Esecul organizarii pavilionului national la Targul international de produse din industria alimentara Sial Paris starneste multe semne de intrebare. Primele sunt legate de modul in care se desfasoara licitatiile la Ministerul Economiei pentru contracte de sute de mii de euro in vederea realizarii de standuri nationale. In cazul targului SIAL, selectia de oferte a organizatorului a avut loc cu doar 12 zile inainte de eveniment. Aceasta in conditiile in care targul este anual, fiind desfasurat aproximativ in aceeasi perioada. Mai multe licitatii avand loc cu doar cateva zile inainte de targuri, chiar si cu sase zile. Pentru targul de la SIAL, unicul participant si castigator in cele din urma a fost VISA SA, firma controlata de un om de afaceri Sorin Apostu, consilier ai fostilor ministri Dan Ioan Popescu si Adriean Videanu, conform unor relatari din presa. VISA a castigat mai multe licitatii cu Ministerul Economiei. De altfel, este singura autoritate centrala cu care are relatii contractuale.

Sorin ApostuFoto: Mesagerul Hunedorean

UPDATE Potrivit unui raspuns al Ministerului Economiei la solicitarea HotNews.ro, VISA a organizat 10 targuri internationale in ultimii doi ani. Corpul de control al Ministrului Economiei a declansat verificari imediat dupa depunerea contestatiei de catre firma VISA SA, pentru a verifica modul in care a fost organizata participarea Romaniei la Targul international Sial Paris, dar si actiuni de control privind organizarea tuturor targurilor internationale din anul 2016, sustine Ministerul Economiei intr-un raspuns transmis HotNews.ro. Ministerul mai spune ca procedurile actuale permit termene scurte pentru organizarea de licitatii in vederea selectarii firmelor care se ocupa de standurile Romaniei la targurile internationale. Citeste pe larg raspunsul Ministerului Economiei in textul Ministerul Economiei spune ca va controla cum au fost desfasurate toate targurile internationale. Procedurile ar permite termene scurte pentru licitatii. VISA SA a organizat 10 targuri internationale in doi ani

Vezi atasata invitatia de participare lansata de Ministerul Economiei pentru organizarea pavilionului national de la SIAL Paris.

  • Urmarire penala in rem la DNA in cazul atribuirii unor contracte de catre Spitalul Bagdasar-Arseni mai multor firme, printre care si VISA

De altfel, si in 2014 a castigat procedura de selectie de oferte pentru targului SIAL, contractul ridicandu-se la circa 1,5 milioane de lei. Si nu sunt singurele. Potrivit datelor din SEAP, remise HotNews.ro de catre Agentia pentru Agenda Digitala, Visa SA a fost selectata sa se ocupe de organizarea targului economic Alimentaria Barcelona din perioada 25-28 aprilie 2016, de targul Tutto Food Milano din perioada 306 mai 2015 si de targul Gulfoof Dubai/EAU din perioada 21-25 februarie 2016.

Firma se ocupa de constructii civile si industriale, de productia tamplariei din aluminiu si PVC si de organizarea standurilor pentru expozitii nationale si internationale. Firma a mai facut obiectul unui scandal declansat in 2014, in urma unui control al corpului de control al prim-ministrului la Spitalul Clinic de Urgenta Bagdasar-Arseni Bucuresti. Potrivit raportului corpului de control, Spitalul Clinic ar fi platit milioane de lei catre "firme de familie" care nu au prestat nimic si pentru cumpararea de echipamente la suprapret, in perioada 2008-2012. Raportul a fost trimis la DNA.

DNA a confirmat existenta acestui dosar. "Ca urmare a unei sesizari transmise de Corpul de Control al Primului ministru, la DNA a fost inregistrat un dosar penal avand ca obiect aspectele mentionate in raportul de control la care faceti referire, in acest moment efectuandu-se acte de urmarire penala in rem (cu privire la fapte) raportate la infractiunea de abuz in serviciu cu obtinere de foloase necuvenite", arata DNA intr-un raspuns transmis la solicitarea HotNews.ro.

Datele din SEAP arata ca VISA castiga frecvent contracte cu autoritatile din Hunedoara. Sunt circa 50 de astfel de contracte incheiate din 2007 pana in prezent. Trebuie precizat ca firma are sediul in Petrosani. La nivel central, singurele contracte castigate sunt cele de la Ministerul Economiei. De asemenea, mai sunt opt contracte subsecvente cu spitalul de Urgenta Bagdasar-Arseni, incheiate pe 4 august 2011.

