- UPDATE Comunicat de presa al Guvernului (20:54): "ASF va stabilli tarife de prima maxime in cel mult 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial a prezentei Ordonante de Urgenta. Ulterior perioadei in care tariful de prima va fi plafonat, ASF va calcula un tarif de referinta pe baza daunei medii pentru fiecare categorie de vehicul, a platilor de daune achitate de catre asiguratori si raportate la frecventa producerii evenimentelor pe respectiva categorie de vehicule".
Redam mai jos integral comunicatul de presa al Guvernului referitor la Ordonanta de Urgenta privind preturile RCA:
"Guvernul plafoneaza tarifele RCA pe o perioada de 6 luni, la un nivel ce va fi stabilit de Autoritatea de Supraveghere Financiara
Guvernul a aprobat astazi, prin Ordonanta de Urgenta, cadrul normativ care sa duca la rezolvarea problemelor semnalate pe piata asigurarilor RCA. Actul normativ permite stabilirea de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, pe o perioada de sase luni, a unui tarif RCA de referinta aplicat atat persoanelor fizice, cat si juridice.
Aceasta Ordonanta a fost data avand in vedere imprejurarile exceptionale manifestate prin dezechilibru major intre cerere si oferta, respectiv disfunctionalitatea evidenta a pietei asigurarilor obligatorii auto din Romania. Astfel, Guvernul Romaniei impreuna cu Consiliului Concurentei au considerat necesara instituirea unui mecanism de control al pietei asigurarilor obligatorii auto din Romania, manifestat in prima etapa, prin stabilirea de catre ASF a unor tarife de plafonare aferente primelor RCA.
- 'Vrem, prin aceasta Ordonanta de Urgenta, sa asiguram cadrul juridic, clar definit, pentru ca aceasta problema sa poata sa fie rezolvata de Autoritatea de Supraveghere Financiara, care are aceasta responsabilitate', a explicat premierul Dacian Ciolos.
Ordonanta de Urgenta privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule tine cont de directivele europene in materie, de experienta altor state membre in ceea ce priveste reglementarea acestei asigurari, precum si de propunerile formulate de asociatiile profesionale si patronale ale asiguratorilor si transportatorilor auto.
Potrivit actului normativ, in calculul tarifului de prima, asiguratorii RCA vor folosi criterii de risc, coeficienti de majorare si/sau corectie si alte instrumente de ajustare a tarifelor elaborate de ASF. In cazul in care asiguratorii RCA vor dori sa introduca si alti indicatori de evaluare a riscului, acestia o pot face cu respectarea reglementariilor in vigoare.
Autoritatea de Supraveghere Financiara va stabilli tarife de prima maxime in cel mult 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial a prezentei Ordonante de Urgenta.
Ulterior perioadei in care tariful de prima va fi plafonat, Autoritatea de Supraveghere va calcula un tarif de referinta pe baza daunei medii pentru fiecare categorie de vehicul, a platilor de daune achitate de catre asiguratori si raportate la frecventa producerii evenimentelor pe respectiva categorie de vehicule.
ASF va publica tarifele de referinta, dauna medie si frecventa statistica a producerii evenimentelor, pe categorii de vehicule. Totodata, pentru a asigura premisele unei piete functionale, ASF va realiza o analiza a efectelor acestor masuri in piata asigurarilor RCA si va intocmi un raport ce va fi inaintat Consiliului Concurentei.
Potrivit Ordonantei de Urgenta, contractul RCA se incheie pe o perioada de la o luna la 12 luni, multiplu de o luna, in functie de optiunea asiguratului. Contractul RCA poate fi suspendat la cererea asiguratului pe perioada suspendarii dreptului de circulatie al vehiculului sau pe perioada imobilizarii vehiculului.
Pentru o mai mare transparenta, asiguratorul RCA are obligatia sa notifice asiguratii, la solicitarea acestora, in ceea ce priveste modul de calcul al primei de asigurare. Pot fi cerute informatii despre modalitatea de stabilire a primei, datele statistice in baza carora este stabilita aceasta sau raportul actuarial care sta la baza determinarii tarifului de prima.
Totodata, asiguratorul RCA are obligatia deschiderii dosarului de dauna la data inregistrarii avizarii de dauna".
Ce a declarat purtatorul de cuvant al Guvernului, Liviu Iolu, la sfarsitul sedintei de Guvern:
- "Astazi a fost aprobata in Guvern Ordonanta de Urgenta privind asigurarile RCA in forma si cu prevederile anuntate de prim ministrul Dacian Ciolos la inceputul sedintei de Guvern. Ordonanta cuprinde elementele agreate in discutiile cu transportatorii, ASF si Consiliul Concurentei.
