Tren, masina sau avion? - Ce aleg marile companii de curierat pentru a transporta pachetele in Europa

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 7 noiembrie 2016, 10:27 Economie | Companii

Hub-ul UPS de la Koln
Foto: Hotnews
Gigantii industriei curieratului testeaza cele mai noi tehnologii. Aduc roboti in depozite, testeaza livrarile cu drone si se folosesc de algoritmi si de tehnici big data pentru a deveni mai eficiente. Insa cand este vorba de transportul coletelor si paletilor in Europa, alegerile sunt greu de facut si este nevoie de investitii uriase in centre logistice, mai ales ca cele mai rapide servicii prevad livrarea in sub 24 de ore in Europa. Care sunt principalele tendinte in logistica si in functie de ce lucruri este ales un anumit mijloc de transport puteti citi in articolul realizat din opiniile oficialilor companiei americane UPS.    

Cele mai mari trei companii de curierat - UPS, FedEx si DHL - au in total peste un milion de angajati si venituri anuale totale de peste 150 miliarde dolari. Cifrele sunt mari si nu este de mirare, fiindca in fiecare an comertul mondial creste, la fel si numarul de colete trimise de persoane fizice si companii, pe fondul avansului comertului online.

Cele mai rapide (dar si costisitoare) servicii de curierat fac ca un pachet sa ajunga in mai putin de 24 de ore intre oricare destinatii europene, iar in America livrarea dureaza 24-48 ore, in timp ce in Asia dureaza 2-3 zile. Pentru serviciile mai ieftine pachetele pot face 5-7 zile pana la destinatie, spun cei de la UPS.

Viteza costa insa. Trimiterea unei scrisori intre doua destinatii europene poate costa peste 50 de euro, iar a unui pachet de cateva kilograme, peste 100 de euro, Tarifele pentru companiile ccare fac des expedieri fiind insa mai mici.

Ce modalitate alege insa UPS pentru a trimite pachetele si paletii? Avionul este de baza si aici este nevoie de investitii de sute de milioane de euro pentru constituirea unor hub-uri (centre logistice) unde pachetele sunt sortate si trimise cu avionul spre alte destinatii din Europa si din lume, atat cu aeronave proprii, cat si inchiriate.

Pe aeroportul Koln-Bonn au hub-uri cele trei mari companii: UPS, DHL si FedEx, iar ca exemplu, hub-ul UPS are o arie operationala de 105.000 kmp si un colet face un sfert de ora de la punctul de descarcare pana la cel de incarcare.

UPS are 2.800 de angajati la Koln unde hub-ul seamana cu o uzina, avand 40 km de benzi transportoare si o multime de utilaje, senzori si computere. Hub-ul poate procesa 500 de containere/zi, iar in 2014 a fost extins cu o investitie de 200 milioane dolari, cea mai mare facuta de companie in afara SUA.

La Koln primele avioane UPS pleaca dupa miezul noptii, iar ultimele, la 5.30, astfel incat pachetele sa ajunga in cursul diminetii la destinatar. Printre destinatiile spre care pleaca de cateva ori pe saptamana aeronavele se numara Cluj si Bucuresti.

Vor clientii timpi mult mai redusi de livrare?  Heiko Becker, unul dintre directorii de la hub-ul UPS din Koln, spune ca nu intotdeauna cea mai rapida varianta este si cea mai buna pentru client, un exemplu fiind o companie care are nevoie de anumite piese la ora 15.00. "Aceasta companie este foarte multumita sa le aiba pana la ora 15.00, nu ar avea rost sa i le livram la ora 8.00", spune el..



Insa cand e viabil avionul si cand merita folosite alte mijloace de transport? La UPS utilizarea camioanelor pentru livrari este viabila comercial doar pe distante de sub 600 km, pentru ce depaseste distanta sunt mult mai utile avioanele. Un sofer trebuie sa se odihneasca dupa maxim opt ore si deci nu poate acoperi distante prea mari. In plus, la uriasul centru de la Koln sortarea se termina la 2,30 si primele pachete trebuie sa ajunga la clienti spre ora 8.00, interval scurt pentru a fi acoperit de transportul rutier.

