Kuka, o companie germana de varf in robotica, cumparata cu peste patru miliarde de euro de chinezi
Cu toate acestea, ministrul economiei si vicecancelar german, Sigmar Gabriel (SPD), vrea sa reinnoiasca discutia referitoare la "modul in care economiiile nationale se raporteaza la concurenta", caci pretul oferit de chinezi pentru Kuka a eliminat orice alta oferta. Alta temere este "emigrarea de know-how".
In perspectiva preluarii Kuka de catre producătorul de aparatură electrocasnică Midea, si Berlinul si Bruxelles-ul s-au ingrijorat. Know-how-ul tehnic al unei firme inovatoare se va pierde, mergand la chinezi, au fost criticile aduse. In plus, importante tehnologii ale viitorului "migreaza" dinspre Europa inspre Asia, ca si "datele sensibile" legate de clienti. Si totusi, niciun investitor german sau european nu s-a aruncat in lupta pentru preluarea majoritatii actiunilor de la Kuka.
In mod normal, ministerul nu intervine in tranzactii din economia privata. Acest lucru se intampla, prin demararea unui proces de analiza a impactului acesteia, doar cand interese fundamentale ale societatii in domeniul telecomunicatiilor, aprovizionarii cu apa si cu energie ar putea fi lezate. In urma analizei, Ministerul Economiei german aproba sau nu tranzactia economica. Saptamani la rand s-a incercat gasirea unei oferte alternative la cea chineza, inclusiv de la Siemens, insa fara succes.
De aceste eforturi a fost informata si cancelarul Angela Merkel. Christiane Wirtz, a doua purtatoare de cuvant a guvernului, a mentionat insa ca "la final este o decizie antreprenoriala, daca actionarii Kuka vor sa permita o preluare a companiei de catre chinezi sau o participatie majoritara a acestora".
Shopping tour-ul chinezesc la Augsburg, unde e sediul Kuka, a inceput in luna mai. Oferta chinezilor de la Midea pentru preluarea de actiuni a avut un volum total de 4,5 miliarde euro, pretul pe actiune fiind de 115 euro. Acestia detineau deja 13,5% din actiuni si primul pas a fost sa sara la 30%, minimul necesar unei preluari de firma. Pentru aceasta, a fost nevoie sa convinga si cativa mari detinatori de actiuni la Kuka, cum sunt industriasii Voith (25,1%) si Loh (10%).
Cu majoritatea asigurata, pasii pana la peste 90% din actiuni au fost usori. Preluand modelul marilor detinatori de actiuni la Kuka, ceilalti actionari au vandut si ei catre Midea, termenul-limita al optiunii de vanzare fiind pana in 3 august 2016. Au urmat avizele "contra-cartel" si liberul de la Ministerul Economiei german.
Teoretic, Midea are controlul absolut asupra Kuka. Preluarea integrala a firmei va fi realizata, prezumtiv, in primavara anului viitor. Sindicatul si angajatii din Germania au fost insa asigurati de chinezi ca locurile de munca nu sunt periclitate, cel putin provizoriu. Angajamentul se refera la mentinerea celor 12.600 de locuri de munca din Germania pana in anul 2023, adica inca timp de sase ani.
KUKA AG (fosta IWKA AG) este o companie germana din domeniul tehnologiei si constructiilor de masini, cotata la bursa. Ea a fost fondata in anul 1898, iar sediul firmei se afla in Augsburg, din landul Bavaria. Concernul cuprinde firmele KUKA Roboter (cu firma-fiica KUKA Laboratories), KUKA Systems, Kuka Industries si Swisslog. In anul 2015, firma avea 12.300 de angajati si o cifra de afaceri de 2,966 miliarde de euro. https://www.kuka.com/
Midea Group este o societate pe actiuni cu sediul central in Foshan, China. Ea a fost fondata in 1968 si este intre liderii de piata in domeniul produselor electrotehnice, instalatiilor de climatizare si aparaturii casnice. Concernul Midea are 126.000 de angajati si cca 18,5 miliarde de euro cifra de afaceri. http://www.midea.com/global/
Tehnologia produsa de Kuka este considerata "varf de lance" in tehnica roboticii. Ea are un rol important in "industria 4.0", digitalizarea si inter-relationarea proceselor de productie. Firma germana a dezvoltat si un software pentru comunicarea om-masina, care este considerat drept un produs-cheie al tehnologiei viitorului.
Kuka este inca una dintre companiile importante germane care se duce la chinezi. Potrivit cotidianului economic german Handelsblatt, multe alte firme relevante din Germania se afla in intregime sau cu participatii majoritare, in proprietate chineza: Putzmeister (betoniere), Kiekert (sisteme de inchidere auto), Schwing (betoniere), Kion (stivuitoare), Solibro (celule solare), Sunways (fotovoltaica), Tailored Blanks (metalurgie, firma-fiica a Thyssen Krupp), Koki Technik Transmission Systems (componente auto), Hilite (piese auto), Krauss-Maffei (masini si instalatii speciale), EEW (instalatii de procesare a gunoiului), Manz (constructor de masini).

De ce nu poți să-ți plătești online taxele și impozitele la toate primăriile? Ministrul Teleman ar vrea amenzi pentru instituțiile care nu se înrolează în Ghișeul.ro
Cine este Ioana Mihăilă, propunerea USR-PLUS pentru funcția de ministru al Sănătății
Conturul unui conflict militar Rusia - Ucraina, mai pronunțat ca niciodată: „Concentrarea de forțe rusești e mai mare ca în 2014. Nu excludem niciun scenariu, de la Putin ne putem aștepta la orice”
HARTĂ INTERACTIVĂ Autostrada „Moldovei” A7 Pașcani - Suceava - Siret: Variantele de traseu analizate oficial
Dup-aia, pa si pusi. Toate patentele si R&Dul puse pe un HDD extern si pleaca-n China.
Multa minte au si nemtii astia. Au facut 4 miliarde profit pe termen scurt, ca pana in 2023 rezolva altcineva, nu ...
Vrei?
pare o optiune corecta in fata acestui "political correctness" capitalist, care iti permite sa vinzi orice industrie strategica oricui, pentru simplul fapt ca tu nu ai o strategie nationala pe termen lung - sau ai o strategie jalnica fata de cea a Statului cumparator (ca nu a cumparat "o firma oarecare" ci un Stat !)
si au mai spus nemtii ca intervin "doar cand interese fundamentale ale societatii in domeniul telecomunicatiilor, aprovizionarii cu apa si cu energie ar putea fi lezate"
deci e foarte clar: teoretic ai putea cumpara TOATA INDUSTRIA GERMANA (adica tot ce va puteti imagina...), dar totul pana la retelele de telecomunicatii, apa si energie (unde oricum depind groaznic de gazele ruseti dupa ce Angelika a inchis sectorul nuclear) = PENIBIL !!! ASTIA SUNT MOTORUL EUROPEI !
fac pariu azi ca nu vor veni la 3&4 sau Tarnita. in septembrie avem dead-line.
chinezul plateste corect si munceste corect. daca l-ai furat odata nu mai prinzi picior de chinez.
au venit in regenerabile si au fost parliti de vreo 500M Euros. hmmm !
Asa au facut cu Volvo in Suedia, asa au facut cu Koemerling in Germania!