- Ordonanta de Urgenta va fi publicata astazi de Ministerul Finantelor care este initiatorul acestei OUG, deci textul OUG se va regasi pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, acolo unde transportatorii pot vedea forma finala a OUG care va merge spre publicare la Monitorul Oficial. In aceasta seara va fi publicat textul OUG. Incercam ca transportatorii sa poata vedea textul adoptat, varianta finala, pentru ca pana la publicarea in Monitorul Oficial este o procedura care poate dura cateva ore.
- Noi incercam in seara asta sa avem textul final al OUG pe site-ul Ministerului de Finante, tocmai pentru ca transportatorii sa observe daca ceea ce s-a discutat dimineata impreuna cu reprez Guvernului, ai ASF si ai Consiliului Concurentei se regaseste in textul ordonantei adoptate", a precizat Liviu Iolu, la finalul sedintei de Guvern.
Ce a declarat premierul Ciolos la inceputul sedintei de Guvern despre Ordonanta de urgenta privind RCA
Premierul Ciolos a declarat miercuri inainte de sedinta de Guvern ca "pentru a rezolva problema si pe termen scurt si pentru a da timp institutiilor responsabile sa implementeze acest nou cadru normativ, la propunerea transportatorilor si dupa consultari cu Consiliul Concurentei, vom veni in acest proiect de ordonanta si cu propunerea de a ingheta preturile primelor de asigurari obligatorii pentru o perioada de sase luni. Pe baza ordonantei pe care o adoptam astazi, in termen de 30 de zile, ASF-ul va trebui sa vina cu un calcul al costului mediu pentru diferitele categorii de asigurari, care sa fie pretul de referinta pentru asigurari pentru urmatoarele sase luni (..)".
- Redam mai jos discursul integral al premierului Ciolos pe tema Ordonantei de urgenta privind RCA:
"Dupa cum stiti, sunt discutii pe acest subiect care treneaza deja de luni de zile, de la inceputul anului, o situatie care, vreau sa fiu clar, nu a fost creata de guvern si nu depinde de guvern. Avem in Romania, ASF-ul, care are responsabilitatea de a supraveghea si institutiile de asigurari obligatorii, inclusiv pentru asigurarile obligatorii. Acolo ar fi trebuit luate masuri dupa discutii si cu transportatorii si cu asiguratorii, luate masuri in cursul acestui an pentru a se evita sa ajungem in situatia in care suntem in momentul de fata, situatie de conflict.
Dupa mai multe luni de discutii - si aici vreau sa multumesc celor doi vicepremieri care au coordonat aceste discutii din partea Guvernului, impreuna cu Ministerul de Finante, dupa mai multe discutii avute si cu ASF, si cu asiguratorii, si cu transportatorii am ajuns la concluzia ca solutia cea mai buna si cea mai rapida pentru a rezolva aceasta problema care, repet, treneaza si care risca sa puna in dificultate sectorul transportatorilor din Romania, am decis sa venim cu o propunere de ordonanta de urgenta, care include foarte multe din propunerile facute de transportatori si care au fost discutate cu ei. Cred ca din circa 14 propuneri, 12 se regasesc in acest proiect de ordonanta.
Sigur, exista si un proiect de lege la Parlament, cred ca inca din luna aprilie sau mai; din pacate, probabil si datorita calendarului procedurilor parlamentare, proiectul a trenat, n-a fost inca adoptat si cred ca, in momentul de fata, este responsabilitatea Guvernului sa adopte acest proiect de ordonanta de urgenta pentru a evita blocarea drumurilor in Romania. Este intentia transportatorilor, pe buna dreptate probabil, dupa ce, atatea luni de zile, problemele acestea nu au fost rezolvate - lipsa de transparenta si de claritate in sistemul asigurarilor, dupa cum stiti, au fost si probleme de faliment cu unele companii care au pus presiune suplimentara pe preturile asigurarilor obligatorii.
Vrem, deci, sa rezolvam prin acest proiect de ordonanta de urgenta, aceasta problema si pe termen mediu sau sa dam cadrul juridic pentru ca aceasta problema sa poata sa fie rezolvata de Autoritatea de Supraveghere Financiara, care are aceasta responsabilitate, dar vrem sa-i dam cadru legal clar definit ca sa poata sa faca acest lucru . Si pentru aceasta, in acest proiect de ordonanta, sunt prevazute mai multe lucruri care, inca o data, duc la mai multa transparenta si claritate in modul in care se calculeaza pretul acestor prime, dar mai sunt prevazute si alte lucruri, cum ar fi faptul ca un contract RCA poate sa fie incheiat si pe o luna sau pe un multiplu de luni, pana la 12 luni, in functie de solicitarea clientului.