Camioanele sunt insa folosite si pe distante mai mari, insa doar in anumite situatii mai speciale, spre exemplu cand un pachet comandat vineri trebuie sa ajunga luni si atunci este suficient timp, mai ales pentru livrari in Regatul Unit sau catre tari din Europa Centrala.

De ce insa nu este transportul pe calea ferata o solutie in Europa? "Ne-am gandit la asta si am analizat. Folosim trenurile mult in SUA,  unde sunt distante mari. In Europa va dau exemplul Germaniei unde Deutsche Bahn are prioritate cu trenurile de pasageri", spune Heiko Becker care explica faptul ca trenurile ar fi prea mult tinute in gari si nu ar mai putea fi respectate termenele de livrare.

In Europa de Vest infrastructura rutiera si feroviara este net mai buna decat la noi unde unele trenuri marfare fac o zi de la uzina Dacia Mioveni, pana in port la Constanta, iar camioanele cu piese auto fac mai mult de la Brasov la Arad decat de la Arad la intrarea in Germania

Motivul pentru care companiile de curierat au ales sa construiasca hub-uri uriase in zona Koln poate fi explicat si prin conceptul de "Blue Banana" (Banana Albastra) care se refera la un concept de urbanizare care a luat nastere acum 27 de ani. Pornind din sudul Angliei si trecand peste Benelux, Renania, sudul Germaniei, Alsacia, vestul Elvetiei si nordul Italiei se creioneaza pe harta forma unei banane. In aceste zone puternic urbanizate locuiesc peste 100 de milioane de oameni, astfel ca o companie care are un centru in aceasta zona poate ajunge usor la clienti.

Cele trei mari companii de curierat au investit puternic in Europa. De exemplu UPS a investit 40 milioane euro intr-o unitate de sortare la Nurenberg, FedEx a deschis operatiuni pe aeroportul din Copenhaga, iar DHL a investit 150 milioane euro in dublarea capacitatii hub-ului de la Leipzig.



Cateva tendinte legate de logistica si curierat enuntate de UPS

  •  Comertul global este in plina expansiune si estimarile UPS sunt ca va creste cu 6% de la an la an, pana in 2030. Pietele ernergente conduc cresterea - India, China, Rusia, Turcia, Brazilia, tarile din Orientul Mijlociu. Aceste tari emergente vor continua sa aiba economii in crestere si acest lucru se va vedea la produsul intern brut.
  •  China si alte tari din Asia sunt "fabrici mondiale", dar in Asia se dezvolta enorm o clasa de mijloc, unele studii aratand ca pe termen mediu clasa de mijloc din tarile asiatice va fi mai mare decat cea din Europa si America de Nord la un loc. Noua clasa de mijloc din Asia este tot mai interesata de produse din America si Europa, aceste produse avand o foarte buna reputatie in aproape toate segmentele. Se estimeaza ca se va ajunge ca peste 1,7 miliarde de oameni sa constituie clasa de mijloc.
  •  In logistica va creste partea de outsourcing, iar marile companii de shipping se ocupa de lantul de aprovizionare al companiilor din diverse domenii.
  •  Creste puternic retail-ul online si, spre exemplu, in Europa vanzarile comertului online au fost de 455 miliarde euro anul trecut si se estimeaza ca vor ajunge la 510 miliarde euro anul acesta, in timp ce in Asia se anticipeaza vanzari de 1.000 miliarde de euro in anii viitori. Acum este simplu pentru persoanele fizice sa comande singure produse din China sau SUA si sa le aiba in cateva zile (daca sunt dispuse sa plateasca taxe expres). Cu posta conventionala poate dura cateva saptamani.
  •  Industria investeste mult si in diverse puncte de ridicare a produsului, astfel incat cel care a comandat sa nu trebuiasca sa astepte la o anumita adresa sosirea unui colet.
  •  In plus, in ultimii ani companiile de curierat au impins catre ore tarzii preluarea coletelor seara si le livreaza tot mai repede la orele diminetii.

UPS are 45.000 de angajati in Europa, opereaza 14.000 de vehicule de livrare si utilizeaza op flota de 39 de avioane (19 proprii, 20 inchiriate) care deservesc 65 de aeroporturi.


Citeste mai multe despre   









1805 vizualizari

Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version