  • Cum organizeaza Ministerul Economiei proceduri de selectie de oferte, de pe o zi pe alta

Ministerul Economiei a organizat pe 4 octombrie 2016 procedura de selectie de oferte, in conditiile in care targul de la Paris avea loc in perioada 16-20 octombrie 2016. Suma alocata pentru amenajarea unui pavilion al Romaniei la targul de la Paris era de 924.764 lei, fara TVA. Potrivit datelor de pe site-ul Ministerului Economiei, invitatia de participare a fost publicata doar cu cateva zile inainte de procedura. Nu e clar cu cate zile inainte, cert este documentul reprezentand Invitatia de participare era datata 28 septembrie 2016. Termenul intre procedura de selectie si inceperea targului este foarte scurta avand in vedere ca exista si riscul unor contestatii. Asa a fost si in cazul targului de la Paris. Participantul la aceasta procedura a fost VISA, insa oferta firmei a fost declarata neconforma. VISA a depus contestatie la comisia de solutionare a contestatiilor din cadrul Minsterului Economiei.

Comisia a admis contestatia si a considerat ca trebuie atribuit contractul. Nu este clar ce s-a intamplat din acel moment. Potrivit informatiilor provenite de la Ministerul Economiei, din momentul in care s-a decis atribuirea contractului mai erau cateva zile pana la inceperea targului. Din acest motiv, VISA a refuzat sa mai presteze serviciile de organizare a pavilionului Romaniei. Pe de alta parte, chef Adrian Hadean, participant la targ, povesteste ca "firma a ajuns aici la Paris cu marfa in camion, a stat cu ea doua zile in parcare si daca a vazut ca nu plateste nimeni s-a luat si s-a carat". HotNews.ro a incercat sa lamureasca aceste aspecte cu reprezentantii VISA, insa acestia nu au raspuns pana la momentul publicarii articolului.

Cert este ca Romania nu a avut un pavilion amenajat, fiind inchiriat doar spatiul. Participantii au improvizat pe loc, cu diferite materiale, standuri care sa reprezinte Romania.

Nu este singurul caz in care procedurile se desfasoara de pe o zi pe alta. De exemplu, pentru targul international PURE Shanghai, care s-a desfasurat in perioada 11-13 octombrie 2016, procedura de selectie a avut loc pe 5 octombrie, invitatia de participare fiind datata 29 septembrie 2016.

HotNews.ro a solicitat Ministerului Economiei detalii despre modul in care se desfasoara aceste proceduri de selectie. De altfel, Corpul de Control al prim-ministrului efectueaza in aceste zile verificari la Ministerul Economiei in cazul targului de la Paris.

  • Iata lista contractelor incheiate de Ministerul Economiei cu Visa SA:

1. Organizare targ economic international Tutto Food Milano 03-06.05.2015

Anunt de atribuire: 157633

Data atribuirii contractului: 29.04.2015

Procedura: Licitatie deschisa

Numar de oferte primite: O singura oferta

Valoare contract: 903,344.50 RON cu TVA inclus (204,719.33 euro)

2. Organizare targ economic international Gulfood Dubai/EAU 21-25.02.2016

Anunt de atribuire: 166109

Data atribuirii contractului: 13.01.2016

Procedura: Licitatie deschisa

Numar de oferte primite: O singura oferta

Valoare contract: 795,142.59 RON cu TVA inclus (175.400.39 euro)

3. Organizare targ economic international Alimentaria Barcelona 25-28.04.2016

Anunt de atribuire: 167815

Data atribuirii contractului: 25.03.2016

Procedura: Licitatie deschisa

Numar de oferte primite: O singura oferta

Valoare contract: 935,574.88 RON cu TVA inclus (209,511.79 euro)

4. Organizare targ economic international SIAL Paris 19-23.10.2014

Anunt de atribuire: 149646

Data atribuirii contractului: 04.09.2014

Procedura: Licitatie deschisa

Numar de oferte primite: Doua oferte

Valoare contract: 1,515,999.00 RON cu TVA inclus (344,076.03 euro)

  • Sorin Apostu, cunoscator al Ministerului Economiei

Omul de afaceri Sorin Apostu, cel care controleaza Visa SA, fiind actionar majoritar, a fost consilier al fostului ministru al industriilor (economiei) Dan Ioan Popescu. Potrivit presei din 2007, care vorbea de o demisie a acestuia din PD Hunedoara, a fost demis din functia de consilier demis dupa accidentul de munca de la Exploatarea Miniera Vulcan, din anul 2002. Vezi aici.