Faptul ca contractul RCA poate sa fie suspendat la cererea asiguratului pe perioada in care este suspendat dreptul de circulatie a vehiculului sau vehiculul este imobilizat, posibilitatea de a asigura compensarea directa in cazul asigurarilor RCA. Persoana vatamata este despagubita de propriul asigurator, iar acesta isi poate recupra apoi banii de asiguratorul persoanei vinovate. Clasa de bonus-malus poate lua in calcul si istoricul soferului sau posibilitatea utilizarii tehnologiilor telematice, obligativitatea ca asiguratorii sa puna la dispozitia asiguratilor, la solicitarea acestora, si calculul sau metoda de calcul pe baza careia a fost determinata valoarea politei pentru mai multa transparenta si claritate legata de modul cum se calculeaza aceste costuri.
ASF-ul va putea, pe baza acestui nou cadru normativ sa ceara asiguratorilor sa notifice majorarea tarifului in cadrul sistemului general de control al pretului, pe care-l propunem in acest proiect de act normativ. Apoi, daca despagubirea nu e platita la termen, se pot percepe penalitati pentru fiecare zi de intarziere, pentru ca nu e vina celui asigurat ca au loc aceste intarzieri.
Acest nou cadru care presupune mai multa claritate, responsabilitate si transparenta, speram noi, sa rezolve problema pe termen mediu, pe termen lung. Insa, pentru a rezolva problema si pe termen scurt si pentru a da timp institutiilor responsabile sa implementeze acest nou cadru normativ, la propunerea transportatorilor si dupa consultari cu Consiliul Concurentei, vom veni in acest proiect de ordonanta si cu propunerea de a ingheta preturile primelor de asigurari obligatorii pentru o perioada de sase luni. Pe baza ordonantei pe care o adoptam astazi, in termen de 30 de zile, ASF-ul va trebui sa vina cu un calcul al costului mediu pentru diferitele categorii de asigurari, care sa fie pretul de referinta pentru asigurari pentru urmatoarele sase luni, pretul de referinta la nivelul caruia sa fie inghetat nivelul pretului pe care-l vor plati asiguratorii, in ideea ca in aceste sase luni sa avem tot acest sistem de control de urmarire al preturilor pus la punct cu aceste calcule a preturilor de referinta care sa fie facute publice si care sa constituie, intr-adevar, o referinta pentru cei care fac asigurari, dar si pentru clienti in discutiile si in negocierile pe care le-or avea vizavi de aceste preturi.
Deci, speram ca prin acest proiect de ordonanta de urgenta sa putem clarifica, practic, tot ceea ce a ramas in suspans in aceste ultime luni si ce a dus la masura suprema, sa spun, pe care transportatorii au decis sa o assume, si anume protestul.
Speram ca prin acest proiect de ordonanta sa evitam protestele, pe de-o parte, si, pe de alta parte, sa cream cadrul normativ imediat pentru ca aceste probleme sa poata sa fie rezolvate atat pe termen scut, prin aceasta plafonare, inghetare a preturilor la nivelul preturilor de referinta, dar si pe termen mediu, pe termen lung dand un nou cadru normativ care sa asigure mai multa claritate si mai multa transparenta si mai multa echitate in modul in care se calculeaza aceste prime care sunt obligatorii.
Proiectul de ordonanta va fi pe ordinea de zi astazi. O sa vedeti cateva elemente care sunt introduse fata de ceea ce a fost publicat in consultare publica, in urma discutiilor care au avut loc si in aceasta dimineata cu transportatorii, cu ASF-ul, cu Consiliul Concurentei. Deci, vom avea in cateva minute noul text pe care o sa-l adoptam si pe care o sa-l facem public imediat dupa aceea".
Piata nu este libera!
dar cel mai aiurea e ceea ce au vrut aia din Psd ca anumite categorii de clienti fara daune sa suporte cresterea cauzata de daunele categoriilor cu daune mari. ex smecherii de 20 de ani cu bmw-uri.
Se intreaba cineva firmele de asigurari cit returneaza in tarile mama din profitul realizat in romania?
