Clarificarea legislatiei privind acordarea unui ajutor de stat marilor consumatori de energie electrica, prin exceptarea de la plata pana la 85% a certificatelor verzi, a starnit nemultumirea celor de la ArcelorMittal Galati, care acum ameninta Guvernul cu procese. Guvernul nu a facut altceva decat sa elimine niste ambiguitati din legislatie, in sensul ca marii consumatori vor avea parte de ajutor de stat din momentul in care au primit acordul de exceptare, nu de la inceputul lui 2015. Pana la sfarsitul lui februarie, legislatia era interpretabila, in functie de interesele partilor implicate. Aici si Ministerul Economiei poarta o vina, in conditiile in care pana in februarie a interpretat asa cum doreau marii consumatori, in sensul ca vor fi exceptati de la plata certificatelor verzi de la inceputul lui 2015, chiar daca au primit acorduri dupa luna iunie.

Combinatul de la Galati se duce pana in instanta pentru ajutoare de statFoto: AGERPRES
  • CONTEXT
  • Guvernul a modificat pe 24 februarie Hotararea de Guvern 495/2014 privind acordarea unui ajutor de stat marilor consumatori de energie electrica, prin exceptarea de la plata pana la 85% a certificatelor verzi. Potrivit noilor prevederi, aprobate prin HG 113/2016, exceptarile de la plata certificatelor verzi se aplica incepand cu data emiterii acordului de exceptare obtinut de beneficiarii ajutorului de stat. Pana la aceasta modificare, HG 495/2014 prevedea ca exceptarile se aplica incepand cu anul in care a fost obtinut acordul de exceptare. In toate acordurile de exceptare au fost date dupa luna iunie 2015. Atunci, furnizorii de energie au cerut eliminarea ambuguitatilor din legislatie.
  • Nu era clar din ce moment se aplica ajutorul de stat: pe tot anul 2015 sau incepand cu data de la care au fost date acordurile de exceptare? Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) spunea ca de la data cand au fost obtinute acordurile de exceptare. Ministerul Economiei spunea invers, ca pe tot anul 2015, aceasta varianta fiind mai mult pe placul marilor consumatori de energie. De altfel, si ministrul economiei, Costin Borc, a condus pana in noiembrie o companie mare beneficiara de exceptari de la plata certificatelor verzi: Lafarge Ciment Romania SA.
  • Pe 24 februarie, chiar in ziua in care Guvernul a modificat HG 495/2014, premierul Dacian Ciolos a luat decizia ca ministrul Costin Borc sa nu mai aiba printre atributii aplicarea legislatiei privind acordarea unui ajutor de stat marilor consumatori de energie electrica. Era conflict de interese, lucru constatat cu intarziere, dupa trei luni de la preluarea functiei de ministru al economiei. Astfel, premierul Dacian Ciolos l-a delegat pe Claudiu Vrinceanu, secretar de stat in Ministerul Economiei, sa se ocupe de exceptarile de la plata certificatelor verzi. Asa ca pe 24 februarie, Claudiu Vranceanu a fost cel care a contrasemnat HG 113/2016, hotarare de guvern care nu s-a aflat in dezbatere publica, asa cum prevede legea privind transparenta decizionala. Aici Costin Borc este in avantaj, deoarece marii consumatori se vor rafui cu cei care au semnat actul normativ, nu cu el.
  • Hotararea Guvernului 113/2016 nu este pe placul ArcelorMital Galati, si mai mult ca sigur, nici pe placul celorlalti 36 de beneficiari. ArcelorMittal ameninta Guvernul ca il da in judecata, invocand nevoia de predictibilitate si sustenabilitate in desfasurarea activitatii.

"Suntem surprinsi si dezamagiti sa observam ca Guvernul Romaniei a decis, la sfarsitul lunii februarie 2016, sa schimbe regulile stabilite prin Hotararea de Guvern 495/2014 pentru aplicarea exceptarii unor anumite categorii de consumatori de electriacitate de la plata certificatelor verzi", a declarat Bruno Ribo, Director General al ArcelorMittal Galati, potrivit unui comunicat de presa. "Compania noastra studiaza acum toate posibilitatile de a actiona legal impotriva actelor normative emise in baza unor principii contradictorii cu prevederile Constitutiei Romaniei si ale Codului Civil, pentru a ne proteja interesele si operatiunile", a mai spus Bruno Ribo.

Acesta vorbeste de o noua povara suplimentara (n.red. de fapt este vorba de aplicarea ajutorului de stat mai tarziu decat dorea Mittal), care ar afecta foarte mult sustenabilitatea combinatului, deoarece se confrunta cu o competitie puternica din partea Chinei si a tarilor din Comunitatea Statelor Independente, tari care nu platesc subventii pentru energia regenerabila. "Compania este deja afectata de importurile de otel din China aduse pe piata europeana la pret de dumping, in absenta unor masuri puternice de protectie luate de catre Uniunea Europeana. Subventiile acordate pentru dezvoltarea energiei produse din surse regenerabile creeaza distorsiuni de competitivitate si lipsa de corectitudine pe pietele unde Compania opereaza. In principiu, Hotararea de Guvern 495/2014 stipuleaza ca exceptarea de la plata certificatelor verzi ar fi trebuit aplicata incepand cu anul cand Acordul de Exceptare este emis. De asemenea, procesul de evaluare al aplicatiei ar fi trebuit incheiat in maxim 30 de zile lucratoare de la inregistrarea solicitarii. ArcelorMittal Galati a depus dosarul cu documentatia necesara autoritatilor imediat dupa intrarea in vigoare a Hotararii de Guvern 495/2014, in decembrie 2014. De fapt, din cauza problemelor administrative de la Ministerul Economiei, care nu pot fi atribuite aplicantilor, Ministerul Economiei nu a eliberat nicio aprobare inainte de iunie 2015. Acum, dupa mai mult de 14 luni de la intrarea in vigoare a Hotararii de Guvern, institutiile statului au decis sa schimbe regulile pe care tot acestea le-au adoptat. Astfel, exceptarea de la plata unei parti a certificatelor verzi este aplicata de la momentul semnarii acordului de exceptare. O asemenea abordare conduce la concluzia ca in Romania exista un climat economic instabil, neadecvat dezvoltarii unor afaceri de durata si investitiilor industriale", se mai arata in comunicat.

