la sistemele de joc in perioada de plata de 90 de zile (termen stabilit prin regulamentele de joc). Insa in cadrul regulamentelor de joc nu exista precizari exprese privind distribuirea acestor sume neridicate in termen de catre participantii la sisteme de joc. Curtea de Conturi recomanda efectuarea unei analize prin care sa se identifice, sa se propuna solutii care sa conduca la diminuarea valorii castigurilor neridicate, precum si revizuirea regulamentelor de joc ale CNLR SA cu privire la modul de distribuire a sumelor neridicate in termen de catre participantii la sistemele de joc si informarea autoritatii tutelare cu privire la solutia identificata.

Loteria Romana s-a aflat pana in toamna anului trecut in subordinea Ministerului Finantelor. In luna octombrie, fostul Guvern a aprobat o Ordonanta de Urgenta privind transferul Companiei Nationale "Loteria Romana" de la Ministerul Finantelor la Oficiul National pentru Jocuri de Noroc. Totodata, oficiul a trecut in directa coordonare a premierului. Este un act normativ controversat, mai ales ca ar incalca o recomandare a Comisiei Europene privind crearea unor autoritati independente in domeniul jocurilor de noroc, Oficiul ajungand sa fie si reglementator, si jucator pe piata, ceea ce poate duce la conflict de interese. Ordonanta se afla in Parlament, fiind respinsa de Senat, prima camera decizionala. Contractele Loteriei Romane se afla in atentia procurorilor DNA inca din 2014.