In martie 2016, Jurnalul arata ca Sorin Apostu a fost si consilierul lui Adriean Videanu.

Sorin Apostu a mai fost implicat intr-un scandal legat de modul in care au fost atribuite, in 2005, contractele de inchideri de mina de catre SC "Conversmin" SA, societate in subordinea Ministerului Economiei. Vezi aici detalii.

Sorin Apostu a detinut in 2000 functia de prefect de Hunedoara, fiind membru PSDR. Ulterior s-a inscris in PSD, apoi in PD, apoi iar in PSD.

  • Verificari ale Corpului de Control

Corpul de control al prim-ministrului a inceput o documentare la Ministerul Economiei pentru a verifica modul in care a fost organizata participarea Romaniei la Targul international de produse din industria alimentara Sial Paris, a anuntat Liviu Iolu, purtatorul de cuvant al Guvernului. Reamintim ca Chef Adrian Hadean a adus acuzatii dure Ministerului Economiei pentru esecul organizarii pavilionului national la SIAL Paris.

"Nu avem stand al Romaniei la Paris, avem cateva standuri mici si mizere impartite si imprastiate prin tot targul asta si mai avem niste reprezentanti ai guvernului care dau vina pe firma organizatoare", spune Hadean intr-o postare video pe contul sau de Facebook. Acesta sustine ca firma organizatoare nu a fost platita de Ministerul Economiei, desi a castigat o licitatie in acest sens. Ministerul Economiei spune ca s-a intarziat atribuirea contractului din cauza unei contestatii.

"Organizarea acestui pavilion romanesc ar fi trebuit sa fie in sarcina unei firme, o firma care a participat la licitatie drept unica firma si care a si castigat, doar ca din partea ministerului Economiei nu a fost nimeni la celalalt capat sa plateasca pentru ce a castigat si ce s-a angajat firma asta ca face. Firma a ajuns aici la Paris cu marfa in camion, a stat cu ea doua zile in parcare si daca a vazut ca nu plateste nimeni s-a luat si s-a carat", a mai spus Adrian Hadean.

Acesta mai povesteste ca Ministerul Economiei a anuntat producatorii cu cateva zile inainte de targ ca nu a reusit sa sa se organizeze destul de bine. Producatorii au fost indrumati sa plateasca fiecare cate 1.500 euro pentru participarea la targ. "Pentru un producator mic sunt bani destul de multi, mai ales daca ii socotim si pe ceilalti care inseamna transport, cazare si toate celelalte", a adaugat Hadean.

Ministerul Economiei sustine ca firma desemnata prin licitatie, VISA SA, "si-a declinat capacitatea de a organiza in bune conditii in timpul ramas participarea Romaniei la SIAL 2016 si nu a semnat contractul de atribuire". Aceasta dupa ce oferta acesteia "a fost declarata neconforma in prima instanta, iar ulterior contestarii rezultatului comisia de solutionare a contestatiilor a admis contestatia si a comunicat atribuirea contractului firmei VISA SA".

Pentru participarea firmelor romanesti la targul SIAL Paris desfasurat in perioada 16-20.10.2016, MECRMA a platit chiria spatiului de 654,32 mp pentru 55 de firme selectate in urma inscrierii voluntare, taxele obligatorii, bransament electric, racord apa si conexiune internet, in valoare de circa 1,2 milioane lei, mai precizeaza Ministerul economiei.

Pentru restul serviciilor, MECRMA a organizat procedura de selectie a organizatorului intern.

"In aceste conditii, 41 de firme romanesti din industria alimentara impreuna cu patronatul de ramura au decis sa beneficieze de spatiul achitat de MECRMA si sa participe la aceasta expozitie. Shema de ajutor de minimis pentru programul de promovare a exporturilor prevede acordarea unor facilitati pentru participarea firmelor sub pavilion national in colaborare cu patronatele de ramura. Asadar, Ministerul Economiei nu a solicitat nicio suma firmelor pentru deplasarea acestora la Paris", mai precizeaza Ministerul Economiei.