Dacă vrem piață liberă, atunci să nu mai fie obligatorii asigurările, ci opționale. Cine nu are și face accident, plătește daunele din buzunarul lui. Dacă vrem să aibă prețuri fixe și controlate, atunci invers, să plătim asigurările direct la stat.
Nu e corect ca sub paravanul obligativității, asiguratorii să profite de asta făcând ce vor cu prețurile.
Pe de altă parte, mie ca tânăr de 26 ani, îmi cer 2300 lei anual (cea mai ieftină) în condițiile în care conduc curat și nu sunt un șofer problemă. Iar altul de 31 ani să zic, cu 1-2 experiență sau teribilist, plătește și de 2 ori mai puțin doar că e mai bătrân, dar nimeni nu poate dovedi și că are mai multă minte. E asta corect? Nu ar merge o reclamație la curțile internaționale? Ar merge și poate că aș câștiga, dar cine are timpul și banii să o facă?
Cât despre șoferi, și ei sunt vinovați. Românii sunt dezastru la volan. Răi, agresivi, indisciplinați, fără bun simț, regulile sunt ignorate etc. Prin urmare, consider că ceea ce asiguratorii fac a întrecut limita, dar și șoferii români le dau motive destule să o facă. E un cerc vicios.
Și cine are amenzi multe, pac umflată asigurarea. Să vezi ce se potolesc apoi, dacă nu toți, măcar o parte din ei. Cine nu are amenzi și incidente, asigurare mai mică. Așa ar fi corect și nici nu s-ar mai face discriminare pe criterii de vârstă.
Sigur că și aici pot interveni șiretlicuri cu cine a fost la volan în acel moment ș.a., dar cred că se pot găsi soluții și pentru asta, chiar dacă eu nu le am acum.
ce spui tu functioneaza daca piata e libera... daca sunt firme care se intaleg sau o singura firma... piata nu mai este libera
Ex: benzina e mai scumpa ca in Austria. Sunt domenii in care nu exista concurenta, si acolo trebuie sa intervina guvernul...
aici e problema... e adevarat ca la cate accidente sunt in Romania e normal sa fie mai mari RCAurile... dar nu ATAT de mari. intr-o forma sau alta trebuie sa intervina guvernul. Cum o face, e alta discutie.
Inghetarea nu este intr-adevar o solutie ok!
Pe de alta parte deja sunt RCAuri unde preturile sunt puse la misto.... exemplu RCA motocicleta: GrupAMA 500 / an , Generali 1700 / an parca Allianz vreo 3000 / an....
RCA in romania pt autocamioane e de 2-3 ori mai scump ca in vest ca urmare a mafiei din asigurari.
Bine ca prostia nu dosare ca dl. Ciolos ar fi tot numai un urlet.
Iată ce aflam acum vreo cîțiva ani: ”La 10 milioane de kilometri parcursi, in Romania mor 420 de oameni, iar media la nivelul Uniunii Europene este de 80 de morti” – Titi Aur, pilot de raliuri si instructor in condus defensiv.
Ori această statistică este simultan un parametru esențial pentru evaluarea activității POLIȚIEI. Dacă nu suferiți de amnezie trageți concluziile singuri.
conteaza DAUNELE!
ori la daune suntem muuuult sub media ue
trebuie o statistica mult mai detaliata decat numarul de morti!
sa nu uitam ca exista carpatica, astra etc... cate daune au platit astia?!
Statistica raportata la kilometrii parcursi este doar o smecherie pentru manipularea audientei in directia dorita, ca si in cazul comparatiei riscului terestru vs. aerian, pe langa faptul ca nu poate fi numita statistica din moment ce nu-i bazata pe date reale (nu stiu eu cati km am facut in ultimul an), ci pe presupuneri sau alte statistici trase de par.
Poate o statistica de acest gen e mai relevanta daca e raportata la numarul de ore * om petrecut in trafic, indiferent de calitatea pasager/conducator si diferentiat pe tipul de drum si ar rezulta probabil concluzii foarte diferite.
Ce-ar fi facut onor transportatorii daca, in acelasi text de OUG, s-ar fi limitat si tarifele la transportul de marfa? De ce nu?
Nu am vazut inca nici un miting al transportatorilor impotriva cauzelor reale aleaccidentelor din Romania:lipsa de drumuri si autostrazi si calitatea jalnica a celor care, totusi,sunt. Ca sa nu mai vorbim despre calitatea masinilor(niste rable, in majoritate) si a soferilor.
Zice ca o masina produce 80.000 de euro pe an.
E cel putin dus cu pluta...