Agentia Europeana pentru Securitate in Aviatie (EASA) a decis pe 7 octombrie 2016 ridicarea restrictiei temporare de zbor impusa pe 2 iunie 2016 elicopterelor de tip Super Puma EC 225 LP si AS 332 L2 produse de Airbus Helicopters, ca urmare a accidentului petrecut in Norvegia la final de aprilie cand au murit 13 oameni. Agentia a decis sa interzica zborurile comerciale ale acestor elicoptere pana cand va fi stabilita cauza. In ciuda deciziei EASA, unele agentii nationale continua sa mentina restrictia, un exemplu fiind Civil Aviation Authority din Marea Britanie.

Airbus EC225Foto: Hotnews

In 29 aprilie, 13 persoane care reveneau de la o platforma petroliera din Marea Nordului si-au pierdut viata intr-un accident de elicopter in Norvegia.

Aparatul, un Super Puma care transporta 11 norvegieni, un britanic si un italian, s-a prabusit in apropiere de Bergen, al doilea oras al tarii.

A fost cel mai grav accident de acest tip din Norvegia din 1978, cand un Sikorsky S61 s-a prabusit in mare, toti cei 18 pasageri pierzandu-si viata.

Accidentele mortale raman o raritate in sectorul petrolier norvegian, in conditiile in care sute de mii de muncitori fac naveta intre continent si platformele offshore.

Acum, interdictia a fost ridicata, dar nu toate agentiile nationale se conformeaza, un exemplu fiind Civil Aviation Authority din Marea Britanie. Autoritatea spune ca aparatele operatorilor britanici raman la sol pana cand autoritatile norvegiene vor finaliza ancheta.

EASA a monitorizat cu atentie diagnozele si testele care au fost facute pe elicopterele Airbus Helicopters.

EASA va monitoriza cu atentie masurile de conformare luate de catre producatorul de elicoptere si de catre operatori dupa intoarcerea in serviciu precum si informatiile de natura operationala.

Airbus a furnizat cateva detalii tehnice.

Decizia de a permite acestor tipuri de elicoptere sa reia zborurile a fost posibila ca urmare a adoptarii unor masuri de protectie stringente cum sunt:

  •  Eliminarea unui tip specific (tip A) de treapta a doua de reductie, tip planetara cu sateliti, din cutia de transmisie principala implicata in accident si inlocuirea cu un alt tip (tip B), a carui a limita de viata sigura a fost demonstrata
  •   Un factor de siguranta suplimentar adaugat fiabilitatii demonstrate a acestei trepte de reductie de tip B consta in  reducerea la jumatate a timpului operational pana la inlocuire
  •  Verificarea zilnica sau dupa 10 ore de zbor a detectoarelor de particule metalice  si la fiecare 10 ore de zbor a filtrelor de ulei, pe baza unor criterii stringente.

Toate cutiile de viteze care au suferit evenimente neobisnuite vor fi retrase. Evenimente neobisnuite includ evenimente externe care pot provoca socuri la nivelul cutiei de viteze, pagube care insa nu sunt vizibile.