Ministerul Economiei a transmis la inceputul lui decembrie preseio lista cu 37 de companii beneficiare de ajutorul de stat prin HG 495/2014 privind exceptarile de la plata certificatelor verzi. Printre ele se afla si Lafarge Ciment Romania SA, compania condusa pana de curand de Costin Grigore Borc. HotNews.ro a aratat prin articolul "Razboiul preturilor la energia electrica" ca IMM-urile trebuie sa plateasca facturi la energie mai mari, suportand schema de sprijin pentru marii consumatori.

Cele 37 de companii beneficiare: Brikston Constructions Solutions SA, SC Messer Romania Gaz SRL, TMK Artrom SA, TMK Resita SA, SC Elsid SA, Stirom SA, Silcotub SA, SC Alum SA, SC Alro SA, Vimetco Extrusion SRL, SC Lafarge Ciment Romania SA, ArcelorMittal Galati SA, Carpat Cement Holding SA, ArcelorMittal Hunedoara SA, Rompetrol Rafinare SA, SC OMV Petrom SA (Rafinaria Petrobrazi), Chimcomplex Borzesti, Saint Gobain Glass Romania SRL, Azomures SA, Celco SA, SC Romcarbon SA, STG Steel SRL, Greentech SA, Greenfiber International SA, Kastamonu Romania SA, Linde Gaz Romania (Puncte de lucru Galati si Rm-Valcea), Carmeuse Holding SRL si Cieh Soda Romania, Electrocarbon Slatina, Petrocart SA, Altur SA, Holcim Romania, Comceh SA, Hipac Romania, Donalam SRL, Doosan IMGB si Siad Romania.

Pentru Lafarge, intervalul privind cuantumul ajutorului de stat este intre 1 si 2 milioane de euro.

La inceputul lui februarie, furnizorii de energie electrica din Romania s-au plans ca se confrunta cu dificultati din cauza lipsei de decizie a autoritatilor, care, mai mult, recurg la interpretari diferite ale reglementarilor legislative. Reprezentantii Asociatiei Furnizorilor de Energie Electrica din Romania (AFEER) spun ca nu este clar cand si cum se aplica prevederile HG 495/2014 privind acordarea unui ajutor de stat marilor consumatori de energie electrica, prin exceptarea de la plata pana la 85% a certificatelor verzi.

Reprezentantii AFEER au solicitat sa comunice de urgenta interpretarea oficiala a prevederilor HG nr. 495/2014, referitoare la momentul aplicarii acordurilor de exceptare la plata a certificatelor verzi (CV) pentru marii consumatori de energie electrica, emise pe parcursul anului 2015. "Daca, pana cel tarziu la mijlocul lunii februarie, nu se vine cu o precizare clara privind momentul aplicarii acordurilor, furnizorii clientilor, care beneficiaza de exceptare, se vor afla in cateva situatii extrem de nefavorabile acestora", se arata intr-un comunicat al AFEER. Potrivit acestuia, Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) a informat ca exceptarea este valabila de la data emiterii acordului pentru consumator. In schimb, Ministerul Economiei a precizat, printr-o informare catre presa, ca se acorda exceptarea pentru intreg anul 2015.

In cazul in care ar fi luata in considerare informarea ANRE, s-ar putea ajunge in situatia achizitionarii unui numar mai mare de certificate verzi, iar clientul cu acord de exceptare sa refuze plata surplusului, considerand valabila comunicarea Ministerului Economiei, sustine AFEER. Sau ar mai putea exista situatia achizitionarii de certificate verzi conform infomarii Ministerului Energiei, dar furnizorul sa fie sanctionat de catre ANRE pentru neindeplinirea cotei obligatorii privind achizitia de CV-uri.

In aceste conditii, furnizorii au cerut Ministerului Economiei sa clarifice situatia.

Decizia privind instituirea unei scheme de ajutor de stat prin exceptarea marilor consumatori de energie electrica de la plata pana la 85% a certificatelor verzi a fost luata in 2014 de catre Guvernul Ponta. Cei mai mari consumatori, cei industriali, nu mai sunt obligati sa plateasca o mare parte din certificate verzi. Insa, cineva trebuia sa le plateasca, fiind estimata o suma de vreo 750 de milioane euro in zece ani. Asa s-a ajuns ca aceasta povara sa fie transferata asupra celorlalti consumatori, mai ales asupra IMM-urilor.

Comisia Europeana a fost de acord cu acest ajutor de stat, insa in anumite conditii. Beneficiarii trebuie sa faca investitii in eficienta energetica, sa prezinte dovada realizarii lor, iar Ministerul Economiei, cel care gestioneaza ajutorul, sa faca analiza dosarelor si sa le aprobe. Insa, exista informatii potrivit carora acesti beneficiari nu sunt verificati daca au realizat sau nu investitiile, asa cum sustin cand depun cererile de exceptare.